Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Det beror på vilken tolkningsram som appliceras. Jag ser tydliga likheter då jag ser det nyss genomförda valet som ett test av vad människor menar med ordet demokrati samt hur långt delegation av makt från medborgare kan binda dessa. I Greklands fall band tjänstemän och politiker skattebetalarna vid hemliga låneavtal som godkändes av EU-kommissionen. Hur medvetna skattebetalarna det vill säga väljarna var medan det skedde får nutidshistorikerna reda ut. Klart är att bankerna och EU klampade in 2011 och sade att grekerna skulle hålla låneavtalen. Avtal som de inte visste fanns, förrän fordringsägarna bankade på dörren? En fars utan like.

EU ersatte Greklands ledning med sina egna tjänstemän. Britterna minns detta vilket legat till grogrund för gårdagens valresultat. Demokratins vagga (om än snäv till endast de fria männen) under förmyndarskap av EU-tjänstemän. Brittiska husen under diktat av kommissionens initiativrätt på lagstiftningsområdet.

Folkomröstningarnas nej inför Lissabon-fördraget, som kördes över av Wallström och resten av eliten.

Så Brexit, Grekland, Lissabon-fördraget och en massa andra saker är i högsta grad samma sak. Demokratiskt underskott. Demokrati på pappret, men i realiteten icke existerande för att politikerna skall ha en smidigare vardag. Därför tog man bort kvalificerade majoritetsbeslut och enhällighetsbeslut på flera områden för att EU-rådet och parlamentet skulle kunna genomföra lagstiftning lättare.

Jag tänker inte hålla på att jämföra äpplen och päron men om du vill så kan jag ta och beskriva dem för dig.

Först Grekland. Som den lekman jag är har jag säkert en hel del saker fel, men låt gå. Greklands politiker misskötte sitt lands ekonomi grovt. EU gick in med pengar för att rädda inte bara grekerna utan alla deras fordringsägare, d.v.s. banker som hade lån mot Grekland. Med dessa räddningspaket kom krav på hur Grekerna skulle ta sig ur krisen. Ditt påstående om att Greklands ledning ersatts av EU tjänstemän är ju absurt och faller på sin egen orimlighet. Grekland har fortfarande fria, demokratiska, val.

Nu Brexit. Många britter har tröttnat på vad de upplever är problem med invandring och att beslut fattas över deras huvuden. Så de valde att trädda ur EU, pådrivna av kampanjledare som simmar i samma bruna, grumliga idévärld som spridit sig som en löpeld genom Europa.

Citat:

Varför skulle européer vara det? Amerikanerna är i stora stycken gamla européer. Vem är historielös? Du har läst om indianutrotningen, vilka genomförde den?

Ingen har glömt krigen. Britterna i valet använde exempelvis frihetskriget mot Nazityskland som ett argument att rösta för Brexit. Ungdomar har dock ett problem i att de inte var närvarande och därför inte vet varför saker och ting skedde. De tolkar dåtidens skeenden med nutidens tolkningsramar och kan därför dra fel slutsatser. Varför? Eftersom de flesta matats med skollitteratur med tvättat innehåll och flertalet gräver inte ner sig i historiska texter utan föredrar att swipa höger och vänster.

Jag vill påstå att valresultatet igår var mer välinformerat än vad syns på ytan. Argumenten parterna kastat ur sig, behöver inte vara grunden för människornas ställningstaganden. Att medieeliten och politikerna fantiserar att de styr opinionen med sina infantila argument, ja det får stå för dem.

Visioner. Ja, det är vackert. Problemet är att visionerna som yttras kanske inte stämmer överens med folkviljan. Människor har kanske andra visioner än att låta politikerna leka på sina villkor. Så vem har visionsföreträde? Du? Juncker, påven, Putin?

Återigen. Varför skulle Europa inte kunna det? Eller är vi evigt dömda att ständigt vara i krig med våra grannar? Jag har högre förhoppningar på vad EU kan bli och betyda, inte bara för oss utan även för resten av världen. Att europiska länder ska försöka leva som isolerade öar utan nära samarbeta har vi redan testat med milt sagt blandat resultat genom historien.

Påven och Pution har tack och lov ingen direkt makt i hur EU ska utvecklas framåt. Angående Juncker, jag vet inte riktigt vad han står för. Jag? Jag är inte EU-tjänsteman så nej. Jag är bara en tangentbordskrigare i denna fråga.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att många storföretag nu placerar sina huvudkontor i Sthlm eller gtb

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Tyskland och Frankrike kommer inte tillåta det. Kommer resultera i att Britterna kommer kommer sälja/köpa mindre utländska varor vilket minskar deras intäkter. Gradvis kommer BNP med året att sänkas och den brittiska befolkningen få det sämre. Efter några år kommer ett missnöje växa fram och en syndabock utpekas. Först då kommer 40-talet upprepa sig.

Nja, bara att vänta ett litet tag på att "Baby Boomer" generationen ska dö ut:

Permalänk
Medlem

Fan, nu blir det tull på Amazon UK och Ebay UK....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

Var det inte så att man lämnade för att man var livrädd för Syriska flyktingar? Det var i alla fall flaggskepsargumentet i skrämselkampanjen innan själva valet, med affischer och sociala media fulla av memes. Sveriges kallas för Swedistan i sociala media bla

Inte direkt EU:s fel att det är ett barbariskt krig i Syrien/Irak och folk är tvungna att lämna eller dö på fläcken.

Kanske inte som helhet, men grunden till många problem har sitt ursprung ironiskt nog i hur nuvarande EU medlemmar som Storbritannien bedrivit sin imperialistiska politik, där i fallet med Syrien Frankrike i högsta grad deltagit. Vi talar ju faktiskt inte om århundraden här, utan detta är beslut som fattats under i vad som kan betraktas som nutidshistoria. Så ja, i det perspektivet blir Brexit kampanjen t o m absurd, och jag talar då inte om värderingar, utan bara om det historiska sammanhanget.

...

Vad gäller TS fråga tror jag inte att det påverkar gemene man i Sverige särskilt mycket. De som har störst skäl att oroas, vilket också kan ses i media, är grupper med stora finansiella och/eller politiska investeringar i att EU-bygget håller ihop. Effekterna av en eventuell fortsatt splittring av EU kan ju dock skapa ganska mycket turbulens, med tanke på att EU även utan Brexit i nuläget är en högst orättvis union sammanhållen av silvertejp.

För att med direkta citat illustrera hur vissa tankegångar går saxar jag ur ett par meningar ur Peter Wolodarskis ledare i DN:

Citat:

Det brittiska folket har röstat för att lämna Europeiska unionen, och kört över sin regering, sitt politiska och ekonomiska ledarskap och önskemålet från Storbritanniens allierade.

Detta är ett tragiskt ögonblick för alla som vill slå vakt om ett öppet, demokratiskt Europa, som präglas av sammanhållning.

Sällan ser man ett så tydligt exempel på ekon av hur demokratin byggdes upp från 1700-talet och framåt. Det handlar inte om, och har egentligen i västvärlden aldrig handlat om, total demokrati, utan om hur den regleras för att, som här uttryckt av Peter, inte låta folket köra över "sin regering, sitt politiska och ekonomiska ledarskap", alltså eliter vilka i sin tur är i symbios med andra eliter, här uttryckt som "Storbritanniens allierade".

Som åskådare och [överdrivet] intresserad av historiska skeenden är detta ett gyllene tillfälle att följa hur gamla tankegångar och problem bearbetas i den nutida Europeiska skepnaden.

Tryckfelsnisse: s/UE/EU
Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

För att med direkta citat illustrera hur vissa tankegångar går saxar jag ur ett par meningar ur Peter Wolodarskis ledare i DN:
Sällan ser man ett så tydligt exempel på ekon av hur demokratin byggdes upp från 1700-talet och framåt. Det handlar inte om, och har egentligen i västvärlden aldrig handlat om, total demokrati, utan om hur den regleras för att, som här uttryckt av Peter, inte låta folket köra över "sin regering, sitt politiska och ekonomiska ledarskap", alltså eliter vilka i sin tur är i symbios med andra eliter, här uttryckt som "Storbritanniens allierade".

Som åskådare och [överdrivet] intresserad av historiska skeenden är detta ett gyllene tillfälle att följa hur gamla tankegångar och problem bearbetas i det nutida Europeiska skepnaden.

Så är det, elitism och i spåren på det korruption av eliten kommer dock sannolikt alltid att finnas i alla samhällskonstruktioner. Det är en uppgift för rättsväsendet att försöka hålla styr på. Visst vore det vackert med absolut demokrati men det är bara en av många Utopier. Vem vet, kanske blir det så någon gång, men det känns inte nära förestående.

Det som i nuläget känns tråkigt är att Europa blir mer splittrat, med elit och alla andra.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Väldigt, väldigt tragiskt. Människor glömmer så lätt hur ett delat och segregerat Europa var.

Många glömmer tydligen också hur EU tittade på när det det begicks folkmord och etnisk rensning i Bosnien. En VERKLIGEN tragisk händelse. Lovade inte världens ledare, varje nation, att vi aldrig skulle få uppleva förintelsen igen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av simon253:

Det stora demokratiska underskottet är den absolut största anledningen för mig. Det är endast ett ekonomiskt svart hål styrt av karriärspolitiker vars enda mål är att sko sig själva. Lissabonfördraget/Datalagringsdirektivet/ACTA/PIPA/SOPA har tydligt visat vad EU står för.

Undrar hur lång tid det dröjer innan EU börjar dela ut straff för andra länder som vill göra folkomröstningar om att gå ur?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoggan:

Väldigt, väldigt tragiskt. Människor glömmer så lätt hur ett delat och segregerat Europa var.

Ja, det går inte att direkt säga att EU har lyckats.

UK vill ha tillbaka kontrollen av sitt eget land och det med all rätt. Ingen frisk människa kan tycka att det är okej att EU
skall bestämma lagarna i exempelvis Sverige eller UK.

Hörde precis stolpskottet Lövfen berätta att nu är det ännu viktigare att lämna över mer makt till EU....
Jag behöver väl knappast säga att att han kommer bli utbytt 2018?

PK Sverige har panik märker jag i media.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

Så är det, elitism och i spåren på det korruption av eliten kommer dock sannolikt alltid att finnas i alla samhällskonstruktioner. Det är en uppgift för rättsväsendet att försöka hålla styr på. Visst vore det vackert med absolut demokrati men det är bara en av många Utopier. Vem vet, kanske blir det så någon gång, men det känns inte nära förestående.

Det som i nuläget känns tråkigt är att Europa blir mer splittrat, med elit och alla andra.

Så att du inte missuppfattar något: jag beskriver inte en egen förhoppning, än om det finns fog för kritik av de nuvarande eliterna, utan det är en del på ett svar på TS fråga. Oavsett är det intressant hur James Madisons och andras tankegångar så tydligt kommer upp till ytan p.g.a. Brexit. Peter Wolodarskis ledare förbluffade mig något, då jag förväntat att han skulle ha försökt att linda in det mer och inte så flagrant ta en polariserande ståndpunkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidnus:

Inget alls. Och UK kommer inte lämna EU.

Du får nog äta upp en hatt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Du får nog äta upp en hatt.

Kanske, jag hoppas verkligen att jag har fel.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det bästa som kunde hända EU. Framförallt för de länder som inte lämnat.
EUtopparna har fått en rejäl käftsmäll så de vaknar upp och fokuserar på sånt som EU skall fokusera på. Inte vilken böjning gurkorna har utan samarbete, humanism och trygghet för oss i Europa.
EU har endast varit inriktat på ekonomi...vilket har straffat sig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Mycket glädjande resultat.

Kanske det börjar gå upp för folk att Eurabia inte är nån bra idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Det stora demokratiska underskottet är den absolut största anledningen för mig. Det är endast ett ekonomiskt svart hål styrt av karriärspolitiker vars enda mål är att sko sig själva. Lissabonfördraget/Datalagringsdirektivet/ACTA/PIPA/SOPA har tydligt visat vad EU står för.

Undrar hur lång tid det dröjer innan EU börjar dela ut straff för andra länder som vill göra folkomröstningar om att gå ur?

Jag är nog inne på din linje vad gäller egennytta bland politiker men förstår inte kopplingen till PIPA och SOPA och även i viss mån ACTA? De förstnämnda är lagförslag i USAs kongress, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag är nog inne på din linje vad gäller egennytta bland politiker men förstår inte kopplingen till PIPA och SOPA och även i viss mån ACTA? De förstnämnda är lagförslag i USAs kongress, eller?

Jag menade mer i hur dessa avtal förhandlades i slutna kammare utan någon insyn utifrån (och även innehållet). Du har nog rätt att PIPA och SOPA inte är helt relevant dock, bara att de är snarlika innehållet i ACTA som de var med och utformade.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Det är väl det minsta problemet. Den svenska kronan kommer att falla som en sten tillsammans med det brittiska pundet.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Det är väl det minsta problemet. Den svenska kronan kommer att falla som en sten tillsammans med det brittiska pundet.

Så sant, tacka eliten i Bryssel för det.

UK lämnar för att Bryssel har misslyckats djupt.

Permalänk
Medlem

Exakt vad som kommer ske är svårt att sia om. Det viktiga nu är väl egentligen att folkets röst genomförs utan att andra försöker hindra det. Samma sak hade givetvis även gällt ifall omröstningen mynnat ut i ett annat resultat. Inte min ensak att lägga mig i vad britterna vill göra, lika lite som jag har rätt att lägga mig i vad grannhusets nya färg på fasaden skall vara.

Nu är det dock dags att fira midsommar!

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Avstängd

Tror fler länder kommer följa efter britternas förslag, de har öppnat damluckorna helt enkelt och visat att man kan gå ur denna sekt.
Det kommer finnas både för och nackdelar med detta men jag skulle nog gärna se ett sverige utanför också, skulle vi sen göra en nordisk union med norge, finland, danmark och sverige. Fördelen med dessa länder är att vi förstår varandra och har ett liknande system från början.
Sverige och greker, turkar och alla andra är inte samma land och kan inte leva under samma regler så tror den nordiska union skulle vara bättre.

Allt detta snack om att england kommer tappa affärer är bara skitsnack, se på norge. Även om de aldrig har varit med så har de ändå kunnat exportera och inportera varor från anndra länder.

Detta är bara början på den europeiska unionens splittring.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Måste bara få ställa en fråga till alla dem som tycker att detta beslut kom som en överraskning eller som en "käftsmäll" som många uttrycker det.

Är ni förvånade? Någonstans måste ju även den mest EU-ivrige förstå att det inte går att ekonomiskt styra en icke homogen världsdel från en enda centralbank. Nu var ju förvisso inte britterna med i valutaunionen men vi ser ju många av effekterna i olika delar av EU som faktiskt vi andra fått vara med och betala för.

Jag är den förste att förespråka att man hjälper varandra, men den blir lite konstigt att ge konstgjord andning på den som man själv precis sparkat ner, gång på gång.

Britterna upplever också precis som många andra att EU och den fria rörligheten inte har fungerat, speciellt nu när många flyktingvågor nått Europa. Kanske är det just sådant som EU borde pyssla med istället för ekonomisk byråkrati när den är som sämst?

Sedan tycker jag personligen också att vi måste leva i nuet. Vi kan inte fortsätta och använda första och andra världskriget som främsta kriterier för en unions existens i all evighet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Inte på flera år, brexit sker inte över en natt.

Du kommer bli överraskad om du verkligen tror att det är det största problemet ett brittiskt utträde innebär.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Nja, bara att vänta ett litet tag på att "Baby Boomer" generationen ska dö ut:
https://pbs.twimg.com/media/ClsFTYkUgAERBxJ.jpg

Sorgligt att se hur trötta och sura pensionärer förstör för ungdomarna. De som röstat mest emot EU är redan för gamla för att märka några större effekter av ett utträde men deras röster får effekter för tiotals miljoner människors framtid.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite oväntat att det tycks vara sådan allmän hysteri, precis som att detta kommer som en jätteöverraskning. Jag förstår varför de med särintressen reagerar starkt:

USA: EU har från första början via dess nära allians med GB varit ett viktigt verktyg för att säkra sina intressen i Europa. Strategin särskilt efter Sovjets fall har varit tydlig: erbjudande om medlemskap i EU följs tätt av NATO, något som varit en mycket effektiv hävstång i Östeuropa. För USA är Brexit en ovälkommen huvudvärk och försvagning av dess dominans.

EU: Missnöjet tilltar i östra delarna då det gått upp för den att EU främst gynnar de befintliga starka medlemmarna i norr, ett dilemma som medlemmar som bl a Grekland, Italien, Spanien och Portugal brottas med. Brexit kan definitivt ge upphov till liknande strävanden hos andra medlemmar, och även om det inte genomförs kommer det utan tvekan att försvaga de redan svajiga regeringskonstellationerna i dessa länder.

Ukraina: De inhemska problemen i Ukraina går djupt och löses varken av EU eller Ryssland, oavsett hur det går i de pågående politiska och beväpnade konflikterna. Däremot tror jag det påverkar Ukraina negativt i den meningen av Brexit flyttar fokus och kanske avtar EU:s vilja något att hålla Ukraina flytande till varje pris. Den tidigare naturliga intressekedjan EU-NATO/GB-USA är inte intakt.

...

GB var ju annars den stora drivkraften bakom den rörliga marknaden i Europa och vilja att ge lika möjligheter till nya medlemsländer. Däremot ingick det inte i den kalkylen att effekten skulle bli att t ex ca 1 miljon polacker bosatte sig i landet.

En risk nu, åtminstone som tongångarna nu går, är att Brexit kommer att generaliseras till ett uttryck för extremism och flyktingfientlighet. Det är självfallet den bekvämaste lösningen för "förlorarsidan", men leder ingen vart.

Permalänk
Medlem

De som tycker att EU är skräp har nog väldigt dålig koll på hur export fungerar.
Att vara ett medlemsland i EU sparar enorma mängder cash åt exportföretag.
Och jag vet att våran koncern redan planerat andra rutter för våra varor runt världen.
Storbritannien är ju idag ett gigantiskt transit land för gods.
Om dom verkligen går ur EU så kommer enorma mängder gods att flyttas till andra hamnar inom EU.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

De som tycker att EU är skräp har nog väldigt dålig koll på hur export fungerar.
Att vara ett medlemsland i EU sparar enorma mängder cash åt exportföretag.
Och jag vet att våran koncern redan planerat andra rutter för våra varor runt världen.
Storbritannien är ju idag ett gigantiskt transit land för gods.
Om dom verkligen går ur EU så kommer enorma mängder gods att flyttas till andra hamnar inom EU.

Comorra ställer nog mer än gärna upp att utöka sin redan stora kontroll i de Italienska hamnarna! Lite humoristiskt skrivet, än om det är den tragiska sanningen om hur handeln i Europa tar blodiga vägar till våra butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Många glömmer tydligen också hur EU tittade på när det det begicks folkmord och etnisk rensning i Bosnien. En VERKLIGEN tragisk händelse. Lovade inte världens ledare, varje nation, att vi aldrig skulle få uppleva förintelsen igen?

Du blandar inte ihop FN och EU?

EU har ingen militär styrka, dessutom så var EU rätt nystartat.
Däremot hade FN trupper som bara stod ett stenkast bort från Srebrenica när massakern skedde. Det var bedömdes för farligt att gå in för FN trupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Vad som kan komma att ändras blir väl att det blir mer omständigt för folk som vill arbeta i UK. Det blir mer dyrare att köpa varor från UK då de valt att vara utanför EU's inre marknad. Finns säkert en hel del mer som kommer bli till deras och vår nackdel.

varför har dom valt det?

Skrivet av talonmas:

Undrar om det här betyder att svenska lanseringen av Amazon kommer läggas på is

det lär ju snarare ge en extra knuff för att få igång amazon i sverige. nu kommer ju många mindre köpa ifrån den engelska sidan då det kommer kosta tull och extra moms säkerligen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Hoppas vi följer efter och lämnar EU.
Skulle aldrig ha gått med.

Ekonomi i sig löser sig alltid. Börsen går alltid upp och ner.

Jag tycker inte om EU särskilt mycket, men skulle vara ren katastrof ekonomiskt om vi gick ur unionen, med tanke på hur mycket av Sveriges ekonomi som bygger på export. Flera år av kraftig lågkonjunktur är det minsta man kan förvänta sig av ett svenskt utträde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Jag tycker inte om EU särskilt mycket, men skulle vara ren katastrof ekonomiskt om vi gick ur unionen, med tanke på hur mycket av Sveriges ekonomi som bygger på export. Flera år av kraftig lågkonjunktur är det minsta man kan förvänta sig av ett svenskt utträde.

Inte nödvändigtvis. Man skulle kunna vara med i EES eller köra liknande som Schweiz med bilaterala avtal, vilket antagligen är det som kommer att hända med Storbritannien också.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop