Ny dator, budget 25k, extremt stort behov av tips & hjälp...tack!

Permalänk

Ny dator, budget 25k, extremt stort behov av tips & hjälp...tack!

Hej,

Har efter många om och men äntligen bestämt mig för att lämna Xboxen och satsa på PC världen igen. Sitter idag på en bärbar MSI speldator med HD 5870 och kan precis spela Xcom2 etc. Det var droppen!

Jag har spenderat de senaste två veckorna i över 50 olika forum och letat och letat. Men alla har olika tips och den ena säger emot den andre osv. Efter snart 2 veckors letande så är jag knappast mer klok på vad jag ska köpa. Jag har insett att allt beror på mina krav och önskemål. Vad för spel jag spelar osv.

Så nu vänder jag mig till Er, som jag märkt är väldigt insatta och har jäkligt mkt bra kunskaper. Plus att frugan snart inte orkar med att jag sitter varje kväll och letar bra skärmar osv.

Jag hoppas verkligen på att få lite tips. Gärna varför osv, inte bara. Köp Geforce 1080. Utan varför ska jag göra det, gör det skillnad för mig osv.

OK, då till det viktigaste. Mina förutsättningar.

1. Budget. Cirkus 25k. Varför? Jag vill gärna ha en dator som håller ett par år och kan uppgraderas enkelt. Jag vill inte byta skärm, moderkort, minne osv om ca 1år utan det ska hålla ett tag. Självklart förstår jag att jag inte kan köra Ultra etc på framtidens spel men för mig är det Ok att kunna göra normal, high etc. på tex. Mass Effect Andromeda osv.

2. Spel. Nu skiljer jag mig kanske mot majoriteten som spelar, då det verkar vara helt sjukt mkt snack om FPS och CS-GO osv. Jag är totalt ointresserad av dessa spel...sorry =). Jag spelar inte/kommer inte spela CS-GO, LoL, SCII, Overwatch etc etc.
Jag spelar nästan uteslutande RPG, Strategi och fantasy då speciellt. Spel jag vill kunna spela på High/Ultra osv. är t.ex. Witcher3, Mass Effect Andromeda, MafiaIII, Deus Ex, Xcom2, Fallout osv. Det är dessa typer av spel jag älskar.

3.FPS. Med tanke på spelen ovan så är inte FPS hela världen för mig. Jag sitter ju på en Xbox One som ger mig 30FPS, typ. Och det är ju inte katastrof enligt mig. Så jag behöver inte spelar spelen i 100+ FPS men det är ju ingen nackdel om det ändå är hög FPS, utan att behöva tumma på grafiken.

Hoppas ovanstående info hjälper. Jag ska ha en dator beställd innan veckans slut, för nu orkar jag inte vela längre.

Denna har jag själv lagt ihop efter alla forum läsningar. Vad tycker Ni? Är det bra? Ngt som ska ändras?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9647716/

2 saker innan Ni påpekar det. Jag vet, 250Gb räcker inte men jag har allt mitt i molnet och kommer enbart ha operativsystem samt spel på disken. Och jag spelar oftast bara 1spel åt gången, sedan tar jag bort det och lägger in ett nytt. Samt tangentbord+mus. Jag vet, inge vidare men jag avskyr mekaniska och lägger inte 2k+ för mus och tangentbord. Det får duga med typ de som jag angett

Stort tack i förhand och hoppas Ni kan hjälpa mig en denna djungel.

Ha det gött.

MVH / J

Visa signatur

"I know my behavior can be... *erratic* sometimes."

Permalänk
Medlem

Väldigt bra kundvagn men eftersom du har en 1440p skärm så klarar Gtx 1070 ca 60 fps på allt ultra i det flesta spel men om du vill ha mer fps och längre livslängd så försök trycka in ett Gtx 1080. Om du inte ska rendera så kan du byta från en i7 6700k till en i5 6600k.

Detta är dock helt upp till dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut. Bara några saker..

Såg vad du skrev ang. SSD men skulle ändå rekommendera 500Gb. 250Gb Fyller upp väldigt fort...

Tangentbordet och musen håller jag nog inte med om. Visst gör Logitech bra grejer men skulle se över dessa...
Personligen så gillar jag Corsair tangentbord. Men åk till närmaste Media markt och testa lite.
När det kommer till möss så överväg nån med några makro-knappar på. Alltid bra att ha..

Om du vill ha ett 1070 lr 1080 är upp till dig. Men jag skulle nog tagit 1080..
Benchmark hittar du på YT "Digital foundry"

OBS: Underskatta inte FPS! Det fungerar lite som en drog gör...

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

Håller med många ovan.

Bit i det sura äpplet och lägg 2k till för ett GTX 1080. Känns som det är lika bra att gå all in :).

500gb ssd! Det tar slut väldigt fort med 240gb :).

Annars vill jag bara säga välkommen tillbaka till The PC Gaming Master Race

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka alla som hetsar till den rätt dyra 1080 är lite väl prestandahungriga för 60hz gaming

Din valda skärm är nästan lite overkill ur det perspektivet också, men det är en trevlig skärm!
(var beredd på att verkligen kolla så den funkar bra när det gäller bleeding, trasiga pixlar osv direkt dock! finns alltid risk att man åker på några returer på skärmar känns det som)

Men jag håller med om att 250 GB utrymme är väldigt lite... Med tanke på hur du använder utrymmet så kanske det räcker, men tveksamt.

---

Om tillbehören: försök se till att prova pilla lite på en G303 innan du köper den. Den har en rätt så speciellt vinklad form, som inte passar alla. (och den är lite dyr på inet)
Det finns ett alternativ på gång...Logitech pro Gaming:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3843264

Ungefär samma funktionalitet som G303 (utan att peta i detaljer) men i en annan förpackning som jag tror funkar bättre ergonomiskt för de flesta.
Priset lär dock bli hyfsat högt

Såg att du valt Noctua D14 kylare... Ska du bygga själv eller låta företaget göra det? Jag tror vissa butiker inte monterar så stora kylare som D14 .. (för tungt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@SubjectJ79:

ska du montera ihop själv?
OS?

den enda synpunkten jag har är att överväga en 500GB SSD istället som många andra
men om du är övertygad att det räcker med 250GB så är det upp till dig
annars är det väldigt lätt att köpa till en senare

till de spelen du nämner räcker 1070 utan problem men vill du framtidssäkra är 1080 bättre men hamnar du utanför budget så kan du gå ner till I5 6600k istället för I7,an du valt dvs om du enbart ska spela eller är det foto & videoredigering planerat?

det är en fin skärm men den känns lite overkill då det låter som du har låga krav.
men är fint att ha något bättre om man bestämmer sig för att uppgradera eller maxa inställningaran då man kan
men du får noga kolla blb, döda pixlar eller flicker då det finns vissa som drabbats av detta, själv hade man tur att enbart drabbas av lite blb men knappt märkbart i spel

edit:
du få inte glömma fraktfritt swec
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Såg att du valt Noctua D14 kylare... Ska du bygga själv eller låta företaget göra det? Jag tror vissa butiker inte monterar så stora kylare som D14 .. (för tungt)

Jag ska bygga den själv, byggde en hel del i yngre år så jag hoppas det sitter i.

Tänkte först ta en Pure Rock men den är väl för klen för detta bygge?

Tack för tipsen.

MVH / J

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SubjectJ79:

det beror på vilka temp/ljudkrav du har och hur mycket du tänker överklocka men båda är fina kylare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du borde köpa Asus ROG Swift PG279Q, inte den du har i listan.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubjectJ79:

Jag ska bygga den själv, byggde en hel del i yngre år så jag hoppas det sitter i.

Skulle tro en Pure Rock funkar helt ok, men större är ju alltid kul

Själv köpte jag en Thermalright HR-02 Macho (rev b) som är stor, sval och trevlig - om än lite klumpig att montera, och rätt bökig att applicera kylpastan tyckte jag. (pastan kom i nån separat liten plastpåse)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag visste att många skulle påpeka mitt val av keyb+mus. Tur att jag inte skrev vad jag hade tänkt först. Det är skämskudde på det. Ett Logitech MK710 Desktop...det är ju exakt därför jag behöver expertis!

uppdatering på val:

Det kommer bli ett 1080 istället, det lär ju hålla tills det är dags igen, tänker nog inte satsa på Titan utan kortet efter, borde ju vara 3-4år bort det.

SSD: Jo, jag vet, det är sjukt lite med 250Gb, men jag har absolut inget på hårddisken förutom OS och spel. Allt annat ligger på OneDrive.

Skärm: Är orolig för det, som Roger W skriver. Läst en del om det. Har även funderat på

https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Men den finns inte på lager någonstans känns det som.

Visst, den är lite overkill men en skärm ska hålla 5-7år, hoppas jag och då är det lika bra att lägga lite extra. Skärmen är mer för framtiden, när det finns GPU som verkligen klarar 1440p, 144Hz (100+FPS).

Processor: Kommer bara spela och kolla på NFL samt vanlig surf/ekonomi/etc. Har ett sjukt stort intresse för NFL fantasy så jag har Gamepass där jag kan kolla på matcherna i full HD etc. Har som tur är en 1Gb fiberlina. Så det är mest till spel och en del streaming. Men ingen video, film, bild redigering. Tänkte först på en I5 men en vän som jobbar på Fujitsu sa att spel kommer ju använda fler "kärnor" snart och då kommer I7 hjälpa till. Idag hjälper väl I7 inget gentemot I5 men när spel börjar använda flera "kärnor". 8 vs 4.

Verkligen bra tips! Det börjar närma sig ett avslut. Nu gäller det bara att hitta allt i lager. Deus Ex släpps ju nu och det är mitt första spel som ska få avnjutas i denna rig!

Stort tack!

MVH /J

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte lyssna på folk som tycker att du kan spara in på processorn och köpa en 6600k. Spel har redan idag ofta stöd för att dra fördel av någon extra tråd, och det kommer bara att bli mer markant efterhand som DX12 och Vulcan (som underlättar parallellisering av spelmotorer) blir större.

Redan nu får du skillnad av hyperthreading i RPG som är släppta idag. Se Dragon Age och Witcher-benchmark för samma klockfrekvens här t.ex.

http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...

När det gäller kylare så byggde jag precis med Noctua NH-U14S som är mycket lättare att handskas med och en 6700k. Den fungerar utmärkt för mig eftersom jag inte överklockar nämnvärt. (temperatur pendlar mellan 60-70 vid Prime95-körning)

Tog bort en hyperthreading för mycket ;)
Permalänk

Jag tycker att prioriteringen med i7 före GTX 1080 känns helt rätt med tanke på att 1070 räcker alldeles utmärkt i dagsläget, och att det är betydligt enklare att byta ut grafikkortet om 3 år än CPU, eftersom det sistnämnda lär innebära både nytt moderkort och minnen också. Tittar man på hur långsamt processorerna har förbättrats de senaste åren tror jag att du kan klara dig klart längre än så om du väljer i7 istället för i5. Det är väl heller inte osannolikt att skillnaden dem emellan i spel kommer att öka under den tiden, i takt med att man kommer på bättre sätt att utnyttja fler trådar.

Prestanda per krona blir ju alltid sämre när man går uppåt i prestandaklasserna, och det ser jag som ett ytterligare argument för att välja 1070 och spara lite pengar för att köpa ett nytt kort i samma prisklass om 3 år, som då kommer prestera mycket bättre än vad ett 1080 gör.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Du borde köpa Asus ROG Swift PG279Q, inte den du har i listan.

Du menar pga. IPS. Den frågan har gäckat mig flera nätter. Vissa säger det är bluff och båg, vissa säger det är magnifikt.

Hmm, så många olika skärmar jag funderat på. helt galet svårt.

Får fundera på det.

Tack!

MVH /J

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av erieri02:

Tack, det visste jag inte. Perfekt. En lunch räddad!

MVH / J

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubjectJ79:

Du menar pga. IPS. Den frågan har gäckat mig flera nätter. Vissa säger det är bluff och båg, vissa säger det är magnifikt.

Hmm, så många olika skärmar jag funderat på. helt galet svårt.

Får fundera på det.

Tack!

MVH /J

Jag har den skärmen. Kan säga att den är riktigt nice

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubjectJ79:

Jag visste att många skulle påpeka mitt val av keyb+mus. Tur att jag inte skrev vad jag hade tänkt först. Det är skämskudde på det. Ett Logitech MK710 Desktop...det är ju exakt därför jag behöver expertis!

uppdatering på val:

Det kommer bli ett 1080 istället, det lär ju hålla tills det är dags igen, tänker nog inte satsa på Titan utan kortet efter, borde ju vara 3-4år bort det.

SSD: Jo, jag vet, det är sjukt lite med 250Gb, men jag har absolut inget på hårddisken förutom OS och spel. Allt annat ligger på OneDrive.

Skärm: Är orolig för det, som Roger W skriver. Läst en del om det. Har även funderat på

https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Men den finns inte på lager någonstans känns det som.

Visst, den är lite overkill men en skärm ska hålla 5-7år, hoppas jag och då är det lika bra att lägga lite extra. Skärmen är mer för framtiden, när det finns GPU som verkligen klarar 1440p, 144Hz (100+FPS).

Processor: Kommer bara spela och kolla på NFL samt vanlig surf/ekonomi/etc. Har ett sjukt stort intresse för NFL fantasy så jag har Gamepass där jag kan kolla på matcherna i full HD etc. Har som tur är en 1Gb fiberlina. Så det är mest till spel och en del streaming. Men ingen video, film, bild redigering. Tänkte först på en I5 men en vän som jobbar på Fujitsu sa att spel kommer ju använda fler "kärnor" snart och då kommer I7 hjälpa till. Idag hjälper väl I7 inget gentemot I5 men när spel börjar använda flera "kärnor". 8 vs 4.

Verkligen bra tips! Det börjar närma sig ett avslut. Nu gäller det bara att hitta allt i lager. Deus Ex släpps ju nu och det är mitt första spel som ska få avnjutas i denna rig!

Stort tack!

MVH /J

blb och andra problem med skärmar kommer man aldrig undan... och finns alltid dåliga exemplar bland alla märken och prisklasser
köp den och reklamera om den är dålig (blb,pixelfel eller liknande)

för är själv väldigt nöjd med min

att gå på I7,an om du har ekonomin är inte fel då den klarar sig längre än en I5,a

sitter själv på en 3.5 år gammal I7 3770k som än idag fungerar utan problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill spara några hundringar så kan du byta till ett 450w eller 550w nätaggregat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubjectJ79:

Tack, det visste jag inte. Perfekt. En lunch räddad!

MVH / J

Skrivet av alex5555:

Jag har den skärmen. Kan säga att den är riktigt nice

Det enda jag skulle tipsa om är IPS skärm, men jag tycker att det känns som att du klarar dig med 60 Hz, du säger ju själv att du inte stör dig på Xbox, 30 Hz. IPS ger en bättre upplevelse än TN panel, dock har ROG Swift en bra panel, så den duger gott den med, du får väl själv fundera hur värt det är med mer FPS.

Byt inte ner dig i processor för att ha råd med 1080, i sådana fall får du gott köpa båda och punga ut lite extra.

Det är givetvis bara åsikter.

Lycka till :-).

Permalänk
Medlem

@wow_jon:

skulle inte rekommendera det om man t.ex vill testa sli framöver
sedan är det bättre att ha marginal uppåt och sedan utnyttja den semipassiv driften på nätdelen vid låg belastning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubjectJ79:

Tack för tipsen.

MVH / J

Pure rock är absolut inte för klent. Men Noctuan är perfekt om du vill överklocka utan begränsningar samt ha det väldigt tyst.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Det enda jag skulle tipsa om är IPS skärm, men jag tycker att det känns som att du klarar dig med 60 Hz, du säger ju själv att du inte stör dig på Xbox, 30 Hz. IPS ger en bättre upplevelse än TN panel, dock har ROG Swift en bra panel, så den duger gott den med, du får väl själv fundera hur värt det är med mer FPS.

Byt inte ner dig i processor för att ha råd med 1080, i sådana fall får du gott köpa båda och punga ut lite extra.

Det är givetvis bara åsikter.

Lycka till :-).

Tack!

Det som varit svårast under tiden är givetvis upplösning vs hz. Jag har sett på otaliga videor och läst olika tester.

Många säger som du, köp en 60hz, när man ändå inte bryr sig om 100+ FPS, då jag inte spelar CS, Moba osv.

Men, jag tänker ju lite framåt här, när GPU börjar klara av 100+ FPS, i 1440p så vore det väl dumt att sitta på en låst 60hz. Det är ju ingen nackdel att köpa en 144Hz, trots att jag inte får användning av det så mkt idag. Men kanske om 6mån, 1år? Skärm byter man väl väldigt sällan?

60hz skärm så är jag ju låst vid 60.

Sen är den eviga frågan...märker jag skillnad på 100Hz och 60hz, som tycker Witcher3 på Xbox är magiskt? Kanske min syn det är fel på haha.

MVH /J

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Om du vill spara några hundringar så kan du byta till ett 450w eller 550w nätaggregat istället.

Han har en stor budget och om han vill köra SLI eller helt enkelt vara framtidssäker så är 750 watt alldeles lagom enligt mig.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Glöm att du kommer från konsoll-världen, nu när du tillhör PC master race igen så måste du ha 100+ Hz/FPS.

Nej men seriöst, du kommer inte att vilja gå tillbaka till en 60Hz-skärm efter att du testat en 120/144Hz-skärm. Till och med i Windows och arbete i vanliga program märker man enorm skillnad. Satsa på en bra skärm helt klart, men vill du spara in pengar så behöver du faktiskt inte G/free-sync. För ju högre FPS du har desto mindre synlig tearing är det. Vissa är mer känsliga än andra gällande det men om jag skulle få välja så hade jag hellre valt hög FPS än sync.

Låter som att du får ihop ett bra paket oavsett.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

@Legit Lax:

Utvecklingen går emot mer energieffektiva komponenter om du inte märkt det

Permalänk
Medlem

@SubjectJ79: Ett tips bara för dig som älskade Witcher 3 på xbox och kanske är intresserad av de på PC för att testa maxa lite. Så kommer de om en vecka ut Witcher 3 Game of the year edition, som innehåller Witcher 3 + alla DLCs

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Intel i7 6700k | GTX 1070 MSI Gaming X | Asus Z170-A | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Vengeance LPX16gb 3000mhz |

Permalänk
Skrivet av Bajsat:

@SubjectJ79: Ett tips bara för dig som älskade Witcher 3 på xbox och kanske är intresserad av de på PC för att testa maxa lite. Så kommer de om en vecka ut Witcher 3 Game of the year edition, som innehåller Witcher 3 + alla DLCs

Redan bokat Hann inte lira DLC på Xboxen då jag fastnade i Xcom2 på datorn...som för övrigt är ospelbart med min MSI Gx740...känn på den.

MVH / J

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Glöm att du kommer från konsoll-världen, nu när du tillhör PC master race igen så måste du ha 100+ Hz/FPS.

Nej men seriöst, du kommer inte att vilja gå tillbaka till en 60Hz-skärm efter att du testat en 120/144Hz-skärm. Till och med i Windows och arbete i vanliga program märker man enorm skillnad. Satsa på en bra skärm helt klart, men vill du spara in pengar så behöver du faktiskt inte G/free-sync. För ju högre FPS du har desto mindre synlig tearing är det. Vissa är mer känsliga än andra gällande det men om jag skulle få välja så hade jag hellre valt hög FPS än sync.

Jag tänker inte säga emot detta, speciellt inte eftersom att det är en ordentligt bra skärm.
Man förlorar inte så mycket bildkvalité när man kör på den valda skärmen.

Permalänk
Skrivet av Murvel:

Hej M,

Mkt intressant, jag ligger just nu på 27k och det är i överkant. Det är skärmen som sticker iväg på närmare 9k.

Om nu inte Gsync är hela världen...vilken skärm hade du tagit. Jag skalar ju av 2-4k på skärmen.

Ngn av dessa?

https://www.inet.se/produkt/2205386/asus-27-mg279q/#specs

el.

https://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu/...

En stor skillnad i pris mot ROG.

Så då är frågan.

Är IPS och Gsync värt 3-5k? Ena är ju IPS, så då kvarstår, är Gsync värt 2-3k extra?

Tack!

MVH / J

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

@Legit Lax:

Utvecklingen går emot mer energieffektiva komponenter om du inte märkt det

..
Ja, men nya och mer presterade hårdvaror drar fortfarande mer, men mindre mer än förut om du förstår vad jag menar.

Detta är rätt självklart så jag förstår inte poängen med ditt passiv-aggressiva svar(det är så jag tog det iaf.), letar inte efter bråk.

Visa signatur