Sweclockers - nere för underhåll

Permalänk
Avstängd

Sweclockers - nere för underhåll

Ja som rubriken. Varje morgon mellan cirka 04.30-05.00 ligger Sweclockers "nere för underhåll".

Jag förstår om det behövs ibland men vad exakt är det ni gör eftersom det måste göras varje natt?
Backup? Behövs sidan stängas ner för det? Har aldrig sett någon annan större sida som stänger ner varje morgon.

Permalänk
Medlem

Mm irriterande när man jobbar natt, och sidan ligger nere när det är som lugnast och man vill slösurfa lite...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

@Jfqvist: hände en stor krasch för 1-2 år sen då ett eller flera dygn av forums inlägg försvann då de inte gjorts backup och sen dess kör de backup varje natt.

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skånsksnapphane:

@Jfqvist: hände en stor krasch för 1-2 år sen då ett eller flera dygn av forums inlägg försvann då de inte gjorts backup och sen dess kör de backup varje natt.

Ok. Men varför kan andra sidor göra backup utan att stänga ner?

Permalänk

@Jfqvist:

Det finns olika lösningar som alla har för- och nackdelar. Den vi kör idag mår bäst av att sidan pausas under säkerhetskopian så att databasen och alla filer blir helt synkroniserade. Många andra webbplatser kör snarlika metoder och har ett par minuters nedtid per dygn, men kanske på tider som just ni inte märker av.
Generellt har vi dock webbplatsen online i stort sett hela tiden. Givetvis finns det undantag, tekniska problem och uppdateringar av källkoden kan ibland ge planerade eller oplanerade stötar med nedtid.
- Emil Åkered Redaktionell chef ♥ ★

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1384294-swec-nere-for-u...

edit/tillägg: Vet inte om @emilakered kan uppdatera oss på ifall det fortfarande är samma orsak, trots allt ett år sen han skrev det meddelandet och händer ju ganska mycket inom it på så kort tid.

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem

Tidningar

Detta är ganskja lustigt. Då lokala tidningar eller Afttonbladet eller Expressen aldrig är nere. Borde väl gå att lösa idag kan man tycka. Vad är problemet till det hela? Pengar till bättre utrustning eller vad? Finns nog forum folk som kan donera.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

#16340890

Tråd finns redan, inget som det kommer göras någoting åt i dagsläget...

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elosh:

Detta är ganskja lustigt. Då lokala tidningar eller Afttonbladet eller Expressen aldrig är nere. Borde väl gå att lösa idag kan man tycka. Vad är problemet till det hela? Pengar till bättre utrustning eller vad? Finns nog forum folk som kan donera.

Vilka tidningar har forum?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Forum?

Varför frågan om dom har forum? Mobil sidor har ingen existens, bara irritation. Så mucket som saknas på mobil sidor.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elosh:

Detta är ganskja lustigt. Då lokala tidningar eller Afttonbladet eller Expressen aldrig är nere. Borde väl gå att lösa idag kan man tycka. Vad är problemet till det hela? Pengar till bättre utrustning eller vad? Finns nog forum folk som kan donera.

Du kan heller inte skriva på de sidorna så de har ingen databas över forumanvändare att spara varje dag.
De kan helt enkelt ta ner systemen som gör att "journalisterna" inte kan skriva något i fem min när de kör en backup och fortfarande visa alla data till alla besökare.

Antalet besökare här när sidan är nere går nog att räkna på en hand vilket antagligen gjort att de valt att inte gå efter en dyrare lösning.
Finns heller inget scenario som skulle dra massa besökare till den här sidan fem på morgonen. Till skillnad från t.ex en nyhetsida.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Nu sysslar jag ej med webbsidor. Men vi kör med redundanta system där vi uppdaterar ett system i taget. Systemen är byggda så att de synkroniserar datan mellan varandra efter omstart så att systemet i princip aldrig är nere. Kostnaden för ett systemet nertid är 100 000kr/h, vilket motiverar utvecklingstid för att minska denna.

Detta med redundans låter bra, men man får utvecklingstider och kostnader som fullständigt skenar iväg. Och man måste då välja lösning efter behov. Där jag tror de på sweclockers ha gjort bra val, där de inte bara har ett bra forum utan bra recensioner, artiklar etc.

Hade ni däremot haft köp och sälj där aktioner går ut olika tider så blir det genast mer krånligt med någon downtime då och då.

Permalänk
Medlem

Backup i realtid, dvs spegling kräver inte att man tar ner siten varje dag. Den lösningen SWEC kör med känns mer som ett billigt webbhotell. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Ja som rubriken. Varje morgon mellan cirka 04.30-05.00 ligger Sweclockers "nere för underhåll".

Jag förstår om det behövs ibland men vad exakt är det ni gör eftersom det måste göras varje natt?
Backup? Behövs sidan stängas ner för det? Har aldrig sett någon annan större sida som stänger ner varje morgon.

Jag vet inte om det fortfarande är så men Nordeas internetbank låg nere väldigt ofta mellan typ 00-05 p.g.a. 'underhåll' och då är det dessutom en internettjänst man måste betala för att använda. Helt sjukt! Deras internetbank strulade väldigt ofta även under dagtid och det är helt otroligt att folk accepterar det.

Själva poängen med en internettjänst är väl ändå att man ska kunna komma åt sina pengar när och var som helst?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elosh:

Detta är ganskja lustigt. Då lokala tidningar eller Afttonbladet eller Expressen aldrig är nere. Borde väl gå att lösa idag kan man tycka. Vad är problemet till det hela? Pengar till bättre utrustning eller vad? Finns nog forum folk som kan donera.

Det är klart att det går att lösa. Av en eller annan anledning har det väl helt enkelt inte prioriterats.

Man kan väl spekulera att de förlorar så pass lite trafik av att vara nere en stund mitt i natten att det inte ansetts vara värt kostnaden att lösa det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Jag vet inte om det fortfarande är så men Nordeas internetbank låg nere väldigt ofta mellan typ 00-05 p.g.a. 'underhåll' och då är det dessutom en internettjänst man måste betala för att använda. Helt sjukt! Deras internetbank strulade väldigt ofta även under dagtid och det är helt otroligt att folk accepterar det.

Själva poängen med en internettjänst är väl ändå att man ska kunna komma åt sina pengar när och var som helst?

Jo det gäller än idag om än inte lika ofta. Men åtminstone en söndag i månaden brukar det vara. Dom förvarnar några dagar innan.
Jag tycker inte det är ett lika stort "problem" ändå, sällan jag är inne på Internetbanken den tiden.
Sen har jag personligen Nordea att tacka att jag har ett så pass bra liv som jag har så jag kan unna dom lite underhåll. Betalar förövrigt inget för min Internetbank, sånt går at förhandla bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Backup i realtid, dvs spegling kräver inte att man tar ner siten varje dag. Den lösningen SWEC kör med känns mer som ett billigt webbhotell. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Spegling är dock lika bra backup som RAID, det vill säga inte alls. Vad spegling ger är ökad redundans - vilket i sig kan vara väldigt värdefullt vid bland annat hårdvarufel - men skyddar ej mot ändringar av datat.

Ett förenklat exempel: Någon elaking lyckas med en SQL-injection och tar bort ett gäng tabeller och jobbet speglas över till den sekundära lagringen. Hur återställer man?

Nu finns det givetvis specialfall för alla tänkbara detaljer när det kommer till speglingar med tanke på antalet implementationer. Men enklaste sättet för backup är ju givetvis att spara undan all data vid ett givet tillfälle för att vara "säker" att den går att återställa i ett korrekt och konsistent utförande.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Jo det gäller än idag om än inte lika ofta. Men åtminstone en söndag i månaden brukar det vara. Dom förvarnar några dagar innan.
Jag tycker inte det är ett lika stort "problem" ändå, sällan jag är inne på Internetbanken den tiden.
Sen har jag personligen Nordea att tacka att jag har ett så pass bra liv som jag har så jag kan unna dom lite underhåll. Betalar förövrigt inget för min Internetbank, sånt går at förhandla bort

Du förhandlar inte bort kostnaden, den är helt enkelt gratis om du har ett lån på ett minsta belopp eller investeringar i banken som övergår ett visst belopp. Samma sak med kortavgift. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Legendarisk

Orsaken till nedtiden är att snapshotet tas från vår master och under tiden som detta görs får inte uppgifterna förändras. Det finns olika sätt att lösa detta på, men jag har helt enkelt inte haft tid att prioritera det. Istället är det schemalagt till den tid på dygnet när det är minst besökare inne, och det är väldigt få, men ledsen för besväret det orsakar er som surfar så dags.

Skrivet av Elosh:

Detta är ganskja lustigt. Då lokala tidningar eller Afttonbladet eller Expressen aldrig är nere. Borde väl gå att lösa idag kan man tycka. Vad är problemet till det hela? Pengar till bättre utrustning eller vad? Finns nog forum folk som kan donera.

Skulle gissa att de har större teams...

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av Biberu:

Orsaken till nedtiden är att snapshotet tas från vår master och under tiden som detta görs får inte uppgifterna förändras. Det finns olika sätt att lösa detta på, men jag har helt enkelt inte haft tid att prioritera det. Istället är det schemalagt till den tid på dygnet när det är minst besökare inne, och det är väldigt få, men ledsen för besväret det orsakar er som surfar så dags.

Skulle gissa att de har större teams...

Jag vet ingen annan sida som har så här mkt underhålls tid varje natt.
Vad är viktigast ? uptime borde vara viktigt..

Datornördar och hackers osv är kända för att mest vara vakna under tidens mörka timmar..
så känns ju konstigt att ett datorforum som detta skulle på något vis anse att man ej bör vara vaken under dessa timmar ? För att inte tala om alla LAN partyn som är i landet som ofta är flera dygn i sterck

Hur som helst.. nertiden måste minskas kraftigt det ska inte ta en timme eller va det nu för att göra en backup.. och förstår fortfarande inte vara sidan måste vara nere samtidigt man kör backup..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Jag vet ingen annan sida som har så här mkt underhålls tid varje natt.
Vad är viktigast ? uptime borde vara viktigt..

Datornördar och hackers osv är kända för att mest vara vakna under tidens mörka timmar..
så känns ju konstigt att ett datorforum som detta skulle på något vis anse att man ej bör vara vaken under dessa timmar ? För att inte tala om alla LAN partyn som är i landet som ofta är flera dygn i sterck

Hur som helst.. nertiden måste minskas kraftigt det ska inte ta en timme eller va det nu för att göra en backup.. och förstår fortfarande inte vara sidan måste vara nere samtidigt man kör backup..

Har du missat hur död sidan var kring 04 före detta? Ibland var det noll kommentarer under samma tid som sidan är nere nu.
Var typ bara spambottarna som var i farten.
Hellre en timme nertid när ingen jävel är här än en till rollback som dödar flera dagar av kommentarer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Har du missat hur död sidan var kring 04 före detta? Ibland var det noll kommentarer under samma tid som sidan är nere nu.
Var typ bara spambottarna som var i farten.
Hellre en timme nertid när ingen jävel är här än en till rollback som dödar flera dagar av kommentarer.

Om sidan måste gå ner för att göra en backup är detta inget mer en amatör lösning. Ingen seriös sida skulle acceptera någon down time. Alla svenskar bor inte heller i Sverige kanske jobbar utomlands eller på semester i en annan tidzon då kommer det gå ner mitt under dagen. Hur man än vrider och vänder på det blir det svårt att acceptera detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Immersion
Och hur mycket betalar du för den här tjänsten om jag får fråga? Du tillåter ju inte ens reklam att visas på Sweclockers så det känns inte som att du kan kräva speciellt mycket. Det är inte gratis att driva en sådan här sida.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

@Immersion
Och hur mycket betalar du för den här tjänsten om jag får fråga? Du tillåter ju inte ens reklam att visas på Sweclockers så det känns inte som att du kan kräva speciellt mycket. Det är inte gratis att driva en sådan här sida.

Handlar inte om pengar...Handlar om att deras backup lösning bör göras om så sidan inte går ner..känns mer som lathet att dom inte lyckas fixat detta.

Permalänk
Medlem

@Immersion
Bra, då utgår jag från att du gör jobbet åt dem.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@GilbertG: Hade jag besuttitet kompetensen hade jag mer än gärna gjort det, hade jag drivit sidan hade det helt klart varit en nagel i ögat för mig om sidan hade en downtime på 30 till 60 timmar per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Orsaken till nedtiden är att snapshotet tas från vår master och under tiden som detta görs får inte uppgifterna förändras. Det finns olika sätt att lösa detta på, men jag har helt enkelt inte haft tid att prioritera det. Istället är det schemalagt till den tid på dygnet när det är minst besökare inne, och det är väldigt få, men ledsen för besväret det orsakar er som surfar så dags.

Skulle gissa att de har större teams...

Hade det gått att göra en kompromiss?
Att ingen kan logga in på forumet exempelvis mellan 04:00 - 05:00 eller vad som nu anses vara lämplig tid.
Men att befintliga innehållet är läsbart?

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av GuessWho:

Hade det gått att göra en kompromiss?
Att ingen kan logga in på forumet exempelvis mellan 04:00 - 05:00 eller vad som nu anses vara lämplig tid.
Men att befintliga innehållet är läsbart?

Hypotetiskt vore det en möjlig lösning på problemet, men det är dessvärre inget som bara kan aktiveras utan en sådan funktion behöver skapas först. Ett annat alternativ vore att titta på databasreplikering, men det finns en del att tänka på där med och det behövs tid att sätta sig in i så att det blir gjort på rätt sätt. Är det här irriterande? Absolut, det vore trevligt att slippa nedtiden, men det är viktigare att backupen blir rätt gjord och det är väldigt låg aktivitet på siten så dags på dygnet, och till dess att det går att prioritera upp så är jag rädd att vi får dras med det.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Replikering är lösningen helt klart. Funkar jäkligt bra även i produktionskritiska tillämpningar.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1