Permalänk

RPi aktie bot?

Hej

Har börjat intresserat mig mer och mer för aktiehandel och kom på idén med en bot på min RPI2.
Någon som vet något om detta? Är det möjligt? Lagligt?

Har sökt runt lite men hittade inget användbart så tänkte höra vad ni vet.

Permalänk
Medlem

Vad för typ av bot har du tänkt dig? Skulle kunna tänka mig en bot som kanske skickar en signal så fort en aktie du kollar på gått ner/upp till ett visst pris, och det är ju självfallet lagligt. Eller har du något annat i åtanke?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte:
Det jag tänkte på var något i stil med att boten köper och säljer aktier också. Tillexempel när Aktie#1 når Xkr så säljs den och likadant vid köp av aktie, ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@Icte:
Det jag tänkte på var något i stil med att boten köper och säljer aktier också. Tillexempel när Aktie#1 når Xkr så säljs den och likadant vid köp av aktie, ungefär.

Det går säkert, men kan inte se hur det skulle vara olagligt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@Icte:
Det jag tänkte på var något i stil med att boten köper och säljer aktier också. Tillexempel när Aktie#1 når Xkr så säljs den och likadant vid köp av aktie, ungefär.

Är det inte enklare att bara köra manuell stop-loss istället?

Permalänk
Medlem

http://www.radiolab.org/story/267195-million-dollar-microseco... Lyssna på den för att få ett perspektiv hur det ser ut i aktiehandlarnas vardag Ta sedan och lyssna igenom alla andra avsnitt av radiolab för dem kan tamefan inte göra något dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@Icte:
Det jag tänkte på var något i stil med att boten köper och säljer aktier också. Tillexempel när Aktie#1 når Xkr så säljs den och likadant vid köp av aktie, ungefär.

Går ju redan att göra på t.ex Avanza.
Dessutom behöver du ju hitta något api att köra mot, du måste ju ha en portfölj någonstans.
Är nog ganska svårt om du ska hålla på med RTT privat och dessutom halvautomatiserat.

Jobbar själv på ett bolag som utvecklar liknande system, så om du kommer på något bra så hör av dig ;] ¡¡

Permalänk

@Kalasis:
Låter avancerat...

@HTprof:
Ska jag göra!

@pralle:
Verkar nog som det... Blir för avancerat att skapa något själv märker jag.

Permalänk
Medlem

Som flera har varit inne på, du behöver ett API att jobba igenom och dessa kostar sinnessjukt mycket. Lättare att satsa på en bank som t.ex Avanza eller Nordnet. Du kanske kan koda något skript som fungerar hos Avanza, riktigt trevlig bank. Kolla med de på bl.a Facebook.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

Har börjat intresserat mig mer och mer för aktiehandel och kom på idén med en bot på min RPI2.
Någon som vet något om detta? Är det möjligt? Lagligt?

Prata med Nordnet om deras externa api https://api.test.nordnet.se/projects/api/wiki

Permalänk
Medlem

Ja det går.

Det är lagligt om man använder sig av lagliga metoder, dvs via ett API som Nordnet och IG har. Avanza har EJ detta o du får inte koppla upp dig mot avanza genom ett skript o dylikt.

Jag har själv skrivit en bot som gör detta, jag använder mig av Nordnet o deras API som är enkelt. Jag började med att läsa av realtidskurs på Google Finance och logga till en databas, sedan utför jag vissa beräkningar o dylikt som indikerar köp, säljer då jag uppnått målvinst.

Man ska tänka på att det skrivs mycket om HFT, högfrekvent trading, det är inte vad detta handlar om då det är ett "spel" man ej kan komma in i. Förväxla inte de två.

Det finns otroligt många lägen att tjäna pengar på börsen även för oss småsparare trots HFT.

Om du inte kan programmering, kör python3, otroligt lätt att lära sig.
Om du kan programmering så hade jag kört c++ då det är snabbare, vilket kan vara skönt beroende på hur långt man ska gå med sina algoritmer o dylikt. (dessutom många moduler i python som grundar sig i C)

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -