Permalänk

Halv dyr läxa

Hallå

Till alla som ger och tar råd om dator bygge.
Fick i uppdrag att bygga ett m-itx system som skulle användas till bla video redigering.
Killen hade fastnat för Fractal Designe Core 500. Inga problem tycket jag det är ett trevligt chassi att bygga i om nu m-itx kan vara trevlig att bygga.

Han fick råd av mig vad han skulle köpa för hårdvara och så blev det. Bland annat MB Asus B150I pro gaming och be quiet! Shadow Rock LP som prolle kylare. (Kylare valdes på pris och tillgång just i beställnings ögonblicket)

Men nu till min upptäckt i hur många fula ord jag egentligen kan. Vilket tydligen hamnar någonstans härifrån och till oändligheten.

Core 500 + Asus B150I/Z170I + be quiet! Shadow Rock LP är ingen bra kombo pga placeringen av 24 pins kontakten. Placeringen skapar nog problem med många andra kylare med.

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem

Känns ändå rimligt att man måste kontrollera sådant noga när man bygger m-ITX.
Man kan spara rätt mycket frustration genom att göra sin research före bygget.
Det fick du ju lära dig nu!

Permalänk
Medlem

Beställt online?

Då är det väl inga problem att byta ut kylningen? 14 dagars ångerrätt.

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Känns ändå rimligt att man måste kontrollera sådant noga när man bygger m-ITX.
Man kan spara rätt mycket frustration genom att göra sin research före bygget.
Det fick du ju lära dig nu!

Japp kan inte skylla på någon annan tyvärr.

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem

Vad skulle problemet vara? Det är ju inte direkt någon skarp böj på kablarna och sakerna ska inte röra på sig så risken att de nöts av mot kanten borde vara obefintlig.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Beställt online?

Då är det väl inga problem att byta ut kylningen? 14 dagars ångerrätt.

Åker nog på prisavdrag då jag monterat kylaren....

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Vad skulle problemet vara? Det är ju inte direkt någon skarp böj på kablarna och sakerna ska inte röra på sig så risken att de nöts av mot kanten borde vara obefintlig.

Problemet är nätagget (som du ser i bakgrunden) och hur det ska monteras i Core 500, ca 5mm från moderkortet. Finns helt enkelt inte plats för nätagget.

stavning
Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet mer än att det är trångt?

och vad är det som blev halvdyrt?

Kontakten är i och kylaren på plats

Permalänk
Medlem

Det är ju skönt när de är trångt...

Permalänk
Hedersmedlem

När jag såg titeln trodde jag du hade gjort något i stil med att steka processorn och knäcka moderkortet på hälften av misstag. Var det inte värre än så hade jag nog kunnat leva med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightbubble:

Problemet är nätagget (som du ser i bakgrunden) och hur det ska monteras i Core 500, ca 5mm från moderkortet. Finns helt enkelt inte plats för nätagget.

Jaha. Men det är väl bara att dra kabeln under kylaren och ut på kanten istället? Ser ut att finnas plats till det.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

@Rattnalle:
Nä 24 pins kabeln är inte flexibel nog för det och om jag skulle tvinga den blir det en anspänning på 24 pins kontakten som jag inte vill ha på en dator som jag bygger till någon annan.

@Andreaz1
Sant rubriken är i brist på bättre fantasi men och andra sidan är ju "halv dyrt" en fråga om perspektiv

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk

Blir det andra/samma problem om du riktar processorkylaren åt något annat håll?

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk

@Peterpawn:
Går inte har provat. Vrider jag den så går den ut över PCI platsen

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Inaktiv

Nu ser jag dåligt. Men borde det inte fungera med en ATX 24 90 degree angel cable?
Tyvärr vet jag ej var dessa finns att köpa, här är en som gjorde en egen.
https://hardforum.com/threads/90-degree-24-pin-connector.1796...

Dumma ide nr 2 är att löda loss kontakten och sätta en 90graders hona dessa finns det gott om.

Men kanske det smidigaste är att köpa en kort förlängningskabel som du med våld fixar så att kablarna ej tar emot kylflänsen.

Permalänk
Avstängd

@Nightbubble: testa vänd på moderkortet om det går om du har skruvhållen som en rektangel i alla hörn så skruva fast en skruv i alla hörn och så borde det fungera. Min stil att bygga dator så länge delarna hålls ihop så är det inget problem

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk

@anon159643:
Hehe nä nu ska vi inte krångla till det mera än vad som behövs... Har bitit i det sura äpplet och beställt en ny kylare.

@vict94:
Vet inte om jag är för trött. Men jag fattar överhuvudtaget inte vad det är du försöker säga

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Avstängd

rotera moderkortet så du får 24pin kontakten på en annan sida i chassit så kanske det fungerar

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vict94:

rotera moderkortet så du får 24pin kontakten på en annan sida i chassit så kanske det fungerar

Hur tänkte du nu? Hur ska han få in alla saker på baksidan då? x)

Permalänk

@vict94:
Hmm så du tycker jag ska fräsa nytt hål för I/O plåten ?

(två på pucken)

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem

@Nightbubble:

Halv dyr läxa? Vilket är ena halvan av den dyra läxan och vilken är den andra?

Permalänk

@dannesthlm:
Reagerade inte på min sär skrivningen

Men rubriken kan beskrivas som framkrystad brist på fantasi

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightbubble:

@dannesthlm:
Reagerade inte på min sär skrivningen

Men rubriken kan beskrivas som framkrystad brist på fantasi