Permalänk
Medlem

Dator kraschar när jag spelar.

Hej!
Jag är behov av hjälp då jag inte kan klura ut vad det är som strular för mig. Först och fräsmst, min dator:

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste uppdateringarna
Processor: Intel Core i5-6600K
Processorkylare: Corsair H80
Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
Minne: 2x Corsair Vengeance LPX 8 GB
Grafikkort: R9 290x cuII
Hårddisk: Samsung evo SSD 250 gb
Nätaggregat: Corsair 650 W (vet inte modell, dock är det 5-6 år gammalt.)
Övrig kylning: 2x120mm utblås och 3x92mm inblåsi lådan
Övriga komponenter: Astro mixamp
Temperaturer: CPU 32 grader idle.

Problemet:
När jag spelar spel som är mer eller mindre krävande (firewatch, dota 2, world of tanks, cs:go, witcher 3) så kraschar datorn på oregelbundna ställen (Spel som inte är krävande av datorn som tex Heartstone och Twilight Struggle (brädspels klient i steam) krashar aldrig datorn). Ibland inom en minut från när jag startar spelen, ibland efter 20 minuter. När datorn sedan startas igen så står det att moderkortets anti surge protection slagit till. Jag har testat att stänga av anti surge protection. När datorn krashar stängs den inte av utan jag får svarta och gråa ränder horisontalt med skärmen, alla fläktar drar igång på mycket högre varv än innan kraschen sker samt att jag fortsätter höra ljudet från datorn som om jag fortsätter spela.

Det jag gjort hitills:
Formaterat datorn.
Kollat så att kortet grafikkortet sitter i ordentligt.
Uppdaterat och installerat om drivrutiner.
Installerat mer fläktar.

Min slutledning är att antingen är det min PSU som är gammal och vek och klarar inte av att leverera tillräckligt med ström under belastning eller så är det grafikkortet som det är fel på. Kan detta stämma?

Har ni något råd på vad jag kan göra för att fixa problemet eller felsöka så att jag kan identifiera vad som orsakar problemet?

Om det behövs mer information ska jag göra mitt bästa för att tillhanda hålla den. Tack på förhand.

Visa signatur

//The Glowing One

Permalänk
Avstängd

1. Kolla temperaturerna
2. kör memtest för att kolla upp minnerna
3. testa med ett annat nätagg

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vilja säga att det är PSU:n som är boven i dramat.

Du får inga errors i eventviewer, eller skapas det kanske dump filer vi kan titta på?

Permalänk
Medlem

Hade nätaggregat krånglat hade hela datorn stängt av sig till 99.9% och inte bara krashat spelet, drivrutiner eller temperatur/överklockning lär vara problemet.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Hade nätaggregat krånglat hade hela datorn stängt av sig till 99.9% och inte bara krashat spelet, drivrutiner eller temperatur/överklockning lär vara problemet.

Han skrev ju att datorn kraschar inte bara spelen

Permalänk
Medlem

@Bumbi85:

Oh, sorry läste visst lite fort!

Ja nätaggregat lär vara boven i detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gl0w:

När datorn sedan startas igen så står det att moderkortets anti surge protection slagit till. Jag har testat att stänga av anti surge protection. När datorn krashar stängs den inte av utan jag får svarta och gråa ränder horisontalt med skärmen, alla fläktar drar igång på mycket högre varv än innan kraschen sker samt att jag fortsätter höra ljudet från datorn som om jag fortsätter spela.

Men varför i tusan skulle du stänga av det skyddet?!?
Det är ju det som räddar resten av din dator, bla moderkort/CPU mm från att grillas när du får en spänningsspik. Slå på den genast och hitta felet istället.

Skrivet av Gl0w:

Min slutledning är att antingen är det min PSU som är gammal och vek och klarar inte av att leverera tillräckligt med ström under belastning eller så är det grafikkortet som det är fel på. Kan detta stämma?

Håller med talarna ovan och ditt resonemang att det är troligen den gamla trotjänaren till nätaggregat som är boven. Troligen har spänningarna blivit instabila (pga torkade kondensatorer) och därför fluktuerar hej vilt, vilket triggar skydden (surge protect).
Ett 290x kräver en hel del ström också, så när PSUn börjar bli mot åren, kan det lätt bli problem när den lastas, även vid lättare last då den du själv jobbar 100%/10% fram o tillbaka, och drar ojämn ström, vilket ger ojämn spänning. (Vet detta av egen erfarenhet med ett Corsair TX550 som inte orkade dra ett 290 längre.)

Det kan också vara Skylakes ökända minnes problem, vilket går att testat med ett minnes test, (eller iag bekräfta att något är fel), men oavsett, sätt igång skyddet igen så du inte förstör flera tusen kronor i datordelar pga spänningsspikar. Dessa spikar kan dessutom grilla både SSD/HDD och GPU, så egentligen borde du inte använda den förrän du hittat felet, då det skyddet inte hjälper dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Bumbi85:

Oh, sorry läste visst lite fort!

Ja nätaggregat lär vara boven i detta.

Permalänk
Medlem

Ta av sidan?

Testat att spela en stund med sidan av på lådan? Så vet du om det är överhettning. Fortsätt dock inte med sidan av för man behöver faradayburen som skydd för radiostrålning etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

1. Kolla temperaturerna
2. kör memtest för att kolla upp minnerna
3. testa med ett annat nätagg

Jag har endast temperatur på CPUn, rekomendera ett bra program som kan ta temperaturerna på resten så ska jag fixa det. Ska köra ett memtest.

Skrivet av Paddanx:

Men varför i tusan skulle du stänga av det skyddet?!?
Det är ju det som räddar resten av din dator, bla moderkort/CPU mm från att grillas när du får en spänningsspik. Slå på den genast och hitta felet istället.

Håller med talarna ovan och ditt resonemang att det är troligen den gamla trotjänaren till nätaggregat som är boven. Troligen har spänningarna blivit instabila (pga torkade kondensatorer) och därför fluktuerar hej vilt, vilket triggar skydden (surge protect).
Ett 290x kräver en hel del ström också, så när PSUn börjar bli mot åren, kan det lätt bli problem när den lastas, även vid lättare last då den du själv jobbar 100%/10% fram o tillbaka, och drar ojämn ström, vilket ger ojämn spänning. (Vet detta av egen erfarenhet med ett Corsair TX550 som inte orkade dra ett 290 längre.)

Det kan också vara Skylakes ökända minnes problem, vilket går att testat med ett minnes test, (eller iag bekräfta att något är fel), men oavsett, sätt igång skyddet igen så du inte förstör flera tusen kronor i datordelar pga spänningsspikar. Dessa spikar kan dessutom grilla både SSD/HDD och GPU, så egentligen borde du inte använda den förrän du hittat felet, då det skyddet inte hjälper dessa.

Skyddet är igång igen, testade endast en gång utan för att se hur felet artade sig då. Kanske var dumt men nu är det redan gjort Är det samma typ av minnestest som Alle22 nämnde?

EDIT: Vid inköp av nytt nätagg, räcker ett 650W då av bra kvalité om jag inte tänkt kära crossfire eller SLI?

Visa signatur

//The Glowing One

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gl0w:

Jag har endast temperatur på CPUn, rekomendera ett bra program som kan ta temperaturerna på resten så ska jag fixa det. Ska köra ett memtest.

Skyddet är igång igen, testade endast en gång utan för att se hur felet artade sig då. Kanske var dumt men nu är det redan gjort Är det samma typ av minnestest som Alle22 nämnde?

EDIT: Vid inköp av nytt nätagg, räcker ett 650W då av bra kvalité om jag inte tänkt kära crossfire eller SLI?

du har hw monitor, everest med mer. 650w räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

du har hw monitor, everest med mer. 650w räcker.

Har installerata hw monitor och ska se vad som händer när jag drar igång ett spel. En sak märkte jag direkt. Enligt hw monitor altenerar grafikortsfläkten mellan 20 och 1045 RPM varannan sekund. Men jag hör inget från burken att den skulle speeda upp och sen sakta ner. What gives?

Ok, så enligt hw monitor blev temperaturerna när jag spelade som varmast: CPU 49, GPU 81, Moderkot 30, SSD 51.

Visa signatur

//The Glowing One

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gl0w:

Har installerata hw monitor och ska se vad som händer när jag drar igång ett spel. En sak märkte jag direkt. Enligt hw monitor altenerar grafikortsfläkten mellan 20 och 1045 RPM varannan sekund. Men jag hör inget från burken att den skulle speeda upp och sen sakta ner. What gives?

Öppna och se hur fläktarna på gpun beter sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Öppna och se hur fläktarna på gpun beter sig

Båda gpu fläktarna verkar spinna jämt. Inget märkligt jag kan se med ögonen i alla fall. Jag testade att använda ASUS gpu tweak II ett tag men den var riktigt bökig. Finns det någon annan programvara som är hyggligare för att styra grafikkortet?

Verkar som att det får bli att investera i en ny PSU helt enkelt och hoppasa på att det löser alla bekymmer eftersom temperatuerna kändes ok.

EDIT Eller är 81 grader för mycket för grafikkortet?

Visa signatur

//The Glowing One

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gl0w:

Båda gpu fläktarna verkar spinna jämt. Inget märkligt jag kan se med ögonen i alla fall. Jag testade att använda ASUS gpu tweak II ett tag men den var riktigt bökig. Finns det någon annan programvara som är hyggligare för att styra grafikkortet?

Verkar som att det får bli att investera i en ny PSU helt enkelt och hoppasa på att det löser alla bekymmer eftersom temperatuerna kändes ok.

EDIT Eller är 81 grader för mycket för grafikkortet?

Nej, inte för r9 290.