Nybyggd dator startar ej. Bootlopp och svart skärm

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar ej. Bootlopp och svart skärm

Hej. Har nu byggt ihop min första dator och såklart så hör det väl till att datorn ej startar direkt?

Så problemet är att jag ej får någon bild. Det verkar även vara så att datorn fastnar i nån sorts bootloop då den startar om efter ett par sekunder.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 6600k
Processorkylare: Pure rock
Moderkort: Gigabyte z170 hd3
Minne: 2x 8 GB Corsair vengeance
Grafikkort: Palit 1060
Hårddisk: sandisk 240gb ssd
Psu: Fractal design integra m 550w

Eftersom jag är relativt ny till darorbyggandet så är det likaså med min felsökningsförmåga. Så om någon vet vad som bör testas eller haft samma problem skulle jag varit extremt tacksam om någon kan hjälp till.

EDIT : Nej jag har inget operativsystem. Använde templatet som är I den fastnålade tråden i denna forumdel och glömde ta bort den delen.

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Avstängd

Hur har du lyckats installera windows och senaste drivrutiner om datorn inte bootar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Hur har du lyckats installera windows och senaste drivrutiner om datorn inte bootar?

Oj, använde templatet som fanns i en fastnålad tråd och glömde ta bort den delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Första steget brukar bli att plocka bort allt som inte behövs för att datorn ska post'a.

Dvs moderkort+cpu, PSU, en RAM-sticka och ett tangentbord med allt annat urkopplat. Fungerar den inte då är det bara 4 saker som kan fela, fungerar den är det ju bara stoppa i saker igen tills den slutar fungera

Ungefär så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Första steget brukar bli att plocka bort allt som inte behövs för att datorn ska post'a.

Dvs moderkort+cpu, PSU, en RAM-sticka och ett tangentbord med allt annat urkopplat. Fungerar den inte då är det bara 4 saker som kan fela, fungerar den är det ju bara stoppa i saker igen tills den slutar fungera

Ungefär så

Behöver INTE något tangentbord just nu. Fixa bild först.

@Zyter:
Tangentbord och de flesta småsaker/kablar och porten de kopplats till är ökända för att kunna orsaka olika start fel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Chassit kan också orsaka fel. Ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet. Power Sw kabeln/knappen som startar datorn kan ersättas av en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet. På det sättet testat som Power Sw kabeln/knappen var trasig eller satt på fel plats.

Är felet kvar tar du ut allt ur chassit och lägger moderkortet på något som inte leder ström. Tex kartongen den kom i. Om du senare testar med grafikkort så ska du var uppmärksam på att bakplåten går en bit nedanför moderkortets nivå. Ha därför den sidan vid kanten av kartongen så att bakplåten har fri utrymme nedåt.

Viktigt att ta bort grafikkortet när skärmen kopplas till moderkortet för annars får du ingen bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Behöver INTE något tangentbord just nu. Fixa bild först.

@Zyter:
Tangentbord och de flesta småsaker/kablar och porten de kopplats till är ökända för att kunna orsaka olika start fel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Chassit kan också orsaka fel. Ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet. Power Sw kabeln/knappen som startar datorn kan ersättas av en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet. På det sättet testat som Power Sw kabeln/knappen var trasig eller satt på fel plats.

Är felet kvar tar du ut allt ur chassit och lägger moderkortet på något som inte leder ström. Tex kartongen den kom i. Om du senare testar med grafikkort så ska du var uppmärksam på att bakplåten går en bit nedanför moderkortets nivå. Ha därför den sidan vid kanten av kartongen så att bakplåten har fri utrymme nedåt.

Viktigt att ta bort grafikkortet när skärmen kopplas till moderkortet för annars får du ingen bild.

Ja exakt. Inget tangentbord är ikopplat så det är ej problemet.

Måste först och främst ha bild innan jag börjar kolla på bootloopen (förhoppningsvis samma komponent som krånglar)..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyter:

Ja exakt. Inget tangentbord är ikopplat så det är ej problemet.

Måste först och främst ha bild innan jag börjar kolla på bootloopen (förhoppningsvis samma komponent som krånglar)..

Det tjatas om det i varje tråd, men måste ändå fråga om det sitter moderkortsdistanser och isåfall rätt antal mellan moderkort och moderkortsplåt.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

@Zyter: vilken guide använde du när du byggde ihop datorn ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Det tjatas om det i varje tråd, men måste ändå fråga om det sitter moderkortsdistanser och isåfall rätt antal mellan moderkort och moderkortsplåt.

Ja, jag har rätt antal distanser

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Zyter: vilken guide använde du när du byggde ihop datorn ?

Följde ingen direkt guide men kollade Inets video innan jag byggdr då jag hade ett liknande chassi som dem använde i videon.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zyter:

Följde ingen direkt guide men kollade Inets video innan jag byggdr då jag hade ett liknande chassi som dem använde i videon.

plocka bort processorn och kolla så inte moderkortspinnarna är skadade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

plocka bort processorn och kolla så inte moderkortspinnarna är skadade.

Ja det kan vara ett möjligt fel.. ska testa annat först o se om det är problemet. La dock ner peocessorn väldigt försiktigt som man ska..

Vill helst inte plocka bort kylaren då jag har pure rocken och därav förapplicerad kylpasta. (Och ingen mer hemma)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar vara antingen ramminnena som krånglar eller ramslotsen på moderkortet. Är lite oklart då det först fungerade med ett ramminne och inte det andra. Sedan fungerade inget av dem. Testade ramminnena i alla slots.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zyter:

Verkar vara antingen ramminnena som krånglar eller ramslotsen på moderkortet. Är lite oklart då det först fungerade med ett ramminne och inte det andra. Sedan fungerade inget av dem. Testade ramminnena i alla slots.

kan du testa minnena i någon annan dator ?
vilka minnen modellnummer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kan du testa minnena i någon annan dator ?
vilka minnen modellnummer

Har tyvärr inte tillgång till nån dator som använder sig av ddr4.

Visa signatur