*Löst* Huawei P9 eller Samsung S6? Snabba svar behövs!

Permalänk
Medlem

*Löst* Huawei P9 eller Samsung S6? Snabba svar behövs!

Hejsan!

Jag beställde ett abonnemang med Huawei P9 via Comviq igår men såg idag att denna månads mobil är en Samsung S6 för liknande månadspris. Det är möjligt att ångra gårdagens köp. Vilken av dessa vore det klokaste valet att köra på? Har i dagsläget en gammal Sony Xperia L, så vilken som blir det ett enormt kliv upp!

Snabba svar uppskattas och skriv helst motiveringen bakom ert val!

Jämförelse mellan telefonerna

Uppdatering: Frågan är för mig löst. Tack för allas engagemang!

Permalänk
Medlem

Personlig och subjektiv åsikt; du har redan gjort det bättre valet i Huawei. Mest för att Samsung känns så förbaskat bloatat att jag inte orkar med deras telefoner.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Köpte min S6a för ett år sedan. Ett år senare är jag fortfarande supernöjd med mitt val. Sjukt bra skärm och kameran är kanon. Enda minuset den får är batteritiden som inte är så bra men det vägs upp med deras Quickcharge.

Håller med föregående talare att det är en del bloat fortfarande med Touchwiz men bytte till Nova Launcher och inaktiverade de appar som kom förinstalleradem, som jag inte vill ha, så jag är nöjd på den fronten också.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Avstängd

En fördel med Samsungen är vattentätheten. Huruvida det spelar roll för dig vet jag inte förstås, men det är ganska trevligt att ha för att känna sig mer säker även om man inte hänger på stranden så mycket eller så.

Många klagar på TW (Samsungs gränssnitt) väldigt mycket men jag tycker det är helt ok, inte värre än många andra tillverkares gränssnitt och inte så kliniskt som ren Android, men det gör förstås att uppdateringar tar längre tid innan de kommer och så. Man kan också installera rom:ar och så om man vill ha något annat förstås.

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på P9. Snabb som skabb, grym kamera och bra batteritid. Personligen tycker jag också det är roligt med något som inte alla andra har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

@snajk: S6 är inte IP-klassad, det är S7 och S7 Edge som är de

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En fördel med Samsungen är vattentätheten. Huruvida det spelar roll för dig vet jag inte förstås, men det är ganska trevligt att ha för att känna sig mer säker även om man inte hänger på stranden så mycket eller så.

Många klagar på TW (Samsungs gränssnitt) väldigt mycket men jag tycker det är helt ok, inte värre än många andra tillverkares gränssnitt och inte så kliniskt som ren Android, men det gör förstås att uppdateringar tar längre tid innan de kommer och så. Man kan också installera rom:ar och så om man vill ha något annat förstås.

S6.an är väl inte IP-certifierad? Är väl S5 och S7 som är det.

Förövrigt lägger jag min röst på P9, sjukt stabilt bygge och otroligt läcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Köpte min S6a för ett år sedan. Ett år senare är jag fortfarande supernöjd med mitt val. Sjukt bra skärm och kameran är kanon. Enda minuset den får är batteritiden som inte är så bra men det vägs upp med deras Quickcharge.

Håller med föregående talare att det är en del bloat fortfarande med Touchwiz men bytte till Nova Launcher och inaktiverade de appar som kom förinstalleradem, som jag inte vill ha, så jag är nöjd på den fronten också.

När det kommer till P9 är väl deras Emui omtalad på samma vis som Touchwiz är, så det kommer man nog antagligen inte undan.

Skrivet av snajk:

En fördel med Samsungen är vattentätheten. Huruvida det spelar roll för dig vet jag inte förstås, men det är ganska trevligt att ha för att känna sig mer säker även om man inte hänger på stranden så mycket eller så.

Hm, när jag googlade på det så hittar jag att S5 var vattentät, men att det slopades till S6. Är du säker på att du har rätt i den punkten?

Något jag också precis upptäckte är att S6 inte erbjuder utrymme för något Micro SD-kort, medan P9 gör det. Detta leder ju såklart till en stor skillnad i minneskapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

När det kommer till P9 är väl deras Emui omtalad på samma vis som Touchwiz är, så det kommer man nog antagligen inte undan.

Hm, när jag googlade på det så hittar jag att S5 var vattentät, men att det slopades till S6. Är du säker på att du har rätt i den punkten?

Något jag också precis upptäckte är att S6 inte erbjuder utrymme för något Micro SD-kort, medan P9 gör det. Detta leder ju såklart till en stor skillnad i minneskapacitet.

EMUI är inte alls lika blottad som Touchwiz. Det är bara mer likt iOS. Men genom att byta launcher så får du en bättre upplevelse om du inte gillar hur iOS är uppbyggt. Dessutom är fingerprintläsaren på P9 ljusår bättre än den på S6.

Permalänk
Medlem

Min röst går till S6 då jag personligen har sjukt svårt på EMUI desperata försök att likna iOS för mycket. TW på Samsung har blivit mycket bättre den senaste tiden och all bloat som folk snackar om går oftast avinstallera eller inaktivera utan att behöva root.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

EMUI är inte alls lika blottad som Touchwiz. Det är bara mer likt iOS. Men genom att byta launcher så får du en bättre upplevelse om du inte gillar hur iOS är uppbyggt. Dessutom är fingerprintläsaren på P9 ljusår bättre än den på S6.

Skrivet av 220volt:

Min röst går till S6 då jag personligen har sjukt svårt på EMUI desperata försök att likna iOS för mycket. TW på Samsung har blivit mycket bättre den senaste tiden och all bloat som folk snackar om går oftast avinstallera eller inaktivera utan att behöva root.

Okej. Jag har ingen erfarenhet med något utav de två, så jag lär behöva mjuka mig in i det oavsett om det blir EMUI eller TW. Så just interface designen är nog svår för mig att tycka till om innan jag har haft en av telefonerna ett tag och väl då börjat finna bristerna i det.

Det känns som att P9 har snäppet vassare hårdvara utifrån benchmarks, stöd för microSD-kort och en minimalt större skärm. Samsung har ju däremot högre upplösning på sin skärm, hur stor skillnad märker man av?

Permalänk
Avstängd

Tjejen kör en p9 och jag tycker den är riktigt trevlig och skulle jag välja mellan s6 och den så hade jag tagit p9 för det blir grymma kort på den känns bra rakt igenom och emui gnäller en del på som har drag från iphone men jag gillar den och känns smidig och passar telefonen och har en massa teman lätta och tunga och gott om inställningar och man behöver ingen launcher utan köra swipe ner sen skriver vad man ska öppna och lite drag & drop mappar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

S6 har katastrofal batteritid, så behåll du P9, det är en kanontelefon på alla sätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behåll Huawei P9! Det är en riktigt bra telefon med en bra kamera! S6 är förra årets modell och har usel batteritid.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Avstängd

Yes, jag hade fel. Vattentätheten försvann för s6:an och kom tillbaka igen på s7.

Tycker fortfarande att det är ett bättre val. Batteritiden är det enda negativa egentligen. Grym kamera, bra prestanda, premiumkänsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör troligtvis på Huawei-telefonen då folk ändå verkar ha goda erfarenheter av den. Aningen billigare, bättre lagringsmöjligheter och jag slipper problemet med att behöva skicka tillbaka telefonen då den redan är på väg. Min största oro var väl att jag inte har förknippat Huawei med kvalité tidigare, men det verkar ju inte vara någon fara när det kommer till denna lur!

Ger skillnaden mellan 1080x1920 och 1440x2560 som upplösning någon tydlig skillnad skulle på sådan liten skärm? Och märker man av stor skillnad i P9's LCD-skärm och S6's Super AMOLED-skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Jag kör troligtvis på Huawei-telefonen då folk ändå verkar ha goda erfarenheter av den. Aningen billigare, bättre lagringsmöjligheter och jag slipper problemet med att behöva skicka tillbaka telefonen då den redan är på väg. Min största oro var väl att jag inte har förknippat Huawei med kvalité tidigare, men det verkar ju inte vara någon fara när det kommer till denna lur!

Ger skillnaden mellan 1080x1920 och 1440x2560 som upplösning någon tydlig skillnad skulle på sådan liten skärm? Och märker man av stor skillnad i P9's LCD-skärm och S6's Super AMOLED-skärm?

Gällande upplösning så beror det på panelen, men generellt sett ja.
Läs Swedroids test på Oneplus 3 t.ex. Där var det tydligen ganska bedrövligt med 1080p.
Likaså gällande LCD vs AMOLED, en riktigt bra LCD har svårt att hävda sig mot en S-AMOLED som Samsung använder.
Svärtan och färgerna är i stora drag oslagbara.

Permalänk
Medlem

P9 har em riktigt bra lcd-skärm så på den punkten behöver du inte vara orolig, för egen del tycker jag inte högre upplösning på en sådan liten skärm medför mer än nackdelar, drar mer ström o mobilen blir segare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vore jag dig skulle jag köpt en Nexus 5X istället för mindre än hälften av priset. De Google garanterar två års uppdateringar vilket jag knappast tror om Huawei.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raza:

Jag kör troligtvis på Huawei-telefonen då folk ändå verkar ha goda erfarenheter av den. Aningen billigare, bättre lagringsmöjligheter och jag slipper problemet med att behöva skicka tillbaka telefonen då den redan är på väg. Min största oro var väl att jag inte har förknippat Huawei med kvalité tidigare, men det verkar ju inte vara någon fara när det kommer till denna lur!

Ger skillnaden mellan 1080x1920 och 1440x2560 som upplösning någon tydlig skillnad skulle på sådan liten skärm? Och märker man av stor skillnad i P9's LCD-skärm och S6's Super AMOLED-skärm?

P9 har bra skärm och upplösningen märks inte och skulle nästan våga påstå att nästan ingen skulle märka skillnaden på en bra 720 och 1440 ens men är bra skärm på P9 och känns smidig och robust och som en premium telefon

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Gällande upplösning så beror det på panelen, men generellt sett ja.
Läs Swedroids test på Oneplus 3 t.ex. Där var det tydligen ganska bedrövligt med 1080p...

Tack för svar! Jo jag kikade på testet du nämnde, men som tur är verkar det som att många här är nöjda med P9's skärm, så jag verkar inte behöva oroa mig där!

Skrivet av anon114264:

Vore jag dig skulle jag köpt en Nexus 5X istället för mindre än hälften av priset. De Google garanterar två års uppdateringar vilket jag knappast tror om Huawei.

Jag nappade på abonnemanget Comviq erbjöd som fick ner telefonen till 2640 kr, fördelat över abonnemangstiden, så jag känner mig ändå nöjd med priset som jag fick. Den där hade säkert varit ett gott alternativ om jag ville lösa en telefon direkt!

Jag kör på Huawei-telefonen. Ska bli spännande att pröva en ny tillverkare och likt El1min4tor sa så kan det vara skoj att ha en telefon som inte alla andra har. Jag väntar med spänning på min nya telefon. Det blir nog att inviga den med att installera Pokémon Go och pröva det, min nuvarande telefon har haft för gammalt OS(4.2.2) för att få ner spelet via Google Play. Tack så mycket för allas åsikter i frågan, jag har verkligen uppskattat att så många tog sig tiden och svarade mig. Tack!

Permalänk
Medlem

Hej igen, det uppkom ytterligare ett par frågor under dagen så jag fortsätter lite på denna tråd!

Jag behöver beställa mig ett nytt minneskort till telefonen och tänker att det är lika bra att dra till med ett 32 GB, vilket skulle ge telefonen en totala 64 GB att fylla med skräp. Jag googlade lite och har förstått att det finns olika klasser på kort som direkt påverkar hastigheten, där 4 är lågt och 10 är högt. Är det bara att ta billigaste MicroSDHC-kort med 32 GB i Klass 10 som jag kan hitta, eller är det fler faktorer som är väsentliga att ta i beaktning? Fann t.ex. detta hos CDON där jag har fri frakt, skulle det fungera väl eller borde jag se till dyrare alternativ?

Jag har väl även tänkt skaffa fodral/skydd till telefonen och ska se över det lite mer nu under kvällen, men när jag ändå har er uppmärksamhet får ni gärna dela med er av vad ni har funnit fungera bäst och tips på var det billigast beställs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Hej igen, det uppkom ytterligare ett par frågor under dagen så jag fortsätter lite på denna tråd!

Jag behöver beställa mig ett nytt minneskort till telefonen och tänker att det är lika bra att dra till med ett 32 GB, vilket skulle ge telefonen en totala 64 GB att fylla med skräp. Jag googlade lite och har förstått att det finns olika klasser på kort som direkt påverkar hastigheten, där 4 är lågt och 10 är högt. Är det bara att ta billigaste MicroSDHC-kort med 32 GB i Klass 10 som jag kan hitta, eller är det fler faktorer som är väsentliga att ta i beaktning? Fann t.ex. detta hos CDON där jag har fri frakt, skulle det fungera väl eller borde jag se till dyrare alternativ?

Jag har väl även tänkt skaffa fodral/skydd till telefonen och ska se över det lite mer nu under kvällen, men när jag ändå har er uppmärksamhet får ni gärna dela med er av vad ni har funnit fungera bäst och tips på var det billigast beställs!

Jag skulle köra på detta kort istället: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/230374-s...

Dubbla läsprestandan, vilket ger en liten boost när du pillar med den media du har på kortet.

Utbudet på skal till P9 är nog inte kanon, men originalskal samt några tredjeparts borde du kunna hitta!

Annars är det Ebay, AliExpress etc. som gäller. Förmodligen några veckors leveranstid, men du kan spara några hundralappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Hej igen, det uppkom ytterligare ett par frågor under dagen så jag fortsätter lite på denna tråd!

Jag behöver beställa mig ett nytt minneskort till telefonen och tänker att det är lika bra att dra till med ett 32 GB, vilket skulle ge telefonen en totala 64 GB att fylla med skräp. Jag googlade lite och har förstått att det finns olika klasser på kort som direkt påverkar hastigheten, där 4 är lågt och 10 är högt. Är det bara att ta billigaste MicroSDHC-kort med 32 GB i Klass 10 som jag kan hitta, eller är det fler faktorer som är väsentliga att ta i beaktning? Fann t.ex. detta hos CDON där jag har fri frakt, skulle det fungera väl eller borde jag se till dyrare alternativ?

Jag har väl även tänkt skaffa fodral/skydd till telefonen och ska se över det lite mer nu under kvällen, men när jag ändå har er uppmärksamhet får ni gärna dela med er av vad ni har funnit fungera bäst och tips på var det billigast beställs!

Jag köpte några olika men trivs bäst med dettaLook at this on eBay http://www.ebay.com/itm/172180021834

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Jag skulle köra på detta kort istället: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/230374-s...

Dubbla läsprestandan, vilket ger en liten boost när du pillar med den media du har på kortet.

Utbudet på skal till P9 är nog inte kanon, men originalskal samt några tredjeparts borde du kunna hitta!

Annars är det Ebay, AliExpress etc. som gäller. Förmodligen några veckors leveranstid, men du kan spara några hundralappar.

Okej, ja men är det en märkbar skillnad så tar jag det från Webhallen. Ingen mening att vara dumsnål när det handlar om 20 kr!

Skrivet av nisselask:

Jag köpte några olika men trivs bäst med dettaLook at this on eBay http://www.ebay.com/itm/172180021834

Aah, ja ett sådant skal. Kör du med något skärmskydd också? Innan har jag nyttjat sådana där "plånboksfodral" i läder och funnit dem helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Okej, ja men är det en märkbar skillnad så tar jag det från Webhallen. Ingen mening att vara dumsnål när det handlar om 20 kr!

Helt rätt tänkt! För 20kr ska du definitivt gå på det från Webhallen.

Om du beställer skal från ebay kan du ju passa på att beställa några tempered glass displayskydd också. Brukar ligga på någon tia styck - men i Sverige runt 299:-(!)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Helt rätt tänkt! För 20kr ska du definitivt gå på det från Webhallen.

Om du beställer skal från ebay kan du ju passa på att beställa några tempered glass displayskydd också. Brukar ligga på någon tia styck - men i Sverige runt 299:-(!)

Minneskort beställt!

Ooh vilken prisskillnad, suveränt tips! Jag har aldrig kört med något displayskydd tidigare, varken i plast eller tempered glass. Känns eller ser det annorlunda om man har ett sådant på? Spelar det någon roll vilket märke som används eller är de alla fullt lika dugliga?

Tidigare har jag bara kört med läder flip cases/ plånboksfodral och tyckt att det fungerat helt okej. Ibland har de blivit bökiga att arbeta runt då de tillför så mycket extra volym, men är samtidigt väldigt härliga då de utgjort bra mobilstöd för videotittande. Det fodral som ovan länkades tillför ju enbart ett tunt lager på samtliga sidor som inte är display skulle kanske kunna vara ett sätt att skydda telefonen men samtidigt behålla formen tunn och lättarbetad.

Skickades från m.sweclockers.com