Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Tack för svaret, har ek d5 så då lär de funka som du sa

Kan passa på att fråga ytterligare här i tråden om det är dumt att sätta en 45/90 graders fitting direkt ut ur pumpen? eller kan man köra på med vad som? Tänkte ev. även ha en T splitter mellan pumpen och de första blocket för framtida tömning.

Sätt T-stycket, så att flödet går rakt igenom och vattnet endast rinner ner i foten på "T" när du skall trömma.
Grovt höftat, spelar det inte stor roll, med "lite" restriktioner i systemet, eller om man väljer att köra pumpen på lägre hastighet. Men "många bäckar små"...
För optimal värme avledning från dina hotspots (CPU/GPU) bör du ha bra fart på vattnet. Bäst blir det utan restriktioner och pumpen på max.
Har pumpen någon form av upphängning? Eller skall den monteras stumt mot chassiet?
Är den bra balanserad och bra upphängd, så den inte låter mycket, är det bäst att låta den gå fullt. Men om den stör på fullt, måste man få ner den till rimlig ljudnivå. Tänk på att köra med påfyllnings hålet igenpluggat innan du bestämmer dig för om det låter eller ej.
Jag har kört min D5 fullt i över två år, jag hör den inte. Den står på gummi fötter som isolerar bort vibrationerna. Öppnar jag påfyllnings hålet, hörs det rejält.
Oavsett vilken väg du väljer att gå, kommer du sannorlikt inte springa och skruva på pump hastigheten, när du fått ordning på systemet, så att du inte kommer åt ställskruven, gör ingenting.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Tack för ett väldigt bra svar.
Som min tanke är just nu är det att sätta pumpen på ek's fläktfäste: detta
Hur bra den hänger i den är jag osäker på då jag inte fått upphängningen än.

Alla delar jag kommer ha när jag ska börja bygga är:

Citat:

:Fittings:
12st EK 10/13 svarta push on compression.
1st EK valve, svart.
4st EK 20mm förlängningar, svarta.
1st EK 30mm förlängning, svart.
1st XSPC male-male adapter, silver.
1st EK male-male vridbar adapter, svart.
7st EK 90° adaptrar, svarta.
6st EK 45° adaptrar, svarta.
2st EK 45° adaptrar, silver.
2st EK 2x45° adaptrar, svarta.
8st Random 90° adaptrar.
2st förpackningar med barrow o-ringar.

:Reservoar:
1st EK - RES X3 250.
1st EK-RES X3 Internal Tube, 12/16, 140mm.
1st EK-RES X3 Multiport TOP.

:Pump:
1st EKWB EK-XTOP Revo D5 3pin+molex.

:Radiatorer:
1st EK - CoolStream PE 240 (Dual).
1st EK - Coolstream PE 360 (Triple).

Samt denna listan:
http://imgur.com/a/ghaPe

Ska försöka trycka in detta i mitt define r5. Börjar nu inse att det kommer bli trångt men tror det kommer gå. Bifogar en bild här nedan hur jag tänkt så tar jag gärna emot kritik och idéer.
Ska tilläggas också att alla delarna som är listade och inte är med på delen är köpta här på marknaden så där hade jag inte mycket till val. Jag kan fortfarande ändra på delarna som jag beställt från inet om det är något som ser galet ut där.

Hade tänkt att montera tappningen mellan pumpen och 240 radiatorn. Känns inte som att de kanske blir så mycket plats där. Skulle de kanske vara bättre att sätta T korsningen mellan 240 radiatorn och trafikterminalen?

Och en annan tanken jag haft är om det är dumt att låta vattnet gå från grafikkorten direkt till cpu eller om de borde passera genom 360 rad i toppen. Att istället vinkla radiatorn så anslutningarna är baktill istället. Men gör jag de får jag inte plats med en fläkt längst bak på chassit.

Uppskattar all hjälp ni vill ge mig.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

@ddog: Dra loopen som det fungerar bäst för slang/rör dragningen. För funktionen spelar det ingen roll.
Pumpen är kanske bra om den är långt ner, så den aldrig går torr, ens när man fyller loopen.
Vatten temperaturen skiljer inte ens en grad före/efter hotspots, om man inte har väldigt dålig fart på vattnet, så ordningen kan kvitta.
En del byggen har bara raka acrylrör och skarpa 90 graders böjar, det kanske inte går en virvel i reservoaren, men de fungerar.
Själv har jag försökt dra rakaste tänkbara väg, med långa svepande böjar där jag måste. Resultatet är en kraftig virvel i reservoaren, man ser att det är fart på vattnet.

Jag tycker din ritning ser bra ut. Kör på den. Gärna lite bilder på projerktet när du kommit igång !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: återigen tack för all hjälp. Känner jag mig lite mer bekväm med vad jag ska göra.
Har en sista fråga till er alla, vilka fläktar är bäst för radiatorer? Upptäckte att alla ja har i chassit idag är 140mm så de är förstora, så behöver 5 nya.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop

Permalänk
Entusiast

Noctua, EK vardar, Noiseblocker eller Corsair. Kolla på h2o-siffran.

Själv har jag 8 vardar som ska in i mitt bygge

Ska du släppa in vattnet i toppen på reservoaren ddog?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Gött ska se vad jag kan hitta, precis vattnet kommer från toppen.

Edit: Insåg precis när jag svarade dig att jag kanske behöver en sån här?

Hade glömt att jag bara hade en sådan till min 250 res och inte den nya 150n

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Precis, annars kan du få det ett ljud av sipprande vatten som irriterar. Har du multitoppen på din reservoar?

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Yes, den har jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar det att ta en hane-hane adapter och skruva fast reservoaren i pumpen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

@Turbonisse: återigen tack för all hjälp. Känner jag mig lite mer bekväm med vad jag ska göra.
Har en sista fråga till er alla, vilka fläktar är bäst för radiatorer? Upptäckte att alla ja har i chassit idag är 140mm så de är förstora, så behöver 5 nya.

Om det är 120mm fläktar har du en bra genomgång av flertalet olika fabrikat och modeller!
https://us.hardware.info/reviews/5770/103-12cm-case-fans-revi...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av qquality:

Funkar det att ta en hane-hane adapter och skruva fast reservoaren i pumpen?

Tanken har slagit mig, jag skulle dock vara rädd för vibrationer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Tanken har slagit mig, jag skulle dock vara rädd för vibrationer...

Mmm, vi låter någon annan prova först..

Min pump är EK-XTOP DDC 3.2 PWM Elite, finns det någon lösning om man vill få till pump/reservoar-kombo?

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har funderat på att göra en custom loop som ett rent hobbyprojekt som ska inkludera gpu och cpu. Har aldrig jobbat med vattenkylning förut så har lite dålig koll. Dock så undrar jag lite hur det funkar med FD define R4? Vet att den har vissa begränsningar när det gäller vattenkylning och undrar om jag bör köpa ett nytt chassi också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Hej

Jag har funderat på att göra en custom loop som ett rent hobbyprojekt som ska inkludera gpu och cpu. Har aldrig jobbat med vattenkylning förut så har lite dålig koll. Dock så undrar jag lite hur det funkar med FD define R4? Vet att den har vissa begränsningar när det gäller vattenkylning och undrar om jag bör köpa ett nytt chassi också?

"Planering!"
När det gäller vattenkylning, är nästan alla chassien trånga, utom de alldra största givetvis.
Define R4 är inte ett stort chassie. Men om du planerar ordentligt och inte kör SLI med flera graffikkort, borde det gfå plats.
Mät noga, hur tjock radiator får plats i toppen, i fronten och kanske bak.

Pump och en liten/mellan reservoar borde få plats på botten, antingen bultad i botten, eller på radiatorn/fläkten där fram.
fläktar är ganska standard, de flesta är 25mm tjocka, det plus tjockleken på radiatorn den skall sitta på, måste få plats, utöver de vanliga komponenterna i datorn.
Kolla hur tjockt du kan montera i taket utan att det krockar med moderkort och minnen. (CPU kylaren försvinner så den kommer inte krocka.) Mät också hur mycket plats du har framför ditt grafikkort. Mät från änden på kretskortet, INTE nuvarande kylare, du skall ju byta den mot ett vattenblock. Köp så tjock radiator, som får plats. Tjockare, kyler bättre!

Mitt stående tips till alla som bygger, är att planera för radiatorer som kan ta större fläktar. (Bätre kylning och tystare gång.)
Men om bredden är ett problem, tex i taket, så är en 240/360 med 120mm fläktar givetvis bättre än ingenting.
Får man plats, bör man åtmonstånde satsa på radiator(er) som tar 140mm fläktar.

En 280 radiator klarar att kyla en otrimmad CPU och GPU. Men då kommer fläktarna snurra så det hörs och temperaturerna blir inte fantastiskt låga. Då kan man lika gärna hålla sig till luftkylning och lägga pengarna på nått annat.
Två dubbel radiatorer är lite "overkill" men det är så de flesta av oss vill ha det, för att få ner tempen riktigt lågt utan att fläktarna behöver låta för mycket. En trippel rad i fronten borde vara väldigt lagom annars, med lite marginal för lättare överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle jag börja med ett rent papper idag. Skulle mitt system se betydligt annorlunda ut.
Flera radiatorer ser tuffare ut (I alla fall för de av oss som har fönster i chassit med lite leds, som vill visa vad vi har.) men det är inte optimalt ur flödes synpunkt.

Jag skulle köpt ett chassi där det rymms en TJOCK radiator i fronten!
En 80/100mm tjock 420mm (3x140 fläktar) som står för all kylning.
Vattnet kommer då ligga i radiatorn lång tid och hinner kylas av mera. Samtidigt som man har ett bra flöde över hotspots. Med färre radiatorer får man lägre motstånd i vattenloopen, pumpen jobbar lättare/tystare med mindre motstånd.
Undvika skarpa böjar (Som 90 graders nipplar) som hämmar flödet.
Planera så man får så kort och rak slang/rör dragning som möjligt.

Men då måste man få plats med en TJOCK radiator i fronten, annars fungerar inte planen.
Nästa sommar har jag kört nuvarande loop i tre år, är sugen på att sälja nuvarande radiatorer och chassi, och börja om..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Tackar så mycket! Många bra tips. Den stora frågan är väl kostnaden, vad är en rimlig summa att anta för ett gansa basic system som är ute efter funktion och inte massa krummelux med leds etc??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@Turbonisse: Tackar så mycket! Många bra tips. Den stora frågan är väl kostnaden, vad är en rimlig summa att anta för ett gansa basic system som är ute efter funktion och inte massa krummelux med leds etc??

Under 4000kr är svårt att landa. 5000kr är ett mera realistiskt mål.
Ett GPU block brukar kosta runt tusenlappen, CPU block är billigare...
Om du följer "min plan" med en stor radiator, så sparar man på antal komponenter. Allt från antal nipplar till fläktar.
Det går åt två nipplar/anslutningar på varje del, så en stor radiator är även bra ur den aspekten.

Stor radiator ~1000kr
bra pump ~1000kr
CPU/GPU block ~1500kr
6x fittings för slang ~300kr
Slang ~100kr
----------------------------------
Ca 4000kr

Lägg på ett T-stycke, en kulventil och fem fittings till, för en avtappning.
De större radiatorerna brukar iofs ha ett extra uttag för avtappning, har den det, behöver du tre fittings och kulventil.
Du kan hoppa avtappning, men första gången du skall tappa ur vatnet, kommer du önska att de hadde en.

Angående slang och fittings, gå inte på någon tjock slang... det flödar inte bättre med tjockare slang.
De flesta anslutningar på radiatorer och block har 1/4". så max hål i dessa är 7-8mm invändigt. En 1/2" (13mm ytterdiameter) räcker gott, de brukar vara 9-10mm invändigt. Större än 1/4" fittings. Den är också lättare att böja än en tjockare slang. Fittings och slang kostar mindre i mindre storlek.

Som du ser, om man startar från NOLL, kommer man landa på kanske 5000kr.
Man kan köpa kitt, men då får du inte en stor radiator, landar på ca 3000kr komplett med allt för bara CPU loop.

Jag lämnade medvetet fläktarna utanför kalkylen. Det är en helt egen vetenskap. Men som jag skrev, kör du på EN enda stor radiator, behöver du bara köpa tre. Här ligger spannet på 500-1000kr för tre fläktar, beroende på tycke och smak. Tänk på att köpa fläktar som skall leverera ett högt tryck (Anges i mm/H2O) en hög flödes siffra är trevlig också, men då fläkten inte kommer blåsa fri luft, är det värdet inte lika intressant.

Har du möjlighet att PWM styra fläktarna, är det en fördel att köpa fläktar med 4-pin anslutning. De flesta moderkort idag, har PWM styrning av fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ouch, visste att det var dyrt med en custom loop men att få det utskrivet sådär ger en klarare bild. Får nog tänka om, känns som om de pengarna kan gå till annat typ VR eller en ny GPU, får nog bli ett framtida projekt men tackar så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Plockade ihop en komplett loop på www.coolerkit.se
De ligger i danmark, har de allt hemma, har du det på två dagar. Oftast måste åtminstånde GPU block beställas. Kan ta någon vecka.
Jag har inte tagit med:
Slang, billigare och bättre att köpa lokalt. (Eller så lägger du till det på samma ställe.)
Antialg medel för vatten. (Beställ det på coolerkit)
Batteri vatten köper jag på biltema. Går åt 1-2 liter, beroende på slanglängder och storlek på radiatorn.
Fläktar. Coolerkit har, men det har även din lokala datorbutik.

Som du ser, är det kostsamt när man börjar från noll.
Alphacool Monsta radiatorn är 80mm tjock, den har avtappning i motsatt ände till där ansutningarna skall sitta. Den har anslutnings hål åt tre håll i toppen, ger mera möjligheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Ouch, visste att det var dyrt med en custom loop men att få det utskrivet sådär ger en klarare bild. Får nog tänka om, känns som om de pengarna kan gå till annat typ VR eller en ny GPU, får nog bli ett framtida projekt men tackar så mycket för hjälpen!

Kolla efter begagnat på köp/sälj. Det finna alltid folk som uppgradera, eller tröttnar på vattenkylning.. Borde komma undan med under hälften.
Eller börja med ett kitt för bara CPUn, så du får lite klämm på det. Sedan kan du kompletera med en rad och GPU block när du blivit varm i kläderna. Då landar du på tre lax.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Mjo har funderat på att bara köra CPUn till att börja med, har hållit lite utkik på marknaden, är väl mest orolig hur jag ska få plats med en radiator i mitt R4.

Permalänk
Entusiast

Jag kommer snart ha ett näst intill komplett system till salu @Karazhan

60mm tjock 360 rad, tre fläktar, fittings så det räcker o blir över, pump, cpu-block och slang.

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Kan helt klart vara av intresse. Du kan ju skicka ett PM när det är dags så kan vi ta det då.

Permalänk
Entusiast

@Karazhan Gissar på början av september då mitt nya chassi kommer. Återkommer via pm

Permalänk
Medlem

Hej,

Måste fråga någon vad man egentligen har förlängningar till? När jag köpte en begagnat paket fick jag med ett par stycken och sitter och försöker fundera vad man ska ha dem till? Har ex. en sån här och även några kortare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Hej,

Måste fråga någon vad man egentligen har förlängningar till? När jag köpte en begagnat paket fick jag med ett par stycken och sitter och försöker fundera vad man ska ha dem till? Har ex. en sån här och även några kortare.

"EK-AF Extender G1/4 is suitable to extend port from block in order to fasten larger fittings that would normally be obstructed by hardware, or you simply wish to extend your G1/4 port."

Kan ju användas till lite vad som helst, sätta till en drainport med dom mindre med en koppling etc.

Permalänk
Medlem

@Moflows: Tack, har till och med ev. hittat en plats jag skulle behöva dessa nu.

Kan passa på att fråga om någon vet vart man köper m3x30 skruvarna man ska ha till fläktarna och radiatorerna? Gärna om de finns någon plats att åka till i göteborgsområdet. Annars givetvis också beställa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ddog Åk till närmsta bygghandel. Brukar finnas det mesta där

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

@makarickiri: va på hornbach men dom hade inte den så tänkte att de kanske inte va något som finns i den vanliga järnhandeln, men får väl åka runt lite imorgon och se vad ja hittar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ddog:
Har du kollat på clasohlsons/jula/biltema?
Borde hitta hos någon av de.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?