Snabbtest: Doom med Vulkan

Permalänk
Medlem

Kul att PresentMon börjar spridas

Skrivet av Lexius:

Grattis till er som har AMD gpu och kör dx 12 och vulkan. Som vi kan se på testerna krossar AMD de gröna laget. Fast jag kör Nvidia pågrund av shadowplay kan inte leva utan det. Men grattis get rekt greedy Nvidia

Ett RX 480 tar GTX 980 måste säga att de imponerande

Finns Game Video Recorder som funkar till bägge http://raptr.com/TinyDino/news/53d6730c16b46f0af3/introducing...-
Shadowplay presterar förvisso en aning bättre, men det går att göra samma på AMD

Skrivet av Enigma:

Något är fel med resultaten på RX 480... det tappar på tok för mycket.

Exakt! Fler beräkningskärnor i Titan X får också en större procentuell boost än GTX1080 på grund av att nvidia's delar upp SM kluster för att göra sin lastbalancering mellan compute/grafik beroende på typ av beräkningar som ska göras då shaderenheterna inte kan beräkna grafik+data simultant. Detta kan också förklara varför GTX1070 tappar mer/mindre ökning än GTX1080.

Async compute och kontextbyte är en del av drivrutinens uppgift på nvidia-kort och skapar på tidigare designer såpass stora latenser att man tappar prestanda istället där man inte har vägt upp för problemet som man börjat göra först i Pascal, men det är fortfarande där. Radeon-korten med GCN GPU kan göra detta helt asymmetrisk och oberoende med hjälp utav kösystem på hårdvarunivå (ACE's).

Nvidia-korten har dock stora problem med async compute. Titta på t.ex Titan X och GTX1080 där dom inte tjänar något alls ju högre upp man går i upplösning. Man kan inte låtas bli att imponeras av Fury/Fury X att det slåss med GTX1070/GTX1080 när det är ett av förra generationernas kort på 28nm.

3500kr för 60fps+ i 4K Doom:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3442081

Skrivet av anon75480:

Njae, anledningen till att titan xp får större ökning i vulkan är väl för att det är ett snabbare kort och cpu:n håller tillbaka i lägre upplösningar. Är ju bara att titta på 2160p resultaten där alla kort utom Fury X typ inte får nån ökning av vulkan (som väntat då DX12/Vulcan största poäng är att minska cpu overhead och i den upplösningen är det ju gpu:n som får jobba som hårdast). Förstår dock inte Fury X resultaten, ser väldigt konstiga ut i jämförelse mot dom andra.

Märkligt också att 480 som dominerar 1060 i 1080p förlorar i 1440p.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DST:

Hmm trodde att rx480 skulle äta upp 1060 även i högre upplösningar, detta går tvärtemot den bild jag har skapat mig av dessa två kort när man kollat jämförelse mellan dessa kort på andra håll.

Iaf, göttigt mos fury x har med sin bastanta krets, alla dessa shaders får verkligen jobba nu.

Skrivet av Ratatosk:

Förvånar mig att RX480 tappar så mycket över att gå från 1920*1080.

Skrivet av PalmiNio:

Finner också det märkligt!

Inget test jag har läst på nätet lyckas ett GTX 1060 prestera bättre än RX480 på vulkan i 1440p:

RX480 vinner alla:
http://scr3.golem.de/screenshots/1607/D3D12-Vulkan-Test/thumb620/Direct3D12-Vulkan-Test-04.png

RX480 vinner alla:
http://www.pcgamesn.com/amd/rx-480-vs-gtx-1060-vulkan

RX480 vinner:
http://www.hardocp.com/images/articles/1468921254mrv4f5CHZE_4_3.gif'

RX480 vinner:
http://www.techspot.com/articles-info/1209/bench/Doom_02.png

RX480 vinner:
http://cdn.mos.cms.futurecdn.net/28EvXnog4P5j2vntsKzCfU-650-80.png

RX480 Vinner:
http://i.imgur.com/dZsgapm.png

Man undrar hur SweC lyckas pricka in så att just deras test så faller helt plötsligt RX480 ner i 1440p och dör mot GTX1060?

Underclock vs Superclock?

Skrivet av PalmiNio:

@Ratatosk:

Yes något helt helt fel med detta testet.

Än en gång lyckas SweC gimpa ett RX480 test på ett nytt API trots att resten av världen kommer till samma slutsats:

RX480 slår GTX1060 i alla upplösningar på Vulkan i Doom.

Det mest märkliga är nog att GTX1060 i SweC testet ligger på avg 90 fps vilket är långt över vad något annat test lyckas klämma upp.

Man blir förbluffad att precis som tidigare DX12 test så lyckas man på något vis få fram Internets sämsta resultat av RX480 och Internets bästa resultat av GTX1060......

Hade tänkt nämna att det kanske har att göra med 16x AF tillsammans med "bara" 32 ROPs för 480, men efter det sista inlägget vet jag inte.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar generellt som "close to metal" API-er ger bättre prestandavinster på AMDs kort*, i alla fall från 3xx serien och up, har sett blandade resultat för 7xxx och 2xx serien, men även där görs prestandavinster. NVidias maxwell verkar inte trivas lika bra, och även den nya arkitekturen i 1xxx serien verkar inte ha fått samma boost som amds kort i DX12/Vulcan spel. Ingen aning dock om det är någonting med drivrutinen eller om hårdvaran inte är byggd för det. Ska bli intressant att se hur detta utvecklas framöver, det är bli en viktig faktor för försäljningen beroende på hur bra och i vilken utsträckning de nya APIerna börjar implementeras i spel kommande året.

* Frågan är ju dock om det är för att AMDs kort underpresterar i DX11/OpenGL eller för att nvidias kort underpresterar i DX12/Vulcan.

Skrivet av BrottOchStraff:

Ja, min ovetenskapliga hypotes är ju att AMD har haft dåliga drivrutiner/optimeringar i DX11 och nu när drivrutinen är "close to metal" så får vi se vad hårdvaran faktiskt går för. Men som sagt jag har inga belägg för detta.

AMDs OpenGL drivrutiner är under all kritik och långt ifrån vad de kan vara, så det är förmodligen overheaden för deras drivrutiner i OpenGL samt DX11 som slår till sig som mest och sänker deras prestanda. Deras utvecklingsteam kommer inte i närheten av Nvidias när det kommer till optimeringar av drivrutiner för varje spel mm.

Man ser samma fenomen på Linux med deras stängda drivrutiner och öppna där det senare ibland får mer prestanda utan några som helst optimeringar för spelet i fråga.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ett av de mest underskattade korten ifrån AMD tillsammans med 290x och tonga.

Typiskt öde för amd. Även fx8350 är ok när den får sträcka på benen, vilket den aldrig får nästan..

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balloo84:

Nu vet inte jag hur gamla andra tester är men Nvidia kan ju ha släppt nya drivare som är bättre anpassade för vulkan. Tror knappast Sweclockers har någon vendetta mot AMD.

SWECs 480 resultat är också bättre än de som postades i en tidigare kommentar i tråden så det är knappast "internets sämsta". Snarare tvärt om.

Sämsta = relationen mellan dem

Nya drivisar på ett api som Vulkan bör inte ge något.

Dessutom har 3D Guru nytt test med samma drivrutiner och än en gång kommer RX480 på topp:

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_1060_gam...

Som sagt, när så många kör samma test och endast SweC lyckas få GTX1060 att vinna så blir man skeptisk.

Warhammer DX12 testet påstod de att de hade testat flertalet olika inställningar och inte sett någon effekt, detta trots att resten av nätet pratar om vilka gains CGN får.

Och sen att DX12 i Hitman är så dåligt att man inte har med det i tester samtidigt som mer eller mindre alla stora har med det numera.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ja, givetvis är det så att Sweclockers avsiktligt "gimpar" resultaten för RX480 för att Nvidia (det stora, stygga och giriga företaget) betalar dem en rejäl summa pengar för detta.

Det kan ju aldrig vara så att detta är vad deras tester ger för resultat och det är exakt de resultaten de redovisar.

Har läst ett 20-tal GTX1060 och inte ett enda får till att GTX1060 slår RX480 på Doom Vulkan i 1440p.

Om 20 doktorer sa att du hade canser och 1 sa att du var frisk. Vem skulle du misstänka ha gjort något konstigt i sin undersökning?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av balloo84:

Nu vet inte jag hur gamla andra tester är men Nvidia kan ju ha släppt nya drivare som är bättre anpassade för vulkan. Tror knappast Sweclockers har någon vendetta mot AMD.

SWECs 480 resultat är också bättre än de som postades i en tidigare kommentar i tråden så det är knappast "internets sämsta". Snarare tvärt om.

Tror inte jag heller, undrade bara varför.
Kan vara det som GilbertG är inne på, bara 32 ROP och väldigt hög AA.
AMD har lagt till en krets på Polaris som skall hjälpa till att inte rendera trianglar som skymms av andra objekt, den skall i alla fall delvis kompensera för det låga antalet ROP, men det kanske inte fungerar här?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Förvånar mig att RX480 tappar så mycket över att gå från 1920*1080.

Den låga minnesbandbredden verkar flaska den rätt mycket i högre upplösningar. 390 presterar generellt bättre än 480 i 1440p och uppåt tex.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jacozz:

Jo. Det verkar synnerligen bra kodat och prestandan ser bra ut för bägge tillverkarna. För en gångs skull ett nytt snyggt spel som flyter på som smör utan att man behöver köpa de dyraste grafikkorten. Iofs så är det ju ett ganska simpelt korridorsspel, (alltså rent grafiskt), så det kanske förklarar en del men ändå kul att se boosten som framför allt AMD-korten får.

Förklaringen till AMD:s prestanda-boost här och i dx12-titlar i allmänhet gissar jag beror på en kombination av AMD:s mindre bra drivare för OpenGL/DX11 och av icke utnyttjad hårdvara som kräver lågnivå-optimering för att inte bara vara sovande kisel som tar upp plats.

Utan att ha kollat ser det också ut som att prestandagraferna du länkade till, ungefär också motsvarar kortens teoretiska tflop-prestanda? Det vore ju ett trendbrott i så fall.

Synnerligen bra kodat eller helt enkelt bara ett spel där flaskhalsen uppenbarligen inte är CPU-delen, en i3-4150 har inga problem att driva runt spelet med ett GTX 1080 i Vulkan.

Länken ovan visar också att det är något rejält problem med AMDs OpenGL drivare, det samma prestanda med i3-4150 som med i7-4790 @ 4,5 GHz med ett Fury X vilket betyder att flaskhalsen rimligen inte är CPU-delen där.

Att spelet skalar i praktiken perfekt med GPU-frekvens tyder också på att kör relativt komplicerade shaders som främst är ALU-bundna (d.v.s. begränsningen är rå beräkningskraft).

Innan Hitman lanserades nämnde utvecklarna att titel är väldigt shader-tungt med mycket ljusberäkningar. Sett till resultatet stämmer det då detta med råge måste vara den titel där prestanda kvoten AMD/Nvidia är högst. Här ser man också att 3:e-partskorten från Nvidia skalar i det närmaste perfekt med GPU-frekvens.

I majoriteten av spelen är ser man inte alls denna 1:1 korrelation mellan högre GPU-frekvens och prestanda. Visst skalar det men brukar vara mer runt 1:2 (10 % högre frekvens ger ungefär 5 % högre prestanda). Vissa spel skalar mycket bättre med minnesbandbredd, men det verkar överhuvudtaget inte vara en flaskhals i Doom (i alla fall inte på Maxwell-korten givet deras skalning med GPU-frekvens).

Absolutbeloppet på FPS pekar också på att titeln rent generellt är väldigt lätt för GPUer att dra runt. Kort som R9 370 och GTX 950 drar ju runt det med maxinställningar i 1920x1080 i ~50 FPS. Det verkar helt enkelt att med Vulkan (och rimligen också DX12) så borde det vara möjligt att porta spel från dagens konsolen till PC på ett sätt så det går att köra spelen med ungefär konsol HW. Ett 370 + i3-4150 är fortfarande mer råkraft än en PS4...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag kan säga när jag drog upp nya drivarna från Nvidia 372.54 så ökade min vulkan FPS ganska mycket från tidigare drivare.

Jag har kört OpenGL på 980ti kortet och Vulkan lite då och då och testat mig fram, men visat sig vara ganska identiska resultat. Men efter drivaren nu, så har mitt vulkan helt plötsligt börjat slå i 144fps (låser mot skärmens hz) *nu kör jag inte 8x TSAA* men har tidigare legat runt 100-130fps med vulkan och openGL.

Så Frågan är för mig mer, har Nvidia lagt in någon vulkan optimering? Nått jag missat av hela deras driver update..

AMD ska dock ha bra kudos för Vulkan och DX12 prestandaboosten. Men på samma gång är jag inte direkt imponerad heller. Då man kan se Nvidia har i princip optimerat så sjukt bra på DX11 / OpenGL att boosten man får av Vulkan inte är lika stor som AMD som inte lyckats med detta.

Så vem är egentligen bättre än den andra?

Om Nvidia hade haft lika dåliga drivare för DX11 och OpenGL hade vi då sett en 30% increase med Vulkan och DX12?

Permalänk
Datavetare

Gjorde en liten tabell där värden är inlagda för 3:e-partskort, dessa värden är uppskattningar baserad på hur mycket bättre dessa 3:e-partskort presterat kontra referens i andra Doom/Vulkan-tester jag sett

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ekorrism:

Jag kan säga när jag drog upp nya drivarna från Nvidia 372.54 så ökade min vulkan FPS ganska mycket från tidigare drivare.

Jag har kört OpenGL på 980ti kortet och Vulkan lite då och då och testat mig fram, men visat sig vara ganska identiska resultat. Men efter drivaren nu, så har mitt vulkan helt plötsligt börjat slå i 144fps (låser mot skärmens hz) *nu kör jag inte 8x TSAA* men har tidigare legat runt 100-130fps med vulkan och openGL.

Så Frågan är för mig mer, har Nvidia lagt in någon vulkan optimering? Nått jag missat av hela deras driver update..

AMD ska dock ha bra kudos för Vulkan och DX12 prestandaboosten. Men på samma gång är jag inte direkt imponerad heller. Då man kan se Nvidia har i princip optimerat så sjukt bra på DX11 / OpenGL att boosten man får av Vulkan inte är lika stor som AMD som inte lyckats med detta.

Så vem är egentligen bättre än den andra?

Om Nvidia hade haft lika dåliga drivare för DX11 och OpenGL hade vi då sett en 30% increase med Vulkan och DX12?

Nu har Doom inte någon inbyggd benchmark så resultat från olika webbsidor kan inte jämföras direkt. Men tittar man i stället på hur 480, 980 och 1060 presterar relativt sett så är den stora skillnaden mellan SweClockers resultat och de andra just att 1060 presterar bättre.

Tittar man lite mer ser man dock att Pascal presterar generellt sett bättre i SweClockers test, jämför de resultat som länkades här

Skrivet av PalmiNio:

Finner också det märkligt!

Inget test jag har läst på nätet lyckas ett GTX 1060 prestera bättre än RX480 på vulkan i 1440p:

RX480 vinner alla:
http://scr3.golem.de/screenshots/1607/D3D12-Vulkan-Test/thumb620/Direct3D12-Vulkan-Test-04.png

RX480 vinner alla:
http://www.pcgamesn.com/amd/rx-480-vs-gtx-1060-vulkan

RX480 vinner:
http://www.hardocp.com/images/articles/1468921254mrv4f5CHZE_4_3.gif'

RX480 vinner:
http://www.techspot.com/articles-info/1209/bench/Doom_02.png

RX480 vinner:
http://cdn.mos.cms.futurecdn.net/28EvXnog4P5j2vntsKzCfU-650-80.png

RX480 Vinner:
http://i.imgur.com/dZsgapm.png

Man undrar hur SweC lyckas pricka in så att just deras test så faller helt plötsligt RX480 ner i 1440p och dör mot GTX1060?

Underclock vs Superclock?

Dels har det som du påpekar kommit en ny drivare för Nvidia, vilket leder till en 3:e observation: nu finns inget fall där OpenGL är snabbare på Nvidia-kort medan i flera av de tidiga resultaten presterar bl.a. 1060 bättre med OpenGL.

En sista orsak, som jag ändå håller för lite mer osannolik då man borde läst något om detta, är att Dooms Vulkan renderar använder sig av något som kallas "instricts shaders functions" för GCN. Användandet av detta gör den kodvägen låst till just GCN och den "generella" Vulkan-renderaren hade från start inte stöd för "async shaders", något man sagt skulle åtgärdas i en framtida patch för spelet. Så har den patchen lanserats?

Om den har det påverkas ju endast Pascal då parallell exekvering av asynkrona jobb har slagits av i Maxwell-drivarna då den kretsen saknar "dynamic load balancing". Utan detta måste man handoptimera "async shaders" för varje Maxwell-krets om det ska kunna ge ett positivt tillskott -> svindyrt så kommer aldrig hända.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testet visar att även äldre kort kan köra nya spel. Att ett 7970 kan maxa i 1440P visar att det inte är för dålig hårdvara utan att flera nya spel är extremt dåligt gjorda då inte ens kort för +5000kr kan maxa alla spel. Kul med ett nytt spel där många kan köra med max inställningar. Ett enda Furu x levererar ca60bps i 4K 😃👍

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Testet visar att även äldre kort kan köra nya spel. Att ett 7970 kan maxa i 1440P visar att det inte är för dålig hårdvara utan att flera nya spel är extremt dåligt gjorda då inte ens kort för +5000kr kan maxa alla spel. Kul med ett nytt spel där många kan köra med max inställningar. Ett enda Furu x levererar ca60bps i 4K 😃👍

Jag skulle nog våga påstå ett FPS-spel i hög utsträckning är lättdrivna, med undantag för BF4 multiplayer med 64 spelare där man snabbt blir CPU-begränsad. De flesta spel som är svårdrivna på äldre system är oftast CPU-begränsade, tex open world som GTA5 och Witcher 3, eller RTS som Total War. Min sekundära burk hemma med Phenom II x6@3.5ghz + GTX670 klarar av det mesta i 1080p utom just spel som GTA5 (om man nu inte vill köra 30-40fps som på konsler). T.om senaste Tomb Raider som är grymt snyggt och "tungdrivet" går väldigt fint i 60FPS med medium/high-inställningar.

De som köpte en riktigt kraftfull CPU för 4-5år sen (typ en i7a) kan fortfarande sitta lugnt i båten och bara byta GPU när det behövs. Det är därför det är så viktigt med mindre CPU-overhead i spel.

EDIT: jag tycker detta är en problematik som oftast inte belyses på rätt sätt i sweclockers prestandatester. De visar aldrig lägsta-fps mätning eller frametimes med olika CPUer. Ofta kan snitt-fps se väldigt bra ut och spelet är till synes inte speciellt CPU-beroende men den faktiska upplevelsen är inte sådan. Witcher 3 var ett sådant exempel, jag hade väldiga problem med microdippar med Phenom II, även om det aldrig syntes i Fraps. Detta försvann helt med min 6700K sen. Då körde jag med mitt GTx970 i båda fallen.

Se på t.ex. detta test där det i princip bara är 6700K som inte dippar under 60, medan i princip alla CPUer har ett snitt över 60:
http://www.techspot.com/articles-info/1128/bench/CPU_01.png

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

...

I majoriteten av spelen är ser man inte alls denna 1:1 korrelation mellan högre GPU-frekvens och prestanda. Visst skalar det men brukar vara mer runt 1:2 (10 % högre frekvens ger ungefär 5 % högre prestanda). Vissa spel skalar mycket bättre med minnesbandbredd, men det verkar överhuvudtaget inte vara en flaskhals i Doom (i alla fall inte på Maxwell-korten givet deras skalning med GPU-frekvens).

...

Detta är intressant. Min personliga erfarenhet är att klockfrekvens generellt (95%) av fallen ger mest prestandafördel. Jag har ett GTX 980Ti där överklockning på kärnan till 1500Mhz (~40% OC) ger mer prestanda kontra 8000Mhz (~14% OC) på minnet ger i princip noll extra prestanda. Vilket av ren stabilitetssyfte har gjort att jag bara överklockar kärnan.

Då spelar jag i 3440x1440p vilket bör vara mer påfrestande på minnet än t.ex. 1080p.

Samma förhållande har jag observerat på mitt GTX 970, R9 290x och GTX 680 m.m.

Vet du några spel som skalar bra med mer minnesbandbredd?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Detta är intressant. Min personliga erfarenhet är att klockfrekvens generellt (95%) av fallen ger mest prestandafördel. Jag har ett GTX 980Ti där överklockning på kärnan till 1500Mhz (~40% OC) ger mer prestanda kontra 8000Mhz (~14% OC) på minnet ger i princip noll extra prestanda. Vilket av ren stabilitetssyfte har gjort att jag bara överklockar kärnan.

Då spelar jag i 3440x1440p vilket bör vara mer påfrestande på minnet än t.ex. 1080p.

Benchmarks verkar väl vara det som visar skillnad när man klockat minnet? Nu har jag inte direkt benchmarkat spel men det är känslan jag fått. Mitt SSC kort ifrån EVGA skeppas med stockklock på minnet så det borde väl tyda på att det kanske inte gör så mycket faktisk skillnad i spelprestanda?

edit: Samma sak gäller med asus strix:
http://www.sweclockers.com/test/19332-nvidia-geforce-gtx-980-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu har Doom inte någon inbyggd benchmark så resultat från olika webbsidor kan inte jämföras direkt. Men tittar man i stället på hur 480, 980 och 1060 presterar relativt sett så är den stora skillnaden mellan SweClockers resultat och de andra just att 1060 presterar bättre.

Tittar man lite mer ser man dock att Pascal presterar generellt sett bättre i SweClockers test, jämför de resultat som länkades här
Dels har det som du påpekar kommit en ny drivare för Nvidia, vilket leder till en 3:e observation: nu finns inget fall där OpenGL är snabbare på Nvidia-kort medan i flera av de tidiga resultaten presterar bl.a. 1060 bättre med OpenGL.

En sista orsak, som jag ändå håller för lite mer osannolik då man borde läst något om detta, är att Dooms Vulkan renderar använder sig av något som kallas "instricts shaders functions" för GCN. Användandet av detta gör den kodvägen låst till just GCN och den "generella" Vulkan-renderaren hade från start inte stöd för "async shaders", något man sagt skulle åtgärdas i en framtida patch för spelet. Så har den patchen lanserats?

Om den har det påverkas ju endast Pascal då parallell exekvering av asynkrona jobb har slagits av i Maxwell-drivarna då den kretsen saknar "dynamic load balancing". Utan detta måste man handoptimera "async shaders" för varje Maxwell-krets om det ska kunna ge ett positivt tillskott -> svindyrt så kommer aldrig hända.

Fast vi pratar om att med ett kraftigt OC:at GTX1060 från partner så är det fortfarande ca 10% bakom RX480 stock ref i 1440p enligt andra sidor.

Kör man ref mot ref vilket tydligen SweC har gjort då inget annat angivits så är allt mellan 15-30% skillnad till fördel för RX480.

Ändå lyckas just SweC få till att GTX1060 är hela 7% snabbare än RX480. Något som ingen annan site har lyckats med!

Om nu nVidia har släppt en drivrutin som gör ett GTX1060 kort ca 20-30% snabbare på Doom Vulkan så borde det vara stora nyheter. Det konstiga i hela är att i SweC testet så går RX480 från att vara ca 10% snabbare i 1080p till att vara 7% sämre i 1440p, också ett fenomen som är ytterst märkligt och inte observerbart i några andra tester.....

Här har du en översikt. Där skillnaden är minst är det OC partnerkort på GTX1060 sidan, RX480 är ref kort i alla fallen.

Lite reflänkar

http://www.hardocp.com/article/2016/07/19/nvidia_geforce_gtx_...
http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2518-nvidia-gtx-1060-rev...
http://www.golem.de/news/geforce-gtx-1060-vs-radeon-rx-480-da...
http://www.techspot.com/review/1209-nvidia-geforce-gtx-1060/p...
http://www.hardwareunboxed.com/nvidia-geforce-gtx-1060-benchm...
http://www.pcgamer.com/geforce-gtx-1060-review/
http://gameaxis.com/reviews/pc-reviews/review-nvidia-geforce-...
http://www.pcgameshardware.de/Nvidia-Geforce-GTX-10606G-Grafi...
http://techgage.com/article/nvidia-geforce-gtx-1060-6gb-graph...

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

980 Ti har ändå rätt gott om bandbredd. Kan inte på rak arm säga något som skalar bättre med VRAM än GPU, men t.ex. 3DMark skalar absolut både med GPU och VRAM-hastighet på 970, dock mer med GPU-frekvens. Har för mig att både 380/380X samt 960 brukar se rätt bra boost from VRAM-överklockning, så varierar lite mellan kort också.

Kör man t.ex. MSAA på hög nivå så borde det stressa VRAM en del. Doom kör ju med "post-processing AA", TSSAA (Temporal Super Sampling Anti-Aliasing), vilket normalt sett stressar shaders i långt större utsträckning samt inte är lika "elakt" mot VRAM.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

@PalmiNio: Det där är minst sagt intressant data men jag tror att det har och göra med andra hårdvaru-faktorer och en ny drivrutin från Nvidia.

Det som observerats av "HardwareUnboxed" tidigare är till exempel att GTX 1060 faktiskt slår RX 480 i 1080p i Doom med Vulkan om en klen CPU används.

Nu används ju ingen "klen" CPU i dessa tester men det kan ju tänkas vara så att en 5930K@4.2GHz som Sweclockers kör med flaskhalsar ett RX 480 i 1440p på ett sätt eller annat?
För en 6700K har ju faktiskt visat sig kunna prestera bättre i vissa spel än Haswell-E, speciellt i en högre frekvens.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PalmiNio:

Fast vi pratar om att med ett kraftigt OC:at GTX1060 från partner så är det fortfarande ca 10% bakom RX480 stock ref i 1440p enligt andra sidor.

Kör man ref mot ref vilket tydligen SweC har gjort då inget annat angivits så är allt mellan 15-30% skillnad till fördel för RX480.

Ändå lyckas just SweC få till att GTX1060 är hela 7% snabbare än RX480. Något som ingen annan site har lyckats med!

Om nu nVidia har släppt en drivrutin som gör ett GTX1060 kort ca 20-30% snabbare på Doom Vulkan så borde det vara stora nyheter. Det konstiga i hela är att i SweC testet så går RX480 från att vara ca 10% snabbare i 1080p till att vara 7% sämre i 1440p, också ett fenomen som är ytterst märkligt och inte observerbart i några andra tester.....

Här har du en översikt. Där skillnaden är minst är det OC partnerkort på GTX1060 sidan, RX480 är ref kort i alla fallen.
https://s13.postimg.org/77s8gtszr/Capture.png

Lite reflänkar

http://www.hardocp.com/article/2016/07/19/nvidia_geforce_gtx_...
http://www.golem.de/news/geforce-gtx-1060-vs-radeon-rx-480-da...
http://www.techspot.com/review/1209-nvidia-geforce-gtx-1060/p...
http://www.hardwareunboxed.com/nvidia-geforce-gtx-1060-benchm...
http://www.pcgamer.com/geforce-gtx-1060-review/
http://gameaxis.com/reviews/pc-reviews/review-nvidia-geforce-...
http://www.pcgameshardware.de/Nvidia-Geforce-GTX-10606G-Grafi...
http://techgage.com/article/nvidia-geforce-gtx-1060-6gb-graph...

Titta på t.ex. GamersNexus resultatet, där är prestandaförhållandet mellan 480 och EVGA 970 SSC nästa identiskt med det jag räknade fram ovan.

Nu EVGA 970 SSC är ett par procentenheter högre klockat jämfört med MSI 970 Gaming, men poängen är att alla de resultat du länkar till gjordes i samband med lanseringen av 480/1060 och där presterar 1060 och 970 väldigt nära. I alla DX-titlar slåss 1060 med 980, inte 970 så är inte speciellt långsökt att hävda att 1060 relativt sett andra kort underpresterade i just Doom/Vulkan.

Vidare finns ju flera fall i de länkar postar där Nvidias kort, och då framförallt 1060, presterar bättre i OpenGL än i Vulkan. Är ju inte en speciellt långsökt gissning att Vulkan-drivare kanske inte var prio#1 med tanke på hur många spel som finns, men prioriteten ökade nog rätt mycket då Doom fick stöd då det är en titel med högt PR-värde.

Om spekulationen kring att Maxwell/Pascal delvis använder "tile-based rendering" finns det ju betydligt mer Nvidia måste göra i en Vulkan/DX12 drivare än vad som behövs göras på andra kort då både Vulkan/DX12 designen i grunden förväntar sig en traditionell GPU-design.

Naturligtvis finns även möjligheten att SweClockers gjort något fel, men det verkar i så fall systematiskt för hela Pascal-serien och inte bara 1060. Resultaten du länkar till skiljer ju sig inte så mycket från SweClockers resultat när man tittar på 480 vs 980.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

@PalmiNio: Det där är minst sagt intressant data men jag tror att det har och göra med andra hårdvaru-faktorer och en ny drivrutin från Nvidia.

Det som observerats av "HardwareUnboxed" tidigare är till exempel att GTX 1060 faktiskt slår RX 480 i 1080p i Doom med Vulkan om en klen CPU används.

http://i.imgur.com/Pg4xTmn.png

Nu används ju ingen "klen" CPU i dessa tester men det kan ju tänkas vara så att en 5930K@4.2GHz som Sweclockers kör med flaskhalsar ett RX 480 i 1440p på ett sätt eller annat?
För en 6700K har ju faktiskt visat sig kunna prestera bättre i vissa spel än Haswell-E, speciellt i en högre frekvens.

Jo men då är det lika över flera upplösningar, i detta fallet 1080p.

SweC lyckas få fram resultatet att just 1080p till 1440p så blir GTX1060 extremt mycket bättre än RX480.

Och SweC kör i7-5930K vilket är 6 kärnor och 12 trådar ala 4,4GHz så resultatet du länkar till borde vara samma som det de har med i7 6700k där RX480 likt alla andra tester vinner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Kollat vidare på det och helt uppenbart så är det troligen fel av SweC vad gäller mätvärderna på 1440p och RX480.

På 1080p får man upp 35% ökning mellan OpenGL och Vulkan
På 1440p får man upp ynka 9% ökning mellan OpenGL och Vulkan

Det är alltså inte GTX1060 resultatet som blivit fel utan troligen RX480. Normalt ska 1440p skala nästa lika bra som 1080p mellan OpenGL och Vulkan. SweC lyckas dock få fram värdet där det skalar 25% sämre i 1440p än 1080p jämfört när alla andra får ca 2-3% sämre?

Är det 4GB versionen de kanske ha kört?

Applicerar man rimligheten att det borde skilja sig MINST 30% upp mellan OpenGL och Vulkan på RX480 så borde man fått minst 100fps i 1440p på RX480.

Kanske har en förklaring hur RX480 slutar skala på Vulkan i just deras test?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är @Kenneth som står som skribent så det är nog bättre vi får in honom i tråden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare

@PalmiNio: nu har som sagt Doom ingen inbyggd benchmark så är extremt vanskligt att jämföra absolutvärden mellan olika webbplatser. Dock så är just absoluta FPS-värden i OpenGL för 480 högre i SweClockers mätning än i alla de andra. Deras Vulkan-värde är näst högst för 1440p och högst för 1080p.

Så en möjlig förklaringen är ju att 480 fått en driver-uppdatering med väsentligt mycket bättre OpenGL-prestanda. Den relativa vinsten att gå till Vulkan blir då lägre, men det betyder ju inte på något sätt att Vulkan blivit sämre utan just bara att OpenGL blivit bättre.

Det normala är att eventuell ineffektivitet i drivers spelar mindre roll ju högre upplösning man kör då flaskhalsen att mer förskjuts mot GPUn. "async shaders" rubbar lite den sanningen då dessa i flera lägen visat sig har största relativ effekt i 4k med maxinställningar (och därmed totalt ospelbar FPS oavsett om man kör "async shaders" eller ej).

OBS: hävdar inte att det är på detta vis, ger bara ett exempel på vad som skulle kunna kraftigt påverka prestandaförhållandet mellan OpenGL och Vulkan. Om ovan vore sant är det ju positivt för 480 då kortet fått betydligt bättre OpenGL-drivare.

Ser också ut som Pascal har lyft sig relativt Maxwell i just Vulkan och båda kretsarna har lyft sig relativt OpenGL jämfört med de mätningar som gjordes i samband med lanseringen av Vulkan-patchen till Doom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Fortfarande ingen förklaring på det avvikande resultatet mellan 1080P värdena och 1440p värdena.

1080P = Ligger helt i linje med resten av omvärlden
1440p = Helt orimliga värden sett till omvärlden

Skulle diverse drivisar vara en anledning så skulle skillnaden mellan OpenGL och Vulkan i 1080p inte vara 35% som SweC får fram.

Sen som du även kan se på 1080p så är SweCs resultat höga oavsett OpenGL / Vulkan jämfört med andra tester, dock är deltat mellan OpenGL och Vulkan i linje med andra tester.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är ett 4 dagars gammalt test från guru3d: http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_1060_gam...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Att våra siffror är "fel" för att RX 480 är lägre än hos andra är stämmer inte riktigt. Det finns många faktorer som ger andra resultat, t.ex inställningar, testrunda, drivrutiner och övrig hårdvara.

Sen som vi skriver i artikeln så blir det ofta olika siffror per testrunda. Slingan kördes om flera gånger för att säkerhetsställa medelnivån när det blev udda resultat, om andra sidor har gjort samma har jag faktiskt inget aning om.

Det är mycket möjligt att någon form av optimering kan ha hänt för Nvidia-korten eftersom nästintill alla har fått en prestanda ökning jämfört med majoriteten av testen som blev länkade i tråden. Det här är dom siffrorna vi har fått fram i våran testslinga och inställningar, och att påstå att vi klockat ner eller på något sätt försökt att få ner resultaten på RX 480 är helt enkelt fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenneth:

Att våra siffror är "fel" för att RX 480 är lägre än hos andra är stämmer inte riktigt. Det finns många faktorer som ger andra resultat, t.ex inställningar, testrunda, drivrutiner och övrig hårdvara.

Sen som vi skriver i artikeln så blir det ofta olika siffror per testrunda. Slingan kördes om flera gånger för att säkerhetsställa medelnivån när det blev udda resultat, om andra sidor har gjort samma har jag faktiskt inget aning om.

Det är mycket möjligt att någon form av optimering kan ha hänt för Nvidia-korten eftersom nästintill alla har fått en prestanda ökning jämfört med majoriteten av testen som blev länkade i tråden. Det här är dom siffrorna vi har fått fram i våran testslinga och inställningar, och att påstå att vi klockat ner eller på något sätt försökt att få ner resultaten på RX 480 är helt enkelt fel.

Kan vara så att ni helt enkelt har lyckats(ovetande) hitta en liten del där nvidia gynnas mer än resten av spelet där ni kör fpsmätningen. Detta med tanke på att ett 20tal andra sidor har kört sina slingor lite varstans med liknande resultat procentmässigt.

Ert test är säkert rätt för just den slingan ni valt, dock inte speciellt rätt sett till spelet i sig då 95% av de övriga testerna visar 480x i väldigt god dager och 5% i dålig(baserat på 20 olika tester (dvs. swec har valt en ej representativ testslinga))

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Multikörningar med deltavärde är standard hos de flesta testarna.

Poängen är som sagt att ni har väldigt avvikande siffror på skalningen som RX480 gör i Vulkan på 1440p, specielt märkligt om nu 1080p och 1440p har gjort med exakt samma förutsättningar undantaget upplösningen.

Nedan kan du se alla andras resultat av av deltat mellan skalningen i 1080p och 1440p på Vulkan. Undantaget 1 test så ligger alla på 95-100% av skalningen och 1 ligger på 92%.

Ni lyckas dock få fram delta på 80% och därmed också få fram ända resultate på nätet där RX480 i Vulkan på 1440p lyckas få däng av GTX 1060.

Kort sagt, något stämmer inte vad gäller körningen av 1080p kontra 1440p.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@astr84:

Egentligen inte för om det är samma slinga som görs så borde 1080p testet också avvika men här ligger man inom vad resten av nätet får.

Det är just i 1440p och 4k som man får avvikande rsultat av väldigt stor marginal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror inte jag heller, undrade bara varför.
Kan vara det som GilbertG är inne på, bara 32 ROP och väldigt hög AA.
AMD har lagt till en krets på Polaris som skall hjälpa till att inte rendera trianglar som skymms av andra objekt, den skall i alla fall delvis kompensera för det låga antalet ROP, men det kanske inte fungerar här?

Nu var det AF, dvs filtrering, men det görs väl också i slutsteget och påverkas av ROPs. GTX 1060 6GB har 48 ROPs. Inget annat test verkade köra med 16xAF. Men så mycket ska det väl inte påverka?

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Den låga minnesbandbredden verkar flaska den rätt mycket i högre upplösningar. 390 presterar generellt bättre än 480 i 1440p och uppåt tex.

Kan också vara det. Har hört från flera håll att överklockning av minnet på RX 480 ger förhållandevis väldigt mycket prestanda.

Skrivet av PalmiNio:

@astr84:

Egentligen inte för om det är samma slinga som görs så borde 1080p testet också avvika men här ligger man inom vad resten av nätet får.

Det är just i 1440p och 4k som man får avvikande rsultat av väldigt stor marginal.

Hur är det med drivrutinerna egentligen? Är det samma drivrutiner hos Sweclockers som i de övriga testerna? Om det är så att Swec har nyare, kan det vara så att Nvidia-drivurtinerna nu går in och byter ut shaders till såna som har lägre prestandakostnad för Nvidia-korten?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian