OVPN på Bredbandsbolaget ger markant hastighetsförlust

Permalänk
Inaktiv

OVPN på Bredbandsbolaget ger markant hastighetsförlust

God dag SweC!

Jag använder hemma VPN (Ovpn.se som leverantör) och har märkt att jag drabbas av en rätt rejäl hastighetsförlust. Utan VPN så kommer jag upp i cirka 280mbps på 250/100 lina, och med VPN så stannar den runt 190. Jag använder diverse online hastighetstest med server i Sverige (Sthlm & Solna).

Jag har försökt både med och utan router för att felsöka om det är routern som skulle vara flaskhalsen, men icke. Det är lika segt då. Det som är lite anmärkningsvärt är att det går att tanka ner ifrån Steam i full hastighet, men allt annat verkar stanna av runt 15-20mb/s.

Datorns speccs är i signaturen, och den kan knappast vara problemet. Jag har försökt att stänga av brandväggen helt, och samma i routern. Port forwarding är påslagen och program som kräver specifik port har porten öppnad hos VPN, och registreras som öppen när jag kör port test online.

Någon som har något förslag här? Lite frustrerande att man inte får ut bättre med VPN. servern jag använder är närmast underanvänd. OVPN har för övrigt väldigt god kapacitet så jag tror inte att det är det som är felet.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte hyfsat självklart att du får sämre hastighet med en VPN än utan? Jag tycker 190 Mbit/s låter väldigt bra för en lina med 250 Mbit/s upp.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

190 med vpn låter riktigt bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KaffeMedKotlett:

God dag SweC!

Jag använder hemma VPN (Ovpn.se som leverantör) och har märkt att jag drabbas av en rätt rejäl hastighetsförlust. Utan VPN så kommer jag upp i cirka 280mbps på 250/100 lina, och med VPN så stannar den runt 190. Jag använder diverse online hastighetstest med server i Sverige (Sthlm & Solna).

Jag har försökt både med och utan router för att felsöka om det är routern som skulle vara flaskhalsen, men icke. Det är lika segt då. Det som är lite anmärkningsvärt är att det går att tanka ner ifrån Steam i full hastighet, men allt annat verkar stanna av runt 15-20mb/s.

Datorns speccs är i signaturen, och den kan knappast vara problemet. Jag har försökt att stänga av brandväggen helt, och samma i routern. Port forwarding är påslagen och program som kräver specifik port har porten öppnad hos VPN, och registreras som öppen när jag kör port test online.

Någon som har något förslag här? Lite frustrerande att man inte får ut bättre med VPN. servern jag använder är närmast underanvänd. OVPN har för övrigt väldigt god kapacitet så jag tror inte att det är det som är felet.

"Problemet" är att anslutningen är krypterad. Och då får man bortfall helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv

På så vis!

Jag trodde att det kanske var någon inställning eller kanske hårdvara som flaskhalsade bandbredden, men då vet jag bättre. En liten sidofundering blir ju varför man ändå kommer upp i full hastighet när man laddar ner över steam, med VPN påslaget

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

På så vis!

Jag trodde att det kanske var någon inställning eller kanske hårdvara som flaskhalsade bandbredden, men då vet jag bättre. En liten sidofundering blir ju varför man ändå kommer upp i full hastighet när man laddar ner över steam, med VPN påslaget

För att du maxar Steams kapacitet att skicka över filer till dig även med VPN. Inte så avancerat, egentligen.

Permalänk
Medlem

Vpn generellt gör varje paket större. Vet inte exakt hur openvpn fungerar, IPSec lägger till en header och dessutom data efter det krypterade innehållet. För ett tcp paket kan du "tappa" 68 bytes vid Nat traversal och aes 256 kryptering.

Sedan blir det högre latency, vilket i vissa fall gör det långsammare (finns botemedel mot det som tcp window scaling).

Jag är inne på vad många andra saker. 192Mbps är riktigt imponerande krypterat på en 250-länk. Ovpn.se imponerar:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KaffeMedKotlett:

På så vis!

Jag trodde att det kanske var någon inställning eller kanske hårdvara som flaskhalsade bandbredden, men då vet jag bättre. En liten sidofundering blir ju varför man ändå kommer upp i full hastighet när man laddar ner över steam, med VPN påslaget

Det som händer när du använder en VPN anslutning är att du inte längre använder din vanliga internetleverantör utan du ska se det som att du faktiskt har en ny kabel bakom din router som går direkt till den VPN leverantör du använder (enkelt förklarat)

Så det är alltså din nya internetleverantörs kapacitet mot olika delar av internet som styr vad du får för kapacitet. Du kan aldrig få bättre än vad du har i maximal kapacitet på din egen ISP, men mot olika destinationer på Internet kan VPN ge dig både bättre och sämre kapacitet än om du skulle stänga av VPN.

I det här fallet kan det helt enkelt vara så att din VPN leverantör inte vill att du ska göra en massa bredbandsmätningar och slösa en massa kapacitet, du köper ju inte en VPN tjänst för att du vill göra bandbreddmätningar, eller?

Däremot kanske dom vill att bandbredden mot Steam ska vara bra, visst kan man fundera över varför man vill köra VPN bara för att ladda hem spel, men det är ju en annan diskussion.