Sålde en dator igår, köparen får inte igång den, kommer tillbaka o kräver pengarna tillbaka.

Permalänk

Sålde en dator igår, köparen får inte igång den, kommer tillbaka o kräver pengarna tillbaka.

Tjena SweClockers!

Sålde en dator igår till en kille som kom och hämtade upp den. Jag hade formaterat om hela datorn samma dag så jag vet att allt stod i sin ordning. Han kommer tillbaka med datorn idag (efter att ha bestämt tid) och kräver att jag antingen fixar den och jag står för reparationskostnaderna eller att han får pengarna tillbaka.

Vad ska jag göra?

Edit: han testade inte datorn innan köp men jag erbjöd mig i annonsen att den kunde testas.

Permalänk
Medlem

Får inte igång den?

Ta betalt för att installera den åt honom >.<

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem

Han kanske har pajjat något men är för snål för att stå för det på egen hand ;D

Permalänk
Medlem

Testade han inte den hos dig?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv

Demonstrera alltid på plats så att inga tvivel råder. Det kan vara så att chassikablarna åkte ur under färden hem.

Permalänk

@Thedroxer: Svår fråga, verkar han trovärdig,eller misstänker du att han tex bytt ut något i datorn ?

Tex om han sitter på ett likadant moderkort som är trasigt kan han ju köpt din o bytt moderkort o tagit det hela sen lämna tillbaka datorn till dig o be o få pengarna tillbaka.

Permalänk

Tjo, om det är som du säger och snubben funktionstestade på plats så är det inte ditt problem, eller om du vill vara snäll på goodwill.....Jag hade då inte brytt mig om jag vet att prylarna funkade när de såldes.

EDIT
Har för mig att KK säger att om man får chansen att testa på plats och tackar nej till det, så är det inget att göra för köparen om denne upptäcker defekter senare, jag kan ha fel där

Permalänk

@Pelegrino: Nej, skrev dock i annonsen att den kan givetvis testas innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Tjena SweClockers!

Sålde en dator igår till en kille som kom och hämtade upp den. Jag hade formaterat om hela datorn samma dag så jag vet att allt stod i sin ordning. Han kommer tillbaka med datorn idag (efter att ha bestämt tid) och kräver att jag antingen fixar den och jag står för reparationskostnaderna eller att han får pengarna tillbaka.

Vad ska jag göra?

Svårt det där. Eftersom att han inte testade den hos dig så kan jag förstå honom. Startade du själv datorn för att se att allt fungerade som det skulle samma dag som du sålde den till honom?

Visa signatur
Permalänk

@BABOON_ASS: Han verkar trovärdig och genuint orolig. Vissa kan vara riktigt bra skådespelare dock.

Permalänk

@Kote: Nej det gjorde jag inte, dock så formaterade jag den och testade den i söndags, han hämtade den igår.

Permalänk
Medlem

Om han ändå har med sig datorn så kan du ju ta en koll på den. Precis som nämnts så kan det vara en kabel som är lös eller något annat enkelt.

Permalänk

Jo, men oron kan man väl lätt "spela" för han är ju säkert orolig oavsett om han är ärlig eller försöker göra en fuling oavsett orsak

Kan ju vara så att han tappat eller slagit imot något med datorn åxå, behöver ju inte vara medvetet eller med flit, kolla efter skador på chassit samt öppna den tillsammans med köparen o kolla så cpukylaren sitter på plats osv, är den slagen ur fästet kan han ju ha varit oaktsam med den.

Sen är det väl som någon sa ovan, kolla så inte nån sladd har skakat loss.

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan det vara att göra en lättare felsökning och se vad som är felet och om det är lätt att åtgärda?

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Entusiast

Ta tillbaka datorn och testa, kan vara något skitenkelt, exempelvis 24pin har åkt ur eller liknande.
Klassiker: Är nätaggregatet avstängt på baksidan?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

@Kote: Nej det gjorde jag inte, dock så formaterade jag den och testade den i söndags, han hämtade den igår.

Okej! När han är på plats så testa datorn och se så att alla komponenter stämmer/sitter där de ska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan inte ta ansvar för vad han ev kan ha gjort med den sen, nej du är inte skyldig honom något skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Medlem

Sluta gissa, kolla upp vad som gäller istället:
http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

"målar" alltid saker jag säljer!

En liten nagellacksprick vid nån skruv eller liknande.
Råkade ut för en riktig fuling för snart tre år sedan.

Detta var dock en bil jag sålde. Kom tillbaka och sa att abs:en bara inte fungerade..
Visade sig att han bytt ut abs enheten.... sådär 12 papp som han försökte sno åt sig.
Som tur var så hade den bytts när jag själv köpte bilen och jag visste att den hade ett reservdelsnummer från en skrotfirma skriven med grön penna på sin undersida.
Blev en anmälan direkt!

Sedan dess märks ALLT!

Permalänk
Medlem

Undersökningsplikt.

Det finns tre alterantiv.
1. Datorn du sålde var trasig... gör rätt för dig.
2. Han kommer råna dig.
3. Han scammar dig. Folk gör allt möjligt idag, kletar in oljelocket med senap och vill sedan ha avdrag för motorrenovering.

Permalänk
Avstängd

Största misstaget folk gör är att man inte tror att man inte har något ansvar längre när man väl har sålt varan privat. När man säljer något privat så är det KÖPLAGEN som gäller, den har även en viss garanti för köparen. Skulle det visa sig att datorn går sönder efter 3 veckor, ja då kan köparen kräva ersättning.

Men skillnaden i köplagen och konsumentköplagen är att köplagen går att avtala bort medans konsumentköplagen inte går att avtala bort.
Det viktiga är då att man skriver ett kvitto om vad som gäller när man säljer något privat.

Permalänk
Medlem

http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...

Kolla där, köper du begagnat av andra privat personer så har du inte mycket skydd om du inte undersökt varan innan köp.

Men komemr han kolla datorn och se om det är enkelt annars så be han gå om inget är avtalat att det är ångerrätt etc, det som inte är avtalat gäller inte.

Konsumentköplagen gäller ej vid privat köp.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Största misstaget folk gör är att man inte tror att man inte har något ansvar längre när man väl har sålt varan privat. När man säljer något privat så är det KÖPLAGEN som gäller, den har även en viss garanti för köparen. Skulle det visa sig att datorn går sönder efter 3 veckor, ja då kan köparen kräva ersättning.

Men skillnaden i köplagen och konsumentköplagen är att köplagen går att avtala bort medans konsumentköplagen inte går att avtala bort.
Det viktiga är då att man skriver ett kvitto om vad som gäller när man säljer något privat.

Wut? Du menar att allt man köper begagnat av privatperson har 3 veckors garanti, om man inte skriver avtal om annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Wut? Du menar att allt man köper begagnat av privatperson har 3 veckors garanti, om man inte skriver avtal om annat?

Skickades från m.sweclockers.com

om jag minns rätt så räcker det med att du i annonsen skriver att det säljs i befintligt skick. kan dock vara olika beroende på vad det är man säljer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Wut? Du menar att allt man köper begagnat av privatperson har 3 veckors garanti, om man inte skriver avtal om annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är till och med längre, 3 månande anser domstolar. Så kvitto och avtal är viktigt när man säljer saker privat.

Permalänk
Avstängd

Vad menar han med att den inte startar?
Du skriver att du sålde datorn formaterad. Är hårddisken tömd alltså? Och han får installera Windows själv? Kanske är det han syftar på med att den inte startar. Att Windows inte startar dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har man inget skrivet avtal så finns det ingenting att bråka om, allt som ska ingå måste stå i det avtal man gör ang ångerrätt etc enligt köplagen

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Största misstaget folk gör är att man inte tror att man inte har något ansvar längre när man väl har sålt varan privat. När man säljer något privat så är det KÖPLAGEN som gäller, den har även en viss garanti för köparen. Skulle det visa sig att datorn går sönder efter 3 veckor, ja då kan köparen kräva ersättning.

Men skillnaden i köplagen och konsumentköplagen är att köplagen går att avtala bort medans konsumentköplagen inte går att avtala bort.
Det viktiga är då att man skriver ett kvitto om vad som gäller när man säljer något privat.

Nej så är det inte alls, När man som privatperson säljer nåt begagnat så finns det inget tidsbegränsning för reklamation då man helt enkelt inte har någon reklamationsrätt alls. Det man däremot har, är rätt att kräva ersättning för ev. dolda fel som säljaren har undvikit att nämna. Detta är dock en tolkningsfråga som är svår att generalisera då det kan vara allt möjligt beroende på vad man säljer.
Men skulle man exempelvis köpa en dator som enligt säljaren fungerar, får erbjudande att prova datorn på plats men tackar nej till detta och senare upptäcker att datorn inte startar så har man ingen rätt till ersättning eller rätt att häva köpet om man inte kan påvisa att säljaren har ljugit om fel som finns på datorn. Att den inte startar är inget fel, det är bara ett symptom.
Man har som begagnatköpare undersöknngsplikt och har man tittat på varan innan man köper den så räknas det som att man godtagit skicket den är i.

Enklast i just detta fallet är att säljaren erbjuder sig att kolla datorn och konstaterar vad felet är och sen tar det därifrån.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Thedroxer:

@Kote: Nej det gjorde jag inte, dock så formaterade jag den och testade den i söndags, han hämtade den igår.

Hoppas att allt går bra, lyckat till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Nej så är det inte alls, När man som privatperson säljer nåt begagnat så finns det inget tidsbegränsning för reklamation då man helt enkelt inte har någon reklamationsrätt alls. Det man däremot har, är rätt att kräva ersättning för ev. dolda fel som säljaren har undvikit att nämna. Detta är dock en tolkningsfråga som är svår att generalisera då det kan vara allt möjligt beroende på vad man säljer.
Men skulle man exempelvis köpa en dator som enligt säljaren fungerar, får erbjudande att prova datorn på plats men tackar nej till detta och senare upptäcker att datorn inte startar så har man ingen rätt till ersättning eller rätt att häva köpet om man inte kan påvisa att säljaren har ljugit om fel som finns på datorn. Att den inte startar är inget fel, det är bara ett symptom.
Man har som begagnatköpare undersöknngsplikt och har man tittat på varan innan man köper den så räknas det som att man godtagit skicket den är i.

Enklast i just detta fallet är att säljaren erbjuder sig att kolla datorn och konstaterar vad felet är och sen tar det därifrån.

Enlig rättspraxis kan man kräva ersättning upp till 3 månader efter köp för dolda fel, som ger en viss garanti. Är inte det en viss garanti menar du eller? Och var skriver jag om reklamationsrätt?

Dolda fel behöver inte enbart vara något som säljaren medvetet undvikit att berätta, alltså att säljaren själv inte är medveten om att något är fel. Ja då kan du kräva ersättning, man är faktiskt skyldig till att varan man säljer ska hålla ett tag efter köp. Finns inget köpavtal så gäller köplagen, återigen skriv avtal om vad som gäller när man säljer.