Molntjänst för mindre företag.

Permalänk

Molntjänst för mindre företag.

Hej

jag har fått i uppdrag att kolla över möjligheten att flytta våra lagring ut till molnet, och funderar på vilken tjänst som kommer tjäna oss bäst, just nu så består vår lagring av en server med en "GEMENSAM" del där alla kommer åt och en "PRIVAT" som bara den enskilda användaren kommer åt.

behöver vara så lättanvänd som möjligt, då datorkunskapen är varierad här.

Har kollat på Google Drive, Dropbox och OneDrive, men är inte säker på vad som skulle kunna funka.

integration i windows är ett plus, en expanderingsmöjlighet till annat är ett plus (som googles kalender etc) men primära är lagring där vi kan dela filer mellan varandra om så behövs.
Mobilapp är välkommet (men det borde de flesta ha möjlighet till).

Större administratör möjligheter är trevligt.

jag har säkert missat ett antal tjänster, och därför jag ber er om hjälp, kom gärna med tips, för och nackdelar etc.

just nu är vår totala osorterade lagring på ca 1TB, men går säkert att minska ner om det inte går att lösa.

tack på förhand!

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Google Drive hade nog varit den enklaste lösningen för er då det är lätt att administrera och lättåtkomligt typ överallt via mobil, dator etc. Det kostar dock ca 70 spänn i månaden per person.

Det hade ju varit mer värt att veta hur många personer ni är på företaget och vad ni ämnar använda lagringen till. Är det mestadels bilder och filer eller är det filmer och låtar?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

vi kommer vara runt 10 personer just nu som ska använda tjänsten, men kan ökas upp längre fram.

är dokument, bilder etc, inga stora låtar eller filmer primärt, kan då och då dyka upp en stor bild eller två, men inte vanligt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Sikta på företagsanpassade-tjänster med bra support. Jag har ingen jättebra koll själv, men Storegate verkar bra:

https://www.storegate.com/se/foretag/?country=se

Permalänk
Medlem

Ni kan ju spendera lite mer än 5 000 kr och ni har då en stabil NAS, som har lagringskapaciteten på över 1 TB. Efter det, 0 kr per år, tills den kraschar efter 5-15 år. Den rättar sig efter er och ni kan välja att vara helt skyddade från NSA.

La till ett missat ord.
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Ni kan ju spendera lite mer än 5 000 kr och ni har en stabil NAS, som har lagringskapaciteten på över 1 TB. Efter det, 0 kr per år, tills den kraschar efter 5-15 år. Den rättar sig efter er och ni kan välja att vara helt skyddade från NSA.

Vi har idag en server som står och hanterar nuvarande lagringen, det vi vill ha möjlighet är att kunna smidigt komma åt filer utifrån, dela mellan användare etc, just nu består delningen mellan anställda av en "gemensam" enhet som har blivit rätt osorterad, och då tänkte vi på att molntjänst skulle kunna vara ett svar, åtkomst vart man än är, möjlighet till mobilaccess, bättre säkerhet då vi just nu inte har servrarna ståendes i något brandsäkert ställe utan i källaren till huset vi sitter i.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Vi har idag en server som står och hanterar nuvarande lagringen, det vi vill ha möjlighet är att kunna smidigt komma åt filer utifrån, dela mellan användare etc, just nu består delningen mellan anställda av en "gemensam" enhet som har blivit rätt osorterad, och då tänkte vi på att molntjänst skulle kunna vara ett svar, åtkomst vart man än är, möjlighet till mobilaccess, bättre säkerhet då vi just nu inte har servrarna ståendes i något brandsäkert ställe utan i källaren till huset vi sitter i.

Ett namn: ownCloud. Sen kan ni även hyra en lokal eller ha den hos någon som har en säkrare miljö.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Ett namn: ownCloud. Sen kan ni även hyra en lokal eller ha den hos någon som har en säkrare miljö.

Vad är fördelen att ha en egen molntjänst på hemmaplan än att lease ut den till någon annan operatör?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

ownCloud definitivt! Installera det på nuvarande server och migrera filer osv över till ownCloud så har ni exakt vad du söker.

Jag kan hjälpa till om du skickar PM.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Vad är fördelen att ha en egen molntjänst på hemmaplan än att lease ut den till någon annan operatör?

Ni själva avgör vad ni ska göra med era filer och ni blir aldrig avlyssnade, om ni använder de rätta verktygen. Det är de största fördelarna med en egen NAS med ownCloud.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

möjligt att jag får ta en av våra gamla servrar och testa owncloud lite med först, se hur det funkar, vad man kan göra etc, leka runt så att säga.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

möjligt att jag får ta en av våra gamla servrar och testa owncloud lite med först, se hur det funkar, vad man kan göra etc, leka runt så att säga.

Kör du Ubuntu 16.04 så är här ett script som installerar allt från start på en "clean" server: https://github.com/enoch85/ownCloud-VM/blob/master/production...

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd

Vi har en hel radda företagskunder som kör OwnCloud på Ubuntu VMar hos oss och vad jag vet så fungerar det bra!

Visa signatur

Arbetar på www.beebyte.se
Högpresterande och högtillgängliga servrar i molnet

Permalänk
Medlem

rCloud Office kanske ?

@alex_farnstrom: Här är en länk till hur Red Cloud It ser på molntäjnster. Prmärt handler det inte om att bara lagra filr utan även att kunna köra programmen som hör till dem från flera enheter och plattformar .. http://blog.redcloud.se/var-syn-pa-molntjanster/

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Hej

jag har fått i uppdrag att kolla över möjligheten att flytta våra lagring ut till molnet, och funderar på vilken tjänst som kommer tjäna oss bäst, just nu så består vår lagring av en server med en "GEMENSAM" del där alla kommer åt och en "PRIVAT" som bara den enskilda användaren kommer åt.

behöver vara så lättanvänd som möjligt, då datorkunskapen är varierad här.

Har kollat på Google Drive, Dropbox och OneDrive, men är inte säker på vad som skulle kunna funka.

integration i windows är ett plus, en expanderingsmöjlighet till annat är ett plus (som googles kalender etc) men primära är lagring där vi kan dela filer mellan varandra om så behövs.
Mobilapp är välkommet (men det borde de flesta ha möjlighet till).

Större administratör möjligheter är trevligt.

jag har säkert missat ett antal tjänster, och därför jag ber er om hjälp, kom gärna med tips, för och nackdelar etc.

just nu är vår totala osorterade lagring på ca 1TB, men går säkert att minska ner om det inte går att lösa.

tack på förhand!

Vill ni ha hjälp så kan jag rekommendera TWC WeSafe IT, Ett rätt bra företag med duktigt och kompetent folk som sysslar med cloud och kan hjälpa er i rätt riktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.