Fakturastrul och kronofogden efter order på Greattech.se

Permalänk
Medlem

Fakturastrul och kronofogden efter order på Greattech.se

Hej Sweclockers,

Jag har en historia att dela med er som är oklar hur det kommer att påverka mitt liv i framtiden, och jag hoppas att det kan få er att inte hamna i en situation som jag nu är.

Och snälla Greattech, bli inte förbannade att jag vänder mig till allmänheten. Förbättra eran kundsupport och kommunicera med era kunder istället så slipper vi vända oss till social media för att få er uppmärksamhet.

-----

Jag gjorde en beställning från www.greattech.se nu i Juni på en speldator för en totalsumma på 11,719kr. Valde att ta betalningen på en 14-dagars faktura från SVEA Ekonomi. Fick datorn hemskickad i hyfsad tid och allt fungerar som förväntat. Dagarna gick och ingen faktura kom hem. Till slut anlände en faktura ~14 dagar senare med en summa på 28,000kr! Kontaktade Greattech och fick snabbt svar att det var ett tekniskt fel på SVEA Ekonomi och att jag skulle ignorera fakturan tills vidare.

Och jag som hade tillit till Greattech då jag alltid handlat datorer från dom innan detta så jag litade på att det skulle lösa sig. Någon vecka senare får jag tre fakturor hemskickade med tre summor på ~9,000kr var samt en varning med ränta. Kontaktade Greattech igen och nu med en mer irriterad röst. Det svar jag fick var "Vi har tidigare bekräftat med dig att du inte behöver betala någon faktura med fel belopp. Varningen du fått är en automatisk försändelse skickat och inget som vi skickar ut manuellt. Varken ränta eller annat kommer du behöva betala". Greattech nämnde också att detta "tekniska fel" hade drabbat ett tiotal andra kunder också.

Så jag gick på deras snack och fortsatte att vänta i hopp på att jag skulle få min riktiga faktura hemskickad snarast. Och idag kom mardrömmen. Ett brev från Kronofogden där den felaktiga fakturan var inkluderad men en enorm ränta som fått totalsumman till ~30,000kr. Jag har nu under hela dagen försökt att få både telefon och epost-kontakt med Greattech men ingen svarar, och deras telefonväxel så hör jag bara en röst på Engelska som meddelar att numret inte är i bruk. Också ett gott exempel på den dåliga kundsupporten Greattech har att man inte kan ringa till dom efter klockan 14.

Jag har spenderat hela eftermiddagen i telefonkö med Kronofogden och med SVEA Ekonomi samt på luren och det finns inget dom kan göra för tillfället eftersom det har gått så pass långt. Men dom rekommenderar mig att bestrida anmälan från Kronofogden. Så med deras uppmuntran bestrider jag nu Kronofogdens anmälan och tänker om det är nödvändigt gå i rätten med både kvitton, orderbekräftelser och utskrivna sidor från min konversation med Greattech på e-post där det nämns klart och tydligt att jag inte ska behöva betala några som helst fakturor med felaktiga belopp och att jag ska vänta, samt att det är ett tekniskt fel hos SVEA Ekonomi, och använda detta som bevis. Senare kontaktar jag Allmänna Reklamationsnämnden och tar upp ett ärende mot Greattech om jag inte får ett vettigt svar eller om det inte löser sig. Visst må det vara SVEA Ekonomi som skickat ut felaktig faktura, men det är Greattech som bad mig vid ett flertal tillfällen att vänta och strunta i fakturorna tills Kronofogden blev inkallad, samt så gjorde verkade det inte vara någon som helst kommunikation mellan Greattech och SVEA Eknomi för att se till att fick rätt summa på fakturan. Så detta är definitivt brottsligt från Greattechs sida.

Uppdaterar denna tråd om hur det går, och snälla var vaksamma om ni planerar att handla från Greattech. Jag vet att det finns några @Greattech reprsentanter här på forumet, jag skulle verkligen uppskatta att få höra vad ni har att säga om detta eftersom ni inte svarar på mina mail eller telefonsamtal. Det skulle vara bra att få detta löst så vi båda slipper sitta i rätten eller vara involverade med ARN. Och såklart så jag slipper sitta och ta hand om Greattechs och SVEA Ekonomis kommunikationsproblem med KFM.

-----

Så vad lärde jag mig av det här? Lita aldrig, aldrig, ALDRIG på butiken du köper varan från, utan vänd dig direkt till den som skickar fakturan till dig om du får problem med betalningen. Det är dock rent utsagt idiotiskt att man inte kan lita på företaget man beställer från att gör rätt. Allt Greattech hade kunnat göra var att meddela mig tidigare om hur seriöst läget är och be mig kontakta SVEA Ekonomi direkt istället för att yrka på att jag väntar och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Har du kontaktat SVEA Ekonomi i detta ärende, då det är dom som skickat fakturan så känns det enligt mig rätt så rimligt att man kontaktar dom.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Yes, avslutade precis ett samtal med SVEA Ekonomi och dom rekommenderar bestridande mot Kronofogden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förlåt men pratade du någonsin med Svea?
Det är ett stort företag och jag tror inte det är de som fifflat till det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"företaget" du kontaktade hela tiden var alltså Greattech och inte SVEA Ekonomi? eller?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@Naga: Som jag skrev, "Jag har suttit i timmar med SVEA Ekonomi samt Kronofogden på luren och det finns inget dom kan göra för tillfället eftersom det har gått så pass långt. Men dom rekommenderar mig att bestrida anmälan från Kronofogden."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

@Naga: Som jag skrev, "Jag har suttit i timmar med SVEA Ekonomi samt Kronofogden på luren och det finns inget dom kan göra för tillfället eftersom det har gått så pass långt. Men dom rekommenderar mig att bestrida anmälan från Kronofogden."

Ja nu efteråt ja men när första felaktiga räkningarna kom, företaget som sa åt dig att ignorera fakturan var alltså Greattech och inte SVEA?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

here we go again

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Ja nu efteråt ja men när första felaktiga räkningarna kom, företaget som sa åt dig att ignorera fakturan var alltså Greattech och inte SVEA?

Exakt, det var Greattech som yrkade att jag skulle ignorera fakturorna eftersom det var felaktiga belopp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är alltid företaget som skickar info till faktureringsföretaget i detta fall Svea. Så det är rätt att kontakta företaget. Även om jag efter andra fakturan/påminnelsen skulle ha ringt Svea för att få det bekräftat. Det brukar ta längre tid än 3-4v innan det går till kronofogden. Så min gissning är att Svea har något automatiskt system på det där.
Har mest haft erfarenhet av Klarna. Där är det i regel inga problem, de har en "min sida" man kan logga in på och se över räkningarna och kontakta dem.

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Exakt, det var Greattech som yrkade att jag skulle ignorera fakturorna eftersom det var felaktiga belopp.

Ja det är ju uppenbart att Greattech gjort fel isf men om man tar en 14 dagars faktura hur kan man då vänta veckor på att den ska komma utan att kontakta Greattech/SVEA om det?

Visa signatur

Permalänk

varför skulle man köpa en dator från Greattech om det finns andra firmor som gör det lika bra och man får bättre chassi/nätagg ?

ja kan tycka Sweclockers är ett Entusiastforum = på sin höjd sträcka sig till betala inet för montering men det räcker,

det inte är så svårt bygga ihop en dator.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du fick en faktura från svea ekonomi och kontaktade greattech? Nykter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Ja det är ju uppenbart att Greattech gjort fel isf men om man tar en 14 dagars faktura hur kan man då vänta veckor på att den ska komma utan att kontakta Greattech/SVEA om det?

Precis, och om nu det går så långt att man hamnar i rätten för detta så har jag skrivit ut alla konversationer jag haft med Greattech på e-post där dom yrkar vid flera tillfällen att jag ska ignorera fakturorna, och vänta tills det kommer en med rätt summa.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Som praxis så bör man bestrida felaktiga fakturor, speciellt om du får en påminnelse. Om det du säger angående Greattech stämmer så är det skandal. De har varit aktuella tidigare på forumet där någon kund kände sig lurad. Vet inte hur det slutade eller om kunden löstes men jag hade inte chansat. De ingår i skaran små datorbutiker som inte riktigt anpassat sig för näthandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Som praxis så bör man bestrida felaktiga fakturor, speciellt om du får en påminnelse. Om det du säger angående Greattech så är det skandal. De har varit aktuella tidigare på forumet där någon kund kände sig lurad. Vet inte hur det slutade eller om kunden löstes men jag hade inte chansat. De ingår i skaran små datorbutiker som inte riktigt anpassat sig för näthandel.

Bara att dom vägrar svara på telefon samt mina e-postmeddelanden om detta är en skandal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fyfan vilken mardröm, hoppas det löser sig =(

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Som praxis så bör man bestrida felaktiga fakturor, speciellt om du får en påminnelse. Om det du säger angående Greattech så är det skandal. De har varit aktuella tidigare på forumet där någon kund kände sig lurad. Vet inte hur det slutade eller om kunden löstes men jag hade inte chansat. De ingår i skaran små datorbutiker som inte riktigt anpassat sig för näthandel.

Nog för att GT känns lite smådodgy, men de senaste gångerna någon gjort "VARNING FÖR GT"- trådar har det handlat om personer som uppgivit fel adress eller att deras konto var spärrat i banken. Nu har vi alltså någon som fått en felaktig faktura från SVEA men jiddrar med GT om det.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte vad jag ska tycka, ockerfirmorna som Klarna och Svea lever på sånt här och det bästa vore ju om ingen gödde dem på nått sätt, man bör inte handla om de är inblandade i betalningen på nått sätt.
Man bör i stället varna för finnansparasiterna, de har ingen som helst moral och etik utan går så långt de kan utan att det övergår till kriminell verksamhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vact:

Nog för att GT känns lite smådodgy, men de senaste gångerna någon gjort "VARNING FÖR GT"- trådar har det handlat om personer som uppgivit fel adress eller att deras konto var spärrat i banken. Nu har vi alltså någon som fått en felaktig faktura från SVEA men jiddrar med GT om det.

Det må vara att SVEA har skickat ut en felaktig faktura, det behöver inte vara GT's fel. Att däremot som butik säga till kund att de ska bortse från den fakturan vid två olika tillfällen och det sedan går vidare till kronofogden är nog däremot brottsligt.

Permalänk
Medlem

sidan skriker att de är oseriöst företag från första början, dålig uppbyggnad på sidan samt hemskt photoshoppade bilder.. hoppas de löser sig för dig i slutändan!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Ja det känns ju som att GT drar åt sig en speciellt sorts kund.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Visst må det vara SVEA Ekonomi som skickat ut felaktig faktura, men det är Greattech som fick mig att vänta och ignorera fakturorna tills Kronofogden blev inkallad, samt så gjorde Greattech ingenting för att se till att SVEA Eknomi fick rätt summa. Fel från båda håll om man säger så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har Greattech ekonomiska problem? Såg detta:

http://www.merinfo.se/foretag/Greattech-Stockholm-AB-55685158...

"Företaget har minst ett av följande:

Ansökan hos KFM, Anmärkning, Skuldsaldo"

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har Greattech ekonomiska problem? Såg detta:

http://www.merinfo.se/foretag/Greattech-Stockholm-AB-55685158...

"Företaget har minst ett av följande:

Ansökan hos KFM, Anmärkning, Skuldsaldo"

Detta ser iofs värre ut:

Bolagsform: Privat aktiebolag
Registrerat: 2011
Momsregistrerad: Nej
F-Skatt: Nej
Reg. som arbetsgivare: Nej
Status: Bolaget är aktivt

Frågan är då hur svea kan jobba med dem...

Verkställande direktör är en 23-årig herre också.

Permalänk
Medlem

Fel av GT att säga att du kunde ignorera fakturorna, dock har man eget ansvar och om det kommer en påminnelse faktura så hade iallafall jag skitit i vad butiken sa och ringt och bestridit den felaktiga fakturan. Lite eget ansvar får man ta.

För framtida köp rekommenderas en mer etablerad butik, GT har inte precis världens bästa rykte här på Sweclockers, även om dom är flitiga att ge support här på forumet så fort deras namn nämns.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Som sagt så ansåg också SVEA Ekonomi att fakturorna såg mycket konstiga ut jämfört med av dom brukar skicka ut. Jag hade fått tre fakturor, varje faktura på ~9,000kr, istället för bara en faktura på hela beloppet. Men eftersom Kronofogden redan var inkallad så skulle jag först enligt SVEA Ekonomi bestrida anmälan så skulle SVEA Ekonomi ta hand om problemet om möjligt, eller ta det till tingsrätten om inte Greattech träder in och bekräftar att jag inte handlat för det belopp som angivits i faktutorna. Vilket jag verkligen hoppas att @Greattech gör och sluta att försöka smyga undan. Om dom inte vill lösa detta med mig så kommer det att bli att jag kontaktar ARN i samband med att jag löst detta med SVEA Ekonomi och Kronofogden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TubularBoy:

Detta ser iofs värre ut:

Bolagsform: Privat aktiebolag
Registrerat: 2011
Momsregistrerad: Nej
F-Skatt: Nej
Reg. som arbetsgivare: Nej
Status: Bolaget är aktivt

Frågan är då hur svea kan jobba med dem...

Verkställande direktör är en 23-årig herre också.

han startade ett nytt bolag 2015, det gamla företaget har väl skatteskulder?
på hemsidan står det Karatas Group AB
http://www.merinfo.se/foretag/Karatas-Group-AB-5590349816/2kg...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Då var klockan över 18, alltså över stängningsdags för Greattech och inte lyckats få kontakt med någon under hela dagen. Äckligt beteende att vägra prata med mig om problemet. Då får väl processen ha sin gång, nu skickat iväg brevet till Kronofogden och avvaktar respons från SVEA Ekonomi från telefonsamtalen tidigare idag.

Visa signatur