Nvidia i uppgörelse om falsk marknadsföring av Geforce GTX 970

Permalänk
Melding Plague

Nvidia i uppgörelse om falsk marknadsföring av Geforce GTX 970

Grafikjätten Nvidia når en preliminär uppgörelse gällande falsk marknadsföring av Geforce GTX 970, men väljer samtidigt att inte erkänna att några fel begåtts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Småpengar för Nvidia!

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk

Får hoppas alla är nöja med affären då Förutom svenska kunder som inte får ta del av ersättningen

970 såldes ju ändå som smör i solsken. Så har inte påverkat Nvidia mer än ekonomiskt (verkar inte vara någon PR katastrof än).

Jaja, "minnesbuggen" har ju inte påverkat köpare nämnvärt (efter flertalet större tester gjorts).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Skulle inte förvåna mig om det blir så här ''All 970 users gets World of tanks premium (60 days) trial'' eller till world of ships eller till nåt av nVidias egna betaltjänster...blir nåt sådant patetiskt, nVidia kommer aldrig ge tillbaka nåt så som i fysiska pengar..blir nån form av digitalt kompensation.

För vet ni vad...nVidia kan.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Skulle inte förvåna mig om det blir så här ''All 970 users gets World of tanks premium (60 days) trial'' eller till world of ships eller till nåt av nVidias egna betaltjänster...blir nåt sådant patetiskt, nVidia kommer aldrig ge tillbaka nåt så som i fysiska pengar..blir nån form av digitalt kompensation.

För vet ni vad...nVidia kan.

Det står ju dock att samtliga ska få ersättning i form av riktiga pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Det står ju dock att samtliga ska få ersättning i form av riktiga pengar.

De kommer att hitta ett kryphål

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt 970 till ett så pass bra pris (212 pund November 2014) att jag inte brytt mig så mycket om det hela ståhejet om kortet. Kan inte heller minnas att jag upplevt dålig prestanda om/när kortet gått över 3.5GB.
Jag spelar ändå bara i 1080p så för tillfället gissar jag på det inte behövs mer än så i just de spel jag faktiskt spelar, och det börjar närma sig en uppgradering av datorn ändå då jag gärna vill ha ett VR-headset.

Dock är det väldigt fult att specifikationerna inte stämt överens med vad som utannonserat, men jag har snarare kollat på prestandatesternas resultat än vad det står i specifikationerna för hårdvaran så jag tar det hela med ett axelryck.

Permalänk
Medlem

"Nvidia avvisar samtliga anklagelser..."?!?!
Vad är det som de 'avvisar'? De ljög för sina kunder om antalet ROPs => Falskt marknadsföring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det står ju dock att samtliga ska få ersättning i form av riktiga pengar.

Är rätt säker på att de flesta inte kommer jobba sig för att få en sådan struntsumma tillbaka. Jag "tror" de räknar kallt med att så blir fallet. I slutändan blir detta peanuts för Nvidia.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Gött. Hopps den här soppan äntligen är slut nu efter stämningar och gud vet allt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Vore ju inte fel att byta ut 970 mot 1070.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag ägde mitt 970 i tre månader när det var nytt, sen skeppade jag tillbaka det till butiken och fick pengarna tillbaka. Det medföljande Far Cry 4 behöll jag, vilket känns som en schysst kompensation

Permalänk
Medlem

250:- vore ju inte fy skam. Är det vad minne kostar halvkilot?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Man går med på ersättning, men bestrider att man gjort fel... Det är lite märkligt tycker jag. Det är misstänkt likt det Intel gjorde mot AMD... Man motsatte sig att man gjort fel men gick med på förlikning.

Vad lär vi oss? Antingen så är det så att företaget vet att de gjort fel men väljer att pudla för att vinna lättlurade kunder tillbaka eller så är det så enkelt som att gnäll lönar sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns rätt löjligt det hela. Positivt ändå att det antagligen inte blir något smyg med specifikationer inom en nära framtid :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugster:

Småpengar för Nvidia!

Tror de räknar rätt kallt med att en stor del av köparna inte kommer bry sig eller få reda på att de kan få 30 dollar alls, är rent effektivt en symbolisk handling bara för att de är tvungna till det.

Permalänk
Inaktiv

och som vanligt gäller det bara kunder i USA (rätta mig om fel men svenskar inkluderas iaf inte)

Citat:

.....och då svenska konsumenter inte kunde vara med i grupptalan kommer de inte kunna ta del av ersättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Är rätt säker på att de flesta inte kommer jobba sig för att få en sådan struntsumma tillbaka. Jag "tror" de räknar kallt med att så blir fallet. I slutändan blir detta peanuts för Nvidia.

Självklart inte, men pengar är det och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Gött. Hopps den här soppan äntligen är slut nu efter stämningar och gud vet allt.

Gladast är nog media som inte lyckades upptäcka detta, och nu vill glömma detta snabbare än Nvidia.
Hade jag varit journalist som testat detta kortet utan att upptäcka det, så hade jag varit ursining. Stå där som en fåne efteråt.
PCper var ändå roligast. De svettas ordentligt när sanningen kom fram, de gillar ju att sitta där som några slags präster och låta som de kan något om teknologin bakom produkterna i sina podcasts. Men de kan uppenbarligen inte särskilt mycket.
Sweclockers ska ändå ha elogé för att de riktade någon slags kritik mot Nvidia. Resten av pressen med PCper is spetsen var däremot i total "damage control mode".

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Det är ju just det som är förlikning. Man "betalar" för att slippa dra det till domstol som kan bli dyrt. Plus att man fortfarande har ett "clean record" och inga domar som säger att man är skyldig till brott.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Undrar hur man ska gå till vägar för att få tillbaka sen? Kvitto på sitt GTX970 sen visa upp i butiken där man köpte kortet?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Ozzed: Det är ju just det som är förlikning. Man "betalar" för att slippa dra det till domstol som kan bli dyrt. Plus att man fortfarande har ett "clean record" och inga domar som säger att man är skyldig till brott.

Efter internets breddutrullning spelar dock faktiska domslut mindre roll, så jag tror det är långt viktigare att se till att man inte klantar till det från början. En sådan här sak kommer snarare ses som att de pudlar. Tror de att de hade haft en chans att vinna i domstol så hade de ju rimligtvis inte haft något emot att dra det det dit, tänker folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur gick det med alla "bojkottare" efter detta uppdagades? Köper ni fortfarande nVidia produkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Undrar hur man ska gå till vägar för att få tillbaka sen? Kvitto på sitt GTX970 sen visa upp i butiken där man köpte kortet?

I Sverige blir det ju ingen återbetalning, men i USA skulle jag tro att det blir något som Intel eller Norton cashback programme.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Om Nvidia nu förlorade i rätten i USA, varför kan advokater inte göra samma sak i EU/Sverige? Är det inte ett väldigt lätt mål att vinna?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Hur gick det med alla "bojkottare" efter detta uppdagades? Köper ni fortfarande nVidia produkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart att folk gör det...
Passerade hjärnan.. Bearbetades och glömdes bort.
Nu suktar de efter honungen som djävulen än en gång satt fram...
Business as usual for the herd of sheeps.... bääääääh

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Hur gick det med alla "bojkottare" efter detta uppdagades? Köper ni fortfarande nVidia produkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju bara att gå tillbaka till nyheterna om det och sedan läsa bojkottarnas signaturer om de fortfarande kör Nvidia kort, de flesta ljuger nog inte om sina komponenter där. Om du orkar

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fisken1986:

Undrar hur man ska gå till vägar för att få tillbaka sen? Kvitto på sitt GTX970 sen visa upp i butiken där man köpte kortet?

Nu är det försent, vissa butiker gick med på det när det upptäcktes. Men det är lite sent att gå och be om pengarna tillbaka nu.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu är det försent, vissa butiker gick med på det när det upptäcktes. Men det är lite sent att gå och be om pengarna tillbaka nu.

Varför ens göra en nyhet om det nu då?!

Lite onödigt att slösa tid på något som redan har åtgärdats

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Varför ens göra en nyhet om det nu då?!

Lite onödigt att slösa tid på något som redan har åtgärdats

Det är inte försent, det går att reklamera kortet upp till 3 år om inte produkten håller vad den lovar. Det är inte svårt om butiken där du köpte det skulle neka en reklamation, det finns väldigt mycket fakta och till och med några domar att hänvisa till. Nvidia har även erkänt problemet officellt om ja inte har fel.