Klarar processorn av grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Klarar processorn av grafikkortet?

Hej!
Tänkte köpa https://www.inet.se/produkt/5402797/asus-geforce-gtx-1070-8gb... och använder intel i5-3470 3.20GHz

finns det risk att min processor inte klarar av grafikkortet eller är det bara att tuta&köra?

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Vad menar du med klarar av? kommer ju fungera oavsett CPU, i en del spel lär ju CPU'n bli flaskhalsen dock, men inte i andra.

Permalänk
Medlem

@Klubba:

Tänkte så att grafikkortet får ut det mesta av vad den klarar av.
Spelar Overwatch och vill spela det på ultra

Permalänk
Medlem

självklart klarar den av grafikkortet men som Klubba sa, din processor kan bli en flaskhals för grafikkortet dvs din processor kommer jobba på 100% medans ditt grafikkort bara kör på 50% då får du mindre fps än vad du kunde fått med en bättre cpu helt enkelt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Digital fyndjägare

@hellyo: Kör på 1440p så slätar du ut på det hela.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

Slänger in en fråga om det är ok. Gtx 1070 och skylake i5 blire samma sak då? Flaskhalsar cpun

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av loydenboy:

Slänger in en fråga om det är ok. Gtx 1070 och skylake i5 blire samma sak då? Flaskhalsar cpun

om du menar 6600k nej det borde den inte göra i alla fall inte om du klockar den borde funka fint ett bra tag till.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Utgående från egen erfarenhet, min lågt klockade sandy-b pallar med två 280x väldigt bra i de flesta titlar. Två 280x presterar med bra CF-skalning ungefär som ett 1070.

Så jag skulle nog säga ja till viss del. Du kan alltid köpa kortet nu, märker du att CPUn flaskar och kortet inte jobbar ordentligt kan du alltid byta CPUn med.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce:

kör 1440 på 27" tack man

Permalänk

Yes 6600k kör bara i 1920×1080 144hertz kanske inte har betydelse. Köpte kortet idag men inte hunnit spela något. Överklocka vore nått men jag lyckade aldrig! Kört asus egna nån knapp på moderkortet men då hänger den sig bara när den står utan belastning av någon anledning. Funkar dock i spel men använder datorn som plex server så är lite surt när man inte är hemma o vill se film

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

Får göra en egen tråd i morgon! Tack för alla svar och ursäkta att jag låna din tråd lite mvh steve

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellyo:

Hej!
Tänkte köpa https://www.inet.se/produkt/5402797/asus-geforce-gtx-1070-8gb... och använder intel i5-3470 3.20GHz

finns det risk att min processor inte klarar av grafikkortet eller är det bara att tuta&köra?

Tack på förhand

Det e bara o tuta o köra.. min gamla 2600k har för det mesta inga problem o serva mina 2 980s med beräkningar😃..

Rob

Visa signatur

Acer XB270HU | 2 x Evga 980 sc acx 2.0 | Intel 2600K @ 4,5ghz| 16GB ram | asus p8p67pro | Corsair AX 850|