Microsoft tvingar Intel och AMD att endast stödja Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

För att det är bättre för oss som kör Windows 10 om mer resurser läggs på just Windows 10 och inte på användare som envist sitter kvar på ett 7 år gammalt OS..

Det är konsumentmakt när majoriteten väljer att sitta kvar med 7 och 8.1. Det sänder en tydlig signal om att de inte valt rätt strategi med 10:an. Det enda ett vinstdrivande företag begriper som kan få dem att ändra riktning, är dålig pr och försämrad vinst.

Mera resurser till 10:an kommer inte garantera ett bättre os för konsumenterna. Bättre för Ms däremot...

De tar bort funktioner, fördummar gränssnittet, tummar på integriteten hos användarna, behandlar privatpersoner sämre än företagen och det senaste är detta, där de dikterar villkor åt företag som Intel och Amd.

Ett drygt år av tjat och tvångsmatning på kunder med 7 och 8.1 ger inte heller mersmak direkt.

Permalänk
Avstängd

Är lite tvådelad till det här och vist windows 7/8 är sämre än 10an men tvinga hårdvaru tillverkare från dom är fult då många betalat sina system och ska kunna ha rätten att använda dom men samtidigt så har microsoft haft gratis uppdatering till 10an och är inte annat än korkat att inte ta i mot 10an och är lite är du så korkad skyll dig själv scenario över det hela

Men samtidigt har MS alltid varit svin kommer antagligen alltid vara det och man börjar undra om det slutar där eller om nästa steg är en mer linux fri miljö och systematiskt börjar utrota allt som inte är MS relaterat på samma sätt dom köpt upp konkurrenter och skött sin verksamhet och man kan bli lite paranoid om framtiden med att låsa ute andra system igenom hårdvara och vore inte första gången dom försöker sånt och känslan av ett steg i den riktningen kom över mig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@tvelander: Ska jag tolka det som att inget i ditt hem är mer än 1 år gammalt, eller försöker du bara ducka från faktisk logik med ett svar som är helt tomt bortsett från insinueringen att jag är en otrevlig bölande bakåtsträvare.

Ge mig något som är lite mer solitt än att det sköljs bort när det regnar - eller svara inte.

@Marticus:
Ledsen jag blir grumpy när logik är kass. Men står fast vid att min liknelse är relevant. Vad är fel på den? Affärer är menade att ha utbud. Delen om att byta namn lade jag till för att det annars säkert skulle vara någon som inte fattade att jag var ironisk. Om du tycker det är en enorm skillnad mellan mjukvara och hårdvara kan jag ju lika gärna fråga: varför stanna där? Kan väl ta bort OSX och linux också så blir det ännu enklare för Rolf. Dessutom är din grundpelare i ditt argument att det är jobbigt för konsumenter att göra ett val och att det är bättre om de slipper. Hypotetiskt om din drop-down lista fanns, tänk vad mycket jobbigare det skulle bli för Rolf... (ironi igen - du får gärna motivera bättre).

Summa summarum: Varför skulle det vara jobbigt för Rolf att välja mellan siffrorna 7, 8 och 10? Låter oseriöst och ogenomtänkt från din sida. Är detta verkligen ditt argument till varför denna nyhet gynnar konsumenter. Jag har inte läst klart tråden - var jag verkligen den första personen som drev med detta?

När var senaste gången du knata in på typ elgiganten och kunde välja vilken version av Windows du kan köpa en laptop med? Så länge vi inte råkar vara i en övergångsfas mellan 2 Windows versioner har man väl aldrig haft den valmöjligheten? Testa och klampa in på siba idag och kom ut med en dator som kör Windows 7, inte omöjligt att de kanske kan skrapa fram en enstaka modell med något utbud är det väl knappast att tala om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte ett enda företag vill utvecka för 7 år gammalt OS

Windows är mycket äldre än 7 år, fortfarande finns det en marknad för WinXP mjukvara, medan Win8+Win8.1 tynar bort och redan har mindre marknadsandel än WinXP.

Winphone är inte ens 7 är gammalt, det är saknas vilja från programmerare och programhus att göra appar till ett döende mobilOS.

Flera GNU/gratis program som portats till Windows fungerar bättre under Linux än Windows.

Så dina sanningar/One liners är inte ett pip värt.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Då tar vi den en gång till

Skrivet av tvelander:

Varför får dom inte göra det på nya saker?

Skit i att köpa det.

Windows 10 får nästa generations processorer inte stöd för äldre versioner av operativsystemet, detta efter påtryckningar från Microsoft.

Vem vill ha windows 7 på en 2017 CPU?
Det vill jag veta!

Skrivet av SolidReactor:

Jag har tänkt att uppgradera med Vega och Zen och köra på win7, sitter idag på 6700k, fury x, 950pro och allt fungerar till 100% prestandamässigt i win7.
Jag hade testat win10 i 2 veckor ett halvår efter officiell release och funnit en del problem med deras ui design som motarbetar mitt arbetssätt och konstiga buggar med startmenyn, kontrollpanelen och språkinställningarna som inte gick att lösa, detta innan AU.
Nu efter AU släppet har jag inte testat win10 och har inte tid för det heller.

Alternativt tänkt köra linux med win7 eller/och win10 i virtualiserad miljö (typ virtual box) för vissa program.

Jag med.

Skrivet av PalmiNio:

Skulle det vara så att AMD eller Intel börjar ta bort instruktionsstöd på nya CPU som behövs för att driva gamla drivurtiner på gamla Operativsystem, ja då kommer det bli problem.

Men det är inget de gjort för vana innan och troligen inte för vana framöver.

Microsoft vill bara få mentaliteten hos deras användare att bli samma som hos Apple:

Ny hårdvara = ny mjukvara

Skillnaden är såklart att Apple kontrollerar båda stenhårt

Men du hör ingen köpa en modern Macbook idag och sen gnäller att den kommer med senaste OSX eller som tycker det är skandal att Apple inte stödjer downgrades

Skillnaden är att Windows är en separat produkt som fram till nyligen köptes för dyra pengar, medan Mac OS X inte är det, utan hänger med och är en del av en Mac-dator och kompatibilitetsproblemen har där de senaste åren varit förhållandevis minimala.

Skrivet av PalmiNio:

Sant men hur många här inne har någonsin uppgraderat en drivrutin för en CPU?

Inte jag iaf, så för mig är det ett ickeproblem.

Skrivet av hACmAn:

Jag också. Athlon64 på Windows XP.

Skrivet av aholman:

Enda anledningen till att folk sitter kvar på 7 är ju för att de tror microsoft ska stjäla och sälja deras identitet till aliens som vill kolonisera jorden

Integritet är en demokratifråga. Vifta inte bort det, pojkspoling.

Skrivet av RVX:

Jo förvisso. Inte för att jag är den som förespråkar "spionage" men det skiljer sig inte nämnvärt från Apples och Googles system vad jag vet. Men så fort ordet Microsoft hamnar i samband så höjs rösterna av någon anledning.

MacOS är ju det klart minst integritetskränkande, då Apple inte har som affärsmodell att samla in kunduppgifter för att använda i reklamsyfte och sälja vidare.

Skrivet av Mighty Mic:

Hmm – gick tillbaka till W7 på min ”arbetsdator” eftersom några av de program som jag ibland använder helt enkelt inte fungerar bra på W8.1 och W10 (exempelvis Adobe CS 4 Master Collection samt Autodesk Entertainment Suite 2010 (ink 3sd Max, Maya, Mudbox m fl)). Tur att jag i våras uppgraderade till Skylake, så att jag kan vänta några år till med att ta kostnader för att uppdatera alla program. Vid nästa uppgradering (sannolikt om sådär 5 år) så är det nog dags i vilket fall…

/M

Kör du 32-bitars Windows?

Skrivet av dpom86:

[...]

Summa summarum: Varför skulle det vara jobbigt för Rolf att välja mellan siffrorna 7, 8 och 10? Låter oseriöst och ogenomtänkt från din sida. Är detta verkligen ditt argument till varför denna nyhet gynnar konsumenter. Jag har inte läst klart tråden - var jag verkligen den första personen som drev med detta?

Ja.

(älskar dina inlägg i tråden )

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo förvisso. Inte för att jag är den som förespråkar "spionage" men det skiljer sig inte nämnvärt från Apples och Googles system vad jag vet. Men så fort ordet Microsoft hamnar i samband så höjs rösterna av någon anledning.

Apple säljer inte vidare information om sina användare till andra och är inte heller deras inkomstmodell. Google har inte tillgång till mina filsystem och filer och även begränsat tillgång till min mobil med Cyanogen rom.

Har inte heller igång GPS eller SSID scanning på mobilen och sparar inte min position i den mån att man kan gå in i Google maps för att se vart man har varit.

Eller skall alla köra, NSA finns fuck it låt alla andra veta storleken på underkläderna du bär för NSA gör det redan?

Skrivet av anon5930:

Nu har jag inte satt mig in i det men de kräver alltså hårdvara skall ha support för Vulkan för att få officiell uppdatering. I stort sätt har alla mobiler som lanserats senaste ~(1-2) åren stöd för Vulkan. Sedan är jag ganska säker att ROMs kommer få till stöd för folk som fortfarande kör inkompatibla enheter, hur bra det lär fungera är bra fråga. Kanske Android i sig kommer kräva Vulkan för sin rendering av sitt desktop.

Men förstår inte hur detta relaterar till där Microsoft AKTIVT går ut och tvingar företag att INTE ge ut drivrutiner för hårdvara ANDRA skall släppa mot att exempelvis släppa ett system som KRÄVER X feature ur hårdvaran för att få OFFICIELL lansering.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skit i att köpa det.

Windows 10 får nästa generations processorer inte stöd för äldre versioner av operativsystemet, detta efter påtryckningar från Microsoft.

Det vill jag veta!

Förmodligen dem som tycker att Windows 3.11 fortfarande är satans bra!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Förmodligen dem som tycker att Windows 3.11 fortfarande är satans bra!

Det är fortfarande satans bra! Om man sitter på en DX2 66MHZ

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Apple säljer inte vidare information om sina användare till andra och är inte heller deras inkomstmodell. Google har inte tillgång till mina filsystem och filer och även begränsat tillgång till min mobil med Cyanogen rom.

Har inte heller igång GPS eller SSID scanning på mobilen och sparar inte min position i den mån att man kan gå in i Google maps för att se vart man har varit.

Eller skall alla köra, NSA finns fuck it låt alla andra veta storleken på underkläderna du bär för NSA gör det redan?

Nu har jag inte satt mig in i det men de kräver alltså hårdvara skall ha support för Vulkan för att få officiell uppdatering. I stort sätt har alla mobiler som lanserats senaste ~(1-2) åren stöd för Vulkan. Sedan är jag ganska säker att ROMs kommer få till stöd för folk som fortfarande kör inkompatibla enheter, hur bra det lär fungera är bra fråga. Kanske Android i sig kommer kräva Vulkan för sin rendering av sitt desktop.

Men förstår inte hur detta relaterar till där Microsoft AKTIVT går ut och tvingar företag att INTE ge ut drivrutiner för hårdvara ANDRA skall släppa mot att exempelvis släppa ett system som KRÄVER X feature ur hårdvaran för att få OFFICIELL lansering.

Nu har jag inte sett något direkt som pekar på att Microsoft tvingar AMD och Intel att sluta supporta gamla OS i källan. Att de också vill få färre OS att supporta vore ju inte helt otroligt, ingen av dom supportar väl Win9x och 2000 på deras plattformar? Ens XP? Jag kan inte minnas att det blev samma liv då.

Permalänk
Medlem

Bra att stoppa bakåtsträvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det vill jag veta!

Skrivet av GilbertG:

Ni verkar ha hoppat över några inlägg i den här tråden...

Skrivet av GilbertG:

MacOS är ju det klart minst integritetskränkande, då Apple inte har som affärsmodell att samla in kunduppgifter för att använda i reklamsyfte och sälja vidare.

Det kanske stämmer, men jag blev permanent avskräckt när jag läste det här (sysslar en del med musik själv, vilket dessvärre också är en av anledningarna till att jag inte kan byta till Linux utan vidare): https://blog.vellumatlanta.com/2016/05/04/apple-stole-my-musi...

Skrivet av anon5930:

Jag tycker faktiskt inte det är samma sak att ett OS ställer hårdvarukrav (det har de ju alltid gjort - minst si och så mycket RAM, minst så och så snabb CPU, minst ett grafikkort med stöd för DirectX/OpenGL/whatever version si och så) som att hårdvara ställer OS-krav, särskilt inte om det är OS-tillverkaren som tvingar hårdvarutillverkaren att ställa de kraven. Och om nu Win10 var så fantastiskt förstår jag inte heller varför någon måste tvinga någon till någonting, folk hade väl uppdaterat självmant vid det här laget i så fall?

Skrivet av Gropenator:

Men nu har jag heller inte spelat på ett tag, klarar mig med Gimp (som jag redan körde under W7), osv, och den dagen jag får för mig att vilja spela igen, då blir det antingen en konsol eller att jag virtualiserar W10 som ett renodlat spelos.

Nu har jag inte testat att virtualisera Windows i Linux, men, får du inte askass prestanda i spel om du spelar dem i en VM? Jag har också många gånger och på ett flertal olika maskiner försökt att köra en Linux-VM i Windows men har aldrig någonsin fått OpenGL att fungera i VM:en. Är det lättare åt andra hållet?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viochee:

Huh?
vet inte riktigt vad du menar

Om vi tar det som en metafor så är den inte så bra i detta fall, de som köper kommande kaby lake och ZEN (?) får väl informationen att det är windows 10 som stöds, inte så att någon butik kommer sälja datorer med dessa CPUs och windows 7 direkt.
när de släppte windows 7 m.m har de inte listat att det kommer ha stöd för en viss plattform eller CPU

det jag försöker säga är att personen som köper CPUn får helt enkelt acceptera att det är windows 10 som gäller och ingen tvingar dig att köpa CPUn, som i din metafor att någon tvingar ut någon

Det är ju just tvånget att ha senaste windows som är utrökningen indirekt. Att man inte får välja om man vill ha senaste tekniken. Varför skulle man inte kunna få ha win 8 åtminstone menar du? Lär ju knappast vara några problem att integrera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Skit i att köpa det.

Det vill jag veta!

Vem vill ha en "vanlig skärm" till en dator 2017 dator när det finns VR headset? Jag vet ingen..

Som svar på din fråga så har inte alla råd att kanske lägga ut 100tals miljoner på att uppgradera sin plattform för windows 10, ja det är tragisk att folk/företag har så usel ekonomi. Även om huvudprogramvaran ligger på en server så är det ej ovanligt med att klientversioner finns installerade på klienter. Och för att byta os till windows 10 på klienten måste man skaffa ny programvara för allt inklussive servern.

Sedan borde Intel/AMD och Microsoft få göra som de vill, detta med att Microsoft lägger sig i vad AMD och Intel för är dock inte på något sätt bra.

För vanliga privatpersoner så har vissa mängder av hårdvara som ej fungerar i windows 10 och en del av denna hårdvara är riktigt dyr att byta ut. T.ex. har jag en plc som jag ej kan prata med i windows 10, att köpa en ny plc och programmera om denna kostar typ lika mycket som en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst är det svårt att klämma in de senaste PCIe grafikkorten i en MBP, men om man jämför laptops med Windows med laptops med macOS där extra maskinvara stoppas in via USB, Thunderbolt eller körs trådlöst håller jag inte med om att macOS speciellt mycket sämre stöd än Windows. Använder USB-Ethernet, USB-serial, skrivare och en rad andra saker som alla fungerar out-of-the-box för båda OSen.

Problemet är betydligt större än så. Laptops från 2014, som då levererades med Windows 8.1, och där allt verkligen fungerade klockrent under Win8.1 har problem i Win10. Ett exempel är XPS15 där grafikdrivarna strular under Win10 (satans Optimus, ska aldrig köpa en laptop med dGPU igen!), som tur är går det att "lösa" genom att tvinga in Win8.1 drivarna för chipset och Intel GPUn.

Ett riktigt sorgebarn under Windows är sleep-mode, begriper inte hur det kan vara så svårt att få till korrekt (framförallt när det är en sak som fungerar 100 % av fallen på alla MBP och MBA jag haft). Detta är också något som fungerade helt perfekt under Win8.1, vilket som sagt kom med datorn, under Win10 fungerar det oftast men inte alltid. Ibland bara vägrar datorn att vakna, med hård omstart som enda lösning... Här finns tyvärr ingen känd lösningen än och Dell lär knappast lägga några resurser på det då det finns två nyare modeller av XPS15. En laptop > 20k som lanserades sent 2013, kom till Sverige tidigt 2014 är alltså redan historia p.g.a. undermåligt HW-stöd i senaste Windows...

I.o.f.s. gäller även det omvända. Vi kör Win7 på jobbet (jag fördrar absolut Win8 och Win10 över Win7!), det på datorer som i dagens läge levereras med Windows 10. Visst fungerar det mesta helt OK även i Win7, verkar som "företagsmodeller" får rätt bra drivar-stöd för just Win7 då många företag är kvar där. Men det finns problem, problem jag gissar inte existerar om man kört det OS datorn levererades med.

Och verkar ju inte hjälpa med få versioner, Surface 3/4 har ju haft betydligt mer problem än MBA/MBP. Finns betydligt större variation i HW hos 7-8 år av MBP/MBA...

Nästa laptop blir en MBP med macOS (Linux går ju lika bra att virtualisera där som under Windows). Spelar ingen roll att de är dyra i inköp, sett till livslängden är de klart billigare än Windows-dito.

Håller med att win 10 i vissa fall inte är svaret. Tycker min äldre PC gick bra mycket stabilare med Win 8.1 än Win 10.

Skrivet av fermia:

För att det är bättre för oss som kör Windows 10 om mer resurser läggs på just Windows 10 och inte på användare som envist sitter kvar på ett 7 år gammalt OS..

Win 10 har gjort att jag stängt av uppdateringar helt i 10:an. Bara för AU uppdateringen förstör pro fullständigt, detta ska ju vara en företagslicens.

Fick upp en popup med reklam för ett tag sen och då blev jag rätt sur. Nej har hellre ett ouppdaterat OS än få in mer skit från MS, MS bakar även in drivrutiner i sina uppdateringar (om man inte är snabb nog att stänga av det), fick problem direkt på grund av MS installerade drivers mot min vilja (fick av det och avinstallerade drivers).

Nej win 10 är inte framtiden än, samt blir inte dyrare att supporta win 7 som används av 50% av befolkningen minst. MS har ju även krav att hålla igång supporten par år till. Får hoppas något bättre kommer när Win 7 tappar sin support, för 10:an är inte bra än och deras AU förstörde pro helt (ingen poäng att välja den licensen längre, jag funderade starkt på att köpa en pro licens utöver den jag har på min andra dator, men tur att jag lät bli).

enterprise är den licensen som verkar vettigast idag, så man slipper vara försökskanin och kan få bestämma själv (dock omöjligt att få tag i).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så win10 funkar sådär på en två år gammal laptop. Ok. Men frågan vi bör ställa oss är... kommer du uppgradera CPU i den?? Extremt få som gör. Handlar ju om win10 plus nya cpus. Inget som hindrar folk att behålla allt gammalt o köra vidare.

Jag misstänker att anledningen till att det här ens togs upp är att diskussionen har spårat ut lite och handlar om varför man inte vill uppgradera till Windows 10. Yoshman ger en bra förklaring till varför man ibland inte vill göra det med existerande hårdvara.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Det är fortfarande satans bra! Om man sitter på en DX2 66MHZ

Helt rätt, om man nu bara använder ändamålsenlig hårdvara.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Det är ganska lite som behövs för att få ordning på 10:an, operativsystemet är grunden stabilt och presterar bra men vill man få med användare och företag som använder tidigare versioner på att uppgradera så måste man lyssna på de argument varför så inte skett och handla därefter, det är inte vi som kund som ska anpassa oss till Microsoft utan tvärt om.

Med Win7 skalade man av onödigt bjäfs från Vista och det blev succé direkt, med 10:an gjorde man samma sak igen från 8.1 men la till endel annat, man har inte riktigt lärt sej läxan, lyssna på kunderna och ge vad dom vill ha.

Istället satsar de energin på att tvinga folk. Men PC-användare vill inte ha ett OS tillverkat för mobiltelefoner och plattor. Problemet är att det vill MS: De hoppas nämligen få fart på mobilOSförsäljningen på detta vis. De tänker "om PC-användarna känner igen OS:et så köper den en MS OS telefon".

Så MS skiter helt sonika i vad användarna vill ha, för det går stick i stäv mot deras affärsplan. Istället tvingar de dem.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä men skulle jag sluta utveckla och stödja det OS som finns så skulle jag va utan jobb.

Windows 10 slår windows 7 med hästlängder.

Jag går på fakta inte åhh "windows 10 suger blablba från alla okunnikga folk"

Tills du tittar på IOPs iaf. För konstigt nog är Win 2008 med NVMe pålagt, snabbare, lägre latency och bättre än samtliga Windows Server efter. Samma verkar faktiskt gälla för Win 7 vs 8/10.

Nu säger jag inte att denna "en fördel" är en anledning att backa allt, men min poäng är, folk som i blindo bara ser fördelar, är också utvecklingshämmade, då de utvecklar saker till det sämre, inte bättre.

Men jag håller med att Windows 10 har en hel del fördelar, men fördelarna blir inte fler verkar det som, och nackdelarna börjar komma på hög nu. DX12 är ju inte direkt den "hit" som den borde varit om man säger så...

Sen ser jag hellre Windows 8 i min maskin som det ser ut nu, vs Win 10, just för att jag har kvar kontrollen över saker.
Och att kalla det gammalt är bara löjligt. Win 10 släpptes 2015, där 8.1 släpptes 2013. 2 år är banne mig inte lång tid för OS utveckling och jag förstår inte varför det borde överges, även om du kanske vill bort från Windows 7.

Båda OSen ska ha extended support till 2020, oavsett, så det spelar noll roll vad de gör innan dess, då det ska patchas för säkerhet ändå.
Windows 8.1 har tom Mainstream stöd fram till 2018, och jag både förväntar mig och kräver att de uppehåller den och ger det stöd till detta OS som de ska ha, till det datumet.

Faktum är att Windows 10s "livstidsdesign" är om något ännu mer problematiskt för hårdvarulivslängd, för en dag kommer en uppdatering, och då slutar din dator att fungera. Eller tror du ärligt att de kommer fortsätta stöda alla moderkort, grafikkort, skrivare och liknande i all framtid för alla Windows 10?

Nej. Utan en dag, utan din kontroll, så startar datorn om, och sen slutar saker att fungera rätt, då inga kompatibla drivare finns till den.

Och om ovan inte sker med drivarna/hårdvara, så har Windows, officiellt, slutat utvecklas totalt och de måste stöda en evigt växande skara hårdvara i all evighet. Så vilket vill du ha? Eller vilket tror du vi får leva med?

***bort/mod***

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dafydd:

Ni verkar ha hoppat över några inlägg i den här tråden...

Det kanske stämmer, men jag blev permanent avskräckt när jag läste det här (sysslar en del med musik själv, vilket dessvärre också är en av anledningarna till att jag inte kan byta till Linux utan vidare): https://blog.vellumatlanta.com/2016/05/04/apple-stole-my-musi...

Jag tycker faktiskt inte det är samma sak att ett OS ställer hårdvarukrav (det har de ju alltid gjort - minst si och så mycket RAM, minst så och så snabb CPU, minst ett grafikkort med stöd för DirectX/OpenGL/whatever version si och så) som att hårdvara ställer OS-krav, särskilt inte om det är OS-tillverkaren som tvingar hårdvarutillverkaren att ställa de kraven. Och om nu Win10 var så fantastiskt förstår jag inte heller varför någon måste tvinga någon till någonting, folk hade väl uppdaterat självmant vid det här laget i så fall?

Nu har jag inte testat att virtualisera Windows i Linux, men, får du inte askass prestanda i spel om du spelar dem i en VM? Jag har också många gånger och på ett flertal olika maskiner försökt att köra en Linux-VM i Windows men har aldrig någonsin fått OpenGL att fungera i VM:en. Är det lättare åt andra hållet?

Jag ser det som samma sak. Utvecklaren av operativsystemet säger vad som gäller. Är det dåligt att Microsoft "tvingar" så bör det också vara dåligt när Google "tvingar".

Folk uppdaterar snart nog när de köper nya datorer. De flesta uppgraderae inte licensen och hanterar den inte ens då den oftast ingår i datorköpet. Windows 10 är unikt där det var gratis för första gången. Ett helt år har folk haft på sig. Med tanke på allt fud som sprids så är det inte förvånande att många säkert känt onödig oro inför eventuell uppgradering. Räcker ju att läsa inläggena här på sweclockers för att se konspirationsteorier och överdosering av aluminium.

Samtidigt som man hittar på alla möjliga anledningar till att inte använda Microsofts produkter så använder man utan problem konkurrenternas produkter som isåfall gör samma sak. Google är inte oskyldig. Inte Apple heller, även om de imponerade i konflikten med FBI tidigare i år. Sedan använder folk Facebook, Twitter och allt annat utan problem.

Om man är så otroligt emot ett av de företag som påstås göra allt man påstår men ignorerar att problematiken finns på flera, kanske alla, företag. Jag hoppas några inser problematiken här.

Vad gäller virtualisering så går det bra om man har en dator som klarar GPU passthrough, då får den virtualiserade datorn fysisk kontakt med grafikkortet vilket är vad som annars ställer till det. Trevlig lösning om man har rätt behov, min nästa dator kommer byggas just för att klara av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Håller med att win 10 i vissa fall inte är svaret. Tycker min äldre PC gick bra mycket stabilare med Win 8.1 än Win 10.

Win 10 har gjort att jag stängt av uppdateringar helt i 10:an. Bara för AU uppdateringen förstör pro fullständigt, detta ska ju vara en företagslicens.

Fick upp en popup med reklam för ett tag sen och då blev jag rätt sur. Nej har hellre ett ouppdaterat OS än få in mer skit från MS, MS bakar även in drivrutiner i sina uppdateringar (om man inte är snabb nog att stänga av det), fick problem direkt på grund av MS installerade drivers mot min vilja (fick av det och avinstallerade drivers).

Nej win 10 är inte framtiden än, samt blir inte dyrare att supporta win 7 som används av 50% av befolkningen minst. MS har ju även krav att hålla igång supporten par år till. Får hoppas något bättre kommer när Win 7 tappar sin support, för 10:an är inte bra än och deras AU förstörde pro helt (ingen poäng att välja den licensen längre, jag funderade starkt på att köpa en pro licens utöver den jag har på min andra dator, men tur att jag lät bli).

enterprise är den licensen som verkar vettigast idag, så man slipper vara försökskanin och kan få bestämma själv (dock omöjligt att få tag i).

Du motsäger dig lite nu..Kanske just det som jag skrev kan göra så just Windows 10 blir bättre ifall mer resurser läggs på Win 10 istället för ett gammalt OS
Vem vet reklamen i Windows 10 kanske betalar för supporten till Windows 7

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Istället satsar de energin på att tvinga folk. Men PC-användare vill inte ha ett OS tillverkat för mobiltelefoner och plattor. Problemet är att det vill MS: De hoppas nämligen få fart på mobilOSförsäljningen på detta vis. De tänker "om PC-användarna känner igen OS:et så köper den en MS OS telefon".

Så MS skiter helt sonika i vad användarna vill ha, för det går stick i stäv mot deras affärsplan. Istället tvingar de dem.

Japp Windows 10 är en ren mobil plattform ..Har du ens testat Windows 10 ??

Windows 8 ja det var mer som det du skriver men knappast Windows 10

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag ser det som samma sak. Utvecklaren av operativsystemet säger vad som gäller.

Nej, det Google gör motsvarar att MS skulle kräva att man behövde en Kaby Lake för att köra Windows 10, inte tvärtom.

Skrivet av anon5930:

Folk uppdaterar snart nog när de köper nya datorer. De flesta uppgraderae inte licensen och hanterar den inte ens då den oftast ingår i datorköpet. Windows 10 är unikt där det var gratis för första gången. Ett helt år har folk haft på sig.

För egen del har jag låtit bli att uppgradera för att jag inte litar på att min gamla skruttiga dator kommer fungera i Win 10. När jag väl skaffar en ny dator kommer jag säkert använda Win 10, även om jag gärna hade haft alternativet att låta bli om jag så önskade.

Skrivet av anon5930:

Med tanke på allt fud som sprids så är det inte förvånande att många säkert känt onödig oro inför eventuell uppgradering. Räcker ju att läsa inläggena här på sweclockers för att se konspirationsteorier och överdosering av aluminium.

Och istället för att motbevisa konspirationsteoretikerna inför MS först tjat, sen ett missvisande GUI, sen tvång. Vore det inte lite mindre suspekt att helt enkelt övertyga skeptikerna istället? Tvång är alltid suspekt.

Skrivet av anon5930:

Samtidigt som man hittar på alla möjliga anledningar till att inte använda Microsofts produkter så använder man utan problem konkurrenternas produkter som isåfall gör samma sak. Google är inte oskyldig. Inte Apple heller, även om de imponerade i konflikten med FBI tidigare i år. Sedan använder folk Facebook, Twitter och allt annat utan problem.

Det här argumentet håller inte. Inser du inte skillnaden mellan att ha övervakningskameror på allmänna platser och att ha det i folks sovrum?

Skrivet av anon5930:

Vad gäller virtualisering så går det bra om man har en dator som klarar GPU passthrough, då får den virtualiserade datorn fysisk kontakt med grafikkortet vilket är vad som annars ställer till det. Trevlig lösning om man har rätt behov, min nästa dator kommer byggas just för att klara av detta.

Det låter ju bra, ja. Hur vet man om ens dator klarar det? Är det en GPU-grej eller har det mer med chipsetet på moderkortet att göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ingen VILL utvecka för gammalt OS.... sen att dom måste är en annan sak.

De måste göra det för att tjäna pengar dock...

Och jag köper inte rigtigt slutsatsen av det du hävdar ovan, dvs att ingen VILL tjäna pengar!

Jag skulle gladeligen utveckla mjukvara till win 3.11 om det innebar att jag tjänade 10ggr mer än att utveckla till win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Kör du 32-bitars Windows?

Självklart, så att jag har stöd för massor av RAM! Kan inte få nog av RAM! Och 32-bitar stödjer det sååå bra...

Eller vad tror du själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Windows 7 = Ja
Windows XP = Nej

XP är inte vanligt och där det råkar finnas kvar så är det för att just hårdvaran inte bytts ut och det är ingen vettig människa på ett IT område som skulle rekommendera en uppgradering av hårdvara på en XP maskin och sen behålla XP. Av uppkopplade datorer är det snart mindre än 1% som har XP.

Enligt Netmarketshare har 9% av desktop användare fortfarande win XP och enligt följande länk hade fortfarande 33% win XP i t.ex. Egypten 2014.

Andra sidor hävdar att win XP fortfarande har över 6% globalt.

Skrivet av PalmiNio:

Även om du skulle få igång XP på en modern CPU idag så har alla andra hårdvarutillverkare i världen redan slutat producera drivrutiner till Windows XP.

I princip ingen av användarna använder en modern CPU, eller moderna grafikkort eller annan modern hårdvara i de fattigare delarna av världen. Det var det som var min poäng!

I många fall sitter de på 10+ år gamla desktop datorer & skärmar köpa begagnade från väst, och därför kan de inte ens köra Win10 om de så fick det gratis, de måste köra gamla OS som fungerar bra till datorerna. När de "upgraderar" sin hårdvara är det för att den 12-15 år gamla dött och de köpt en begagnad som bara är 8 år gammal!

Jag är skulle inte bli ett dug förvånad om Windows XP fortfarande har större market share på desktop än vad win 10 har i ställen som t.ex. Egypten/Kina/Indien/Mellanöstern.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur "tvånget" var utformat, det framgår inte. Och det verkar inte som att Intel och AMD är missnöjda med detta heller av vad jag förstått. Hade det varit samma shitstorm om de själva tagit detta beslut utan MS uppmuntran?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dafydd:

Nej, det Google gör motsvarar att MS skulle kräva att man behövde en Kaby Lake för att köra Windows 10, inte tvärtom.

För egen del har jag låtit bli att uppgradera för att jag inte litar på att min gamla skruttiga dator kommer fungera i Win 10. När jag väl skaffar en ny dator kommer jag säkert använda Win 10, även om jag gärna hade haft alternativet att låta bli om jag så önskade.
Och istället för att motbevisa konspirationsteoretikerna inför MS först tjat, sen ett missvisande GUI, sen tvång. Vore det inte lite mindre suspekt att helt enkelt övertyga skeptikerna istället? Tvång är alltid suspekt.

Det här argumentet håller inte. Inser du inte skillnaden mellan att ha övervakningskameror på allmänna platser och att ha det i folks sovrum?

Det låter ju bra, ja. Hur vet man om ens dator klarar det? Är det en GPU-grej eller har det mer med chipsetet på moderkortet att göra?

Jag håller inte med dig men förstår samtidigt hur du ser på saken.
Och övervakning är övervakning, hur man än vill vinkla det. Facebook och Google vet garanterat mer om användaren än Microsoft gör eller förnodligen någonsin lär göra. Facebooks och Googles övervakning är väl känd, vad gäller Microsofts eventuella övervakning finns det vad jag vet bara konspirationsteorier.

Och förstå mig rätt, även jag ser en hel del brister med Windows 10, speciellt efter AU-uppdateringen (jag är Pro-användare, försämrades rätt mycket för oss i och med AU) men på det hela är det fortfarande det bästa Microsoft gjort i mitt tycke. Blir det sämre är även jag redo att byta OS, backa till Win8.1 som är det näst bästa för min användning, eller i värsta fall gå över till Apple eller mer troligt köra Windowd virtualiserat för spel under antingen ESXi eller kanske npgon Linux-distro om jag hittar någon som duger.

------

Det är en hel del som måste fungera ihop, och teknik som måste finnas stöd för både i CPU och moderkort. Tekniken är IOMMU (kallas för Intel VT-d och AMD-Vi eller för äldre system just IOMMU för AMD) och långt ifrån alla processorer stödjer detta, speciellt på Intel-sidan då det är en premium-funktion man betalar för dyrare processorer för.
Sedan måste moderkortet stödja och kan krävas en del research för att kolla så att moderkort som ska ha stöd verkligen fungerar med detta.

Och sedan gäller det att grafikkortet kan användas för ändamålet. Jag är lite ouppdaterad med hur det ser ut idag med nya kort men tidigare hade AMDs grafikkort högre kompatibilitet än Nvidia. Kan ha ändrats på senare tid men även där viktigt att kolla så kortet fungerar för ändamålet.

Låter kanske krångligt men finns mycket diskussioner på entusiastforum och även byggloggar och inspiration.
Finns även en hel del Youtube-klipp som visar upp system som används på detta sätt. Kan inte länka då jag är låst till mobil dagtid men gpu passthrough och virtual gaming bör ge bra trådar/sidor och klipp att kika på.

Kan tillägga att man kan använda en Linux-distro som grund och hypervisor på detta eller exempelvis VMwares ESXi. Absolut viktigast är att hårdvaran är kompatibel. Lite pyssligt med men för rätt behov så är det grymt trevliga lösningar.

Jag gjorde själv missen att köpa fel CPU vid senaste uppgraderingen. Körde X58 och i7 920 innan som stödde men såg fel vid köpet av nuvarande Z77 och 2700K plattform. Tänk byta CPU länge men blir att invänta kommande byte, redan använt nuvarande system i fyra år och vill satsa på något rejälare istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CynXen:

Frågan är ju hur "tvånget" var utformat, det framgår inte. Och det verkar inte som att Intel och AMD är missnöjda med detta heller av vad jag förstått. Hade det varit samma shitstorm om de själva tagit detta beslut utan MS uppmuntran?

Det jag är inne på med. I källan så ser jag inget som direkt bevisar att dessa företag tvingas sluta supporta gamla OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Nääääe nu jävlar går jag över till LINUX!!

Förutom då för att jag gick över till Linux för drygt ett år sedan... Detta efter min första kontakt med de program som Microsoft installerade för att rota igenom alla mina diskar för att kontrollera att min hårdvara var kompatibel.

Och ett år senare så känner jag inte alls att jag på något vis saknar något jag behöver eller att jag skulle vilja byta tillbaka igen. Min produktivitet har ökat och mitt system har aldrig varit så uppdaterat som det är nu

Men nu har jag heller inte spelat på ett tag, klarar mig med Gimp (som jag redan körde under W7), osv, och den dagen jag får för mig att vilja spela igen, då blir det antingen en konsol eller att jag virtualiserar W10 som ett renodlat spelos.

Vilken dist kör du? Jag dualbootar med Kubuntu. Kul att se att det finns folk som gör verklighet av "hoten" Om Linux på desktop slutar vara ett enprocentsträsk så är det bättre för alla, men de flesta gör som sagt aldrig verklighet av "hotem".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Det är ju just tvånget att ha senaste windows som är utrökningen indirekt. Att man inte får välja om man vill ha senaste tekniken. Varför skulle man inte kunna få ha win 8 åtminstone menar du? Lär ju knappast vara några problem att integrera.

win 7 och 8 lär ju fungera utan problem med de nya CPUna, bara att de inte garanterar något, kan vara vissa funktioner som inte fungerar som tex nya strömsparfunktioner m.m

är väl exakt samma som Apple/Google m.m kör, de går säkert att dra in 3-4 år gammalt OS med senaste hårdvaran de släpper, men de garanterar inte att det kommer fungera bra