Inte aktuellt med 300 W via moderkortet för PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

Inte aktuellt med 300 W via moderkortet för PCI Express 4.0

Det börjar sakta men säkert närma sig premiär för PCI Express 4.0. Den nya standarden får dock inte stöd för 300 W effektuttag via moderkortet som tidigare rapporterats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Attans, hade varit bra och fått in ny atx standard så det bara blivit en kabel till moderkortet för allt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Som elektronikkonstruktör själv kan jag förstå varför. 300W/12V=25A. Jag vill då inte routa 25A på ett 4-lagers PCB av den typ som de flesta moderkort är gjorda på

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Som elektronikkonstruktör själv kan jag förstå varför. 300W/12V=25A. Jag vill då inte routa 25A på ett 4-lagers PCB av den typ som de flesta moderkort är gjorda på

Haha spolljuden från moderkorten hade stört grannarna t o m...

Permalänk

Att dra 300W på 4 banor, 300*4=1200W genom moderkortet är inte en bra idé? Min första tanke när ni först gick ut med detta var ett stort nej.

Störningar och värme utvecklingen är allt för stort problem för att köra strömmen genom moderkortet.

Permalänk
Medlem

Skulle dock vara trevlig med någon ny kontakt för strömmen, så att det räcker med en sladd istället för flera.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt om det fungerade så att man slapp extenr ström till grafikkort, men varför det inte är praktiskt är ganska uppenbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Som elektronikkonstruktör själv kan jag förstå varför. 300W/12V=25A. Jag vill då inte routa 25A på ett 4-lagers PCB av den typ som de flesta moderkort är gjorda på

Jepp, men med 24 eller 48V hade det problemet varit mindre - men jag antar att det blir andra problem då?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle dock vara trevlig med någon ny kontakt för strömmen, så att det räcker med en sladd istället för flera.

Det med bara en sladd är väl redan här/på gång i takt med att effektiviteten ökar, till och med många GTX 1080 har ju bara en sladd, 8-pin.

Edit: Vissa GTX 950 kom utan sladd helt (iaf ASUS och EVGA hade några), nya generationen lär nog bjuda på sådana kort också.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

*ackompanjerad av windows-ljudet för urkopplad enhet*

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

När väntas PCI 4.0 komma? Samt grafikkort till det?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det med bara en sladd är väl redan här/på gång i takt med att effektiviteten ökar, till och med många GTX 1080 har ju bara en sladd, 8-pin.

Edit: Vissa GTX 950 kom utan sladd helt (iaf ASUS och EVGA hade några), nya generationen lär nog bjuda på sådana kort också.

Ja det hade varit riktigt trevligt med helt sladdlösa för HTPC-byggen. Har väl inte kommit någonting vettigt sen 750ti.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hå hå ja ja... Kabelkluttret fortsätter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Ja det hade varit riktigt trevligt med helt sladdlösa för HTPC-byggen. Har väl inte kommit någonting vettigt sen 750ti.

rx 460 är väl okej?

Hade man lite effektivare minnen (HBM) på ett rx480 och klockat ner gpu till 1ghz så hade det nog nästan kunnat köra på 75w. Har minat strax över 100w med underclockad undervoltad gpu och undervoltade minnen.

Permalänk
Medlem

Vill man få bort strömkablar får man väl skruva dit +12V/Jord-skenor i chassit istället. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Hå hå ja ja... Kabelkluttret fortsätter.

oväntat.. 300w genom pci porten känns lagom seriöst. Mitt moderkort har 2x4 pin atx en molex vilket ger 265w power till pci portarna. Tänk vad härligt om man sedan vill använda 2-3 ja kanske så mycket som 6-7 pci express portar och köra all power genom moderkortet! 7x 4stk 4pin atx portar (28 sladdar) bara för att garantera 300w på varje port. Om man sedan har en enhet som drar mer än 300w måste man ändå ansluta extra sladdar direkt till kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ja det hade varit riktigt trevligt med helt sladdlösa för HTPC-byggen. Har väl inte kommit någonting vettigt sen 750ti.

rx 460 presterar som 950/370 i dx11 titlar dock i vulkan/dx12 ökar prestandan markant! sen kommer nog nvidias 1050 vara utan sladd

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

oväntat.. 300w genom pci porten känns lagom seriöst. Mitt moderkort har 2x4 pin atx en molex vilket ger 265w power till pci portarna. Tänk vad härligt om man sedan vill använda 2-3 ja kanske så mycket som 6-7 pci express portar och köra all power genom moderkortet! 7x 4stk 4pin atx portar (28 sladdar) bara för att garantera 300w på varje port. Om man sedan har en enhet som drar mer än 300w måste man ändå ansluta extra sladdar direkt till kortet.

Är väl bara bygga moderkort med ledbanor osv som fixar det. Det blir kanske lite dyrare kort men dels vill folk ha funktionen och dels innebär det att tillverkarna kan öka vinsten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle dock vara trevlig med någon ny kontakt för strömmen, så att det räcker med en sladd istället för flera.

du får väl uppfinna och standardisera en 20pin pci-e kontakt då?

eller själva kontakten finns ju redan gammla utfasade 20p ATX kontakten skulle gå att använda då alla moderkort idag använder 24pin så att bara standardisera om den till pci-e 20pin istället då.

för antar att det är att an ska ha 2 kontakter till varje kort du stör dig på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hade i alla fall varit kul om dom höjde lite grann (inte till 300watt dock).

Runt 100 watt vore fint, men kan ju bli för dyrt att tillverka moderkort då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

rx 460 är väl okej?

Hade man lite effektivare minnen (HBM) på ett rx480 och klockat ner gpu till 1ghz så hade det nog nästan kunnat köra på 75w. Har minat strax över 100w med underclockad undervoltad gpu och undervoltade minnen.

Exakt. Minnet på RX480 tar väl 1/3 av all effekt som kortet drar. Det är den stora nackdelen med GDDR5. Tur man kan klocka ner minnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Utan en uppdaterad standard för moderkorts strömförsörjning allmänt och kanske för nätdelar också så var det orealistiskt att PCI-Ex 4.0 skulle ha 300W via bussen till att börja med...

Permalänk
Medlem

Jo det lät lite mycket med 300W direkt från moderkortet med alla dess följdproblem och standardtrassel som skulle blivit.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Över 9000 annars är det ju inte lönt att byta standard.

Permalänk
Avstängd

Blir så köp sugen när jag ser Asus moderkort dom är så fina och så bra med.

Blir skoj när PCI-E v4 kommer ut undra hur snabba SSD man kan få då?

Jag läste fel på "Intel" istället för "Inte".

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det med bara en sladd är väl redan här/på gång i takt med att effektiviteten ökar, till och med många GTX 1080 har ju bara en sladd, 8-pin.

Edit: Vissa GTX 950 kom utan sladd helt (iaf ASUS och EVGA hade några), nya generationen lär nog bjuda på sådana kort också.

Tror han mena strömsladd till moderkortet, 24pin plus 4/8pin.
Hade varit najs med helt ny kontakt till detta, storlek som en sata strömkabel eller nått sånt, som levererar mer än vad 24pin + 8pin gör idag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Tror han mena strömsladd till moderkortet, 24pin plus 4/8pin.
Hade varit najs med helt ny kontakt till detta, storlek som en sata strömkabel eller nått sånt, som levererar mer än vad 24pin + 8pin gör idag.

Som det ser ut idag lär det dröja innan vi får nya standardkontakter... skulle dock vara trevligt med en helt ny kontakt istället för molex micro-fit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den nya standarden kommer precis som PCI Express 3.0 kunna hantera upp till 75 watt direkt via moderkortet. Totalt 300 watt eller högre blir tillgängligt via externa anslutningar, precis som systemet fungerar idag.

Så förändringen är att allt är precis som vanligt

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Schluug:

Som elektronikkonstruktör själv kan jag förstå varför. 300W/12V=25A. Jag vill då inte routa 25A på ett 4-lagers PCB av den typ som de flesta moderkort är gjorda på

Nej, men skulle man inte kunna sätta en dedikerad power-pipe från ATX-anslutningen rakt ner till PCI-e-slottarna? Det hade varit så jävla skönt om man slapp strömkablarna till GPUn, som dessutom ofta är monterade helt vansinnigt och ökar profilen på grafikkortet rejält.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle dock vara trevlig med någon ny kontakt för strömmen, så att det räcker med en sladd istället för flera.

Vi är åter på P = I^2R, och en fysikalisk begränsning.
Du kan helt enkelt inte dra mer ström genom "färre kablar" utan att göra dem tjocka som tusan, vilket skulle göra PCI-E kabelns ersättare styv som en pinne... och de är redan tjocka och otympliga.

Så vill du ha bara en kabel... köp ett kort med bara en PCI-E kontakt.

Skrivet av Defender:

Tror han mena strömsladd till moderkortet, 24pin plus 4/8pin.
Hade varit najs med helt ny kontakt till detta, storlek som en sata strömkabel eller nått sånt, som levererar mer än vad 24pin + 8pin gör idag.

Faktum är att PCI-E kablarna är de kraftigaste dimensionerade kablarna vi har. De är långt mer kraftiga än SATA/IDE ström kablarna, samt du har fler trådar redan som det är, bara för att de ska orka mata strömmen.

Problemet ni två måste förstå är att om man matar långa sladdar med höga strömmar, så blir kabeln en resistans som påverkar. Mao.. du kanske inte får 12V till GPUn.. utan kanske 11,5V, resten hamnar i kabeln. Låter väl inte som något problem tänker ni, men när de flesta nätaggregat levererar spänning idag så är det ofta ca 11.75V vid max last, lägg på ca 0,5v spänningsfall på det och du är utanför ATX spec (+- 5% => 12*0.95= 11,4V) med 11,25V.

Enda sättet är att köra tjockare kablar, som kostar... då koppar är inte billigt. Annars är risken att man får instabila system pga underdimensionerade kablar.