C hårddisk i ny dator

Permalänk

C hårddisk i ny dator

Hej! Har en dum(?) fråga...

Har beställt en ny dator från komplett (Som tar en jävla tid) och skulle vilja använda C-disken på min nuvarande dator som en steam-disk på nya datorn. Så har lite frågor...

1. Den är typ 3 år gammal, är det smart? Eller borde jag bara använda nya datorns SSD till alla spel och sånt?
2. Windows och en massor med program ligger på nuvarande disken, kan jag koppla in den i datorn utan att det fuckar med den? Går det att koppla in den utan att...använda den och bara formatera den?
3. Jag är dum i huvudet, förklara som om jag vore en 3-åring.
4. Tack på förhand

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

1) SSD är mer rekommenderat till spel och OS iom att spelen startar snabbare och körs bättre.
2) Du kan inte formatera en disk som windows ligger på, då försvinner ditt OS. Isåfall måste du göra en ren installering med ett nytt OS om du vill ha den på SSDn.
3) Lugnt, vi har alla vart nya
4) Inga problem.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Du måste installera om Windows när du byter dator. Får du med operativsystem i den nya datorn? I så fall behöver du inte röra något.

Sätt i din gamla disk och formatera den, installera sedan dina spel på den, alternativt installera dem på nya disken. Svårt att tipsa då jag inte vet vilken typ av disk din gamla dator har, hur stor den är och vad för slags disk du får i den nya.

Gör en backup på personliga filer och annat du vill spara från den gamla disken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen egen erfarenhet av att flytta steam men om du vill göra detta så kan du kolla denna guide https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7418-YUBN...

Och om du sedan vill formatera din gamla HDD så kan du göra detta i Diskhantering, då är det möjligt att ta bort alla gamla systempartitioner genom att högerklicka på alla och välja Ta bort volym, skapa sedan en Ny enkel volym som denna guide visar http://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-e...

I Windows 10 kan man starta Diskhantering genom att högerklicka på windows start längst nere till vänster på skrivbordet och välja Diskhantering.

Visa signatur

janee

Permalänk

Vart visst lite oklar! Vill inte återanvända SSD, eller inte datan på den iallafall!
Ja, får en ny disk med os på den, jao.

Det jag frågar är, hur sätter jag in den gamla SSDn (med det 'gamla' OSet på) i den nya datorn utan att det blir nån konflikt med OSet och alla program? Och sen rensar den från spel. För att sedan fräscht slänga in steam+spel på den (gamla SSDn)
Hoppas jag är tillräckligt tydlig /paltkoman från helvetet (midsommar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Vart visst lite oklar! Vill inte återanvända SSD, eller inte datan på den iallafall!

Det jag frågar är, hur sätter jag in den gamla SSDn (med det 'gamla' OSet på) i den nya datorn utan att det blir nån konflikt med OSet och alla program? Och sen rensar den från spel. För att sedan fräscht slänga in steam+spel på den (gamla SSDn)

Du kopplar in den som vanligt, väljer att boota från den nya SSDn. Väl inne i Windows väljer du sedan att starta Diskhantering(Diskmgmt) och formaterar den gamla SSDn.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Om du har den nya SSD:n före den gamla i bootordning (Boot Priority) i BIOS så kommer det inte att bli någon konflikt, det spelar ingen roll om du har 2 eller fler windows på många SSD/HDD det uppstår ingen konflikt, jag har själv 3 Windows på 3st SSD och kan välja vilken av dessa 3 som skall boota genom att ändra på bootordningen BIOS.

Men det är viktigt att du kopplar bort den gamla SSD innan windows installationen på den nya, när installationen är klar så är det bara att koppla in den gamla och starta datorn med nya SSD som första bootenhet, och om du inte redan har aktiverat AHCI i BIOS så bör du göra detta innan windows installationen.

Edit: Om du inte vill ändra i BIOS så kan du koppla om SATA kablarna på moderkortet så att rätt SSD är första bootenhet, om man aldrig har ändrat något i BIOS så är SATA 0 eller SATA 1 första boot.

Visa signatur

janee

Permalänk

Gött! Tack

Visa signatur