Permalänk
Medlem

Tack! Jag skall testa det så fort de kommer.

Någon som har tips på ställen att flyga på i Stockholmsområdet? Man fick flyga inom området när bromma var stängt, korrekt? D.v.s. efter 22 på vardagar och 17 på lördagar efter att ha ringt och kollat om jag förstått det hela rätt?

Är det detta numret man ringer i så fall?
"Vi har fått en kontaktperson utsedd till Stockholms Flygklubb i Brommatornet. Hon heter Anne-Christine Larsson. Till henne kan du vända dig om du har några frågor som du vill ta upp med tornet. Anne-Christine hjälper dig gärna tillrätta med problem och funderingar.

Kanske kan det var frågor du har angående senaste inflygningen etc. Du kan nå henne genom att ringa direkt till tornet! Telefon 08-288722"
http://www.stockholmsflygklubb.se/praktisk-information/kontak...

Permalänk

Yes det stämmer, du får flyga inom Brommas torn under de timmar som de har stängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Yes det stämmer, du får flyga inom Brommas torn under de timmar som de har stängt.

Jag ringde dem via numret ovan för att dubbelkolla. Det svarade en jätte-trevlig kille som kollade upp hur länge det var solljus o.s.v. och önskade mig en trevlig flygning. Riktigt proffsigt bemötande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Lämnade in min P3P i början på November hos Webhallen där jag köpt den. Hade fått sprickor i chassit runt motorfästena samt att jag att jag fick röda prickar i den mörkare partierna på alla kort/videor som jag tog. Testade det mesta med återställningar och olika FW och liknande men inget hjälpte.

Det får jag också. Gick det på garantin?

Permalänk
Skrivet av ikonane:

Det får jag också. Gick det på garantin?

Yes det gick på garantin, Om du laddar upp/länkar en bild så kan jag se ifall det ser likadant ut. I mitt fall blev det alltid röda prickar i de mörkaste partierna av varje kort. Testade andra minneskort, olika FW och massor med andra saker men inget hjälpte. Fick kameran utbytt.

Permalänk

Inte skrivit här på ett tag men flyger både Phantom 3 Professional samt Inspire 1 Pro med X5 kamera nu. Bara på hobbynivå. Fick idag lite saker jag beställt från DJI blandannat en adapter så jag kan använda X5 kameran till min Osmo(Handhållen gimball från DJI). Har även ett Olympus 14-42mm objektiv på ingång

http://imgur.com/J7uJu3c

Här är en snutt jag filmade för nån månad sen med Inspire och X5, helt oredigerad men helt OK ändå tycker jag.
https://vimeo.com/167572165

Redigering/behandling av material är det jag behöver lära mig mer av. Ganska okunnig inom området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Här är en snutt jag filmade för nån månad sen med Inspire och X5, helt oredigerad men helt OK ändå tycker jag.
https://vimeo.com/167572165

Snyggt, är själv sugen på en X5, men vet inte om det är värt det.. Fotograferar mest och har fått tips av andra att det då X5:an gör bäst ifrån sig, om man jämför mot film/foto på X3.

Har själv aldrig varit vid Säbysjön, där du filmat över.. Men av det jag såg, så såg det ut som ett naturreservat. Att tänka på då är att det oftast är förbud att flyga med drönare över sådana områden.. för att inte störa fågellivet. Så kolla upp det och plocka ner filmen snabbt om det är så...

Från förra året..
http://www.fotosidan.se/cldoc/lag-och-ratt/dronarfotograferin...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Snyggt, är själv sugen på en X5, men vet inte om det är värt det.. Fotograferar mest och har fått tips av andra att det då X5:an gör bäst ifrån sig, om man jämför mot film/foto på X3.

Har själv aldrig varit vid Säbysjön, där du filmat över.. Men av det jag såg, så såg det ut som ett naturreservat. Att tänka på då är att det oftast är förbud att flyga med drönare över sådana områden.. för att inte störa fågellivet. Så kolla upp det och plocka ner filmen snabbt om det är så...

Det är väldigt stor skillnad mellan X3 och X5 vad gäller fotokvalitet skulle jag säga. Med rätt förhållanden så är X3 an en bra kamera men med X5 an har du mer och större möjligheter samt bättre material från början att jobba med. Sen finns det ju även nackdelar såsom batteritid och att den är ömtåligare än X3 an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Det är väldigt stor skillnad mellan X3 och X5 vad gäller fotokvalitet skulle jag säga. Med rätt förhållanden så är X3 an en bra kamera men med X5 an har du mer och större möjligheter samt bättre material från början att jobba med. Sen finns det ju även nackdelar såsom batteritid och att den är ömtåligare än X3 an.

Jo, det är vad jag hört av andra också.. Sämre batteritid stör mig inte, då jag sällan är uppe mer än 10min. Oftast bara 6-8min åt gången.

På vad sätt är den ömtåligare?

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Jo, det är vad jag hört av andra också.. Sämre batteritid stör mig inte, då jag sällan är uppe mer än 10min. Oftast bara 6-8min åt gången.

På vad sätt är den ömtåligare?

Den väger 300 gram mer än X3 så den blir lite känsligare om man inte håller den på rätt sätt eller inte är försiktig vid landningar och liknande. Går även en bandkabel längs med hela upphängningen till foten av den vilken man lätt skadar. Många råkar knäcka eller skada armen den hänger i vid nödlandningar eller landningar som råkat bli för hårda.

Den är även mer öppen än X3 an så lättare för skit/damm att komma in om du t.ex. startar/landar på sand eller grus.

DJI marknadsför den blandannat med "Built to last" vilket kanske inte riktigt stämmer

Permalänk
Medlem

Bra pris på phantom 3 advaced hos komplett 7590kr
https://www.komplett.se/product/842641/hem-hushaall/radiostyr...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är det med kontrollzonerna? Ligger inom säves zon och undrar hur lätt/svårt det är att få tillstånd?

Kostar det något?

Sen, hur stor är risken att man blir påkommen om man flyger en Phantom inom zonen och en tex helikopter (ambulans el polis) ser drönaren? Skiter dem i det fullständigt eller tar dem det vidare och ''följer den'' och ser vart man landar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Hur är det med kontrollzonerna? Ligger inom säves zon och undrar hur lätt/svårt det är att få tillstånd?

Kostar det något?

Sen, hur stor är risken att man blir påkommen om man flyger en Phantom inom zonen och en tex helikopter (ambulans el polis) ser drönaren? Skiter dem i det fullständigt eller tar dem det vidare och ''följer den'' och ser vart man landar den?

Enklast är om du ringer till kontrolltornet på den flygplats som är i området, vilket jag antar är Säve... Där ger de dig information om när du kan flyga inom zonen.
Hittade ett nummer på nätet, men vet inte om det stämmer..
031-552310

Att strunta i detta skapar rubriker och förstör för alla som håller på med drönare, samt kan ge en fet bot på köpet. Detta för att ditt agerande skulle stoppa allt flyg till och från flygplatsen och detta kostar pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Enklast är om du ringer till kontrolltornet på den flygplats som är i området, vilket jag antar är Säve... Där ger de dig information om när du kan flyga inom zonen.

Att strunta i detta skapar rubriker och förstör för alla som håller på med drönare, samt kan ge en fet bot på köpet. Detta för att ditt agerande skulle stoppa allt flyg till och från flygplatsen och detta kostar pengar.

Tack för svar, har sett att du kan en hel del om detta ju

Okej då, verkar hyfsat simpelt. Måste man ringa varje gång man planerar att flyga eller ger dem tillåtelse att alltid flyga vid vissa tider eller hur funkar det?

Men det är alltså helt gratis, inga avgifter som behöver betalas om man ska få tillåtelse att flyga inom kontrollzonen?

Permalänk
Medlem

Ring och fråga... Är olika på olika flygplatser, då vissa är mer trafikerade än andra.
Men vad jag förstått av de jag ringt är att de vill att du hör av dig varje gång, så de vet att det är drönare i området, ifall de skulle bli tvungna att öppna banan, trots att de sagt att den är stängd.

Jag har alltid fått lämna ett mobilnummer, så de kan nå mig.. trots att de sagt att banan varit stängd efter ett visst klockslag.

Det kostar inget.. Det enda hindret är flygtrafiken och om det inte är någon trafik, så ger de dig grönt ljus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är sugen på att uppgradera till X5 på min Inspire 1, men nya Z3 såg också ut att vara rolig.. 22-77mm zoom.

https://store.dji.com/product/zenmuse-z3

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Är sugen på att uppgradera till X5 på min Inspire 1, men nya Z3 såg också ut att vara rolig.. 22-77mm zoom.

Oj coolt, men jag tror ändå X5:an är rätt väg att gå även om priset är en hel del saftigare

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Är sugen på att uppgradera till X5 på min Inspire 1,

Om Du har lägre hårdvaruversion än 2.0 så är det enligt nätet ett rent helvete. Har Du redan en 2.0 så är det simpelt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Någon som vet vad det är för fel på en inspire 1, den lyser och fläktarna snurrar men den vill inte starta? Om det är en lätt fix kan ni få er en billig inspire 1från blocket

Visa signatur

Hej

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Milansson:

Någon som vet vad det är för fel på en inspire 1, den lyser och fläktarna snurrar men den vill inte starta? Om det är en lätt fix kan ni få er en billig inspire 1från blocket

Har fjärrkontrollen kontakt med den(grön lysdiod på fjärrkontrollen)?
Har Du bild ifrån kameran?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Veni:

Har fjärrkontrollen kontakt med den(grön lysdiod på fjärrkontrollen)?
Har Du bild ifrån kameran?

Inte min drönare, såg den bara när jag scrollade genom blocket

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hmm, lite samma där för min del när det kommer till olika referenser, har tyvärr bara drönaren att jämföra med.
Har dock knappt tagit några stillbilder med den(12 MP).

Detta är min upplevelse(allt på auto och mycket bra dagsljus, tagna runt april och maj i år i Malmötrakten dagtid) från samma DJI kamera:

* 1920x1080 @ 60 fps == mycket skön filmsekvens. Inga hack när man ser bilar färdas på t.ex. motorvägen.
* 4096x2160 @ 24 fps == mycket skarpare bild. Dock hackig när saker och ting går fort som t.ex. just motorvägen.

Jag har förvisso ingen 4k skärm någonstans men jag ser direkt skillnaden på 4k och 1080 läget från samma DJI kamera. 1080 läget är mer suddigt än 4k.

Sätt slutarhastigheten på 1/48 när du kör 4k 24 fps. Dra även ner ISO-talet till lägsta möjliga. Komplettera med ett ND-filter om det behövs så ska du se att du får mycket finsre filmer med motion blir som kompenserar för hackigheten. (Precis som i alla mer professionella filmer)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tgadler:

Sätt slutarhastigheten på 1/48 när du kör 4k 24 fps. Dra även ner ISO-talet till lägsta möjliga. Komplettera med ett ND-filter om det behövs så ska du se att du får mycket finsre filmer med motion blir som kompenserar för hackigheten. (Precis som i alla mer professionella filmer)

Tack för tipset! Fick hem i onsdags en Inspire 1 Pro och där kan man pilla lite mer med inställningarna på X5:an än på X3:an. Har dock enbart filter till X3:an. Tycker dock att bilden är suddigare från en X5:a än en X3:a. Dock kan man ställa fokuspunkt på en X5:a. Som tur är så passar X3:an i fästet så man kan byta vid behov.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Den ser trevlig ut men tror att en X5 är rätt väg att gå. Du får mycket större möjligheter med den kameran. Om man jämnför priset så är visserligen bara X5 an utan DJI´s objektiv och sen ett bra Olympus (typ 14-42mm EZ) objektiv dyrare än Z3 men

Skrivet av Veni:

Om Du har lägre hårdvaruversion än 2.0 så är det enligt nätet ett rent helvete. Har Du redan en 2.0 så är det simpelt.

Ska inte vara nåra större problem? Visserligen har du några små förbättringar i V2.0/Pro men att annars bara byta monteringsplattan samt byta FW brukar funka utan större problem

Skrivet av Veni:

Tack för tipset! Fick hem i onsdags en Inspire 1 Pro och där kan man pilla lite mer med inställningarna på X5:an än på X3:an. Har dock enbart filter till X3:an. Tycker dock att bilden är suddigare från en X5:a än en X3:a. Dock kan man ställa fokuspunkt på en X5:a. Som tur är så passar X3:an i fästet så man kan byta vid behov.

Glöm inte kalibrera ditt objektiv så det fokuserar rätt. Slå även på AF och MF focus assist. Gör det lite lättare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krasharen:

Ska inte vara nåra större problem? Visserligen har du några små förbättringar i V2.0/Pro men att annars bara byta monteringsplattan samt byta FW brukar funka utan större problem

Glöm inte kalibrera ditt objektiv så det fokuserar rätt. Slå även på AF och MF focus assist. Gör det lite lättare

Jämförde 1.2 mot 2.0.
2.0 är färdig för X5. Lägre versioner är inte det.
Det är inte bara plattan(som jag trodde) som skall bytas ut.

Bad en bekant som är duktig på matematik och fysik att titta på dom olika versionerna och svaret blev att förutom plattan så har DJI valt att ändra på motorerna och propellrarna. Han avrådde mig från att enbart uppgradera plattan utan istället även byta ut motorerna och därmed även propellrarna. Och då fanns risken för att även behöva byta ut styrenheten och eventuellt mjukvaran.

Går det ens att flasha en Inspire 1 hårdvaruversion 1.2 med Inspire 1 Pro firmware? Inspire 1 Pro är samma hårdvaruversion som Inspire 1 v2.0(bortsett från mindre hårdvarurevisioner).

Kändes som för mycket för mig och då blev det istället en till flygande kamera.

Tack för tipset! Får vänta på nästa fina väder i Malmö för att testa den på nytt. Målet är dock att filma bl.a. vid skymningen och vid nyårsafton på en ö en bra bit härifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som sett att det saknar "frames" i era 4k 30fps filmer (P4)?
Var 12-13 bild/frame är bilden som sagt "frusen" vilket inte syns i helheten men med rörliga texter (3d tracking i Ae) så ser det ut som att texten "hackar" när den rör sig linjärt. Min fix blev att manuellt "frysa" (hold keyframe) texten för att matcha videon. Någon som är mer kunnig än jag som har lite insikt i vad problemet kan vara?

Kompositionens inställningar:

Jag har börjat jobba i Ae & Premiere den senaste veckan (kommer från sega Vegas Pro). Jag har misstankar kring "non-drop frame" då jag inte är så kunnig på drop och non-drop frame territoriet men allt är enbart misstankar. Compet är skapat efter "match video settings" så jag trodde att det skulle bli problemfritt. Renderar i samma framerate.

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

Jobba med flera batteri till en P4

Hej, alla drönarfantaster
Jag är ganska ny i "drönarsläkten" och har fastnat ordentligt i glädjen att på ett enklare sätt få roliga, och vackrare, sekvenser och stillbilder än vad man hade fått med en vanlig stillbildskamera. Sedan att flyga den är ju mer än halva nöjet. Vilken fantastisk maskin Phantom 4 är
Nu till min fråga: Någon som vet om man behöver kalibrera om kompassen när man har ett X-tra batteri med sig och byter det på plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacko55:

Hej, alla drönarfantaster
Jag är ganska ny i "drönarsläkten" och har fastnat ordentligt i glädjen att på ett enklare sätt få roliga, och vackrare, sekvenser och stillbilder än vad man hade fått med en vanlig stillbildskamera. Sedan att flyga den är ju mer än halva nöjet. Vilken fantastisk maskin Phantom 4 är
Nu till min fråga: Någon som vet om man behöver kalibrera om kompassen när man har ett X-tra batteri med sig och byter det på plats?

Har 2 batterier till min P4 men inga problem med kompassen vid byten. Bara att byta och köra.

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

@ElectricPulze: Tack, för snabbt svar EP.