Permalänk
Melding Plague

Mionix Castor

Svenska Mionix gör ett besök i SweClockers testlabb med spelmusen Castor, som lägger fokus på byggkvalitet och ergonomi. Häng med in till testlabbet för en genomgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte denna mus funnits ute ett bra tag ha för mig den tillverkades 2014

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Titta äntligen en mus utan massa blingbling och trams som gör att den ser ut som en rymdraket istället för en mus. Kanske blir en sådan när min gamla G402 behöver bytas ut. Alltid kul med svenska alternativ tycker jag.

Permalänk
Medlem

Köpte en sådan nyligen och gillar den skarpt! Programvaran är dock bristfällig. Har skickat mina synpukter på programvaran till Mionix och vi får se om de tar åt sig.

EDIT: Kan ge exempel på en brist som programvaran har. Om jag tex vill byta så att musknapp 4 ska motsvara tangenten ö så kan jag välja Single key assignment. När jag trycker på ö på tangentbordet tolkar programvaran det som `
Den kan uppenbarligen inte hantera att jag försöker att lägga in ö. Om jag sparar och inställningen, som visar `, och trycker på musknapp 4 i en textruta kommer bokstaven ä, alltså varken ö eller `. Jag trycker på en tangent, den visar ett annat tecken och sen när jag trycker på knappen kommer en tredje bokstav. Det fungerar alltså inte.
Bilden visar när jag fösöker att lägga in tangenten ö:

EDIT2: Ytterligare en brist är att det inte går att assigna "Media buttons" till musknapparna, dvs typ Play/pause, Stop, next track osv. Jag har försökt via Single key assignment, men den registrerar inte mina tangentbordstryck, när det kommer till mediaknapparna.

Permalänk
Entusiast

Ser intressant ut. Får se om jag kan hitta en butik som har den inne. Gillar inte att köpa möss utan att klämma lite först.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ser onekligen bra ut, bra pris också!
Dock skulle jag vilja se ett universalt program för alla Mionix produkter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

399kr känns prisvärt, men inte 699kr.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min castor som jag haft sedan förra black friday. Byggkvaliteten och känslan i knapparna passar mig perfekt. Dock behöver jag glida bak lite för att mitt claw grip ska kännas optimalt. Jag köpte den för fps spelande (quake) och den har inte fallerat än, oavsett hur snabba rörelser. Lift off inställningen fungerar bra för någon som byggt in kulmusens egenheter i muskelminnet!

Stort pluss för att den inte har massa onödigt trams och att led:en är mer diskret än disco.

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna datormus under våren och kan inget annat säga än att jag är väldigt nöjd! Programvaran är som nämnts dess största nackdel. Storlek, känsla och övrigt är kanonbra.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Ser helt klart ut att vara en värdig extra mus i lådan, i fall min G400 dör.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk

mycket nöjd med datormusen och ligger skönt i handen:) värt sitt pris!

Permalänk
Medlem

För 400 Kr är det ÄNTLIGEN en ersättare för Logitechs G400 och liknande möss.

Av en ren slump inhandlade jag just denna mus för cirka två veckor sedan till min flickvän vars mus hade börjat med hyss, så jag har förstahands erfarenhet av den med. Känns mycket trevlig, men jag skulle hålla med undertecknad att den gärna hade kunnat få vara liiite längre.

Som en bonus kan jag rapportera att den fungerar helt utan konstigheter under Linux (Ubuntu). Inte testat med deras speciella mjukvara, men den ser jag ingen anledning att använda heller.

Detta är helt enkelt en solid mus som gör vad en mus ska göra.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Snusfri

Ser ut att vara lika ergonomisk som en fotsvamp...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Den är okej, allt är okej med den men inget som gör att jag hojtar till direkt. Köpte den för 399kr tror jag eller liknande och det är den värd men skulle kunna tänka mig byta någon gång till andra möss med lite högre prislappar.

Permalänk
Medlem

Och jag är fortfarande nöjd med min gamla Sensei Raw, det bästa med den är att jag inte ens märker av den, den gör inget väsen av sig. Den bara finns och gör sitt jobb. Precis som en datormus skall vara

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kör med denna sen ett halvår och väldigt nöjd jag också. Vann den i en tävling och började använda denna istället för min Razer Deathadder chroma. Omärkbar skillnad i prestanda men upplever Castor som skönare att hålla i med bättre grepp. Enda nackdelen är att "hacken" i scrollhjulet är väldigt mjuka och det är lätt att rulla ett extra hack vilket orsakat en del svordomar vid vapenbyte i FPS-spel...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag köpte denna datormus under våren och kan inget annat säga än att jag är väldigt nöjd! Programvaran är som nämnts dess största nackdel. Storlek, känsla och övrigt är kanonbra.

Får man bra grepp med lill- och ringfingret när man vill göra lyft?

Permalänk
Medlem

På tal om programvaran, det finns en stor fördel med den också. Man installerar inget på datorn, du laddar ner en fil kör den och gör ändringarna och sparar det på minnet i musen. Inget som ligger i autostart och inställningarna följer med oavsett vilken dator du kopplar in musen till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

399:- verkar vara ett bra pris för musen. Skulle dra en beställning på Webhallen men tyvärr tog dom inte postförskott. Åh

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

399:- verkar vara ett bra pris för musen. Skulle dra en beställning på Webhallen men tyvärr tog dom inte postförskott. Åh

Finns ju faktura (0kr, 14 dagar) som man kan använda sig av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Finns ju faktura (0kr, 14 dagar) som man kan använda sig av

Orolig att fakturan glöms bort så kan lika gärna vänta lite med att beställa men tack för tipset!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som den har mycket räfflor där smuts kan samlas och gör den svår rengjord.

Den där lär bli äcklig och ohygienisk och full med smuts och bakterier.

Permalänk
Medlem

Min castor dog efter 1 månads användning. Den bara lade av helt och hållet. Hade gärna velat ge den ett bra betyg för den var suverän när den funkade. Blev ombedd att förklara problemet och skulle testa det ena och det andra innan jag blev bedd att skicka in den och få en ny. Men ärsch, då tycker jag dem skulle skickat en till mig istället för att jag skall behöva hålla med med inskickningar och betala frakt och skit samt att behöva testa olika metoder på att laga den hemma. Näh, köpte mig sedan en Zowie ec:1. Den håller iallafall och deras support är suverän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ser ut som den har mycket räfflor där smuts kan samlas och gör den svår rengjord.

Den där lär bli äcklig och ohygienisk och full med smuts och bakterier.

Precis som alla andra möss jag haft då. Det är så svårt att rengöra möss nu för tiden så jag inte plocka isär musen och rengöra den inuti

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Precis som alla andra möss jag haft då. Det är så svårt att rengöra möss nu för tiden så jag inte plocka isär musen och rengöra den inuti

Jo, men vissa möss och tangentbord är värre än andra.

Jag tycker tillverkare av tangentbord och mus bör ta mer hänsyn till ergonomi och hygien så att deras produkter är sanitära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Får man bra grepp med lill- och ringfingret när man vill göra lyft?

Jag har ganska små händer, men spelar en hel del CS:GO som kräver lyft av musen vid snabba musrörelser, och jag har aldrig stött på några problem med det.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Man kan alltid ha ett gäng olika för olika spel...

😃

Trevligt. Om min sabre optical rgb dör så är detta intressant. Vet någon va de är för sensor i Corsairn med 6400 dpi btw?...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Köpte denna på Black friday förra året för max 399:- om jag minns rätt och jag har inte hittat något lika bra för priset.
Gillar man en lätt, enkel och greppvänlig mus så är denna att rekommendera.

Jag har inte haft problem med varken kvalitén eller att den skulle bli lätt äcklig men så har jag inte flottiga händer eller äter chips när jag sitter vid datorn

Permalänk
Medlem

Beställde denna samma dag innan nyheten. Vilken timing! Ser fram emot att lira med denna skönhet.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem

Äger både Mionix Naos 3200 samt 8200 där den senare agerar Main. Hur står sig castor mot dessa, någon som äger båda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Laptop| : | ASUS UX330C | Arch | KDE Plasma
|Riggen| : | Corsair 750D | Asus GTX 780 DCII | i7 4770 | GA-Z87X UDH5 | H100i | 16gb LP | AX860i | Samsung EVO 512 | Dell 2713h | Windows 10