Valve stäms för patentintrång rörande chatt och videoströmning

Permalänk
Melding Plague

Valve stäms för patentintrång rörande chatt och videoströmning

En av världens äldsta teleoperatörer anklagar Valve för patentintrång, gällande alltifrån basala funktioner som chatt till videoströmning i distributionstjänsten Steam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Here we go again...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

en del patent är rent av dåraktiga

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Patent där man beskriver generella funktioner snarare än att de är kopior av kod etc, lycka till med det där! Idiooots

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Patenten var inte dåraktiga när dom godkändes möjligtvis, men med tanke på hur det ser ut idag jämfört med då är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur skevt bolagen tolkar patent är det inte konstigt att vi har en skev copyright debatt...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Det är som det är, blir inte ens förvånad längre.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag älskar att Dum och Dummare ligger som länkad produkt. <3

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Låter så att nån har dåligt med pengarna för att gräva upp sånt här nu xD

Vad är nästa grejen? Ford stämmer alla andra biltillverkerna för att dem har kopierat grundideen från Model T eller?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Detta är så löjligt. Varför ska just Valve ställas till rätta för att använda basfunktioner som chat. Det borde vara olagligt att begära patent för funktioner man själv inte har innoverat. :\

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Ingen som tagit patent på h2o än?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

super Wall of text, här är iallafall det steam stäms för,

Valve Infringes the Gittins Patent
26. The Gittins Patent (U.S. Patent No. 6,578,079) was issued by the USPTO on June
10, 2003. BT is the lawful owner by assignment of all rights, title and interest in the Gittins
Patent, including the right to sue for patent infringement and damages, including past damages.
27. The Gittins Patent relates generally to providing users with content that originates
from multiple subscription services and delivering it through a single portal where a customer
may access content for which it has access rights. The user requests content directly from the
portal instead of requesting content separately from each of the subscription services. The portal
can obtain the items from the remote sources or, alternatively, from readily-accessible storage
associated with the portal where the items were previously stored so that they are available on
demand.
28. The Gittins Patent has previously been asserted in this Court in British
Telecommunications plc v. Google Inc., C.A. No. 11-1249-LPS and is the subject of a claim
Case 1:16-cv-00646-UNA Document 1 Filed 07/28/16 Page 5 of 28 PageID #: 5

6
construction Order issued by Judge Stark dated September 9, 2013, and an accompanying
Memorandum Opinion of the same date.
29. As described in detail below, Valve’s Steam infringes the Gittins Patent as
construed by this Court. Valve’s Steam locally stores third-party content, such as video games,
and, through the Steam platform, makes them accessible to users who have access rights,
precisely as claimed.
Valve Infringes the Newton Patent
30. The Newton Patent (U.S. Patent No. 6,334,142) was issued by the USPTO on
December 25, 2001. BT is the lawful owner by assignment of all rights, title and interest in the
Newton Patent, including the right to sue for patent infringement and damages, including past
damages.
31. The Newton Patent relates generally to a method for delivering structured
messages comprised of information and data parts to an intended audience in a reliable and
predictable manner. Messages are stored as files at a server for retrieval by the intended clients.
Each client transmits requests for messages to the server at automatic and periodic intervals.
32. As described in detail below, Valve’s Steam Chat infringes the Newton Patent.
Valve’s Steam Chat delivers messages to users comprised of information and data parts. The
messages are stored as files at a Valve server for retrieval by the intended uses. The Valve
software client transmits requests for messages to the Valve server at automatic and periodic
intervals, which are subsequently displayed at user terminals.
Valve Infringes the Beddus Patent
33. The Beddus Patent (U.S. Patent No. 6,694,375) was issued by the USPTO on
February 17, 2004. BT is the lawful owner by assignment of all rights, title and interest in the
Case 1:16-cv-00646-UNA Document 1 Filed 07/28/16 Page 6 of 28 PageID #: 6

7
Beddus Patent, including the right to sue for patent infringement and damages, including past
damages.
34. The Beddus Patent relates generally to a communications system in which a user
is provided with different communication mechanisms and each mechanism is associated with a
call control protocol. The user’s status is monitored, and when the user is determined to be
logged out of the system, persistent communication mechanisms are available and at least one
non-persistent communication mechanism is unavailable.
35. As described in detail below, Valve’s Steam Messaging infringes the Beddus
Patent. Valve operates a communications network to support Valve Steam Messaging where
users are provided with different communications mechanisms (e.g., text chat and VoIP calls),
and each mechanism is associated with a call control protocol. A user’s status is monitored, and
when the user is determined to be logged out of the system, text chat (here, a persistent
communication mechanism) is available and VoIP calls are disabled.
Valve Infringes the Buckley Patent
36. The Buckley Patent (U.S. Patent No. 7,167,142) was issued by the USPTO on
January 23, 2007. BT is the lawful owner by assignment of all rights, title and interest in the
Buckley Patent, including the right to sue for patent infringement and damages, including past
damages.
37. The Buckley Patent generally relates to a multi-user display system and method
for controlling a communal display that includes at least two independent workstations and an
interface server for connection to a data network.
38. As described in detail below, Valve’s Steam Broadcasting infringes the Buckley
Patent. Steam Broadcasting controls a communal display that allows a game player to share a
Case 1:16-cv-00646-UNA Document 1 Filed 07/28/16 Page 7 of 28 PageID #: 7

8
streaming video of their game play with one or more second users. Steam Broadcasting also
uses an interface server that manages the users and their requests

Dold text
Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Moderator
Testpilot

Trollololololololol

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

Låter så att nån har dåligt med pengarna för att gräva upp sånt här nu xD

Vad är nästa grejen? Ford stämmer alla andra biltillverkerna för att dem har kopierat grundideen från Model T eller?

Beror på hur vardaglig grejen är, även om du har giltigt patent på smörkniven kan du ändå inte använda det. För det är för vanligt föremål. Det gäller även bilar (men man kan patentera vissa delar och komponenter)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Beror på hur vardaglig grejen är, även om du har giltigt patent på smörkniven kan du ändå inte använda det. För det är för vanligt föremål. Det gäller även bilar (men man kan patentera vissa delar och komponenter)

Tejp och Termos (Thermos) är väl det bästa exemplet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kanske den största cancern i modern historia enligt mig. Kolla den här med:
https://www.youtube.com/watch?v=sG9UMMq2dz4

Permalänk
Medlem

Jävla gamar. Hoppas British Telecom går i KK.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

De kontaktade Valve's support center 2015 med frågan? Då borde de ju trots allt få svar när som helst nu.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Fan om det med "chatt" går igenom då jeklar kommer de få stålar. Facebook, origin, EA, blizzard etcetcetcetc använder ju också chattfunktion

Eller har jag missförstått alltsammans?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Inaktiv

Demokrati i ett nötskal. En otroligt massa skitlagar finns som vanligt folk hatar, ingen direkt makt har vi att påverka detta för skitstövlarna i riksdagen gör som de själva vill. Även om vi kan rösta på ett parti så har vi svårt att bestämma vilka sektlederare partiet ska ha och det är för vanligt folk omständligt att gå med i sekten lokalt och försöka påverka ledaren(diktatorn) detta sätt.

För Patent, kassetavgift, upphovsrätt är exempel på lagar som de flesta vill ändra. (o.b.s. ändra ej nödvändigtvis ta bort) Trots detta har vi direkt igen makt att göra något åt det och det blir som artikeln bestämmer knepiga rättsärenden. Att rösta på piratpartiet, ja då har man slängt bort sin röst i alla andra frågor.

Utan att veta något om exakt vad patenten innehåller så förvånar det mig inte alls om de vinner. Även om jag nu tycker det är mycket konstigt och jag kan inte begripa hur sunt förnuftiga domare skulle kunna dämma till deras fördel.

Permalänk
Medlem

Dagens nyheter 😀. Hoppas nu att dom åker dit så det stinker om det ifall dom är skyldiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Valve hade kunnat besvara BT när det där dök upp från början istället för att med typisk amerikansk arrogans ignorera ärendet helt.

En stämningsansökan kanske får Valve att faktiskt prata med BT.

Förvånar dock inte ett dugg att många här redan kastar skit på BT och försvarar Valve utan att ens kolla upp något först.

Permalänk
Inaktiv

På följande länk hittar jag patenten:
https://www.rockpapershotgun.com/2016/08/31/bt-valve-patent-i...

Lite utdrag: Från följande patent. http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HI...

1. A node for providing an information service in an intelligent communications network, the node comprising: data storage means for storing customer identities, respective customer-associated lists of identities of information items (hereinafter referred to as items) for which the respective associated customer has access rights, and identities of item-associated information sources which store the respective items; means for accessing the data storage means; signalling means for receiving and transmitting messages; means for reading an access request message received by said signalling means and providing at least a customer identity extracted therefrom; and control means responsive (a) to the provision by said reading means of a customer identity not accompanied by an item identity to retrieve, via said accessing means, a customer-associated list corresponding to said customer identity and to send a message including said retrieved list to the customer via said signalling means, and (b) to the provision by said reading means of an item identity received in a reply message from the customer to retrieve, via said accessing means, the corresponding information source identity, to retrieve the requested item from the corresponding information source, and to send a message including at least the first page of the retrieved item to the customer via said signalling means.

2. A node as claimed in claim 1, wherein said identities of said item-associated information sources are stored in a list, and the control means is arranged to ascertain the identity of the information source associated with said item identity by accessing said list of item-associated information sources in accordance with the received item identity.

3.....

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga.. Jag skulle inte kalla det för ett patent snarare en systembeskrivning som man tar fram för att göra en bra skattning av hur lång tid något tar att utveckla. Kanske har telefonoperatören skickar in fel fil till patentverket? Fast varför stämmer de dem nu..
*edit*
För övrigt jag är mycket dålig och skriva, men den som skrev Patentet borde lära sig vad styckeindelning är för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

På följande länk hittar jag patenten:
https://www.rockpapershotgun.com/2016/08/31/bt-valve-patent-i...

Lite utdrag: Från följande patent. http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HI...

1. A node for providing an information service in an intelligent communications network, the node comprising: data storage means for storing customer identities, respective customer-associated lists of identities of information items (hereinafter referred to as items) for which the respective associated customer has access rights, and identities of item-associated information sources which store the respective items; means for accessing the data storage means; signalling means for receiving and transmitting messages; means for reading an access request message received by said signalling means and providing at least a customer identity extracted therefrom; and control means responsive (a) to the provision by said reading means of a customer identity not accompanied by an item identity to retrieve, via said accessing means, a customer-associated list corresponding to said customer identity and to send a message including said retrieved list to the customer via said signalling means, and (b) to the provision by said reading means of an item identity received in a reply message from the customer to retrieve, via said accessing means, the corresponding information source identity, to retrieve the requested item from the corresponding information source, and to send a message including at least the first page of the retrieved item to the customer via said signalling means.

2. A node as claimed in claim 1, wherein said identities of said item-associated information sources are stored in a list, and the control means is arranged to ascertain the identity of the information source associated with said item identity by accessing said list of item-associated information sources in accordance with the received item identity.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga.. Jag skulle inte kalla det för ett patent snarare en systembeskrivning som man tar fram för att göra en bra skattning av hur lång tid något tar att utveckla. Kanske har telefonoperatören skickar in fel fil till patentverket? Fast varför stämmer de dem nu..

Är du normalt bevandrad i hur språket brukar se ut i patent?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bonaqua:

Är du normalt bevandrad i hur språket brukar se ut i patent?

Nej inte alls, sysslar ej med patent. Men som jag kommenterade efter du svarade, så tycker jag texten är mycket svår att läsa då det saknas styckeindelning. Detta med att skriva patent som är svåra att läsa kanske är en fördel? För ytterst få tekniker förstår exakt vad de menar och garanterat 0 domare gör det.

Permalänk
Medlem

någon som kan förklara vad dom stäms för på faktiskt svenska eller engelska och inte byråkratisk engelska? att använda farliga ord och 100 beskrivningar för att göra en sak som kan beskrivas i 1 kort mening till ett helt stycke gör mig inte smartare om vad dom faktiskt menar.

och dom stämmer valve för hur steam chat fungerar? den känns väldigt bred och känns konstig också. har dom patent på hur man skickar meddelanden från punkt a till punkt b?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Mer eller mindre alla patentansökningar som skrivs är skrivna på detta sätt. Dock gör det dem inte lättlästa för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nej inte alls, sysslar ej med patent. Men som jag kommenterade efter du svarade tycker jag texten är mycket svår att läsa då det saknas styckeindelning.

Patent-texter är inte direkt kända för att vara lättlästa, varken layout-mässigt eller rent text-mässigt...
Bortsett från det, från en snabb ögning av vad som står så ser det inte ut att vara onormalt på något sätt.
De som är mer bevandrade i patent-ärenden kan nog kommentera mer vad gäller patentens relevans osv.

Oavsett vilket tycker jag det är dumt av Valve att ignorera helt och hoppas att det försvinner.
De hade kunnat lösa problemen i det tysta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bonaqua:

Valve hade kunnat besvara BT när det där dök upp från början istället för att med typisk amerikansk arrogans ignorera ärendet helt.

En stämningsansökan kanske får Valve att faktiskt prata med BT.

Förvånar dock inte ett dugg att många här redan kastar skit på BT och försvarar Valve utan att ens kolla upp något först.

Instämmer helt. Har Valve hittills vägrat att reda ut detta med BT så är det verkligen dags nu. Och nu är de så illa tvungen.

Återstår ju att se vem som vinner förstås. BT drar knappast igång detta utan anledning och man får räkna med att dess arme av jurister noga undersökt detta innan. BT är nog säker på att de har rätt i frågan, inte gratis att dra detta till rätten.

Intressant att se hur det utvecklas, skulle de vinna bör det kunna påverka många.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Översatt med google översätt ser det ut så här:

Citat:

1. En nod för att tillhandahålla en informationstjänst i ett intelligent kommunikationsnät, noden innefattar: datalagringsorgan för lagring av kundidentiteter, respektive kundrelaterade listor över identiteter av informationsobjekt (nedan kallade objekt) för vilka respektive tillhörande kunden har åtkomsträttigheter och identiteter artikelassocierade informationskällor som lagrar respektive objekt; medel för att få tillgång till datalagringsorganet; signaleringsorgan för att ta emot och sända meddelanden; organ för läsning av en tillgång begäranmeddelande tas emot av nämnda signaleringsorgan och ger åtminstone en kund identitet utvinns därifrån; och styrorgan som svarar (a) tillhandahållande av nämnda läsa hjälp av en kund identitet inte åtföljs av ett objekt identitet för att hämta, via nämnda åtkomst medel, en kund tillhörande checklista motsvarande nämnda kundernas identitet och att skicka ett meddelande innefattande nämnda hämtade lista till kunden via nämnda signaleringsorgan, och (b) tillhandahållande av nämnda läsorgan för ett objekt identitet emot i ett svarsmeddelande från kunden att hämta, via nämnda åtkomst medel, motsvarande informationskällan identitet, för att hämta den begärda objekt från motsvarande informationskällan, och att skicka ett meddelande innefattande åtminstone den första sidan av den hämtade posten till kunden via nämnda signalorgan.

2. En nod enligt krav 1, varvid nämnda identiteterna för nämnda artikelassocierade informationskällor lagras i en lista, och styrorganet är anordnat att fastställa identiteten av källinformationen associerad med nämnda objekt identitet genom att gå nämnda lista över post-associerad informationskällor i enlighet med det mottagna objektet identitet.

Byråkratispråket är utformat så att det ska vara omöjligt att tolka fel, vilket självklart är en sanning med modifikation. Sedan kan man fråga sig hur länge man kan ha ett patent egentligen. Blir ju jobbigt när en högtalartillverkare påstår att dom har patent på alla ljud.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon