Nvidia Geforce GTX 1060

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Indeed. Så fort dom släpper någonting dras det alltid med en mängd nackdelar, oavsett prestandan. Och vips, sen kommer Nvidia enkelt in och sveper förbi så det ryker om det.
Enormt besviken på AMD med den här generationen.

Kortet kostar visserligen typ 3500 spänn på flera ställen och då känns ju RX480 för 2800 som ett bra köp.
Men när priserna stabiliserat sig lite så verkar ju Nvidia gå storsegrande ur även den här ronden, som skulle vara AMDs återkomst.

Det verkar också som att Nvidia träffat rätt vad gäller val av tillverkning, dom offrade lite transistortäthet för högre klockfrekvenser och det verkar ha varit rätt val både vad gäller prestanda och energieffektivitet, vilket iofs allt som oftast går hand i hand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

och herregud vilken kross det var av 480. och till nästan samma pris.
480 är dödsdömt, och 460/470 kommer inte ens ha en marknad

Dödsdömt sålänge utvecklingen av nya API så som DX12 och Vulkan också är dödsdömt.

RX480 är om eller bättre, vinner i Doom Vulkan
osv.

Dock Kudos till nVidia, bra pris i Norden och väldigt trevlig effekt.

Blir ett GTX1060 i miniformat sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Kortet kostar visserligen typ 3500 spänn på flera ställen och då känns ju RX480 för 2800 som ett bra köp.
Men när priserna stabiliserat sig lite så verkar ju Nvidia gå storsegrande ur även den här ronden, som skulle vara AMDs återkomst.

Det verkar också som att Nvidia träffat rätt vad gäller val av tillverkning, dom offrade lite transistortäthet för högre klockfrekvenser och det verkar ha varit rätt val både vad gäller prestanda och energieffektivitet, vilket iofs allt som oftast går hand i hand...

3500 är väl snarast de dyraste man kan hitta eller däromkring. Finns ett flertal GTX 1060-kort redan nu kring 2800-2900 och då med trevliga eftermarknadskylare istället för referens. Att de inte stabiliserats än verkar dock tydligt men handlar inte om alla modeller.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av PlexGear:

Mycket intressant beroende på hur priserna ser ut i verkligheten.

Med tanken på att den ligger upå samma priser som RX 480 från 2900kr+ verkar det som att AMD får börja sänka priserna här i Sverige. RX 480 är för högt för att kompensera.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

max är de ju inte, kolla bara dragonage så är det 20% skillnad.

och kross blir det för att nvidia har mycket bättre funktioner och program, är det finare märket, drar mindre ström, låter mindre och överklockar 18% snabbare än stock och fortfarande drar mindre ström än 480 gör i stock

Och kollar du Doom så är GTX1060 20-30% sämre och dyrare?

http://m.hardocp.com/article/2016/07/19/nvidia_geforce_gtx_10...

Så slutsatsen? Bra konkurrens, tveksam att 1060 hade kommit så snabbt och varit så billig utan RX480.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu var det likadant som 480... jag såg priset före recensionen. Det jag ska ge nvidia + är att dem har tredjepartslösningar redan vid release. Det som är för mig och jag antar andra är att, är det värt att skaffa? Vi vet inte hur de står sig i framtiden med dx12. Jag ser ingen klar vinnare även om nvidia fick "Utmärkt" eftersom vi vet inte hur de presterar i framtiden. Jag gav 3700 för mitt amd 390 och dessa presterar rätt likvärdigt i vissa titlar... vill inte ge samma summa igen för ett kort. Jag vill ha ett kort runt 2500kr. Nvidia har bättre prestanda i vissa spel och drar mindre... men skillnaden är marginell förhållande till priset.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Hade tänkt å inhandla ett 970, nu vare ju tur att man tog de lugnt då. Men är de fortfarande värt å satsa på eller kommer de aldrig gå ner i rea-priser?

Permalänk

Jag tänker köpa ett 1060, vad tror ni om kylarna på EVGA's små gulliga kort? Drar inte så mycket effekt så den lilla kylaren kanske räcker till?

De andra som har större kylare har rätt mycket större PCB , men det ser inte direkt ut som att det är så många fler komponenter.

Kanske värt att lägga några hundra kronor på en lite större kylare för att den inte ska bli allt för varm vid överklockning?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet varför 480 har problem att få ut eftermarknadsmodeller medans Nvidia inte hade det? Svårare tillverkningsprocess eller liknande med Polaris?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Många av oss har dock lämnat 1080p bakom oss och gått upp till 1440p eller 4K. Jag fick ut ca 40 FPS i The Division i 1440p med mitt gamla 970 med vissa inställningar sänkta till high eller medium. Idag får jag ut en bra bit över 60 FPS med allt på max. Så det är verkligen inte overkill.

Fast nu är "många av oss" en väldigt liten del av marknaden i helheten.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

Jag tänker köpa ett 1060, vad tror ni om kylarna på EVGA's små gulliga kort? Drar inte så mycket effekt så den lilla kylaren kanske räcker till?

De andra som har större kylare har rätt mycket större PCB , men det ser inte direkt ut som att det är så många fler komponenter.

Kanske värt att lägga några hundra kronor på en lite större kylare för att den inte ska bli allt för varm vid överklockning?

Har inte sett recensionen själv men här testas det:
https://www.youtube.com/watch?v=no_NBTivfgY

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett nVidia kort i min smak och prisklass, om än lite dyrt nu initialt.
Kunde inte hålla mig så blev ett överprisat MSI från Inet, 1080p gaming och CS:GO.

Ska bli kul att köra den gröna sidan, kört rött så länge jag kan minnas, typ sedan Radeon 4890.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det någon som vet varför 480 har problem att få ut eftermarknadsmodeller medans Nvidia inte hade det? Svårare tillverkningsprocess eller liknande med Polaris?

Känns onekligen så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: jag skulle gissa olika prioriteringar hos olika tillverkare som den största "boven". sen misstänker jag att att nvidia har någ också försökt att "tränga in" lanseringen av 1060 mellan släppet på 480 ref och eftermarkandskylare.
det jag har sätt är också att det verka så att många bara gör custom PCB till 480 medans en hel del av dem nuvarande eftermarknads versioner till 1060 är ref PCB med "bara" en ny kylare. Custom PCB kommer också lite senare.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Ett sånt bra grafikkort och så stödjer det inte SLI. Helt värdelöst och antagligen för att inte kunna "slå ut" 1080 för en billigare peng.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Verkar som ett relativt strömsnålt kort till ett bra pris (relativt RX480, i Sverige, där det ter sig kosta lika mycket som RX480 8GB (inget 4GB i det här landet) kanske inte så mycket i resten av världen, ex USA, pcworld: "Really, performance is pretty much identical between the two cards and AMD’s RX 480 starts at $200, or $50 less than the GTX 1060." Sen får vi som andra nämnt se hur vitt anammat Vulkan blir för där verkar Polaris en del bättre, se ex HardOCP.

Inget SLI känns lite som Canons försök till spegellöst, dvs inte äta vinstmarginal hos dyrare produkter.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem

Är GTX 1050 bekräftat i och med detta eller vad ska Nvidia tävla med i klassen grafikkort-för-cirka-2000 kronor?

Imponerande prestanda för övrigt och tack och hej RX 480, tyvärr. Köpsugen.

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl våra kära priser i norden som ser till om detta blir en kioskvältare eller inte.
Just nu så känns det svårmotiverat med ett 480, om man inte har AMD-specifika tillbehör.

Kikar man på andra siter (från USA) så är det lite mer :meh: över det hela där riktpriserna på de båda korten faktiskt är vad det säljs för

Permalänk
Avstängd

Skulle man kunna ha denna i server dator för att just esxi så att alla VM får lite kraft så att man kan jobba bättre i gränssnittet?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Verkar som ett relativt strömsnålt kort till ett bra pris (relativt RX480, i Sverige, där det ter sig kosta lika mycket som RX480 8GB (inget 4GB i det här landet) kanske inte så mycket i resten av världen, ex USA, pcworld: "Really, performance is pretty much identical between the two cards and AMD’s RX 480 starts at $200, or $50 less than the GTX 1060." Sen får vi som andra nämnt se hur vitt anammat Vulkan blir för där verkar Polaris en del bättre, se ex HardOCP.

Inget SLI känns lite som Canons försök till spegellöst, dvs inte äta vinstmarginal hos dyrare produkter.

Nä i USA är RX480 en kioskvältare och antar alla 4GB korten åkt över där.

I SE ser inte RX480 lika bra ut och jag behöver ett litet och snålt kort vilket 1060 är.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zed_nr1:

Hade tänkt å inhandla ett 970, nu vare ju tur att man tog de lugnt då. Men är de fortfarande värt å satsa på eller kommer de aldrig gå ner i rea-priser?

Bara att beklaga alla som gick på dåliga köprådet "passa på att köpa ett GTX970 nu när det är rea!"
Nej det är inte värt att satsa på ett GTX970, verkar kunna gå att få tag på GTX1060 för nästan samma pris som "reapriserna".

RX480 borde kosta 2500kr i Sverige, vet inte varför det har blivit så dyrt, i USA kostar det enligt riktpriset och där har det sålt slut.
Nu kanske de skyldiga tvingas sänka priserna även här,

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Kenneth:
Varför har inte ni testat Doom med Vulkan, då de endå har lanserats?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

3500 är väl snarast de dyraste man kan hitta eller däromkring. Finns ett flertal GTX 1060-kort redan nu kring 2800-2900 och då med trevliga eftermarknadskylare istället för referens. Att de inte stabiliserats än verkar dock tydligt men handlar inte om alla modeller.

Ska ju finnas att köpa också, dom billiga är väl redan slutsålda?
Iaf det lilla jag såg haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Bara att beklaga alla som gick på dåliga köprådet "passa på att köpa ett GTX970 nu när det är rea!"
Nej det är inte värt att satsa på.

RX480 borde kosta 2500kr i Sverige, vet inte varför det har blivit så dyrt, i USA kostar det enligt riktpriset och där har det sålt slut.
Nu kanske de skyldiga tvingas sänka priserna även här,

Fast skillnaden i pris på GTX1060 och RX480 är samma i SE som i US. Är "bara" 100kr upp.

Komplett har Zotac MINI versionen på G in till 2899 vilket är beställt.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wyver:

@Kenneth:

De brukar försöka vänta lite med att ta in nyare titlar, till att dessa stabiliserats lite och jag förstår dom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Kenneth:

Antagligen för att dom då måste testa om tiotals med kort vilket dom inte riktigt har tid med under semestern.
Antagligen ett spel som kommer läggas till när dom uppdaterar sin spelserie och testar om alla kort under hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Fast nu är "många av oss" en väldigt liten del av marknaden i helheten.

http://i.imgur.com/CrZt3sy.png

Klart att 1080p fortfarande är dominerande, men spelvärlden kretsar kring mer än bara Steam, och långt ifrån alla deltar i dessa undersökningar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Tack för en otrolig recension och genomgång av kortet!

Nu ska jag bara klura ut var och hur jag snabbt och billigt får tag på ett exemplar i Norge.

Edit: Vilken modell rekommenderas? MSI GeForce GTX 1060 Gaming X? Gainward GeForce GTX 1060 (billigare)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Nä i USA är RX480 en kioskvältare och antar alla 4GB korten åkt över där.

I SE ser inte RX480 lika bra ut och jag behöver ett litet och snålt kort vilket 1060 är.

Yesh, don't I know it, sitter ett kort litet Asus 9604GB i min Sugo SG02.

Skrivet av Wyver:

@Kenneth:

Jo, Vulkan-patchen för doom kom för nån vecka sen så jag undrar det med, sp då det blir lite annorlunda resultat i jämfört med många andra tester med icke-Vulkan spel. Det kanske inte fanns tid helt enkelt? För den patchen var ju lite intressant.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Fin prestanda, dock en riktig tabbe att ta bort sli...