Permalänk

AIO vs Luft i m-itx system

Sitter här och har en inre dialog med mig själv om vad jag ska har för kylsystem till en m-itx system som ska användas främst till videoredigering.

Chassit är Fractal design Core 500 och valet är delvis baserat på pris och att det fans en 5.25 tum för en Blu-ray brännare.
Här är kundvagnen som den ser ut just nu.

Varför jag överväger aio är en tanke att i en sådan liten volym blir det en fördel om värmen från processorn transporteras bort istället för att blåsas runt i chassit (lite grovt uttryckt). Eller tänker jag fel här?

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightbubble:

Sitter här och har en inre dialog med mig själv om vad jag ska har för kylsystem till en m-itx system som ska användas främst till videoredigering.

Chassit är Fractal design Core 500 och valet är delvis baserat på pris och att det fans en 5.25 tum för en Blu-ray brännare.
Här är kundvagnen som den ser ut just nu.

Varför jag överväger aio är en tanke att i en sådan liten volym blir det en fördel om värmen från processorn transporteras bort istället för att blåsas runt i chassit (lite grovt uttryckt). Eller tänker jag fel här?

Ja det är ju fördel med vattenkylning då du slipper få värmen i lådan och kan via radiatorn blåsa ut den i rummet istället

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

En i7 6700 behöver inte en så dyr kylare helt onödigt det är ju trots allt en cpu med en TDP på 65w och saknar möjlighet till överklockning.

Köp en tornkylare för 3-400kr det är mer än nog och lägg det du sparar på något annat eller i sparkassan.
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs
Köper du den sparar du 750kr och kan lägga de på ex SSD så du kan få två 500GB istället för en 250 och en 500.

Kör själv en 6700 i M-itx med intels standardkylare men det rekommenderar jag ingen ska byta den mot något bättre inom kort

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Den väl tilltagna fläkten på baksidan räcker gott för att dra ut värmen, så jag skulle köra med en betydligt billigare tornkylare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightbubble:

Sitter här och har en inre dialog med mig själv om vad jag ska har för kylsystem till en m-itx system som ska användas främst till videoredigering.

Chassit är Fractal design Core 500 och valet är delvis baserat på pris och att det fans en 5.25 tum för en Blu-ray brännare.
Här är kundvagnen som den ser ut just nu.

Varför jag överväger aio är en tanke att i en sådan liten volym blir det en fördel om värmen från processorn transporteras bort istället för att blåsas runt i chassit (lite grovt uttryckt). Eller tänker jag fel här?

Luftkylare, pengarna du sparat in lägger du på en 6700k och Z170 moderkort. Sen förstår jag inte denna fascination för ett mITX grafikkort? Du har trots allt plats för full size grafikkort i chassit, t.ex har du kort ifrån både Palit/Gainward/Zotac för samma pris.

Förslag.https://www.inet.se/kundvagn/visa/9639044/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Kundvagnen är som jag la upp är inte den slutgiltiga.
Men anledningen till att jag inte valt en k processor är att den jag ska bygga åt vet inte ett smack om hårdvara och hur man klockar samt att han har klåfingriga släktingar som tror sig kunna allt om överklockning.

Men nu lutar det åt att det blir en luft kylare till processorn.
Tack för hjälpen alla @Peppar2014 @jOnÄTÄn

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem

Det felet jag gjorde med min första gången jag byggde en m-itx burk var att installera en AIO med en för tjock radiator, Grafikkort och övriga komponenter ger ifrån sig värme fortfarande som måste ut ur lådan och då oftast radiatorn sätts i bakkant(?) så måste man ha lite tryck på flåsandet så att säga, löste det med ett par fläktar med högt static pressure(eller hur det nu stavas), vart ju bättre, men tycker inte det blåser på specielt bra för det.

EDIT
rekomenderar också ett grafikkort som blåser ut på baksidan.

man behöver ingen värsting grej till kylare men jag skulle säga något slag av AIO i varje fall.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightbubble:

Kundvagnen är som jag la upp är inte den slutgiltiga.
Men anledningen till att jag inte valt en k processor är att den jag ska bygga åt vet inte ett smack om hårdvara och hur man klockar samt att han har klåfingriga släktingar som tror sig kunna allt om överklockning.

Men nu lutar det åt att det blir en luft kylare till processorn.
Tack för hjälpen alla @Peppar2014 @jOnÄTÄn

Då ska du absolut inte köra på en AIO kylare,det kan sluta med att den gör mer skada än nytta. Grafikkortet hade jag bytt till ett GTX 970, huvudsakligen p.g.a mängden CUDA kärnor. Sen gällande HDD valet, skippa Black hårddisken helt och hållet kör på en vanlig mekanisk modell.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

gtx970 istället för 1060..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A