user account och admin problem

Permalänk
Medlem

user account och admin problem

Jag installerade win10 på min dator och har nu två konstiga problem.

1. windows har skapat en profil som är hälften av mitt namn på något vis som heter ALEX-PC\alexu som är 841mb. Jag förstår inte hur eller varför. När jag går in på User Profiles så finns enbart den.
Men under account settings är såklart hela mitt för och efternamn samt rätt epost-adress och det står administrator. Hur gör jag med denna alexu profil?

2. Jag tror detta har ett samband men utav någon anledning så behöver jag administrativa rättigheter för att göra något med en separat hårddisk jag har i datorn, den har stannat kvar med allt innehåll från tidigare dator.
t.ex. om jag vill tabort en fil från denna hårddisk kommer en ruta upp som säger att det är administrativ åtgärd, väljer jag continue så tar den bort filen. Men att den ens behöver fråga?

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

1. Det är samma profil. Anledningen till att det ser ut så tror jag är för att namnet annars blir väldigt långt.

2. Högerklicka på din disk i utforskaren. Välj fliken säkerhet. Under avancerat lägger du till din användare med fulla rättigheter. Brukar lösa problemet