Lanseringsdatum för Windows 10 Anniversary Update är avslöjat

Permalänk
Melding Plague

Lanseringsdatum för Windows 10 Anniversary Update är avslöjat

Den stora uppdateringen av Windows 10 skulle lanserats under sommaren, men en oavsiktlig publicering av Microsoft själva har avslöjat en lansering i början av augusti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det jag har väntat på är stöd för extensions till Edge. Gillar webbläsaren men den behöver några tweaks för att slå Firefox/Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inlägget plockades snabbt ner, men har i vanligt ordning förevigats på internet.
Läs hela artikeln här

I övrigt så funderar jag på hur Windows Ink fungerar med en stationär dator och en "vanlig" datorskärm?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kunzite:

Det jag har väntat på är stöd för extensions till Edge. Gillarden webbläsaren men den behöver några tweaks för att slå Firefox/Chrome.

Samma här.
Helt otroligt vilken tid det hittills tagit att få detta fixat.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

I övrigt så funderar jag på hur Windows Ink fungerar med en stationär dator och en "vanlig" datorskärm?

Wacom ritbräda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Det jag har väntat på är stöd för extensions till Edge. Gillar webbläsaren men den behöver några tweaks för att slå Firefox/Chrome.

Håller med Edge kommer bli den webbläsaren jag använder på min Windows surfplatta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är det något sagt om att de fixat så att skärmtangentbordet poppar upp när man trycker på textfält när man inte har tillgång till tangentbord på hybridplattan? Extremt irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det något sagt om att de fixat så att skärmtangentbordet poppar upp när man trycker på textfält när man inte har tillgång till tangentbord på hybridplattan? Extremt irriterande.

På min surfplatta så går det o ställa in om man vill att skärmtangentbordet ska poppa upp automatiskt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Förstår inte egentligen hur ansiktsigenkänning kommer användas i högre grad än dom som är enbart hemma. För annars är det väl typ att bara göra som i spion filmer att de visar upp en bild på personen så kan man logga in?

Permalänk
Medlem

Trist att "messaging everywhere" försvinner. Funkar kanon mellan datorn och min Lumia 950. Läste att de, tyvärr, ska lyfta över funktionen till Skype-appen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Hm. Senare än vad som tidigare var sagt då. Men men.. Bättre det blir bra än färdigt i tid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Förstår inte egentligen hur ansiktsigenkänning kommer användas i högre grad än dom som är enbart hemma. För annars är det väl typ att bara göra som i spion filmer att de visar upp en bild på personen så kan man logga in?

Nej, Kameran som används är IR så den scannar dit ansikte, det går att använda för Azure,AD,Hemma osv. Allt lagras i TPM så det är säkrare än lösenord. Testat funktionen endel och den är riktigt cool.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Finns det ens något vettigt i denna uppdatering för en normal desktop användare.
Allt som listades i posten var typ för laptops.

Jag använder inga windowsd apps eller något av deras skräp. Är det ens lönt att installera denna uppdatering sen? Känns mest som det tillkommer en massa bloatware.

Hade blivit sjukt mer hypad om dom snackat om en windows 10 lite version med bara bare minimum, det hade varit så jäkla gött.
Inget edge, inget cortana, inga värdelösa windows apps etc, bara bort med allt som gör w10 till bloatware os.
Stängt av allt och tagit bort så mycket jag kan som vanligt i w10, men en lite version hade varit så jäkla gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Finns det ens något vettigt i denna uppdatering för en normal desktop användare.

Verkar inte så, såvida man inte är en Edge-älskare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Finns det ens något vettigt i denna uppdatering för en normal desktop användare.
Allt som listades i posten var typ för laptops.

Jag använder inga windowsd apps eller något av deras skräp. Är det ens lönt att installera denna uppdatering sen? Känns mest som det tillkommer en massa bloatware.

Hade blivit sjukt mer hypad om dom snackat om en windows 10 lite version med bara bare minimum, det hade varit så jäkla gött.
Inget edge, inget cortana, inga värdelösa windows apps etc, bara bort med allt som gör w10 till bloatware os.
Stängt av allt och tagit bort så mycket jag kan som vanligt i w10, men en lite version hade varit så jäkla gött.

Håller med. finna alldeles för mkt lull lull och nonsens som det är idag.
Man skulle kunna skala bort en hel del.
Väntar in i det sista med Win 10 update på den stationära PC:n
Sambon fick Win10 påtvingat hon blev lagom glad o Win10 blev det i helgen på min laptop.

Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kameran som används är IR så den scannar dit ansikte

Bra att de tänkt till, även om det förstås kräver en webcam med IR - finns det ens sådana att köpa? Det gör det betydligt svårare att fejka, även om det förstås inte är omöjligt (t.ex. med en matris av IR-lysdioder, men det vore definitivt inte enkelt att få till och så skulle man vara tvungen smygfotografera personen med IR-kamera också).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Jag ser fram emot uppdateringen. Känns ändå som det är rätt bra nyheter även om mer säkert kan göras.

Skrivet av headphone.ninja:

Wacom ritbräda?

Frågan är om man kan låta bli att klottra i OSet bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Finns det ens något vettigt i denna uppdatering för en normal desktop användare.
Allt som listades i posten var typ för laptops.

Jag använder inga windowsd apps eller något av deras skräp. Är det ens lönt att installera denna uppdatering sen? Känns mest som det tillkommer en massa bloatware.

Hade blivit sjukt mer hypad om dom snackat om en windows 10 lite version med bara bare minimum, det hade varit så jäkla gött.
Inget edge, inget cortana, inga värdelösa windows apps etc, bara bort med allt som gör w10 till bloatware os.
Stängt av allt och tagit bort så mycket jag kan som vanligt i w10, men en lite version hade varit så jäkla gött.

Ja, ett operativsystem skall ju vara en grund att köra program i. Program som man som användare väljer själv.

Själv hoppas man att LTSB versionen blir tillgänglig för privatpersoner. Lär få vänta länge troligtvis...

Sedan vore det trevligt med en changelog över vilka buggar och problem som är åtgärdade i denna uppdatering istället för massa extra funktioner som troligtvis är halvfärdiga med nya buggar.

Permalänk
Medlem

Hello, Cortana m.f saker och samtliga modern appar är saker jag har avinstallerat helt och hållet från mitt Windows 10, har ingen som helst användning för sånt.
Ända jag faktiskt har sparat är Store appen om jag skulle få för mig att jag vill ha nått av sånt i framtiden (Cortana kanske skulle kunna vara användbart om det stödde svenska)

Nåja Augusti är ju fortfarande sommar så MS påstående att uppdateringen kommer i sommar stämmer fortfarande..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 Anniversary får mig att tänka på Windows Me och frågan är vad kan då gå fel?

Nå det blir väl att uppgradera senare efter att andra har fått varit betatestare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hade blivit sjukt mer hypad om dom snackat om en windows 10 lite version med bara bare minimum, det hade varit så jäkla gött.
Inget edge, inget cortana, inga värdelösa windows apps etc, bara bort med allt som gör w10 till bloatware os.
Stängt av allt och tagit bort så mycket jag kan som vanligt i w10, men en lite version hade varit så jäkla gött.

Håller med. Skulle gärna sätt något i stil med Windows server att man kan välja Server Core eller Server with GUI.

Permalänk
Medlem

Finns det inget nytt för vanliga användare? Pennan kommer inte många använda.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Verkar som det kan bli lättare att "flytta" sin licens.

http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte...

Permalänk
Avstängd

Hur blev det med Bash då? Det var ju det mest intressanta för min del i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På min surfplatta så går det o ställa in om man vill att skärmtangentbordet ska poppa upp automatiskt

På min också, men det funkar inte. -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

På min också, men det funkar inte. -_-

Fungerar hur bra som helst på min Chuwi Hi10. Vad för platta är det du har?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fungerar hur bra som helst på min Chuwi Hi10. Vad för platta är det du har?

Cube i7 Stylus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Cube i7 Stylus.

Har du ominstallerat Windows sedan du skaffade den? För den version av Windows 10 som var installerat på min Chuwi Hi10 kunde jag inte ta screenshots via power+volupp, vilket jag kan efter att jag själv ominstallerade Windows 10. Den största anledningen till att jag ominstallerade var för att Chuwi själva hade gått igenom startup guiden som man får efter att ha installerat Windows 10, vilket gjorde mig undrandes till om dom lagt in något skit också, så valde o ominstallera Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aene:

Verkar som det kan bli lättare att "flytta" sin licens.

http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte...

Nice, bara att hoppas att det fungerar när det är dags för uppgradering av datorn framöver.

Permalänk
Medlem

@jnsson:
Japp, jag gjorde en clean install efter att jag hade fått den, var för att jag bytte SSD och det stod på kinesiska på vissa ställen.