Ny dator, budget 25k, extremt stort behov av tips & hjälp...tack!
Hej,
Har efter många om och men äntligen bestämt mig för att lämna Xboxen och satsa på PC världen igen. Sitter idag på en bärbar MSI speldator med HD 5870 och kan precis spela Xcom2 etc. Det var droppen!
Jag har spenderat de senaste två veckorna i över 50 olika forum och letat och letat. Men alla har olika tips och den ena säger emot den andre osv. Efter snart 2 veckors letande så är jag knappast mer klok på vad jag ska köpa. Jag har insett att allt beror på mina krav och önskemål. Vad för spel jag spelar osv.
Så nu vänder jag mig till Er, som jag märkt är väldigt insatta och har jäkligt mkt bra kunskaper. Plus att frugan snart inte orkar med att jag sitter varje kväll och letar bra skärmar osv.
Jag hoppas verkligen på att få lite tips. Gärna varför osv, inte bara. Köp Geforce 1080. Utan varför ska jag göra det, gör det skillnad för mig osv.
OK, då till det viktigaste. Mina förutsättningar.
1. Budget. Cirkus 25k. Varför? Jag vill gärna ha en dator som håller ett par år och kan uppgraderas enkelt. Jag vill inte byta skärm, moderkort, minne osv om ca 1år utan det ska hålla ett tag. Självklart förstår jag att jag inte kan köra Ultra etc på framtidens spel men för mig är det Ok att kunna göra normal, high etc. på tex. Mass Effect Andromeda osv.
2. Spel. Nu skiljer jag mig kanske mot majoriteten som spelar, då det verkar vara helt sjukt mkt snack om FPS och CS-GO osv. Jag är totalt ointresserad av dessa spel...sorry =). Jag spelar inte/kommer inte spela CS-GO, LoL, SCII, Overwatch etc etc.
Jag spelar nästan uteslutande RPG, Strategi och fantasy då speciellt. Spel jag vill kunna spela på High/Ultra osv. är t.ex. Witcher3, Mass Effect Andromeda, MafiaIII, Deus Ex, Xcom2, Fallout osv. Det är dessa typer av spel jag älskar.
3.FPS. Med tanke på spelen ovan så är inte FPS hela världen för mig. Jag sitter ju på en Xbox One som ger mig 30FPS, typ. Och det är ju inte katastrof enligt mig. Så jag behöver inte spelar spelen i 100+ FPS men det är ju ingen nackdel om det ändå är hög FPS, utan att behöva tumma på grafiken.
Hoppas ovanstående info hjälper. Jag ska ha en dator beställd innan veckans slut, för nu orkar jag inte vela längre.
Denna har jag själv lagt ihop efter alla forum läsningar. Vad tycker Ni? Är det bra? Ngt som ska ändras?
https://www.inet.se/kundvagn/bild/9647716/
2 saker innan Ni påpekar det. Jag vet, 250Gb räcker inte men jag har allt mitt i molnet och kommer enbart ha operativsystem samt spel på disken. Och jag spelar oftast bara 1spel åt gången, sedan tar jag bort det och lägger in ett nytt. Samt tangentbord+mus. Jag vet, inge vidare men jag avskyr mekaniska och lägger inte 2k+ för mus och tangentbord. Det får duga med typ de som jag angett
Stort tack i förhand och hoppas Ni kan hjälpa mig en denna djungel.
Ha det gött.
MVH / J
"I know my behavior can be... *erratic* sometimes."