Permalänk
Medlem

DVI-No signal problem vid boot

Hej SweC!

Googlat runt och sökt som en dåre och hittat ett par lösningar som funkat för andra men inte för mig med samma problem.

Kort och gott; Beställde hem ett X99 Asus Sabertooth med en i7 6800K och 16gb Corsair Vengeance minnen i 2400 mhz häromdagen.
Allt sitter monterat korrekt, distanser och psu-kontakter sitter där de ska. Samtliga kompontenter startar och lyser när jag klickar på power-knappen. Cpu-fläkt och grafikkort snurrar.

Problemet är att jag inte får någon bild på skärmen, utan den är bara svart med ett felmeddelande där det står "DVI-No signal" (Asus VG248QE). Jag har provat med en skärm och även alla tre olika jag har (En 4K-skärm, en TV) samt med tre olika typer av sladdar (HDMI, DisplayPort och DVI). Grafikkortet som är ett Asus GTX 1080 ska det inte vara något problem med, då det fungerat med tidigare moderkort bara ett par dagar sedan.

Har försökt att köra med ett ram-minne, olika platser också dvs, utan framgång.

Någon som har någon fundering vad det kan vara för strul? Fullständiga specs hittar ni nedanför. Tack på förhand!

Mobo: Asus Sabertooth X99
Processor: Intel Core i7 6800K
Ram: Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2400MHz CL14 LPX
CPU-Kylare: Corsair H100i
GPU: Asus GeForce GTX 1080 Founders Edition
PSU: Corsair HX850i
Ljudkort: Asus Xonar Strix DLX
Nätverkskort: Asus PCE-AC68
Bildskärm: Asus VG248QE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Captain_Spock: Yes, tack. Har försökt allt som står där. Undviker helst att reklamera så länge som möjligt då jag misstänker att det bara är någon liten småpotatis till problem. Ska iväg till inet idag och införskaffa mig en ny sticka ram på 4gb som jag kan testa med.

Permalänk
Medlem

@Poisonnn: Det känns dock inte som ett ramfel, mer som ett gpu-fel eller kabelfel. Hade det vart ramfel hade den inte ens bootat. Pröva att köra med den integrerade grafiken annars?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Captain_Spock: Tyvärr så har inte moderkortet någon integrerad grafik. Det låter ju som ett grafikkortsproblem absolut, kruxet är ju att det fungerade bara någon dag sedan i mitt gamla moderkort (Asus Z97-A och i5 4690K processor). Så det vore ju lite orimligt att det skulle vara defekt så här kort inpå.

Permalänk

Du har inget annat grafikkort att testa? Kanske kan vara så du behöver ett nyare BIOS för att ha ett så pass nytt grafikkort?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A