Använda ssd som cache vid filöverföringar etc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jakob55:

hur flyttar man en raid emellan ett antal datorer snabbt och enkelt?

Det gör man inte men jag antar att det syftar på att du inte ska använda nas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En fråga åt ett annat håll. Hur är dina maskiner kopplade? Har du en switch mellan eller kör du kanske Internetleverantörens router som switch?

Du skriver också att när du kopierar till dina spannade diskar så får du högre hastighet. Kopierar du samma filer vid dessa test?

Och ett förtydligande för mig: Du skriver att i början går det i 100 mb/s för att sedan sjunka till 20-30 mb/s. Menar du nu MB/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det gör man inte men jag antar att det syftar på att du inte ska använda nas.

Jag lär nog använda både nasen och servern, hade tänkt att ha goprofilm på lagringsservern och annat på nasen. Men talonmas sa att det va lättast att flytta disken, så då antar jag att han menar att jag ska flytta hela raiden. Och det finns en anledning till att jag har lagringen på en server och inte min spelburk. Det är just för att jag alltid ska kunna ha tillgång till filmerna från flera datorer om jag behöver använda en annan dator. Sen förstår jag att man inte flyttar en raid mellan flera datorer hela tiden när man ska flytta filer då jag antar att det inte går att slänga in en raid i en helt annan dator och bara starta datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

En fråga åt ett annat håll. Hur är dina maskiner kopplade? Har du en switch mellan eller kör du kanske Internetleverantörens router som switch?

Du skriver också att när du kopierar till dina spannade diskar så får du högre hastighet. Kopierar du samma filer vid dessa test?

Och ett förtydligande för mig: Du skriver att i början går det i 100 mb/s för att sedan sjunka till 20-30 mb/s. Menar du nu MB/s?

Maskinerna e kopplade med en switch emellan ja, och innan switchen sitter en router.

Jag har bara kopierat mina goprofilmer när jag testat, först ifrån min dator till lagringsservern och sen när jag skickade till nasen var det från lagringsservern. Men nasen gav liknande resultat från både min dator och lagringsservern.

Tycker nog att jag skrivit MB/s, men kanske missat det någon stans isf. Menar i vilket fall megabyte och inte millibit.

Permalänk
Medlem

Softwareraid ftw! Förstår inte folk som fått för sig att det är bättre. De borde ta sig en funderare på vad de sysslar med. Syftade inte på TS i detta fall, utan mer allmänt. Man läser folks om har problem med prestanda och de kör softwareraid

Som någon skrev, billigaste och bäst blir det om du införskaffar ett hårdvaruraidkort från ex ebay, ett valfritt LSI kort av ok kvalite + kabeln går på ca 6-700 kr. Ett alternativ är ju att du fundera på att köra freenas + zfs där du kan ha cache, nackdelen är att du bör ha ecc minnen (vilket kräver moderkort/cpu som klarar det). Vad är det för switch du använder? När du skriver "och innan switchen sitter en router"? Hur menar du då? Har du inte routern först och switch till nätverket sedan? Om du har möjlighet så kanske en simpel linuxserver som filserver kan prestera bättre?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Softwareraid ftw! Förstår inte folk som fått för sig att det är bättre. De borde ta sig en funderare på vad de sysslar med. Syftade inte på TS i detta fall, utan mer allmänt. Man läser folks om har problem med prestanda och de kör softwareraid

Som någon skrev, billigaste och bäst blir det om du införskaffar ett hårdvaruraidkort från ex ebay, ett valfritt LSI kort av ok kvalite + kabeln går på ca 6-700 kr. Ett alternativ är ju att du fundera på att köra freenas + zfs där du kan ha cache, nackdelen är att du bör ha ecc minnen (vilket kräver moderkort/cpu som klarar det). Vad är det för switch du använder? När du skriver "och innan switchen sitter en router"? Hur menar du då? Har du inte routern först och switch till nätverket sedan? Om du har möjlighet så kanske en simpel linuxserver som filserver kan prestera bättre?

Jag har som du säkert märkt inte så bra koll på vare sig hårdvaru- eller mjukvaruraid, antog att det va hårdvaruraid om det var moderkortet som styrde det. Men ack så fel man kan ha Men det är ju även därför jag frågar. Ska kolla om jag kan få tag på något billigt raidkort, annars klarar jag mig som det är nu.

Jag har en Netgear GS724T v3 switch. Och jag förklarade väl inte klokt hur det är kopplat, men jag svarade lite på om jag hade switchen i väggen eller inte med att det sitter en router framför. Men det sitter i alla fall först en router i väggen(till cpe i källaren antar jag), sen har jag switchen kopplad i routern och alla datorerna i switchen

Linux är jag tyvärr helt grön på och verkar inte kunna lära mig det, jag har försökt några gånger men tålamodet räcker nog inte till verkar det som...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det gör man inte men jag antar att det syftar på att du inte ska använda nas.

Med rätt RAID, så går det, alldeles utmärkt till och med. Att handha diskarna på det viset i onödan känns dumt, och "funktionen" är snarare till för att man ska kunna ersätta en trasig servers hårdvara snabbt och enkelt.
Min favorit här är faktiskt HP's "smart Array" kontrollers. De skiter fullständigt i var diskarna kommer ifrån, så länge det är från en annan smart Array kontroller, och den nya stödjer samma RAID-nivå. Självkonfigurerande, bryr sig inte om i vilken ordning man stoppar in diskarna, och allt från "hyfsad" prestanda, till riktigt bra, beroende på specifikt vilken kontroller man väljer.
Du har dock helt rätt. Man gör inte det. Men det skulle gå. Om man vill, tillräckligt mycket.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jakob55:

Jag har som du säkert märkt inte så bra koll på vare sig hårdvaru- eller mjukvaruraid, antog att det va hårdvaruraid om det var moderkortet som styrde det. Men ack så fel man kan ha Men det är ju även därför jag frågar. Ska kolla om jag kan få tag på något billigt raidkort, annars klarar jag mig som det är nu.

Jag har en Netgear GS724T v3 switch. Och jag förklarade väl inte klokt hur det är kopplat, men jag svarade lite på om jag hade switchen i väggen eller inte med att det sitter en router framför. Men det sitter i alla fall först en router i väggen(till cpe i källaren antar jag), sen har jag switchen kopplad i routern och alla datorerna i switchen

Linux är jag tyvärr helt grön på och verkar inte kunna lära mig det, jag har försökt några gånger men tålamodet räcker nog inte till verkar det som...

Hårdvaruraid är när den inte belastar cpun, de flesta billiga och spel moderkort har inga speciella kretsar som sköter om raidens beräkningar utan har bara diskinterface som kan kopplas på lite olika sätt och sedan lägger över beräkningsjobbet på cpun och det fungerar i många fall skapligt bra men det ökar belastningen på den och det blir mer data som ska flyttas dit.
hårdvaruraid sköter om allt själv och matar bara ut den färdiga data som efterfrågas, det avlastar alltså cpu och databussarna.
En hårdvarukontroller kan också ha mer säkerhetsfunktioner tex batteribackup så att man inte lika lätt förlorar data som ligger i cacheminnen och inte har hunnit sparats på disk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Softwareraid ftw! Förstår inte folk som fått för sig att det är bättre. De borde ta sig en funderare på vad de sysslar med. Syftade inte på TS i detta fall, utan mer allmänt. Man läser folks om har problem med prestanda och de kör softwareraid

Som någon skrev, billigaste och bäst blir det om du införskaffar ett hårdvaruraidkort från ex ebay, ett valfritt LSI kort av ok kvalite + kabeln går på ca 6-700 kr. Ett alternativ är ju att du fundera på att köra freenas + zfs där du kan ha cache, nackdelen är att du bör ha ecc minnen (vilket kräver moderkort/cpu som klarar det). Vad är det för switch du använder? När du skriver "och innan switchen sitter en router"? Hur menar du då? Har du inte routern först och switch till nätverket sedan? Om du har möjlighet så kanske en simpel linuxserver som filserver kan prestera bättre?

Så du sågar någonstans mellan 50-75 av professional storage världen? Hårdvaruraid är ett döende koncept utanför smb.
Att du dessutom först argumenterar emot mjukvaruraid och sen för fram zfs som är just mjukvaruraid är lite komiskt men du kanske pratar om fakeraid eller dåliga kontrollerkretsar eller någon speciell version av mjukvaruraid?
Ett raidkort med ram men utan bbu är lite av gamble men det är väl vad du får 6-700 kr eller ja det ser ut som du inte ens får cache så kompetent kontroller och xor-offload är kanske vad det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Så du sågar någonstans mellan 50-75 av professional storage världen? Hårdvaruraid är ett döende koncept utanför smb.
Att du dessutom först argumenterar emot mjukvaruraid och sen för fram zfs som är just mjukvaruraid är lite komiskt men du kanske pratar om fakeraid eller dåliga kontrollerkretsar eller någon speciell version av mjukvaruraid?
Ett raidkort med ram men utan bbu är lite av gamble men det är väl vad du får 6-700 kr eller ja det ser ut som du inte ens får cache så kompetent kontroller och xor-offload är kanske vad det blir.

Problemet är att du har ett Stort fel där, ZFS är inte RAIDkontroller. Det är ett filsystem som har sin stora funktion i att det är medveten om flera diskar. Blanda inte raid med filsystem så ser du vad jag menar
Fakeraid/softwareraid japps. Vart har du fakta på att det är 50-75%, ren allmänt? Jag nämnde dock inget om del delen. Iofs så kan ju ett NAS ex ses som ett storage så sett. Men det är inte riktigt samma sak som du troligen menade. Det finns en orsak till varför tillverkarna "pekar på" hårdvaruraid och varför de som gör servrar har med hårdvaruraid i sina business produkter. Skilj nu på servrar/klient delen och storageserver/stordatormiljöer.
Nopes får inte cache vilket inte är behövligt. Då är vi uppe på en helt annan nivå. Jag jämför med vad TS var ute efter. Och istället för att då köpa en dåligt kontroller för ca 250 kr här så ville jag informera TS om att det är bättre att lägga på lite mera pengar för att få en riktigt kontroller. Så han slipper overhead på CPUn och får bättre prestanda. Vill man vara "hardcore" så kör man ju som du säger BBU och UPS. Och jag nämnde inget om BBU/UPS f ö. Är man på den nivån så skriver man antagligen inte om tips här

Edit: Stavfel, och till TS kolla även mrgaffes inlägg.

Skrivet av jakob55:

Jag har som du säkert märkt inte så bra koll på vare sig hårdvaru- eller mjukvaruraid, antog att det va hårdvaruraid om det var moderkortet som styrde det. Men ack så fel man kan ha Men det är ju även därför jag frågar. Ska kolla om jag kan få tag på något billigt raidkort, annars klarar jag mig som det är nu.

Jag har en Netgear GS724T v3 switch. Och jag förklarade väl inte klokt hur det är kopplat, men jag svarade lite på om jag hade switchen i väggen eller inte med att det sitter en router framför. Men det sitter i alla fall först en router i väggen(till cpe i källaren antar jag), sen har jag switchen kopplad i routern och alla datorerna i switchen

Linux är jag tyvärr helt grön på och verkar inte kunna lära mig det, jag har försökt några gånger men tålamodet räcker nog inte till verkar det som...

Nä det kan inte alla vara därför forum finns här problemet är att man får lika många svar som användare här så...några vet vad de pratar om, vissa inte. Men det är ibland väldigt svårt att veta skillnaden när man inte kan så mycket. Men det är aldrig försent att lära sig.
Det kan mycket väl vara hårdvaruraid på moderkortet. Men det är sällan det är det på konsumentprylar och speciellt "spelgrejer", finns säkert undantag där, ska jag låta vara osagt. Sen beror det ju på vad man ska ha det till. Som nas och ex ZFS så bör ska man inte ha hårdvaruraid, utan bara hdd-kontroller. Flertalet LSI raidkort kan man flashja till s k IT-mode. Vilket innebär att själva raiddelen tas bort så det blir en vanlig "kontroller" så zfs, som f ö är ett filsystem, kan ha full kontroll på alla diskarna. Vilket är själva poängen med zfs. Men vill du bara ha en vanlig windows 2012 filserver med lite musik, filmer osv så fungerar det troligen bra med vilket som. Eftersom det troligen inte är så mycket skrivning/läsningar? Så kommer du nog inte hinna uppleva ev seghet innan du bytt prylar osv.

Okej det lät rimligt med routern först å switch sen Tyckte det lät lite konstigt först.

Edit: slog ihop 2 svar.

@jakob55
För att svara på ditt första inlägg så är det som mrgaffe skrev, zfs har stöd för att lägga till en disk för cache smidigt. Men eftersom du inte kör det så kan du isf använda dig av storage spaces som aluser skrev. Men troligen så är det kanske inte värt att göra om allt, om du inte känner att du vill lära dig och testa nya saker så. Lite beroende på vad för data du redan har lagrat.
Ett alternativ är att du finner bruk för din SSD på annat håll Ingen risig laptop som du kanske vill pigga upp?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Nä det kan inte alla vara därför forum finns här problemet är att man får lika många svar som användare här så...några vet vad de pratar om, vissa inte. Men det är ibland väldigt svårt att veta skillnaden när man inte kan så mycket. Men det är aldrig försent att lära sig.
Det kan mycket väl vara hårdvaruraid på moderkortet. Men det är sällan det är det på konsumentprylar och speciellt "spelgrejer", finns säkert undantag där, ska jag låta vara osagt. Sen beror det ju på vad man ska ha det till. Som nas och ex ZFS så bör ska man inte ha hårdvaruraid, utan bara hdd-kontroller. Flertalet LSI raidkort kan man flashja till s k IT-mode. Vilket innebär att själva raiddelen tas bort så det blir en vanlig "kontroller" så zfs, som f ö är ett filsystem, kan ha full kontroll på alla diskarna. Vilket är själva poängen med zfs. Men vill du bara ha en vanlig windows 2012 filserver med lite musik, filmer osv så fungerar det troligen bra med vilket som. Eftersom det troligen inte är så mycket skrivning/läsningar? Så kommer du nog inte hinna uppleva ev seghet innan du bytt prylar osv.

Okej det lät rimligt med routern först å switch sen Tyckte det lät lite konstigt först.

Edit: slog ihop 2 svar.

@jakob55
För att svara på ditt första inlägg så är det som mrgaffe skrev, zfs har stöd för att lägga till en disk för cache smidigt. Men eftersom du inte kör det så kan du isf använda dig av storage spaces som aluser skrev. Men troligen så är det kanske inte värt att göra om allt, om du inte känner att du vill lära dig och testa nya saker så. Lite beroende på vad för data du redan har lagrat.
Ett alternativ är att du finner bruk för din SSD på annat håll Ingen risig laptop som du kanske vill pigga upp?

Segheten har jag redan märkt, kommer skicka mellan 20 och 100GB data när jag skickar över det. Det var lite därför jag testade en raid så det förhoppningsvis skulle gå snabbare och ha lite säkerhet. Och just nu har jag bara ett par hundra GB så det är inga större problem att göra om om det skulle vara så. Och disken som jag tänkte använda som cache är bara på 40GB, så den e inte mkt o sätta i en laptop om jag nu hade haft någon Men jag klarar ju att ha det som det är nu, bara drygt att det ska ta så lång tid.. Men jag kanske testar storage spaces och ser om det gör någon skillnad, har ändå en till disk som jag kan kasta in i raiden som inte fick plats sist för att jag bara hade 4 sataportar. Men kastar jag in ssdn så måste jag ändå byta chassi och moderkort, och det har jag liggandes så

Permalänk
Medlem

@jakob55:
Det är typiskt softwareraid, när det belastas eller när det använts en längre tid så får man prestanda problem. Hur ser din CPU användning ut när du kopierar? Ett sätt är ju att testa ett raidkontrollerkort. RAID är inte backup dock, men det är du nog medveten om? Om det varit en hårdvaruraid så hade du märkt skillnad, förutsatt att resten av datorn är bra. Nä 40GB e väl inte mycket. Men har man en gammal sliten laptop med några år på nacken så kan även den göra underverk. Jag har inte använt storage space, men det låter som det är för "lagring"? Med cache så kan det ju göra skillnad. Du kan ju även i 2012 kolla IO status när du kopierar så ser du när det börjar sega sig, samt vart flaskhalsen ligger.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@jakob55:
Det är typiskt softwareraid, när det belastas eller när det använts en längre tid så får man prestanda problem. Hur ser din CPU användning ut när du kopierar? Ett sätt är ju att testa ett raidkontrollerkort. RAID är inte backup dock, men det är du nog medveten om? Om det varit en hårdvaruraid så hade du märkt skillnad, förutsatt att resten av datorn är bra. Nä 40GB e väl inte mycket. Men har man en gammal sliten laptop med några år på nacken så kan även den göra underverk. Jag har inte använt storage space, men det låter som det är för "lagring"? Med cache så kan det ju göra skillnad. Du kan ju även i 2012 kolla IO status när du kopierar så ser du när det börjar sega sig, samt vart flaskhalsen ligger.

Ja, har kommit fram till att det är mjukvaruraid Noterade inte cpu användningen så jag tror inte den var nämnvärt hög, däremot gick minnesanvändningen upp tills det började gå sakta. Ska dock kolla närmare på det någon dag när jag får ork att pilla med den. Medveten om att raid inte är backup, men det ger ju i alla fall lite mer redundans och säkerhet på prylarna. Men tanken är att kunna ha det på både nasen och lagringsservern för lite backup, har dock inte möjlighet att ha backup på något annat ställe. Men så farligt är det inte om jag skulle torska mina filer, dock tråkigt att bli av med allt filmande Ska kolla lite på det nån dag i veckan och kolla IO statusen om jag kan hitta den och även kolla processor användningen och eventuellt att jag byter moderkort och chassi och försöker mig på storage spaces.

Permalänk
Medlem

@jakob55:
Kolla om det finns någon cache-funktion du kan slå av/på i bios för raiden. Låter ju som att den cachar allt i ramet innan den skriver till disk, vilket kanske har att göra med att det går snabbt i början tills kontrollern/diskarna inte hinner med. Vilket slöar ner en del. Kanske kan göra något med prestandan om du slår av/minskar eller nått?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@jakob55:
Kolla om det finns någon cache-funktion du kan slå av/på i bios för raiden. Låter ju som att den cachar allt i ramet innan den skriver till disk, vilket kanske har att göra med att det går snabbt i början tills kontrollern/diskarna inte hinner med. Vilket slöar ner en del. Kanske kan göra något med prestandan om du slår av/minskar eller nått?

Ja, jag misstänker att det är något sånt som händer. Tror inte jag såg någon cache funktion dom man kunde slå på eller av bara sådär. Men jag ska kika på det någon dag när jag får ork

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Problemet är att du har ett Stort fel där, ZFS är inte RAIDkontroller. Det är ett filsystem som har sin stora funktion i att det är medveten om flera diskar. Blanda inte raid med filsystem så ser du vad jag menar
Fakeraid/softwareraid japps. Vart har du fakta på att det är 50-75%, ren allmänt? Jag nämnde dock inget om del delen. Iofs så kan ju ett NAS ex ses som ett storage så sett. Men det är inte riktigt samma sak som du troligen menade. Det finns en orsak till varför tillverkarna "pekar på" hårdvaruraid och varför de som gör servrar har med hårdvaruraid i sina business produkter. Skilj nu på servrar/klient delen och storageserver/stordatormiljöer.
Nopes får inte cache vilket inte är behövligt. Då är vi uppe på en helt annan nivå. Jag jämför med vad TS var ute efter. Och istället för att då köpa en dåligt kontroller för ca 250 kr här så ville jag informera TS om att det är bättre att lägga på lite mera pengar för att få en riktigt kontroller. Så han slipper overhead på CPUn och får bättre prestanda. Vill man vara "hardcore" så kör man ju som du säger BBU och UPS. Och jag nämnde inget om BBU/UPS f ö. Är man på den nivån så skriver man antagligen inte om tips här

Edit: Stavfel, och till TS kolla även mrgaffes inlägg.

Nä det kan inte alla vara därför forum finns här problemet är att man får lika många svar som användare här så...några vet vad de pratar om, vissa inte. Men det är ibland väldigt svårt att veta skillnaden när man inte kan så mycket. Men det är aldrig försent att lära sig.
...

I filsystem som inte har någon koppling till underliggande arkitektur så är det lätt att göra som du säger t ex så är vare sig ext4 eller ntfs mjukvaruraid men ZFS är en stack som implementerar raidfunktionalitet i sin storagepool som definieras med zpool även om nivåerna inte är exakt samma som dom raidnivåer som används i traditionell raid men visst begränsade du dig till zfs filsystemet som är den översta komponenten i stacken så har du rätt men då den komponenten inte går att köra utan storagepoolen så är det ju diskutabelt om det är värt att diskutera motsatsen är däremot möjlig alltså att köra zpool utan att använda zfs ovanpå. Om ext4 skulle få en tät integration med lvm så skulle dom bli mer jämförbara.
Storage Spaces är också en stack som innehåller raidfunktionalitet implementerat av någon nivå i mjukvara.

NAS ingick i det jag menade precis som SAN och olika former av distributed storage och object storage. Med tanke på att sannolikheten för så exakta siffror som 50-75 är låg så är det tämligen underförstått att det är en generalisering men det är faktum att för storage ovanför smb-segmentet så är Software Defined Storage (SDS) det ledande konceptet och du därmed oftare hittar kontrollers i HBA läge (IT-mode) snarare än RAID-läge (IR-mode) och alla ev raidkoncept implementeras i mjukvara. Men det är möjligt att jag överskattar andelen utifrån dom branscher jag rör mig inom.
Gissar på att det du benämner business-segmentet är det jag refererar till som smb (small medium business) där standalone servrar fortfarande är tämligen utbrett och virtualiseringsgraden varierar vilt men med större virtualiseringsgrad så ökar behovet av delad storage och därmed sannolikheten för att det du kör är SDS.
Både raid-cache och bbu har förekommit på sweclockers men jag glömmer att detta inte är ett normalt diskussionsforum utan mer en helpdesk.

Permalänk
Medlem

En liten till fundering på om man nu skulle skaffa sig ett raidkort, vad kostar ett med typ 8 portar, cache och batteri respektive utan cache och batteri? Har kollat lite på ebay nu men blir lite vilsen på beskrivningarna, förstår inte riktigt vilka som har och inte har det. Men det går väl visserligen att googla på modellerna, men det hinner jag inte riktigt med på jobbet så det får jag ta när jag kommer hem men som sagt undrar jag om priset och om det är värt att köra på ett som har cache och batteri

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

I filsystem som inte har någon koppling till underliggande arkitektur så är det lätt att göra som du säger t ex så är vare sig ext4 eller ntfs mjukvaruraid men ZFS är en stack som implementerar raidfunktionalitet i sin storagepool som definieras med zpool även om nivåerna inte är exakt samma som dom raidnivåer som används i traditionell raid men visst begränsade du dig till zfs filsystemet som är den översta komponenten i stacken så har du rätt men då den komponenten inte går att köra utan storagepoolen så är det ju diskutabelt om det är värt att diskutera motsatsen är däremot möjlig alltså att köra zpool utan att använda zfs ovanpå. Om ext4 skulle få en tät integration med lvm så skulle dom bli mer jämförbara.
Storage Spaces är också en stack som innehåller raidfunktionalitet implementerat av någon nivå i mjukvara.

NAS ingick i det jag menade precis som SAN och olika former av distributed storage och object storage. Med tanke på att sannolikheten för så exakta siffror som 50-75 är låg så är det tämligen underförstått att det är en generalisering men det är faktum att för storage ovanför smb-segmentet så är Software Defined Storage (SDS) det ledande konceptet och du därmed oftare hittar kontrollers i HBA läge (IT-mode) snarare än RAID-läge (IR-mode) och alla ev raidkoncept implementeras i mjukvara. Men det är möjligt att jag överskattar andelen utifrån dom branscher jag rör mig inom.
Gissar på att det du benämner business-segmentet är det jag refererar till som smb (small medium business) där standalone servrar fortfarande är tämligen utbrett och virtualiseringsgraden varierar vilt men med större virtualiseringsgrad så ökar behovet av delad storage och därmed sannolikheten för att det du kör är SDS.
Både raid-cache och bbu har förekommit på sweclockers men jag glömmer att detta inte är ett normalt diskussionsforum utan mer en helpdesk.

Du måste ju fortfarande koppla in diskarna till någon typ av kontroller? Därav min åsikt. Han kan inte bara tjonga in ZFS på sin befintliga lösning och få prestanda lyft. Han måste fortfarande göra något åt det underliggande. ZFS blir inte en flaskhals utan hårdvaran som det körs på. Och TS har problem med prestandan till 99% pga sin kontroller i kombo med softwareraid. Lösning, hårdvaruraidkontroller i raid 1, så behöver han inte ta bort något bara använda en av diskarna som source och skapa en raid. Så har han iaf löst den flaskhalsen. Sen om han väljer en lösning att flasha kontrollern (eller köper färdigflashad) och kör ZFS så är det en helt annan femma. Dessutom så frågade TS om han kunde använda sin gamla SSD som cache. Vilket han inte kan i dagsläget. Och istället för att göra om sin bef struktur så ansåg jag att bättre kontroller är den bästa lösningen. Ska han ha ZFS + ev freenas så bör han ha nytt moderkort + cpu + minnen för ECC stöd.
Jag är helt för ZFS+freenas, kör det själv. Men då har jag server från HP passade på när de hade 50% rabatt på gen8 microservern å köpte på mig en gäng. Men då måste ju TS som sagt göra om och tänka om helt. Vilket inte är så smidigt. Och som du skrev så jämförde du äpplen å päron enligt mig. Då ZFS är ett filsystem och hddkontroller hårdvara.

Gällande det du skrev om Software Defined Storage så är det fortfarande en bättre kontroller i botten, om än inte raid nödvändigtvis. Vilket TS använde i dagsläget.
Med server/klient så menade jag sådant som företagen kör samt avancerade hemanvändare. Där man inte är tusentals användare eller kör stora clusterlösningar. Vilket är något helt annat än det som nämns här. Det var mer å avancerade hemanvändare jag syftade på specifikt i detta läge. Som jag själv å kanske du också? Men inte TS

Det blir ofta i sånna hära trådar att man jämför 2 olika saker som går hand i hand. Vilket leder till helt OT saker.

@jakab55 : http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=lsi+raidcontroller&_osac...
gjorde en sökning på ebay, där kan du välja vad som passar dig bäst i pris. För att ge dig lite hum om vad vi pratar om. Du behöver "bara" raid 0,1 kort i ditt fall. I vissa ingår det en kabel för att koppla in SATA. En sånhär i regel: https://www.dustinhome.se/product/5010141171/intern-sas-kabel finns för runt 100 kr på ebay. Korten som inte har stöd för RAID är bara vanlig hdd kontroller. De som är dyrare med kylfläns (oftast) samt batteri/BBU som nämnts är i regel också raid 5,6 etc. Därför de e dyrare. Lite svårt när du inte riktigt vet själv plus att jag gillar inte att peka på en viss produkt och säg "köp" ifall du inte får igång det, eller du får problem med leverans från säljare, i fall det är via ebay. Så blir det lite "mitt fel" vill undvika det se det som att jag sparkar dig i rätt riktning bara.
Såg ditt inlägg nu om batter i å cache. Se det som en UPS för kontrollern. För de som kräver mer prestanda så finns det cache så på kortet runt 512 MB i regel. Där kortet sparar allt som skall skrivas till disk. Därav batteriet ett krav, ifall du har ex 400 MB som SKA skrivas till diskarna och så blir det strömavbrott = inte bra 400 MB data borta i svartahålet. Så därför har man batteri som kan hålla datan kvar i cachen i timmar/dag typ. Man kan även ändra inställning på kontroller s k "write through/back (minns inte exakt vad det heter)" dvs den skriver datan direkt till diskarna. Så cachen kan användas som read-only. Så gör det inte så mycket om du får strömavbrott. Även om en UPS är rekommenderat oavsett. Men med "write through/back" så är ju som du kanske förstår själva cachen rätt onödig

Visa signatur

.