Högt tinnitus ljud från moderkortet/cpu blir galen snart

Permalänk

Högt tinnitus ljud från moderkortet/cpu blir galen snart

Jag behöver verkligen hjälp har sökt i en hel vecka nu och testat allt men ingenting funkar, när jag bara slösurfar eller inte gör något speciellt så kommer det ett jävligt högt pip från moderkortsområdet nära cpun det är inte samma ton hela tiden utan det ändrar sig det blir högre och lägre och så vidare, men om jag startar upp ett spel så blir det lägre och om jag kör prime95 så försvinner det helt men börjar igen när jag stänger av prime. Jag vet inte vad jag ska göra jag har kollat varje fläkt och disablat c1e c3 c6 c7 i bios ingenting funkar, jag behöver verkligen hjälp.

Specs:
i7 2600k 4.4ghz(oc)
corsair vattenkylning
sabertooth p67 moderkort
nvidia gtx 1060
corsair 620w nätagg
samsung ssd 500gb

jag får ursäkta om jag stavat fel eller om jag har utelämmnat någon information, tack på förhand

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hej!

Har du möjlighet att prova ett annat nätaggregat och grafikkort? Gärna en förändring åt gången, för att se om ljudet ändras?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Troligen spoltjut.

Förr i tiden så hälldes det ofta massa vax på alla spolar i t ex TV-apparater för att de skulle hålla tyst.

Om du ser vilken spole det är och den är öppen kan det kanske räcka med lite smältlim på tråden för att hindra rörelsen.. men kanske svårt att hitta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Provat med att sätta windows energiinställningar till hög prestanda? (förhindrar oftast nedklockning)

Permalänk

Tack till alla som har svarat. Det är inte grafikkortet för det var samma när jag hade det gamla i jag bytte för någon dag sen bara. Och jag har energiinställningarna på hög prestanda. Jag måste nog köpa ett nytt nätagg för att testa om det är de. På modellen av moderkortet jag har så kan jag inte se någon spole tyvärr då det är en thermal "armor" på själva moderkortet.

Permalänk

@iXam: Ljudet kommer från cpu området på moderkortet inte nätagget eller grafikkortet, sitter de någon spole i närheten av det området jag beskrev? är inte så bra på datorer tyvärr.

Permalänk

@Karaff: Jag ska kolla om det går att ta av den konstiga thermal saken som är över hela moderkortet och kolla efter någon spole.

Permalänk

Jag kollade på youtube videon du länkade och det låter inte likadant. jag ska försöka filma och få upp ett klipp så ni kan höra vad jag snackar om

Permalänk

EDIT: fick ljudet med på video, länk kommer snart

Tyvärr så verkar det vara så high pitched att det inte kommer med på videon.

Permalänk
Medlem

Stäng av c1 i bios, alltså sparfunktionerna c1 - c6. Kanske räcker med c6 du kan ställa så.

Edit: Sry, läste inte att du hade provat det. Sätt en fast volt? Speedstep?

Permalänk
Permalänk

@Silcan: Jag är tyvärr en pleb på oc och sånt, men hur sätter jag en fast volt om jag inte redan har det nudå och vilken volt ska det vara när jag har överclockat till 4.4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pleasehalp:

Antar du mena det ljus, nästan lite metaliska ljudet skulle jag kalla det eller? Kan det var pumpen från vattenkylaren? Har du installerat corsair link? Kör du det på quiet? Balanced? Eller peformance?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@Bernd_P1: Har installerat corsair link och testat med alla profiles ingen skillnad.

Permalänk

Snart åker hela datorn ut genom fönstret :=)

Permalänk
Medlem

Om ljudet beror på att klockfrekvensen och spänningen går ner kan du bara gå in i power options>change plan settings>change advanced power settings>processor power management>minimum processor state och ändra till 100%. Det gör att du kan behålla alla C-states så att sleep/hibernation fungerar normalt etc.

Tror dock inte ljudet försvinner, det skjuts bara upp till en frekvens där du inte kan höra det. Ofta beror spoltjutet inte på moderkortet i sig, utan på att nätaggregatet är lite ojämnt på 12V-linan. Orkar du inte leva med ljudet kan du prova ett annat nätagg ^^

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

@Niczo: Ja de är sant men jag försöker få tag på ett annat så jag kan testa om de är nätagget eller om det är något annat

Permalänk

@Niczo: just ja en sak till, om du kollar lite längre upp på mitt klipp med ljudet, tycker du det låter som spoltjut eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pleasehalp:

@Niczo: just ja en sak till, om du kollar lite längre upp på mitt klipp med ljudet, tycker du det låter som spoltjut eller något annat?

Det låter precis som spoltjut ska göra, inte är det då pumpen i alla fall.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Om det är från CPU området så tror jag nog det beror på spänningsregulatorerna som sitter runt CPUn vanligtvis, typ ofta är det mellan 6 - 16st såna som sitter där. Vissa typer har en tendens att låta mera än andra, finns både analoga och digitala. Kommer ihåg för många år sen fanns det något ASUS moderkort som många personer blev galna på just spoltjutet från deras Digi VRM (då de allra flesta tillverkare körde med analoga VRMs på den tiden). Behöver ju inte betyda att alla moderkort och med samma typer av regulatorer skulle ha det problemet men det KAN vara dem som låter iallafall.

Inställningar som Speedstep och de olika "sleep" lägena t.ex. kan påverka ljudet ifall det är moderkortet som är boven då CPUn körs i olika hastighetern/spänning isåfall. Även när man belastar processorn hårt händer det sig i sällsynta fall att moderkortet börjar tjuta.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

@RPGWiZaRD: det slutar tjuta i prime95 alltså när cpun är på 100% load

Permalänk

@Niczo: Okej! tack för att du tog dig tid att svara

Permalänk
Medlem
Skrivet av pleasehalp:

@RPGWiZaRD: det slutar tjuta i prime95 alltså när cpun är på 100% load

Det kan nog fortfarande bero på vad jag sa, det kan vara så t.ex. att när belastningen på dem blir så stor att de vibrerar såpass hårt då att frekvensen ligger över det vad du kan uppfatta medans i lägre belastning blir det långsammare vibrationer och därav hörbart ljud.

Är det pga vibrationer i någon spole eller VRM osv så är det nog svårt att fixa, behövs typ sättas special sorts lim som klarar höga temperaturer och inte leder något men då det är en Sabertooth med täckt skydd över PCBn är det ju inte så trevligt...

Men spoltjut är som sagt MYCKET vanligare i speciellt GPU (så gott som alla beroende på FPS litegrann) men också nätagget MEN det kan förekomma i moderkort också men det är betydligt ovanligare och oftast i dessa fall tycks det ha varit från VRMs som sitter där kring CPU sockeln isåfall (men inte i alla fall som jag har läst men typ 3/4 fall). Kan ibland vara svårt att lokalisera ljudet, får nästan ha någon tratt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Mitt gamla corsair hx 850 (psu) lät precis så.

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk

@RPGWiZaRD: Du ska ha tack för alla svar du givit mig! jag ska testa med ett annat nätaggregat annars så får jag köpa nytt moderkort bara.
tack igen

Permalänk

@Ultracow: Okej, det är många som har sagt att de kan va nätagget så jag ska låna en kompis och kolla om det blir bättre, tack för att du tog dig tid att skriva det iallafall så man vet att man inte har varit ensam om det haha.