Flyttade allt in i ett nytt chassi, powered on och det började lukta bränt

Permalänk
Medlem

Flyttade allt in i ett nytt chassi, powered on och det började lukta bränt

Hej!

Plockade idag ur alla delarna från ett gammalt chassi jag använt och satte in dom i ett nyare. När jag flyttat över allt och kopplade in ström osv och klickade på power knappen så startade det upp i en halv sekund sen stängde den av sig igen och jag såg lite rök som såg ut att komma från moderkortet. Det luktade rätt bränt och nu vågar jag ju inte slå på datorn igen. Den funkade tidigare imorse så jag är super förvirrad över vad som kan ha hänt eller gått sönder bara för att jag flyttade in prylarna i ett nytt chassi.

Någon som har en aning? Är det kanske bara PSU'n?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Zabala:

Har du möjlighet så hade det underlättar om du kunde ta en bild på hur allt är monterat.
Sen kommer den vanliga frågan: kom du ihåg distanser?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Eller nåt på undersidan av moderkortet som kortslutits mot botten på chassit.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att testa igen (super dumt jag vet) för jag kunde verkligen inte se något som såg galet ut. Allt startade upp, allt fungerar i datorn, stresstest funkade osv och mina temperaturer är lägre än i det gamla chassit.

Så allting gott, I guess. Men va fan kan det ha varit :P?

Permalänk
Avstängd

Säkert en dammråtta som blev grillad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zabala:

Bestämde mig för att testa igen (super dumt jag vet) för jag kunde verkligen inte se något som såg galet ut. Allt startade upp, allt fungerar i datorn, stresstest funkade osv och mina temperaturer är lägre än i det gamla chassit.

Så allting gott, I guess. Men va fan kan det ha varit :P?

Luktade det bränt så tigger du om trubbel med ett andra försök utan att felsöka. Kan ha varit en skitsak som gick åt, som kan få resten av datorn att självdö omgående. Plocka ut allt och kolla riktigt jäkla noga vad det är. Med tur så är det kanske en kondis på moderkortet, och du kan ersätta det billigt.

Permalänk
Medlem

Använd din näsa och lukta dig till vad som bränts medan du tar ut och isär allt. Vänta man blir det mycket svårare för det är inte alltid så lätt att se vad som bränts.