Nvidia avtäcker Titan X med 12 GB GDDR5X och 3 584 CUDA-kärnor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Denied87:

Varför inte Titan kommer med HBM2 är nog pga följande:

1: Mass produktion är inte riktigt där än.
2: AMD har prioritet på mass producerat. Se länk.

Jag skulle gissa nummer 2 är nog varför Nvidia endast har det på deras server kort då de inte producerat de kortet i mängder.

http://wccftech.com/amd-working-entire-range-hbm-gpus-follow-...

Mvh
Jonatan

3. Det är inte säkert att det påverkar prestanda vilket gör det till en onödig kostnad och försämrar tillgången på kort.

Skrivet av Gender Bender:

Finns det egentligen någon fördel rent prestandamässigt med HBM2 jämfört med GDDR5X? Att det är bra mycket snabbare på papper vet vi ju, men hur ser det ut i praktiken? Den främsta fördelen med HBM2 i mina ögon är att man kan göra PCB:n så mycket mindre.

Dock så krävs det vattenkylning för att klara kyla ett litet kort i denna prestandaklass, alltså som Fury X. Så vill dom ha det luftkylt så spelar pcb storleken mindre roll då kylaren kommer vara fullstor ändå.

Sen är ju strömförbrukningen en fördel också med hbm (hur mycket mot gddr5x har jag dock ingen aning om).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Sweclockers testade alldrig Värdens nu snabbaste kort fury duo

Gissar för att amd inte har sänt ett kort åt dem, troligen är den så dyr kort samt liten efterfrågan så lönlöst att börja skicka test exemplarer åt alla som gör recensioner.

Titan x (pascal) kommer vi utan tvekan se i testlabbet.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Denied87:

Varför inte Titan kommer med HBM2 är nog pga följande:

1: Mass produktion är inte riktigt där än.
2: AMD har prioritet på mass producerat. Se länk.

Jag skulle gissa nummer 2 är nog varför Nvidia endast har det på deras server kort då de inte producerat de kortet i mängder.

http://wccftech.com/amd-working-entire-range-hbm-gpus-follow-...

Mvh
Jonatan

AMD och Nvidia verkar ju använda olika leverantörer för HMB2. AMD använder SK Hynix medan Nvidia använder Samsung.

Samsung hävdar att de haft HMB2 i massproduktion sedan slutet av januari, säger ändå inget om vilka volymer som det ger.

http://wccftech.com/samsung-hbm2-dram/

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vad hände med 3840 cc?
Kommer nu 1080Ti med ~10% mindre cores finns chans för Vega slå det kortet. Men kommer den med 3840 cc är det kört. Och jag tror inte det blir någon upprepning av 780Ti. Titan ska vara starkast. Att det kommer ytterligare kort med Titan beteckningen kan dock inte heller helt uteslutas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Om det kommer med HBM2 eller inte beror nog helt på tillgång och prisnivå på HMB2 tekniken. Detta kan ju vara en av anledningarna till att AMD Vega inte är redo att lanseras ännu. Och frågan är om HBM överhuvudtaget behövs på konsument kort idagsläget.

Vega var aldrig tänkt att lanseras nu utan först i början av nästa år. Dock har AMD valt att flytta fram lanseringen till slutet av året. Så det har inget med HMB2 att göra. HMB2 kommer behövas på kort med långsammare minnesbuss (billigare att tillverka). Titan X har 384-bits minnesbuss och klarar sig bra med GDDR5X därmed bör den inte vara begränsad av minnesbandbredden.

Skrivet av Swedish Berserk:

AMD har väl snarare sagt att det viktiga sortimentet med stora volymer är det som RX 480 ligger i och därför satsar man där först medans Nvidia börjat med toppkort och gått neråt.

SK Hynix har själva gått ut med att HBM2 ska komma i tredje kvartalet så tidigare än så får vi nog inte se Vega baserade grafikkort

Så heter det när man inte klarar av att lansera grafikkort i olika prestandaklasser under samma period. De var tvungna att prioritera helt enkelt. Om AMD hade kunnat lansera high-end kort så hade de gjort det. Nu har Nvidia fritt fram på high-end marknaden under en tid framöver...Varken bra för oss konsumenter vilket syns på Nvidias prissättning eller bra för själva grafikkortsmarknaden där ena parten får bokstavligen monopol på högpresterande grafikkort med en enda gpu.

Skrivet av scara:

Vad hände med 3840 cc?
Kommer nu 1080Ti med ~10% mindre cores finns chans för Vega slå det kortet. Men kommer den med 3840 cc är det kört. Och jag tror inte det blir någon upprepning av 780Ti. Titan ska vara starkast. Att det kommer ytterligare kort med Titan beteckningen kan dock inte heller helt uteslutas.

Titan X är top of the line inom entusiastmarknaden och priset samt försäljning enbart genom Nvidias sida tyder på att kortet inte är tänkt att säljas i större volymer. 1080Ti kommer däremot tävla mot Vega samt vara riktat till vanliga "gamers" som är ute efter det bästa som går att köpa ut "standardsortimentet" där Titan X är inte manad att ingå.

Permalänk
Medlem

@anon75480 Som jag sa innan, Jag skulle gissa dessa två. Men vi har inte facit i handen

@Yoshman Den ursprungliga HBM så vitt jag vet är mellan SK Hynix samt AMD. Så vidare utvecklingen av HBM2, känns naturligt att AMD finns med nånstans i bilden även trots att AMD inte tagit nån form av pengar för HBM.

Men jag sitter inte med all information, så detta kan vara helt inkorrekt med.

Visa signatur

Dator: AMD FX-8350 BLK Edition | 12 GB RAM 1600 Mhz | Gigabyte GA-990FX-GAMING | Sapphire Nitro+ RX 480 GB | EVGA Supernova G2 750W |

Inofficiell Facebook sida för AMD: https://www.facebook.com/AMDsverige/

Inofficiell webbsida för AMD: https://amd-sverige.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Vega var aldrig tänkt att lanseras nu utan först i början av nästa år. Dock har AMD valt att flytta fram lanseringen till slutet av året. Så det har inget med HMB2 att göra. HMB2 kommer behövas på kort med långsammare minnesbuss (billigare att tillverka). Titan X har 384-bits minnesbuss och klarar sig bra med GDDR5X därmed bör den inte vara begränsad av minnesbandbredden.

Så heter det när man inte klarar av att lansera grafikkort i olika prestandaklasser under samma period. De var tvungna att prioritera helt enkelt. Om AMD hade kunnat lansera high-end kort så hade de gjort det. Nu har Nvidia fritt fram på high-end marknaden under en tid framöver...Varken bra för oss konsumenter vilket syns på Nvidias prissättning eller bra för själva grafikkortsmarknaden där ena parten får bokstavligen monopol på högpresterande grafikkort med en enda gpu.

Va? Det är just tillgången på HBM2 som AMD la lanseringstiden Q1 2017. SK Hynix börjar masstillverkningen först nu i höst.
Det som jag tycker är märkligt är varför de inte släpper något med GDDR5X - om de nu har det kontrakterat och klar och Nvidia inte fular sig och snor åt sig alla kretsar etc.

Permalänk

Dessa jävla priser alltså. Först begränsar dom SLI-möjligheter för sina entusiast-kort, sen tar dom bort SLI helt och hållet i låg/mellan-klassen. Samtidigt så tar dom bara mer och mer betalt för enstaka kort, och förvandlar sina stock-modeller till någon sorts premium-klass, samt nu erbjuder bara Titan från sin egen sida så att dom själva kan sköta priset.

Riktigt ful utveckling det här! Det känns som att det inte ens spelar någon roll längre om AMD kommer ifatt i prestanda-klassen eller ej i årsslutet, det blir nog röda laget i vilket fall i ren protest.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

IMHO Följer Nvidia Maxwell lanseringen så blir det:

Maxwell Pascal
960--> 1060

970 --> 1070

980 --> 1080 All pr sa faktiskt att 1080 var 980 ersättare.

980ti--> 1080ti Dom titan kretsar som inte håller måttet måste ju också säljas ,
logiskt att det kommer ett 1080ti med ett kluster avstängt precis som förra generationen

Titan X--> Titan X

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming Wifi | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 Chromax | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X | MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed med Powerplay| Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Va? Det är just tillgången på HBM2 som AMD la lanseringstiden Q1 2017. SK Hynix börjar masstillverkningen först nu i höst.
Det som jag tycker är märkligt är varför de inte släpper något med GDDR5X - om de nu har det kontrakterat och klar och Nvidia inte fular sig och snor åt sig alla kretsar etc.

Det tror jag inte ett öre på. Gpu:n är knappast färdigutvecklad och bara väntar på HBM2. Då hade de haft tid att designa om gpun och anpassa till GDDR5X som du säger. AMD följer bara sin roadmap..tom skyndar på den iom tidigareläggningen av Vega.

Permalänk
Medlem

Då jag helst vill slippa SLI så verkar det ju vara ett intressant kort, men om Nvidia enbart tänkt sälja det själva och vägrar låta partners komma med bättre (framför allt tystare) kylare så är det totalt ointressant för mig.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Det tror jag inte ett öre på. Gpu:n är knappast färdigutvecklad och bara väntar på HBM2. Då hade de haft tid att designa om gpun och anpassa till GDDR5X som du säger. AMD följer bara sin roadmap..tom skyndar på den iom tidigareläggningen av Vega.

Det är kanske det de gör just nu. Sen vet jag inte om man kan designa en GPU på ett halvår med två helt olika minnesstandard. Tror och hoppas på att de mindre modellerna är tänkt för GDDR5X men av någon anledning inte kommer av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Om Titan X har 12GB så kommer 1080Ti ha 6GB? För dom har ju alltid bantat ner hälften av toppkortets minne på varje kort. Så 6GB av 1080Ti men GTX 1080 har 8GB....?

Om Nvidia vill ha ett kort mellan Titan X och GTX1080, dvs ett 1080Ti så kan de strypa GP102-kretsen lite, t.ex. en 320-bitars minnesbuss skulle ge 10GB minne. Ett sådant strypt 1080Ti skulle kunna ha t.ex. 3072 cuda cores, 320-bit GDDRX5 400GB/s bandbredd, 10GB minne och ett pris på $999 för att lägga pris och prestanda mellan 1080 och Titan X.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Underbart! Nu hoppas jag på 1080Ti till nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Det är kanske det de gör just nu. Sen vet jag inte om man kan designa en GPU på ett halvår med två helt olika minnesstandard. Tror och hoppas på att de mindre modellerna är tänkt för GDDR5X men av någon anledning inte kommer av sig.

Knappast. De vet ju redan långt innan hur utvecklingen inom minnesmoduler framskrider och anpassar sig till omständigheterna.

Skrivet av houze:

Om Nvidia vill ha ett kort mellan Titan X och GTX1080, dvs ett 1080Ti så kan de strypa GP102-kretsen lite, t.ex. en 320-bitars minnesbuss skulle ge 10GB minne. Ett sådant strypt 1080Ti skulle kunna ha t.ex. 3072 cuda cores, 320-bit GDDRX5 400GB/s bandbredd, 10GB minne och ett pris på $999 för att lägga pris och prestanda mellan 1080 och Titan X.

Varför skulle de lansera ett kort i den prisklassen? Vem skulle den rikta sig mot? Förmodligen samma målgrupp som Titan X riktar sig till. Varför ha två grafikkortstyper som riktar sig till de få som köper entusiastgrafikkort för dyra pengar? Ser ingen poäng med det.

1080Ti kommer förmodligen vara snabbare än Titan X och billigare och kommer rikta sig till den vanliga high-end marknaden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon114264:

Kan ju vara att Nvidia valde GDDR5X framför HBM2 då man inte behöver göra några större arkitekturändringar mot GDDR5 därav sparar man in pengar.

De har ju redan en fungerande HBM2-minneskontroller i GP100 som de släppte för ett par månader sedan. GP100 var första Pascal de visade upp. Det är med andra ord inte det som är problemet utan det lär snarare vara en konstandsfråga. Högst troligtvis är GP100 så fruktansvärt dyr att de inte kan sälja den till konsument.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av houze:

Titta på gamla Ti mot Titan så har ibland Ti varit snabbare än Titan. Den enda konsekventa skillnaden har varit mängden minne. De kan alltså släppa ett 1080 Ti baserat på GP102 men minska mängden minne. Antingen hela vägen ner till 8 GB för att matcha 1080 eller så lägger de sig på 10 GB.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag kikade på en RedGamingTech video på Youtube där läckor sagt att Nvidia siktade på (minst) 50% högre prestanda än GTX1080 med sitt nya kort. Kommer ej ihåg ifall det var Titan X eller 1080Ti det pratades om. Har för mig att det var just detta Titan-kortet och i så fall verkar ju prestandaökningen gentemot 1080 stämma med minst 50% ökning.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Titta på gamla Ti mot Titan så har ibland Ti varit snabbare än Titan. Den enda konsekventa skillnaden har varit mängden minne. De kan alltså släppa ett 1080 Ti baserat på GP102 men minska mängden minne. Antingen hela vägen ner till 8 GB för att matcha 1080 eller så lägger de sig på 10 GB.

Blir det inte 12/9/6/3 med 384-bit minnesbuss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bara flika in att med "gammel" Titan så släppte Nvidia även en Titan Black, med samma antal transistorer som 780ti, även något högre klockad om man jämför referens mot referens, varvid Titan black alltid var snabbare (knappt) än 780ti.

Gäller även 980ti vs Gtx Titan X. Titan X alltid är snabbare, referens vs referens, i alla fall för Octane och Redshift och liknande programvara.

Personligen besviken på nya Titan X, det jag behöver mest är mer minne, så tror jag låter bli att uppgradera maskinerna på jobbet helt enkelt. Förutsatt att de inte på något magiskt sätt är mycket snabbare. Nvidia är sega på att få ut nya Cuda versionerna, så Pascal körs med Beta versionen än så länge för de som orkat implementera den. Så finns en del optimeringar kvar. Än så länge ligger Gtx 1080 i linje med Gtx Titan X i hastighet vilket är nice, synd på bara 8GB VRAM dock.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Då jag helst vill slippa SLI så verkar det ju vara ett intressant kort, men om Nvidia enbart tänkt sälja det själva och vägrar låta partners komma med bättre (framför allt tystare) kylare så är det totalt ointressant för mig.

Nvidia ser ut att göra om ett av 3dfx alla misstag, låsa ute partnertillverkarna: https://en.wikipedia.org/wiki/3dfx_Interactive#Voodoo3_and_st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nvidia ser ut att göra om ett av 3dfx alla misstag, låsa ute partnertillverkarna: https://en.wikipedia.org/wiki/3dfx_Interactive#Voodoo3_and_st...

Har de gjort med tidigare Titan dock. Tror inte de bryr sig så mycket när antalet sålda kort kan räknas i tiotusentals totalt sett över dess livscykel varav väldigt många är företag. Alltså, det är okej för dem att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Så inget HBM2 alltså? Intressant.

EDIT: Gillar att de tog bort GTX iaf. Låter bättre när man säger det: Geforce Titan X.

I nyheten står det klart och tydligt att Nvidia stryker både Geforce och GTX från namnet. Det heter med andra ord endast Nvidia Titan X.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Får då lägga till en gissning på storlek för ett eventuellt 1080 Ti, min gissning är att man kommer utrusta den modellen med 9 GB VRAM

Visade sig att GDDR5X moduler tillverkas även i kapaciteter som inte är en jämn potens av två. Med 384 bitars buss har man totalt 12 st 32-bitars kanaler (varje GDDR5/GDDR5X krets har en 32-bitars bredd).

12 minnesmoduler med 6 Gb kapacitet (0,75 GB) blir 12 * 0,75 = 9 GB

Detta är då kanske ännu en anledning till varför Nvidia gick på GDDR5X och inte HBM2 för GP102. AnandTech har detta att säga om kostnaden för HBM2

"Precise figures aren’t publicly available, but the silicon interposer is more expensive than a relatively simple PCB, and connecting DRAM dies through TSVs and stacking them is more complex than laying down BGA DRAM packages on a PCB. For NVIDIA, a more cost-effective solution was desired for GP104."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Får då lägga till en gissning på storlek för ett eventuellt 1080 Ti, min gissning är att man kommer utrusta den modellen med 9 GB VRAM

Förmodligen en väl kvalificerad gissning, dock stör siffran 9 mig något oerhört mycket

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nej, Titan-korten är bara premium-grafikkort för gamers. Om man utför seriöst arbete så använder man rimligtvis riktiga workstation-produkter som har bra DP-prestanda vilket detta kort troligen inte har med tanke på tidigare Titan-kort förutom den första eller vilken det nu var som inte var alltför slaktad.

Nej, Titan är även för GPGPU skaran. Inget Titankort har varit slaktat med hänsyn till DP. Maxwell Titan X har riktigt dålig DP prestanda, men det gäller för hela Maxwellgenerationen, även Tesla och Quadro. Det är helt enkelt inte mer DP enheter i kislet.

Titan för GPGPU:
https://developer.nvidia.com/ultimate-cuda-development-gpu

Maxwell Tesla specs:
http://www.anandtech.com/show/9776/nvidia-announces-tesla-m40...

Permalänk
Skrivet av superapan:

Att höja priset från gamla Titan på $999 till $1200 är magstarkt! Nya kretsen är ju för bövelen billigare för Nvidia att tillverka!

KAPITALISM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Blir det inte 12/9/6/3 med 384-bit minnesbuss?

Det är ju inte omöjligt att de minskar minnesbussen något då de inte kan kapa minnesmängden i två. Men som Yoshman säger är nog 9 GB en bra gissning.

Skrivet av Yoshman:

http://images.anandtech.com/doci/10325/gddr5x_capacity_575px.png
Visade sig att GDDR5X moduler tillverkas även i kapaciteter som inte är en jämn potens av två. Med 384 bitars buss har man totalt 12 st 32-bitars kanaler (varje GDDR5/GDDR5X krets har en 32-bitars bredd).

12 minnesmoduler med 6 Gb kapacitet (0,75 GB) blir 12 * 0,75 = 9 GB

Detta är då kanske ännu en anledning till varför Nvidia gick på GDDR5X och inte HBM2 för GP102. AnandTech har detta att säga om kostnaden för HBM2

"Precise figures aren’t publicly available, but the silicon interposer is more expensive than a relatively simple PCB, and connecting DRAM dies through TSVs and stacking them is more complex than laying down BGA DRAM packages on a PCB. For NVIDIA, a more cost-effective solution was desired for GP104."

9 GB låter som en rimlig gissning.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Har de gjort med tidigare Titan dock. Tror inte de bryr sig så mycket när antalet sålda kort kan räknas i tiotusentals totalt sett över dess livscykel varav väldigt många är företag. Alltså, det är okej för dem att göra så.

Nej, en stor skillnad här är att Nvidia verkar vilja ta över allt själva. Även försäljningen av produkten. Det blir en ren Nvidia-produkt utan partnertillverkare.

Om det är något vi ser i lägre produktsegment framöver finnas det anledning att oroa sig lite. Så länge det gäller Titan-kort så är det ganska irrelevant om än trist.

Permalänk
Medlem

Oj då. Ja nog får man allt lite ståfräs av detta.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1