Intresskoll med rätt att sälja hur jag vill..!

Permalänk

Intresskoll med rätt att sälja hur jag vill..!

Hej,

Vill bara skriva av mig lite frustration kring "standarden" på SweCs marknad.
Först och främst; majoriteten av medlemmar har koll här på SweC, så annonser a la Blocket.. hur tänkte dom medlemmarna? Är dom nya eller unga användare, eller är det en kulturgrej?

Sen det här;
Intressekoll.. : Blir varan mer värd för att du låtsas att du inte bryr dig?
Jag säljer till vem jag vill..osv: Har nån (någonsin) blivit tvungen att sälja till ett skambud?
Nästan nytt..: Begagnat är begagnat - det är hela grejen.. Sen att du skriver oanvänt, gör det inte till nåt annat.
Garderobsrensning/allt ska bort/fynd: det fantastiska priset, är det enligt köparen eller säljaren?
Nu är det dags att nån annan får ta över min trogna vän..: Vaddå, ska jag skatta mig lycklig att du får betalt för att använda prylar?
..det finns många fler tramsiga (och vanliga) beskrivningar. Vilka har jag missat?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej,

Vill bara skriva av mig lite frustration kring "standarden" på SweCs marknad.
Först och främst; majoriteten av medlemmar har koll här på SweC, så annonser a la Blocket.. hur tänkte dom medlemmarna? Är dom nya eller unga användare, eller är det en kulturgrej?

Sen det här;
Intressekoll.. : Blir varan mer värd för att du låtsas att du inte bryr dig?
Jag säljer till vem jag vill..osv: Har nån (någonsin) blivit tvungen att sälja till ett skambud?
Nästan nytt..: Begagnat är begagnat - det är hela grejen.. Sen att du skriver oanvänt, gör det inte till nåt annat.
Garderobsrensning/allt ska bort/fynd: det fantastiska priset, är det enligt köparen eller säljaren?
Nu är det dags att nån annan får ta över min trogna vän..: Vaddå, ska jag skatta mig lycklig att du får betalt för att använda prylar?
..det finns många fler tramsiga (och vanliga) beskrivningar. Vilka har jag missat?

Tycker att standarden är hög och de allra flesta är seriösa. Klart vissa kör med lite säljsnack, men priserna är oftast rimliga och det är klart att folk vill försöka sälja så dyrt som möjligt. Garderobsrensning och liknande kan ju vara bra att skriva då det oftast är saker man mest vill bli av med snabbt, därmed är ofta priserna lägre. I det stora hela tycker jag det inte är mycket att vara frustrerad över iaf, särskilt i jämförelse med andra liknande köp/sälj ställen på nätet.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Avstängd

Har man en budgivning så kan ju den som bjudit högst bli sne om hen inte får köpa varan, därav kan man ju inkludera "säljer till vem jag vill" grejen, tycker inte det är så konstigt, annars förväntar sig väl de som bjudit högst att de ska få köpa.

Nästan nytt är väl bättre än något som är 3 år gammalt? är ju ofta mycket garanti och sånt kvar då.

Garderobsrensning ser jag som att dte är äldre saker som säljs, och som inte varit i bruk på ett tag, dvs saker man hittat i garderoben

Permalänk
Medlem

Känns lite jobbigt att haka upp sig på sånt här. Men visst, kan hålla med om att en del onödigt fluff förekommer. "Nästan nytt" ser jag dock inget problem med. Det är väl i allra högsta grad intressant i vilket skick varan är? Begagnad betyder ju inget annat än just "använd". Inte "säljes i andra hand".

Skrivet av Klubba:

[...] annars förväntar sig väl de som bjudit högst att de ska få köpa.

Det är väl klart de ska förvänta sig det? Känns bara som en oseriös säljare annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Det är väl klart de ska förvänta sig det? Känns bara som en oseriös säljare annars.

Kan väl handla om att säljaren inte vill frakta eller tycker det är enklare/mer värt att mötas upp, o.s.v.?

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Kan väl handla om att säljaren inte vill frakta eller tycker det är enklare/mer värt att mötas upp, o.s.v.?

Visst. Så länge det framgår i annonsen så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Visst. Så länge det framgår i annonsen så.

Därför skriver man "Jag säljer till vem jag vill".
Kan vara vad som helst till att man avstår från köpare som bor långt bort, har dåligt rykte på forumet, är ny på forumet, någon man känner budar något lägre än högstbjudande eller vilka andra saker som helst.

Varken köper eller säljer begagnade prylar själv men har full förståelse för varför man vill kunna göra ovanstående.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Förstår inte ditt resonemang kring begagnat och oanvänt. Kortet kan väl fortfarande vara oanvänt?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233