Kan jag få fiber till min nya lägenhet?

Permalänk
Avstängd

Kan jag få fiber till min nya lägenhet?

Hej.

Jag flyttar 1 Augusti och jag undrar om lägenheten erbjuder fiber/statsnät?

Dom flesta operatörerna har stängt nu och jag har ingen aning om hur man kollar upp det.

Adressen är Skogabyvägen 3 Veinge

Tackar för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Hej.

Jag flyttar 1 Augusti och jag undrar om lägenheten erbjuder fiber/statsnät?

Dom flesta operatörerna har stängt nu och jag har ingen aning om hur man kollar upp det.

Adressen är Skogabyvägen 3 Veinge

Tackar för all hjälp!

Du kollar sådant med din hyresvärd. Det är ju denna som isf dragit in det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Du kollar sådant med din hyresvärd. Det är ju denna som isf dragit in det.

Okej, så man kan inte se det på nätet , ?

Permalänk
Medlem

Det ska gå att se på nätet, och vad jag kan se så ska Laholm ha ett stadsnät.

Prövade lite snabbt att skriva in din adress på Bahnhof, men de verkar vilja att du skall ringa dem istället.

Enklaste är ju såklart att prata med din hyresvärd, som Gurk redan skrivit.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Okej, så man kan inte se det på nätet , ?

Jo, det står nog på hyresvärdens hemsida eller i trappuppgången.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Det ska gå att se på nätet, och vad jag kan se så ska Laholm ha ett stadsnät.

Prövade lite snabbt att skriva in din adress på Bahnhof, men de verkar vilja att du skall ringa dem istället.

Enklaste är ju såklart att prata med din hyresvärd, som Gurk redan skrivit.

När det kommer upp så är inte adressen kopplad mot en KO som bahnhof kommer åt (alternativt, inte registrerad i motsvarande tjänsteportal enligt det sättet att skriva in adressen)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

När det kommer upp så är inte adressen kopplad mot en KO som bahnhof kommer åt (alternativt, inte registrerad i motsvarande tjänsteportal enligt det sättet att skriva in adressen)

Haha, där ser man! Då fick jag också lära mig något ikväll, tack så mycket.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

När det kommer upp så är inte adressen kopplad mot en KO som bahnhof kommer åt (alternativt, inte registrerad i motsvarande tjänsteportal enligt det sättet att skriva in adressen)

Jag förstår inte heller, jag testade också på www.bahnhof.se och det verkade inte? men testar jag bredband2 så kommer det upp, fast då skrev jag in Veinge och inte själva adressen. Finns det fler sidor man kan kolla på?

EDIT: I dag måste man ha fiber vettni om man ska lira

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Haha, där ser man! Då fick jag också lära mig något ikväll, tack så mycket.

Jag upptäckte det när jag inte kunde stava till min egen adress

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Jag upptäckte det när jag inte kunde stava till min egen adress

Okej, men kunde du få fiber till adressen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Jag förstår inte heller, jag testade också på www.bahnhof.se och det verkade inte? men testar jag bredband2 så kommer det upp, fast då skrev jag in Veinge och inte själva adressen. Finns det fler sidor man kan kolla på?

EDIT: I dag måste man ha fiber vettni om man ska lira

Den enda sidan där jag egentligen kan hitta stadsnät i Veinge är på Universal Telecom, men där finns inte 3 med, se bild; http://i.imgur.com/lsjHxMM.png

Aldrig hört talas om Universal Telecom heller, vet inte om det säger något.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krabbtumme:

Den enda sidan där jag egentligen kan hitta stadsnät i Veinge är på Universal Telecom, men där finns inte 3 med, se bild; http://i.imgur.com/lsjHxMM.png

Aldrig hört talas om Universal Telecom heller, vet inte om det säger något.

Jag har faktiskt Universal Telecom just nu i denna lägenhet

Haha, finns min adress skogabyvägen 3 med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Jag har faktiskt Universal Telecom just nu i denna lägenhet

Haha, finns min adress skogabyvägen 3 med?

Haha, nej, tyvärr. Om du tittar på bilden så finns Skogabyvägen 1 med, och nästa i listan är Skogabyvägen 10. Det bådar inte gott, kompis.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Det går väl att ringa hyresvärden/föreningen och kolla det imorgon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krabbtumme:

Haha, nej, tyvärr. Om du tittar på bilden så finns Skogabyvägen 1 med, och nästa i listan är Skogabyvägen 10. Det bådar inte gott, kompis.

Men jag ser att skogabyvägen 2 finns ocså med, då borde väl 3 finnas också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Men jag ser att skogabyvägen 2 finns ocså med, då borde väl 3 finnas också?

Haha, det låter så, ja. Tror inte jag kan hjälpa dig mer just nu, tyvärr, det är nog som sagt bättre att du antingen kontaktar din hyresvärd eller ringer till en av leverantörerna, de kommer hjälpa dig i ett nafs.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krabbtumme:

Haha, det låter så, ja. Tror inte jag kan hjälpa dig mer just nu, tyvärr, det är nog som sagt bättre att du antingen kontaktar din hyresvärd eller ringer till en av leverantörerna, de kommer hjälpa dig i ett nafs.

Helt ärligt vet jag inte ens ännu vad det är för hyresvärd ännu, haha ! Så jag har inget lägenhetnummer eller så, men kan jag ringa hanhof och fråga imorgon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Helt ärligt vet jag inte ens ännu vad det är för hyresvärd ännu, haha ! Så jag har inget lägenhetnummer eller så, men kan jag ringa hanhof och fråga imorgon?

Ja, det är nog det absolut enklaste.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qruiser77:

men kan jag ringa hanhof och fråga imorgon?

När jag flyttade in i min lägenhet så såg jag på Bredbandsväljaren (verkar ha ersatts av Qmarket idag) att jag kunde få 100/100 som mest, och jag bestämde mig för att jag ville ha 100/10 via Bahnhof eftersom det fanns som alternativ och inte kostade skjortan.

Så jag gick till Bahnhofs hemsida för att beställa, men där gick bara att välja 30/10 som högst, så jag ringde dem istället och han jag pratade med sa att "ja 30/10 är det högsta du kan få vad jag kan se", varpå jag nämnde att det ju gick att välja upp till 100/100 via Bredbandsväljaren, en sida som drivs av Zitius de som äger själva nätet, så då sa han att jag kunde testa beställa via den sidan istället men han trodde inte att det skulle funka. Men det gjorde det, så idag har jag fortfarande 100/10 via Bahnhof.

Går jag in på Bahnhofs hemsida idag och söker på min adress så står det att jag måste betala för att få fiber draget och att de tre hastigheterna jag kan välja på är 500/100, 1000/100 och 1000/1000... :S

TL;DR: Bahnhof själva verkar inte riktigt ha koll, så även om du ringer dem kan du få ett negativt svar. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB