Flera telefoner anslutna till IP-telefoni

Permalänk

Flera telefoner anslutna till IP-telefoni

Hej. Jag har hjälpt min farmor med fiberdragning hemma hos henne och passade då på att ta bort hennes gamla telefonabonnemang och tog med IP-telefoni tillsammans med en 100/10 uppkoppling från Bahnhof. Nu visar det sig att hon hade en analog telefon på övervåningen som hon gärna vill ska funka. Fiber och router sitter en bra bit ifrån närmsta analoga telefonkontakt.

Kan jag köpa en telefon som ansluter trådlöst till routern? Kan jag köpa en två telefoner med laddningsdockor men bara ena som är ansluten till routern och koppla de på något sätt så man kan ringa med båda (en på nedervåningen ansluten till router och en på övervåningen), fattar inte riktigt vad DECT är, men sett det nämnas.

Permalänk

Finns flera paket med trådlösa telefoner som har två hand enheter med en bas enhet.

en gammal analog telefon är det möjligt att den inte kommer fungera med IP telefoni tyvärr.

Du har t.ex. http://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5dl%C3%B6s-telefon-Gigase...

om hon vill ha trådlösa telefoner.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Rekordmedlem

Gamla telefoner drar ofta för mycket ström så de kan strula men ansluter du en dect-basstation så kan du ha många telefoner ansluten till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@alex_farnstrom:

Säg att jag köper dessa två. Skulle det då räcka med att en av telefonerna är anslutna till routern? Kopplar man sedan telefonen på övervåningen till telefonen på nedervåningen?

Permalänk
Medlem

@lurräven: Jag har två DECT-telefoner som ansluter mot en och samma basstation. Så det borde inte vara några problem.

Jag kan tyvärr inte Bahnhofs upplägg men hos Telia Öppen Fiber så ansluter man telefonen till "tjänstefördelaren" före routern som har en dedikerad port för IP-telefoni (eget VLAN). PÅ Telia ADSL däremot som fick man ansluta telefonen till dedikerad port på routern i stället.

Är allt rätt konfigurerat så är det dock bara att ansluta basstationen och se om du får ton i telefonen. Det kan ju inte mer än fungera

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag kan tyvärr inte Bahnhofs upplägg

Bahnhof kräver att man använder deras router för Internet och telefon så det skall in i den port som tjänstefördelaren levererar Internet på.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lurräven:

@tethir:

Säg att jag köper dessa två. Skulle det då räcka med att en av telefonerna är anslutna till routern? Kopplar man sedan telefonen på övervåningen till telefonen på nedervåningen?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Bahnhof kräver att man använder deras router för Internet och telefon så det skall in i den port som tjänstefördelaren levererar Internet på.

Nej, det kräver de inte men de rekommenderar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurräven:

@tethir:

Säg att jag köper dessa två. Skulle det då räcka med att en av telefonerna är anslutna till routern? Kopplar man sedan telefonen på övervåningen till telefonen på nedervåningen?

Kan du inte bara koppla in dig i husets befintliga jackslinga? Är ju ingenting som säger att man måste koppla in telefonen i ip teleburken!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Nej, det kräver de inte men de rekommenderar det.

Citat:

Kan jag använda en egen SIP-box?
Nej, vi erbjuder sedan slutet på 2015 endast IP-telefoni till kunder som beställer och kör vår egen box. Det beror på den stora säkerhetsrisken som uppstår annars då hackare försöker kapa just SIP-boxar för att tjäna pengar på din bekostnad. Bahnhof har därför tagit fram en box med inställningar som är noga testad och hålls uppdaterad med senaste mjukvara och skydd för att garantera den säkerhet som krävs.

Om du använder en egen box/modem eller gör egna inställningar och får ditt modem kapat kan du själv bli skyldig att stå för kostnaderna. Bahnhof lämnar inte ut information om inställningar till egna SIP-boxar.

https://www.bahnhof.se/kundservice/privat/#telefoni

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gaist:

Kan du inte bara koppla in dig i husets befintliga jackslinga? Är ju ingenting som säger att man måste koppla in telefonen i ip teleburken!

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske inte fungerar så bra, många iptele adaptrar orkar inte driva flera gamla telefoner utan man bör välja modeller med egen nätdel, väljer man dect så löser det sig automagiskt, man ansluter ju bara basstationen mot teleadaptern och varje lur för sitt eget liv vad det gäller strömförsörjning.
Jag har varit med om det här flera gånger själv när vi installerade fiber, det var flera medlemmar i föreningen som kopplade in sina gamla kablage och någon hade "gammeltelefoner" i varje rum i huset och det systemet orkade inte ens ge signal när någon ringde. Jag skulle säga att man bör ha max 2 vanliga telefoner om man inte väljer nån med egen strömförsörjning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man får inlogget så är det bara ansluta med en SIP box, jag har kört Linksys PAP2T och det fungerar bra.
Man får slå in server adressen själv bara!

Permalänk
Medlem

Absolut, men om det var ett krav skulle de inte sälja tjänsten utan att man också köper deras utrustning vilket inte är fallet. Tecknade själv deras IP-tel tjänst i början av 2016 utan att köpa/köra deras box...

Permalänk

Köpte en matchande telefon till den hon hade, anslöt båda enheterna till basenheten som är kopplad till routern. Telefonen på övervåningen laddar i separat basenhet. Det var ju inga problem med det!

Tack för alla visa ord gott folk.