Bethesda: "Ingen spelkonsol uppfyller vår vision för Quake Champions"

Permalänk
Melding Plague

Bethesda: "Ingen spelkonsol uppfyller vår vision för Quake Champions"

När Bethesda blåser nytt liv i klassikern Quake får nuvarande generations spelkonsoler inte vara med. Anledningen är att de prestandamässigt inte uppfyller "visionen" för Quake Champions.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För 120hz på konsol är det inte direkt konsolerna i sig som är hindret, utan skärmarna som ansluts till dom (oftast TV-apparater som bara har native-stöd för 60hz även om de har 200hz+ ombehandling).

Det tror jag inte en ny konsolgeneration kommer göra ändring i, såvida man inte byter ut HDMI-anslutningen mot typ Dual Link DVI och DisplayPort för att uppmana kunden till att skaffa en datorskärm (visst, det går att köra 120hz över HDMI också), men det tror jag inte skulle funka då folk faktiskt främst köper sina konsoler för att ansluta till sin utrustning i vardagsrummet.

Det enda alternativet jag ser är ett spel för VR, där "skärmen" och dess specifikationer antagligen definieras utav konsoltillverkaren.

Permalänk
Medlem

Bethesda är alltför befästa vid sin prestanda.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Känns helt okej med en känga mot konsolltillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

För 120hz på konsol är det inte direkt konsolerna i sig som är hindret, utan skärmarna som ansluts till dom (oftast TV-apparater som bara har native-stöd för 60hz även om de har 200hz+ ombehandling).

Fast om nu konsollerna har svårt att t.o.m. hålla 60FPS i 1080p, så känns det väl rätt onödigt att släppa något som bör rulla på i 120FPS+ för att se bäst ut?

Äntligen kan vi kanske se ett spel som faktiskt blir bra optimerat då de slipper oroa sig för att konsollerna inte kommer hänga med...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fast om nu konsollerna har svårt att t.o.m. hålla 60FPS i 1080p, så känns det väl rätt onödigt att släppa något som bör rulla på i 120FPS+ för att se bäst ut?

Äntligen kan vi kanske se ett spel som faktiskt blir bra optimerat då de slipper oroa sig för att konsollerna inte kommer hänga med...

Konsolerna har inga problem att hålla 1080p60 om spelutvecklaren verkligen vill det, men de slösar ju ofta bort alla resurser på andra effekter så att de missar målet. Skulle de nöja sig med lite lägre grafik (något lägre kvalité på t.ex. texturer, post processing, FX, anti aliasing, antal polygoner och objekt på skärmen osv...) så skulle de absolut kunna trycka ut 1080p60 eller 1080p120

Sen kan man ju argumentera att E-sportare väldigt ofta struntar i hur spelet ser ut och ställer ner alla grafikinställningar på lägsta, då det enda som har betydelse är lägsta möjliga responstid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s0sdaf:

För 120hz på konsol är det inte direkt konsolerna i sig som är hindret, utan skärmarna som ansluts till dom (oftast TV-apparater som bara har native-stöd för 60hz även om de har 200hz+ ombehandling).

Det tror jag inte en ny konsolgeneration kommer göra ändring i, såvida man inte byter ut HDMI-anslutningen mot typ Dual Link DVI och DisplayPort för att uppmana kunden till att skaffa en datorskärm (visst, det går att köra 120hz över HDMI också), men det tror jag inte skulle funka då folk faktiskt främst köper sina konsoler för att ansluta till sin utrustning i vardagsrummet.

Det enda alternativet jag ser är ett spel för VR, där "skärmen" och dess specifikationer antagligen definieras utav konsoltillverkaren.

Man kan såklart koppla en konsol till en 144hz datorskärm...men konsolernas hårdvara är för klen ändå så..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Man kan såklart koppla en konsol till en 144hz datorskärm...men konsolernas hårdvara är för klen ändå så..

Skickades från m.sweclockers.com

Se mitt andra inlägg ovan. Och nej, det gör ingen skillnad då konsolerna främst är designade för TV-apparater så de har inte ens något 144hz mode att erbjuda. Därmed heller inga spel som körs i de läget.

Permalänk
Inaktiv

Samma Bethesda som envisas med att släppa spel som fungerar dåligt över 60 FPS med andra ord. Om det nu helt plötsligt är så viktigt med hög FPS så förväntar jag mig att nästa Fallout/Elder Scrolls-titel bytt bort den urgamla och värdelösa Gamebryo-baserade spelmotorn mot något som fungerar bättre.

Scorpio borde rimligtvis klara systemkraven men samtidigt är det långt kvar tills lanseringen med. Det sista lär nog inte vara sagt om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt rätt
Konsollerna är legacyprodukter som det lämpligast spelas Mariokart på.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Konsolerna har inga problem att hålla 1080p60 om tillverkaren verkligen vill det, men de slösar ju ofta bort alla resurser på andra effekter så att de missar målet. Skulle de nöja sig med lite lägre grafik (kvalité på textur, post processing, FX, anti aliasing, antal polygoner och objekt på skärmen osv...) så skulle de absolut kunna trycka ut 1080p60 eller 1080p120

Ännu mindre problem har de att hålla 1080p120 om man bara kör 2D och spritegrafik, men det är ju inte riktigt aktuellt längre. Året är 2016 och det är dags att kunna slänga på lite mer effekter och högupplösta texturer jämfört med PS3 för 10 år sen.

Jag ser det inte som att man "slösar bort" resurser, snarare som att att dagens spel ska ha rätt att kräva mer resurser och inte bli sinkade av den utdaterade hårdvaran som finns i dagens konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag hade garanterat inte lidit mest av dålig framerate på undermålig hårdvara...
Det finns bara ett sätt som är rätt när du lirar Quake; PC!
Konsoler har inte där att göra!
Ja, jag erkänner att posten innehåller ett visst mått av flamebait men Quake är heligt!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ännu mindre problem har de att hålla 1080p120 om man bara kör 2D och spritegrafik, men det är ju inte riktigt aktuellt längre. Året är 2016 och det är dags att kunna slänga på lite mer effekter och högupplösta texturer jämfört med PS3 för 10 år sen.

Jag ser det inte som att man "slösar bort" resurser, snarare som att att dagens spel ska ha rätt att kräva mer resurser och inte bli sinkade av den utdaterad hårdvaran som finns i dagens konsoller.

Det fungerar inte så, jag håller med dig att PS4 och Xbox One är en klar besvikelse prestandamässigt, men i slutändan kommer utvecklarna se på de resurser de har tillgängligt och försöka göra det bästa av situationen för att uppnå sin vision (som i vissa fall är 30FPS och även om de hade världens starkaste superdator hade de säkerligen iallafall krämat på så mycket grafik att spelet laggade i 30FPS, eftersom de hade 30FPS som mål). Man behöver självklart inte ta till 2D-grafik för att komma upp i 120 FPS, men jag antar att det var ironi från din sida. Begränsning i hårdvaruprestanda kan ofta vara en bra sak för utvecklaren då de tvingas optimera sin kod mer, när det kommer till PS3 så hade den många väldigt imponerande spel med tanke på den begränsade hårdvara de kördes på (bra exempel är Wipeout och Uncharted-serien, som håller än idag grafiskt och de senare har även släppts som HD remake på PS4 i 1080p60 istället för 720p30 som kördes på PS3).

Permalänk
Medlem

Rätt åt Sony och Microsoft som valt att lansera konsoler med föråldrade specs redan vid släpp.

De kan ju alltid göra en 240P-version så kanske de kan komma upp i 60Hz i alla fall?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

längtar ska bli så jäkla kul och köra

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Rätt åt Sony och Microsoft som valt att lansera konsoler med föråldrade specs redan vid släpp.

Ja nu ligger de nog och bölar i fosterställning på golvet, de får ju inte Quake Champions!

Sonys säljrekord av sin konsol spelar ju ingen roll

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

PS4 och XBO släpptes under väldigt osäkra ekonomiska förhållanden i världen, så det är delvis förståeligt att de inte vågade sälja dem med förlust och hoppas ta igen det med spelförsäljningen, som man gjort med tidigare konsoler. Istället gjorde de dem så billiga som möjligt, med prestanda motsvarande en enkel budget-PC. Priset för detta är såklart att denna konsolgeneration blir extremt kortlivad. Visst kommer spelen officiellt fortfarande stödja PS4 och XBO, men upplevelsen kommer säkerligen att bli sämre och sämre ju fler som skaffar efterföljarna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ja nu ligger de nog och bölar i fosterställning på golvet, de får ju inte Quake Champions!

Sonys säljrekord av sin konsol spelar ju ingen roll

Säljsiffror säger inget om prestanda. Blir svårt för marknadsavdelningen där att behålla "PS4-bas kravet" för spel när neo släpps.. Tänk följande.. "Quake champions funkar fint på NEO men då vi skulle tvingas göra en PS4-bas-version så blir det inget!"... Neo-ägare kommer bli sura. Det kommer bli tjafs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Säljsiffror säger inget om prestanda. Blir svårt för marknadsavdelningen där att behålla "PS4-bas kravet" för spel när neo släpps.. Tänk följande.. "Quake champions funkar fint på NEO men då vi skulle tvingas göra en PS4-bas-version så blir det inget!"... Neo-ägare kommer bli sura. Det kommer bli tjafs.

Fallet Quake Champions handlar ju dock om speltillverkarens vision om att det skall spelas i 120FPS+ enligt dem själva.
Konsolerna är ju så gott som alltid uppkopplade till en 60Hz TV med halvtaskig responstid och därför känner de väl helt enkelt att spelet passar bättre till PC.

Det handlar ju inte riktigt om kravet på ren beräkningskraft.
Sen är det ju såklart smart ur ett PR-perspektiv att få igång folk på att det är PC-exklusivt och att de där sopiga potatisarna till konsoler minsann inte klarar av Quake Champions!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Fallet Quake Champions handlar ju dock om speltillverkarens vision om att det skall spelas i 120FPS+ enligt dem själva.
Konsolerna är ju så gott som alltid uppkopplade till en 60Hz TV med halvtaskig responstid och därför känner de väl helt enkelt att spelet passar bättre till PC.

Det handlar ju inte riktigt om kravet på ren beräkningskraft.
Sen är det ju såklart smart ur ett PR-perspektiv att få igång folk på att det är PC-exklusivt och att de där sopiga potatisarna till konsoler minsann inte klarar av Quake Champions!

Fast varför säger de i så fall att det "kanske" blir till NEO? TV'n lär ju vara samma oavsett om det är gammel-ps4 eller NEO som är inkopplad liksom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast varför säger de i så fall att det "kanske" blir till NEO? TV'n lär ju vara samma oavsett om det är gammel-ps4 eller NEO som är inkopplad liksom.

Därför att Neo kommer användas med PlayStation VR möjligen (som stödjer högre uppdateringsfrekvens)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Säljsiffror säger inget om prestanda. Blir svårt för marknadsavdelningen där att behålla "PS4-bas kravet" för spel när neo släpps.. Tänk följande.. "Quake champions funkar fint på NEO men då vi skulle tvingas göra en PS4-bas-version så blir det inget!"... Neo-ägare kommer bli sura. Det kommer bli tjafs.

Snurrar spelet bra på Neo lär det inte vara några som helst problem att skala ned det så det även snurrar bra på Base så din tanke saknar helt relevans.

Det är tvärtom så att den här typen av skalbarhet är ett måste eftersom PC-versionen av spelet i fråga kommer behöva skala över större skillnader i prestanda, kapacitet och konfigurationer än vad skillnaden mellan Neo och Base utgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Därför att Neo kommer användas med PlayStation VR möjligen (som stödjer högre uppdateringsfrekvens)?

Tydligen så är det ju ett krav att Playstation VR också skall funka med gamla ps4, så det borde inte göra någon skillnad i så fall. Om dessutom Sony håller fast vid att spel inte får vara Neo-exklusiva så blir det ju inget oavsett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Det fungerar inte så, jag håller med dig att PS4 och Xbox One är en klar besvikelse prestandamässigt, men i slutändan kommer utvecklarna se på de resurser de har tillgängligt och försöka göra det bästa av situationen för att uppnå sin vision (som i vissa fall är 30FPS och även om de hade världens starkaste superdator hade de säkerligen iallafall krämat på så mycket grafik att spelet laggade i 30FPS, eftersom de hade 30FPS som mål). Man behöver självklart inte ta till 2D-grafik för att komma upp i 120 FPS, men jag antar att det var ironi från din sida. Begränsning i hårdvaruprestanda kan ofta vara en bra sak för utvecklaren då de tvingas optimera sin kod mer, när det kommer till PS3 så hade den många väldigt imponerande spel med tanke på den begränsade hårdvara de kördes på (bra exempel är Wipeout och Uncharted-serien, som håller än idag grafiskt och de senare har även släppts som HD remake på PS4 i 1080p60 istället för 720p30 som kördes på PS3).

Förlåt men det här är ju dumheter.

"Begränsningar i hårdvaruprestanda kan ofta vara en bra sak", jomenvisst, eller så är man på en PC där man kan variera texturer, upplösning osv. Att säga att det är en BRA sak att utvecklarna inte kan uppfylla sina visioner med ett spel pga dålig hårdvara är absurt. Finns nog ingen utvecklare som satsar på 30fps. När folk alltid förväntar sig bättre och bättre grafik har de däremot ingenstans att ta vägen förutom att dumpa FPS:en när de ska släppa nya titlar varje år (tittar på Assassins Creed) om de inte kan optimera mer och mer vilket det alltid finns en gräns för. Sen kan de skylla på vad som helst, "ska se cinematiskt ut" men alla som vet någonting alls om ämnet vet ju att det är för att de är begränsade av dålig hårdvara vilket leder till dåliga lösningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Snurrar spelet bra på Neo lär det inte vara några som helst problem att skala ned det så det även snurrar bra på Base så din tanke saknar helt relevans.

Det är tvärtom så att den här typen av skalbarhet är ett måste eftersom PC-versionen av spelet i fråga kommer behöva skala över större skillnader i prestanda, kapacitet och konfigurationer än vad skillnaden mellan Neo och Base utgör.

Det är inte min tanke utan Bethesda's. Det är ju de som säger att det kanske blir till Neo men inte till vanliga PS4an.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Det fungerar inte så, jag håller med dig att PS4 och Xbox One är en klar besvikelse prestandamässigt, men i slutändan kommer utvecklarna se på de resurser de har tillgängligt och försöka göra det bästa av situationen för att uppnå sin vision (som i vissa fall är 30FPS och även om de hade världens starkaste superdator hade de säkerligen iallafall krämat på så mycket grafik att spelet laggade i 30FPS, eftersom de hade 30FPS som mål). Man behöver självklart inte ta till 2D-grafik för att komma upp i 120 FPS, men jag antar att det var ironi från din sida. Begränsning i hårdvaruprestanda kan ofta vara en bra sak för utvecklaren då de tvingas optimera sin kod mer, när det kommer till PS3 så hade den många väldigt imponerande spel med tanke på den begränsade hårdvara de kördes på (bra exempel är Wipeout och Uncharted-serien, som håller än idag grafiskt och de senare har även släppts som HD remake på PS4 i 1080p60 istället för 720p30 som kördes på PS3).

Utvecklarna har ju även i det här fallet utvärderat resurserna de har tillgängligt och gjort det bästa av situationen - att skita i att utveckla till konsollerna eftersom de inte klarar av att driva spelet som utvecklarna vill skapa. Tycker det är bra att vissa utvecklare nu verkar börja sätta ner foten och vägra sänka sig till konsollernas nivå, speciellt med fall som Quake.

Det finns ingen oskriven lag om att man måste utveckla till konsoller bara för att de finns. Tycker det är hatten av till Bethesda som väljer att avstå för att inte sälja en produkt som inte motsvarar deras visioner och ger deras kunder rätt upplevelse.

Begränsning i hårdvara har jag svårt att se som en positiv sak, då tiden och pengarna som i så fall läggs på optimering hade kunnat läggas på något annat, t.ex. mer och bättre innehåll. Givetvis var jag ironisk om 2D-grafiken men poängen var att det ska inte vara aktuellt att idag vrida ner alla inställningar i spel bara för att konsollerna ska hänga med, det måste ställas högre krav från både kunder och utvecklare.

Permalänk
Inaktiv

Sony tillåter inte PS4 Neo exklusiva titlar så där är det kört. Kanske Microsoft låter XB Scorpio ha exklusiva titlar.

Skönt att det finns speltillverkare som vill gå all out och maxa spel på PC:en och vågar dissa konsoller, ser fram emot en fet spelupplevelse med nya Quake.

Permalänk
Entusiast

Snyggt, lite starkare färger på karaktärerna bara då det såg lite grötigt ut men tror det kan bli riktigt bra. Ser fram emot detta!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Sony tillåter inte PS4 Neo exklusiva titlar så där är det kört. Kanske Microsoft låter XB Scorpio ha exklusiva titlar.

Det vore drömmen! Sony vägrar exklusiva Neo-titlar, Microsoft kontrar och tillåter.. Neo-ägare blir vresiga för att de inte får vissa titlar som i praktiken hade funkat, Sony ställs inför att ge efter, och då göra basic-användarna sura, eller stå fast, och göra Neo-användarna sura.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte min tanke utan Bethesda's. Det är ju de som säger att det kanske blir till Neo men inte till vanliga PS4an.

Nej de säger inte att det kanske blir till Neo.