Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Har de rätt att göra husransakan för småbrott så som fildelning?

Det är en tolknings fråga, vet inte om man klassar det som småbrott om de lyckas ladda hem hela filen från en person. Personen "kan" dela den med flera å då blir det massa pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som vet om bredband östra skaraborg lämnar ut IPS osv?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle_1:

Det är en tolknings fråga, vet inte om man klassar det som småbrott om de lyckas ladda hem hela filen från en person. Personen "kan" dela den med flera å då blir det massa pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Hur som helst, den som får en sådan här buffaktura har god tid på sig att göra sig av med bevisen

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hur ser man var sin ip är om man har vpn verkar inte funka men enligt https://integrity.st/ så står det att jag ansluter via vpn men osäker inte försämrad hastighet

http://www.whatsmyip.org/more-info-about-you/

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad det är som är oklart. Alla ISP:er måste lämna ut uppgifterna om det kommer ett domstolsbeslut och vad man kan läsa ut så är det just så som detta företaget bedriver sin verksamhet. D.v.s de söker domstolsbeslut för att få ut uppgifter från ISP varefter de skickar sina trevliga brev.

Det enda viset att skydds sig mot detta är att inte ladda ner något från deras lista eller att köra VPN(Dock osäker på hur säkert detta verkligen är, beror troligen på vem som tillhandahåller tjänsten).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skriva över datan och sen i så fall mal sönder själva skivorna att göra par hål hjälper inte. Repa sönder dessa i stället. Men i första fall räcker det att skriva över tomma blocken (dagens hdd är så exakta att spåret blir överskrivet så pass mycket att det är oläsbart).

Vad jag har hört så förstörs trycket mellan skivorna, vilket gör dem oläsbara. Men det är klart, polisen lär väl förmodligen ha utrustning för att läsa skivorna separat. Hur pålitliga är program som t.ex. Killdisk och Wipedrive idag? På jobbet så har vi en maskin som tar död på gamla hårddiskar och mycket annat, men när det kommer till bara mjukvara så känns det ju som att det kan finnas en hel del brister.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

============ VARNING! ============

Vi har loggat att du sitter och läser denna kommentar.

Denna kommentar är inte gratis att läsa.

Du har 24 timmar på dig att betala 50:- för nyttjandet av denna text.
Sedan kostar det 1000:- extra för varje extra dag.

xoxo
Conglomo HB

=================================

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Hedersmedlem

Så härligt att någon kan ge lite mothugg till upphovsrättsmaffian.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Detta måste spridas till alla vi känner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Detta måste spridas till alla vi känner!

Vore grymt om Telia också kunde ta ställning såhär!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det är bra att det finns en operatör som bryr sig om både sina egna kunder och sina framtida kunder.

Permalänk
Medlem

Det var bara en tidsfråga innan detta skulle hända, tur man satsade på att köra VPN efter det blev känt att IP-loggar kunde krävas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Detta måste spridas till alla vi känner!

Hmmm,
En lämplig straffavgift vore kanske 2000:- per "click"?
Som "garanterat kommer att höjas"

Permalänk
Medlem

Kan man öht skydda sin Ip adress på webben ?

Jag funderar på att skaffa mig ett VPN och köra med TOR när jag är ute på webben. Är jag då skyddad från att någon kan följa min aktivitet på nätet, inklusive fildelning ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Strider inte leverantörerna mot pul om de lämnar ut uppgifterna?

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

@Afrasbaba: Publik eller Privat tracker?

Permalänk
Medlem

Om man bortser från det aningen bristfälliga med att skicka räkningar till folk enbart baserat på ip-nummer så är det lite ironiskt att så många här verkar tycka att det är ok för dem att begå brott (ladda ner upphovsrättsskyddat material) med argument i stil med att "om det bara fanns lagliga alternativ" eller "jag hade inte köpt den ändå" men när någon gör något aningen tveksamt för att jaga dom så är det minsann rättshaveri, utpressning, maffiafasoner eller liknande. Jag är övertygad om att de som ligger bakom spridningskollen har precis samma sätt att rationalisera sitt handlande, det är ok att glida lite med vad som är lämligt, man gör det ju av en anledning och man skulle inte göra det om det fanns bättre (lagliga) alternativ.

Alltid kul att vända på saker och se hur det ser ut från andra sidan och se på vad man har för argument för att rationailsera sitt eget agerande men som man knappast skulle acceptera av en tänkt motpart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Så frågan är ju i så fall om "Spridningskollen" ens kommer orka ta upp varenda enskilt fall som nekas i domstol.
Annars sitter alla nekande helt säkert.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror personligen att dom nöjer sig med folk som betalar frivilligt.

Jag tror att de kommer att dra en eller ett par stackare till domstol för att försöka statuera exempel. Får de rätt där kommer de att öka takten och skicka ännu fler brev.

Det är lätt att sitta här idag och säga att man kommer att gå till domstol men om du har att välja på 2 000 kr idag eller 100 000 kr efter advokatkostnader mm så är det kanske inte lika självklart, speciellt inte när de bara behöver "göra det sannolikt" att det är du som laddat ner filmen (till skillnad från "bortom allt rimligt tvivel" i brottmål).

(Härmed inte sagt att jag stödjer dem, jag tycker det är fullständigt idiotiskt. Problemet är att domstolarna saknar teknisk kompetens i sådana här frågor.)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Testpilot

Är spridningskollen DDoS'ad haha?

Kommer inte in på listan över filmer de 'jagar' folk över - Kraschar stup i kvarten hela deras sida.

Synden straffar sig själv, antar jag.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Telia svarar enligt följer:
"Vi lämnar endast ut uppgifter om IP-adresser till rättighetsinnehavare om det finns ett domstolsbeslut bakom. Vi måste, precis som alla andra, följa svensk lag.

Läs gärna mer här:
https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy?intcmp=fp_om... "

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sambuccashake:

Telia svarar enligt följer:
"Vi lämnar endast ut uppgifter om IP-adresser till rättighetsinnehavare om det finns ett domstolsbeslut bakom. Vi måste, precis som alla andra, följa svensk lag.

Läs gärna mer här:
https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy?intcmp=fp_om... "

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket innebär att alla som får en räkning så har dennas namn och ip varit uppe i domstolen och vänt redan?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag tror att de kommer att dra en eller ett par stackare till domstol för att försöka statuera exempel. Får de rätt där kommer de att öka takten och skicka ännu fler brev.

Det är lätt att sitta här idag och säga att man kommer att gå till domstol men om du har att välja på 2 000 kr idag eller 100 000 kr efter advokatkostnader mm så är det kanske inte lika självklart, speciellt inte när de bara behöver "göra det sannolikt" att det är du som laddat ner filmen (till skillnad från "bortom allt rimligt tvivel" i brottmål).

(Härmed inte sagt att jag stödjer dem, jag tycker det är fullständigt idiotiskt. Problemet är att domstolarna saknar teknisk kompetens i sådana här frågor.)

De kommer inte att dra folk till domstol. De kan inte vinna en sådan rättegång utan ett erkännande. Det går helt enkelt inte att bevisa vilken person som laddat ner saker via ett ipnummer. (I alla fall inte utan att polisen gör husrannsakan och beslagtar dator mm.)

De de vill uppnå och vad de får betalt för är att minska fildelningen. De har valt att göra det på två sätt, en reklamkanpanj och via skrämseltaktik med bluff fakturor.
De har inget att vinna på att dra folk till domstol.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Testpilot

Fick precis detta svar från ComHem;

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sambuccashake:

Telia svarar enligt följer:
"Vi lämnar endast ut uppgifter om IP-adresser till rättighetsinnehavare om det finns ett domstolsbeslut bakom. Vi måste, precis som alla andra, följa svensk lag.

Läs gärna mer här:
https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy?intcmp=fp_om... "

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Enligt andra uppgifter jag tagit del av har de lämnat ut uppgifter. Vad gäller här egentligen?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheMuffinMan:

Vilket innebär att alla som får en räkning så har dennas namn och ip varit uppe i domstolen och vänt redan?

Detta undrar jag med, känns högt otroligt att alla som fått ett brev har gått via domstol. Någon med koll på detta? Fick svar från min ISP att de också endast lämnar ut om de kommer från domstol..

Permalänk

Har inte sett deras kamanjsvideo ännu :/ Vart fasen är den? Youtube verkar inte ha den haha

Deras sida verkade ha länk till den på youtube dock men efter 2s så fick man error.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Vilket innebär att alla som får en räkning så har dennas namn och ip varit uppe i domstolen och vänt redan?

Isåfall bör väl de personerna i formerats om detta redan.

Edit: Hugligan hann före:)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Etilaclya:

Har inte sett deras kamanjsvideo ännu :/ Vart fasen är den? Youtube verkar inte ha den haha

Deras sida verkade ha länk till den på youtube dock men efter 2s så fick man error.

Videon är "olistad" på Youtube så man måste alltså ha en direktlänk till den eller hitta den på deras hemsida som just nu är överbelastad

Edit: Lyckades komma in på sidan och hitta videon.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈