Det beror på vilken tolkningsram som appliceras. Jag ser tydliga likheter då jag ser det nyss genomförda valet som ett test av vad människor menar med ordet demokrati samt hur långt delegation av makt från medborgare kan binda dessa. I Greklands fall band tjänstemän och politiker skattebetalarna vid hemliga låneavtal som godkändes av EU-kommissionen. Hur medvetna skattebetalarna det vill säga väljarna var medan det skedde får nutidshistorikerna reda ut. Klart är att bankerna och EU klampade in 2011 och sade att grekerna skulle hålla låneavtalen. Avtal som de inte visste fanns, förrän fordringsägarna bankade på dörren? En fars utan like.
EU ersatte Greklands ledning med sina egna tjänstemän. Britterna minns detta vilket legat till grogrund för gårdagens valresultat. Demokratins vagga (om än snäv till endast de fria männen) under förmyndarskap av EU-tjänstemän. Brittiska husen under diktat av kommissionens initiativrätt på lagstiftningsområdet.
Folkomröstningarnas nej inför Lissabon-fördraget, som kördes över av Wallström och resten av eliten.
Så Brexit, Grekland, Lissabon-fördraget och en massa andra saker är i högsta grad samma sak. Demokratiskt underskott. Demokrati på pappret, men i realiteten icke existerande för att politikerna skall ha en smidigare vardag. Därför tog man bort kvalificerade majoritetsbeslut och enhällighetsbeslut på flera områden för att EU-rådet och parlamentet skulle kunna genomföra lagstiftning lättare.
Jag tänker inte hålla på att jämföra äpplen och päron men om du vill så kan jag ta och beskriva dem för dig.
Först Grekland. Som den lekman jag är har jag säkert en hel del saker fel, men låt gå. Greklands politiker misskötte sitt lands ekonomi grovt. EU gick in med pengar för att rädda inte bara grekerna utan alla deras fordringsägare, d.v.s. banker som hade lån mot Grekland. Med dessa räddningspaket kom krav på hur Grekerna skulle ta sig ur krisen. Ditt påstående om att Greklands ledning ersatts av EU tjänstemän är ju absurt och faller på sin egen orimlighet. Grekland har fortfarande fria, demokratiska, val.
Nu Brexit. Många britter har tröttnat på vad de upplever är problem med invandring och att beslut fattas över deras huvuden. Så de valde att trädda ur EU, pådrivna av kampanjledare som simmar i samma bruna, grumliga idévärld som spridit sig som en löpeld genom Europa.
Varför skulle européer vara det? Amerikanerna är i stora stycken gamla européer. Vem är historielös? Du har läst om indianutrotningen, vilka genomförde den?
Ingen har glömt krigen. Britterna i valet använde exempelvis frihetskriget mot Nazityskland som ett argument att rösta för Brexit. Ungdomar har dock ett problem i att de inte var närvarande och därför inte vet varför saker och ting skedde. De tolkar dåtidens skeenden med nutidens tolkningsramar och kan därför dra fel slutsatser. Varför? Eftersom de flesta matats med skollitteratur med tvättat innehåll och flertalet gräver inte ner sig i historiska texter utan föredrar att swipa höger och vänster.
Jag vill påstå att valresultatet igår var mer välinformerat än vad syns på ytan. Argumenten parterna kastat ur sig, behöver inte vara grunden för människornas ställningstaganden. Att medieeliten och politikerna fantiserar att de styr opinionen med sina infantila argument, ja det får stå för dem.
Visioner. Ja, det är vackert. Problemet är att visionerna som yttras kanske inte stämmer överens med folkviljan. Människor har kanske andra visioner än att låta politikerna leka på sina villkor. Så vem har visionsföreträde? Du? Juncker, påven, Putin?
Återigen. Varför skulle Europa inte kunna det? Eller är vi evigt dömda att ständigt vara i krig med våra grannar? Jag har högre förhoppningar på vad EU kan bli och betyda, inte bara för oss utan även för resten av världen. Att europiska länder ska försöka leva som isolerade öar utan nära samarbeta har vi redan testat med milt sagt blandat resultat genom historien.
Påven och Pution har tack och lov ingen direkt makt i hur EU ska utvecklas framåt. Angående Juncker, jag vet inte riktigt vad han står för. Jag? Jag är inte EU-tjänsteman så nej. Jag är bara en tangentbordskrigare i denna fråga.
Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3