Fantastisk uppgradering, vilken hårdvara har varit sanslöst bra (enligt dig)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Amd Bulldozer

Nu får du allt argumentera för din sak. Hela den CPU-serien är ju ett gigantiskt misstag.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Nu får du allt argumentera för din sak. Hela den CPU-serien är ju ett gigantiskt misstag.

Kanske borde jag ha lagt till en ( ) efter.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Plattskärmen var ju rätt stor grej. Innan var det ju 14 eller 15" klump på 128kg som gällde för de flesta, var man big spender kunde man köpa en 17".

Håller med dig. Plattskärmen är en stor grej, tyvärr tog det många år innan de platta skärmarna kunde matcha de gamla CFT-skärmarna. Numera är det ju givetvis en annan tillvaro.

Kommer ihåg att i vår utställning hos den återförsäljare jag jobbade för i början av 2000-talet så hade vi en 17" Samsung-skärm uppsatt som kostade närmare 30 papp.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Med min 486 Dx2 66Mhz, så fick jag först be winamp att decomprimera låten till (wav?) för att senare ha datakraft att spela upp den i mono. Jag körde allt win95 på min 486a, men få 486or såldes med detta.

Um... Jag vill minnas att jag körde WinAMP på min 486'a, en IBM PS2'a med 50MHz CPU. Den spelade definitivt MP3'or, i stereo. Rätt säker på att det satt ett SoundBlaster kort i den, gissningsvis ett SB16. Anledningen att jag kunde spela MP3'or KAN ha varit att det var en DX, och inte en DX2, så den hade högre FSB. (samma som klockfrekvensen) Nästa steg var en 100MHz DX4, och den hade inte heller några problem med MP3'or, men det är en rätt stor uppgradering, så det kan ha varit ett gränsfall med min 50, och din 66'a.

Skrivet av fantomsmurfen:

Kan hända ett en DX4 100MHz var snabbare på något men rent generellt var en P5 överlägsen. Bl.a. på flyttalsprestanda. Fanns ju tester redan på den tiden som mer testade grafikprestanda än processsorprestanda så resultatet i sådana tester berodde mer på grafikkortet än på processorn.

Nja... Intels 100Mhz DX4'a var allt från jämn snabba, till 5% snabbare än P5 60MHz. Jag tror aldrig jag sett någon jämförelse där det var "bättre" med en P5 60MHz än 486 DX4 100Mhz. Men det är inte speciellt oväntat att värstingen i en generation presterar bättre än det långsammaste i nästa, och det är i princip den jämförelsen som görs här. P5 75MHz var en vinnare dock, och Pentium gjorde att frekvenserna började dra iväg i ett bra tempo. P5 drog iväg från 60 och hela vägen upp till P55C och 233MHz. Mina överklockade till 266MHz i en ASUS PCI/E P54NP4. På den tiden hade ASUS tekniker i sitt eget officiella forum, som satt och på arbetstid, tog fram hårdvaruhack, för att uppgradera deras moderkort, så man kunde köra roligare CPU'er i dem... Något som inte överhuvudtaget händer längre. Trist nog.

Jag tror inte vi kommer få fler "stora" uppgraderingar som känns så revolutionerande. Utvecklingen går så fort, men tillverkarna släpper löpande liiite bättre produkter, för att hålla karusellen snurrande.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

När jag skaffade 1MB extra till mitt S3 grafikkort i min första dator med 16gig ram och Windows 95, kunde man spela Duke i högre upplösning haha

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

He, he, nostalgifaktorn är hög, du köpte ditt Orchid-kort av Tradition som låg längst ner i Femman. Vi hade vår butik på andra plan i Kompassen och namnet var Game Zone.

Den ultimata kombinationen i mitten av nittiotalet var ett Matrox Millennium ihop med ett 3dfx Voodoo 1 (senare Voodoo 2). På den tiden var det hör och häpna gigantisk skillnad på prestandan i 2D-korten så det var viktigt att välja rätt (Matrox Millennium var bäst och dyrast).

Just det ja, Tradition hette de ja och höll väl från början på med boardgames.
Även Game Zone kommer jag ihåg, men sysslade ni inte mest med div konsollspel och bytte och köpte all form av spel?

Kommer du ihåg Matrox Mystique? https://en.wikipedia.org/wiki/Matrox_Mystique
Det började röra på sig.
Mechwarrior2 och en CH Products F-16 Combat Stick Joystick modell en halv miljard knappar och reglage som gjorde att du kunde vända och vrida dig hur som helst och färdas i annan riktning medenkelt hastighetshjul och helt eget configurerade Mechar. temps och vikt och hardpoints var skitsvåra att göra så det passade en själv till 100%

Hmmm när jag tänker efter, så har det snarare gått bakåt med spelen sen dess, snyggare ja men... *suck*

@ -MRB- : Började inte Asrock som en "lekplats" för Asus tekniker där de prövade på nya och ibland suveräna tekniker?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

@ -MRB- : Började inte Asrock som en "lekplats" för Asus tekniker där de prövade på nya och ibland suveräna tekniker?

ASRock var deras "bakdörr" och knoppades av som ett eget bolag, visst. Men det var låååångt senare. Det tråkiga är att det tyvärr är standard. Tillverkarna var betydligt mer tillgängliga, och hjälpsamma förr.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Det känns som jag missat något men det är dessa punkter som betydit mest för mig under alla åren:

SSD. Har redan nämnts av flera men prestandaförbättringarna den ger är stora och svårslagna.

USB gjorde det enklare att ansluta kringutrustning. Tidigare gränssnitt var betydligt bökigare att använda men USB förenklade mycket. Att man dessutom får flera portar och kan bygga ut med USB-hubbar är överlägset så gott som allt som kom innan och efter.

USB-minnet och (m)SD-kortet gjorde hantering av media mycket enklare. Slippa använda disketter av tveksam kvalitet och kapacitet, krångel med skivor och istället använda flash-minnen i ett USB-minne eller SD-kort var en rejäl förbättring. 256GB på ett litet mSD-kort är fantastiskt! Och det bör tilläggas att första minneskorten som lanserades i detta format var mellan 32MB och 128 MB.

Multiskärmlösningar för konsumentmarknaden är ett enormt lyft för mig personligen. Matrox Parhelia är kortet som startade det hela, AMD fortsatte med Radeon HD5000-serien med stöd för tre skärmar och idag är det standard. Jag kommer aldrig återvända till en enda skärm igen.

LCD-skärmarna var på de flesta sätt en rejäl uppgradering från de gamla CRT-skärmarna, som förvisso har sin charm. Ökad bildkvalitet, speciellt på senare år, men framförallt storleken (tjocklek samt i panelens ständigt ökande storlek) är rejäla förbättringar. Adaptive Sync/FreeSync var det som fattades för mig för att göra LCD bättre än CRT på alla punkter.

ADSL var ett enormt lyft från de tidigare uppringda 56K-modemen och liknande. Att slippa betala minutavgifter (dyrt) och låsa telefonlinjen så fick man med samma kopparnät som innan möjlighet att både ansluta till internet och ha telefonlinjen öppen för samtal. Att priset för internetanvändningen blev fast var ett enormt lyft. Nu har jag använt fiber i flera år men skillnaden att gå från ADSL till fiber är inte lika stor som det var att gå från uppringt modem till ADSL.

Grafikrelaterat har det ju också hänt mycket:
3Dfx och deras legendariska Voodoo-kort som gjorde 3D på PC riktigt populärt. GPU, som gjorde att man inte behövde ha både ett 2D-kort och ett 3D-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

ISDN utan minutavgift? Jag vill minnas att när jag skaffade ISDN (subventionerat via firman jag jobbade för då) så höll Telia exakt ordning på vilka sekunder man var uppkopplad. Fördelen var att det inte fanns någon uppkopplingsavgift och att så fort man inte tankade data eller sände data så var allt noll. ISDN-modemet höll hela tiden på att koppla upp och ner beroende på hur man använde linjen. Räkningarna var flera sidor långa. Den största fördelen var att latencerna var överlägsna ett gammalt trött modem så man kunde köra skiten ur alla andra när man spelade Half-Life multiplayer.

PS! Jag betalade alltså för varenda uppkoppling till Telia, samma avgift som ett telefonsamtal. Blev intressanta räkningar med hundratals samtal på några sekunder vardera (varje gång man begärde data via surf mm.)

Well, jag vet inte vad vi hade för avtal, jag var trots allt ~10 bast och brydde mig nog inte supermycket Men det jag vet är att jag plötsligt fick surfa hur mycket jag ville hemma (och det berodde inte på att vi plötsligt blivit miljonärer) och bara antar att det berodde på att vi betalade fast månadsavgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Just det ja, Tradition hette de ja och höll väl från början på med boardgames.
Även Game Zone kommer jag ihåg, men sysslade ni inte mest med div konsollspel och bytte och köpte all form av spel?

Kommer du ihåg Matrox Mystique? https://en.wikipedia.org/wiki/Matrox_Mystique
Det började röra på sig.
Mechwarrior2 och en CH Products F-16 Combat Stick Joystick modell en halv miljard knappar och reglage som gjorde att du kunde vända och vrida dig hur som helst och färdas i annan riktning medenkelt hastighetshjul och helt eget configurerade Mechar. temps och vikt och hardpoints var skitsvåra att göra så det passade en själv till 100%

Hmmm när jag tänker efter, så har det snarare gått bakåt med spelen sen dess, snyggare ja men... *suck*

Game Zone var huvudsakligen inriktat på spelkonsoller, vi kom trots allt från Bergsala, men vi hade nog Göteborgs största utbud av PC-spel också. Vi sålde både nytt och begagnat. En stor del var egen import av konsoller (typ 3DO och Atari Jaguar) och spel som inte släpptes i Sverige. Om ni tycker spelen är dyra idag så är det inget mot vad importspelen till Super Nintendo kostade i mitten av nittiotalet, vi sålde bland annat importerade amerikanska Final Fantasy (kommer inte ihåg vilket nummer) för 799:- och det är 20 år sedan. Dessutom sålde de lika snabbt som vi kunde få tag i dem, kommer ihåg att vi köpte från en leverantör i Kalifornien som jag hittade i en radannons i Edge som var den kreddigaste speltidningen på den tiden.

Jodå, jag kommer ihåg Matrox Mystique fast jag hade inte något själv, var helt inne på 3dfx på den tiden. Fast Matrox Millennium var nog det bästa grafikkortet jag ägt trots att det inte ens hade någon förmåga att accelerera 3D. Alla vanliga spel innan 3D acceleration blev vardagsmat gick sååå mycket bättre med ett Matrox Millennium.

Hade också en CH Products F-16 Combat Stick, skaffade till och med ett gasreglage och pedaler från CH. Spelade dock inte så mycket Mechwarrior, det blev mest Wing Commander 3 & 4 och lite flygsimulatorer. Var billigt för mig att plocka hem allsköns tillbehör då vi sålde dem i vår butik. CH Products var bäst, piskade Thrustmaster lätt på den tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon har säkert nämnt det redan, men när man slapp möss med en kula undertill så blev man ju överlycklig

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drwlz:

Någon har säkert nämnt det redan, men när man slapp möss med en kula undertill så blev man ju överlycklig

Just ja, var ju det jag tänkte på men glömde bort när jag väl skrev mitt inlägg. Du är först i tråden om detta dessutom.

Jag håller med dig helt, jävlar vad dryga kulmössen var. Alltid var det något skräp som fastnade eller något annat krångel. De tidiga optiska mössen var allt annat än bra med, många problem med underlag och hur optiken fungerade. Men de utvecklades fort och är idag ett självklart val.

Första jag köpte som var riktigt bra var Logitechs MX 500. Har den kvar efter alla år men används inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

TS hade en fin lista, nå min lista:

CD spelare och ljudkortet var ju två saker som hade stora genomslag, runt 94 var ju multimedia det stora och det var en vanlig rubrik i datortidningarna.

USB där varje generation har förändrats folks liv:

USB 1.0/1.1: Nu kunde man enkelt koppla in mängder av olika hårdvaror (plug and play). Man slapp dessutom köpa dyra scsi-kort för scanners. USB minnen ersatte disketter och zipdrives etc. Undra hur stor andel av folket på forumet som inte vet vad en zipdrive är för något?

USB 2: Nu över 20 gånger så snabb som USB 1. Detta innebar att man enkelt kunde ta med usb- hårddiskar till polare och kopiera data. Förutom detta gick usb-minnen riktigt snabbt.

USB 3: Nu ca 10 gånger så snabb som usb 2. Nu kan man köra operativsystem (win 7, 10, server) virtuellt över usb porten och det går faktisk skapligt snabbt. Detta blev extremt populärt på laptops med liten hårddisk.

USB 3.1. Dubbelt så snabb som USB 3.1. Gör att virtuella maskiner över usb flyter på bättre. Men för den stora skaran som kom den nya vändbara USB C kontakten.

Jag tycker det är fascinerat hur de nya generationerna av usb porten har haft så stor betydelse i folks liv.

En annan sak är digitalkameran. I början så fotograferade man, skickade in fotot satt och scannade med sin scanner som ofta gick på nästan 5000kr inkl scici-kortet. Därefter kom tjänster att man kunde skicka in och få de inskannat och i slutet kunde man få bilder på en diskett samtidigt.
När digitalkameran kom och den blev väl populär runt 2003/2004 så förändrades folks beteende kraftigt.

Området datakommunikation.

Först nullmodemkabel vilket är kommunikation mellan comporten på 2 datorer. Och väldigt mycket kommunikation i fastigheter och industrier fungerar på detta sätt än idag. (t.ex. modbus RTU kommunikation)

Ethernet: Först med koaxialkabel av något slag där det skulle finnas ändpluggar. Sedan 10/100Mbit som gick riktigt undan.
Uppringd modem 14.4k modem, sedan 28.8k modem. Man kunde ringa upp bbs'er och prata med mycket skumt folk och ladda hem filer. Jag minns en artikel i lokaltidningen om en grabb i orten som hade startat en bbs och han fick många besök.
Internet uppringt, det var riktigt stora grejer där hårdvaran satt hos telia. Långt därefter adsl modem, internet hela veckan, sist fiber bara lite snabbare ej så stor livsskillnad.

Det stora som har hänt det senaste tycker jag är hypervisor som är en mjukvara, men mjukvaran förändrar helt hur man använder hårdvaran. För länge sedan fanns det stordatorer där folk arbetade i terminaler, nu håller vi på och går lite och samma håll igen. Alltså man använder sin dator som tunnklient och arbetar på en snabb dator som genom en hypervisor kör extremt många olika operativsystem samtidigt.

Skrivet av anon5930:

Det känns som jag missat något men det är dessa punkter som betydit mest för mig under alla åren:

SSD. Har redan nämnts av flera men prestandaförbättringarna den ger är stora och svårslagna.

USB gjorde det enklare att ansluta kringutrustning. Tidigare gränssnitt var betydligt bökigare att använda men USB förenklade mycket. Att man dessutom får flera portar och kan bygga ut med USB-hubbar är överlägset så gott som allt som kom innan och efter.

USB-minnet och (m)SD-kortet gjorde hantering av media mycket enklare. Slippa använda disketter av tveksam kvalitet och kapacitet, krångel med skivor och istället använda flash-minnen i ett USB-minne eller SD-kort var en rejäl förbättring. 256GB på ett litet mSD-kort är fantastiskt! Och det bör tilläggas att första minneskorten som lanserades i detta format var mellan 32MB och 128 MB.
https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fdnaimg.com%2F2011%2F12%2F27%2Fgiant-small-strages%2Fimg_006.jpg&f=1

Multiskärmlösningar för konsumentmarknaden är ett enormt lyft för mig personligen. Matrox Parhelia är kortet som startade det hela, AMD fortsatte med Radeon HD5000-serien med stöd för tre skärmar och idag är det standard. Jag kommer aldrig återvända till en enda skärm igen.

LCD-skärmarna var på de flesta sätt en rejäl uppgradering från de gamla CRT-skärmarna, som förvisso har sin charm. Ökad bildkvalitet, speciellt på senare år, men framförallt storleken (tjocklek samt i panelens ständigt ökande storlek) är rejäla förbättringar. Adaptive Sync/FreeSync var det som fattades för mig för att göra LCD bättre än CRT på alla punkter.

ADSL var ett enormt lyft från de tidigare uppringda 56K-modemen och liknande. Att slippa betala minutavgifter (dyrt) och låsa telefonlinjen så fick man med samma kopparnät som innan möjlighet att både ansluta till internet och ha telefonlinjen öppen för samtal. Att priset för internetanvändningen blev fast var ett enormt lyft. Nu har jag använt fiber i flera år men skillnaden att gå från ADSL till fiber är inte lika stor som det var att gå från uppringt modem till ADSL.

Grafikrelaterat har det ju också hänt mycket:
3Dfx och deras legendariska Voodoo-kort som gjorde 3D på PC riktigt populärt. GPU, som gjorde att man inte behövde ha både ett 2D-kort och ett 3D-kort.

Ni har båda väldigt rätt angående USB, borde definitivt varit med på min lista också. Var verkligen en revolution när det kom. Var grymt skönt att slippa SCSI, gameportar, seriella och parallella portar och PS2. Det mesta funkade också rakt av utan strul även om vi kallade Plug and play för Plug and pray på den tiden.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Ni har båda väldigt rätt angående USB, borde definitivt varit med på min lista också. Var verkligen en revolution när det kom. Var grymt skönt att slippa SCSI, gameportar, seriella och parallella portar och PS2. Det mesta funkade också rakt av utan strul även om vi kallade Plug and play för Plug and pray på den tiden.

Haha ja.
Jag har fortfarande kvar enstaka prylar som använder dessa gamla portar. En Microsoft Sidewinder Force Feedback-ratt som använder Gameport är väl det mest vettigaste. Förutom alla mina mekaniska tangentbord som jag faktiskt fortfarande ansluter via PS/2 om möjligt. Men det är ju verkligen en port som i de flesta fall inte behövs längre och sakta men säkert verkar försvinna med.
Evig kalibrering av gameport-kontroller är något jag minns med fasa, när vi ändå kommit in på området. Brr!

Och jo, ett jäkla Plug & Pray'ande var det också.

IRQ-problem med äldre system var också en sån där sak som jag inte saknar och ersatts av bättre saker. Nu är jag osäker på exakt vad som tillslut fick bort problemet men att pussla ihop systemet, slippa IRQ-krockar och ha instickskort i rätt slottar var inte det enklaste alla gånger. Windows NT-baserade OS (på Windows-sidan) ihop med introduktionen av PCI-express inbillar jag mig är vad som löste detta. Idag är det svårt att göra fel när man sätter ihop en ny dator, allt fungerar i regel bara och tydligt hur allt ska sitta.

Permalänk
Medlem

+1 på Soundblaster! Minns då man kopplade det till Technics-stereon och spelade Syndicate...jäklar vad mäktigt

Som redan diskuterats så var det många saker som funkar fint idag som tog ett tag innan de var konkurrensmässiga på riktigt:
* CD-ROM...visst, skönt att slippa skyffla disketter (även om flera av de bra spelen; Doom, XCOM, Syndicate...inte var på mer än 4-5 stycken. Office-paketet däremot.. ) Många av de tidiga "CD-ROM spelen" hade en massa grafiskt lull-lull..inte för att det tillförde något, men för att det gick.
* Optiska möss....visst inget smuts på kulan, men Razer Boomslang sprang i cirklar runt de optiska. Kom ihåg att jag hade en tidig trådlös optisk mus...jävlar vad man slet sitt hår
* Plattskärm...sista jag hade var en Viewsonic CRT på 21"...vägde som ett as, men vilka färger, betraktningsvinklar, snabbhet,...

I "modern tid" måste jag säga att det är 21:9-skärmen som lyft "datorupplevelsen" mest för mig i a f.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Haha ja.
Jag har fortfarande kvar enstaka prylar som använder dessa gamla portar. En Microsoft Sidewinder Force Feedback-ratt som använder Gameport är väl det mest vettigaste. Förutom alla mina mekaniska tangentbord som jag faktiskt fortfarande ansluter via PS/2 om möjligt. Men det är ju verkligen en port som i de flesta fall inte behövs längre och sakta men säkert verkar försvinna med.
Evig kalibrering av gameport-kontroller är något jag minns med fasa, när vi ändå kommit in på området. Brr!

Och jo, ett jäkla Plug & Pray'ande var det också.

IRQ-problem med äldre system var också en sån där sak som jag inte saknar och ersatts av bättre saker. Nu är jag osäker på exakt vad som tillslut fick bort problemet men att pussla ihop systemet, slippa IRQ-krockar och ha instickskort i rätt slottar var inte det enklaste alla gånger. Windows NT-baserade OS (på Windows-sidan) ihop med introduktionen av PCI-express inbillar jag mig är vad som löste detta. Idag är det svårt att göra fel när man sätter ihop en ny dator, allt fungerar i regel bara och tydligt hur allt ska sitta.

Ohh god, jag kommer ihåg alla vansinniga IRQ-problem man fick kämpa med på den tiden. Inte nog med att man fick lägga ner timmar på IRQ-strul vid installation av diverse hårdvara man fick sedan lägga ex antal timmar på att få skiten att funka i autoexec.bat och config.sys också. Har för mig att Windows 95 var ett steg i rätt riktning, körde själv aldrig något NT-baserat.

Hade ett Soundblaster AWE 32 som var extra påfrestande angående båda ovanstående punkterna. Sög åt sig minne vilket gjorde startfilerna till en mardröm när man ville köra vissa spel. För att inte tala om alla startdisketter jag fick fixa till kunder i vår butik som köpt spel de inte fick igång. Till slut så insåg jag att min förvisso eminenta förmåga att konfigurera startfiler inte räckte till och köpte en licens av QEMM som gjorde livet lättare.

Detta måste vara lite som uråldrig obegriplig historia för yngre Sweclockers läsare, numera är det bara att trycka in nya prylar i datorn och allt funkar direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du har helt rätt, Soundblasterkorten var en jättegrej. Borde haft med det på min lista.

Jag vågar sträcka mig så långt som att säga att ljudkortet är den enskilt viktigaste innovationen för att göra PC till en spelplattform. 3D-spel fanns innan 3Dfx men utan bra ljud hade nog de flesta hållit fast vid sina Commodore-datorer eller gått över till konsoll.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Game Zone var huvudsakligen inriktat på spelkonsoller, vi kom trots allt från Bergsala, men vi hade nog Göteborgs största utbud av PC-spel också. Vi sålde både nytt och begagnat. En stor del var egen import av konsoller (typ 3DO och Atari Jaguar) och spel som inte släpptes i Sverige. Om ni tycker spelen är dyra idag så är det inget mot vad importspelen till Super Nintendo kostade i mitten av nittiotalet, vi sålde bland annat importerade amerikanska Final Fantasy (kommer inte ihåg vilket nummer) för 799:- och det är 20 år sedan. Dessutom sålde de lika snabbt som vi kunde få tag i dem, kommer ihåg att vi köpte från en leverantör i Kalifornien som jag hittade i en radannons i Edge som var den kreddigaste speltidningen på den tiden.

Jodå, jag kommer ihåg Matrox Mystique fast jag hade inte något själv, var helt inne på 3dfx på den tiden. Fast Matrox Millennium var nog det bästa grafikkortet jag ägt trots att det inte ens hade någon förmåga att accelerera 3D. Alla vanliga spel innan 3D acceleration blev vardagsmat gick sååå mycket bättre med ett Matrox Millennium.

Hade också en CH Products F-16 Combat Stick, skaffade till och med ett gasreglage och pedaler från CH. Spelade dock inte så mycket Mechwarrior, det blev mest Wing Commander 3 & 4 och lite flygsimulatorer. Var billigt för mig att plocka hem allsköns tillbehör då vi sålde dem i vår butik. CH Products var bäst, piskade Thrustmaster lätt på den tiden.

Så var det ja, är liiiite (mycket) senil nuförtiden.
Game Zone fokuserade mest på konsollspel ja, och jag som kom ifrån datorsidan innan jag skaffade pc och lirade boardgames innan dess var mest på Tradition.

Jag tycker inte att spelen (pc) är dyra idag, men det är inget skoj längre, köpte Fallout 4 när det kom i digitalverison över steam, men lirat några timmar bara och jag saknar de saftiga manualerna som följde med tex Microprose´s simmar.
De kostade typ 400 så billigare har det blivit på pc spel. (kronvärdet)

Projsade 2000:- för mitt Orchid Righteus voodoo1 ( 4 MB) det blir en del räknat idag.
Fanns det inte en Voodo2 variant med "integrerad" 2d ? Det hade typ 12-16 Mb eller nått, har ett svagt minne utav att jag ägt ett sådant..
EDIT : Undras om det inte var ett Voodo Banshee https://en.wikipedia.org/wiki/3dfx_Interactive#Banshee

Oooh Wingcommander på flera cd, älskade det med, fast var aldrig så torsk på pedaler eller det separat gasreglaget Combat Sticken fick räcka, fanns ju en enkel hastighetskontroll på den.
Gör de ens sådan kvalitet idag? Tror jag har den där monster joysticken liggandes undanstoppad sen många år.

Sen hade jag liknande tankar ang Pentium, visst var de snabbare men i övrigt ingen "tappa hakan och skrika av lycka" inovation.

Google och senilitet
Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Nu är ju jag rätt ung, men mina största "game-changer" var nog:

1. MP3 - spelare. /iPod
Istället för att bära runt en typ walkman och 20-tal skivor, så kunde man nu mer eller mindre bära runt större delen av sitt musik-bibliotek vart man än gick! Skillnaden mellan att försöka prioritera 5-6CD skivor att ha i väskan och att bara stoppa en liten enhet i fickan när man gick hemifrån var amzing.

2. Vet att många redan sagt plattskärmar, men det var ju helt amazing för oss med mindre skrivbord. Det var även gött att skärmen inte längre vägde 20kg, utan 2

3. När jag köpte mitt nVidia GTX 295. Kom från två 8600GT, skillnaden var enorm (trots att rummet blev 5 grader varmare och man aldrig kunde sova med datorn på pga fläkten) så var det riktigt trevligt att kunna lira varenda spel man ville, utan problem.

4. Precis som många andra sagt, flerkärniga CPUer.

5. SSDer, av precis samma anledning som alla andra sagt

6. Smarphones. Att ha kamera, internet, chattfunktioner, MP3 spelare, "telefonkatalogen" osv i samma enhet i fickan var ett riktigt grymt steg för mig.

(bonus mjukvara) 7. Spotify av självklara anledningar!

Permalänk
Medlem

Gamla tider 😀 min första dator mm 286 men sen fick jag en IBM servern med 386 Dx plus extra dx kort och 32 minnes bankar 30 pin minnen var en fin maskin jag fick från Ericsson de skulle kaseras .
Den åt allt man stoppa i den har för mig den hade 50 pins kontakt för laserskrivare med var en fet och tung rackare .
Hade den i flera åt man var fattig då .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

PC hårdvaru och spelsvängen har nu rullat på bra många år. Vore kul om ni hade lite tankar om vilka nya innovationer som spelat mest roll för er som PC-entusiaster, helt enkelt vad som varit en riktig killer. Listar här några som verkligen imponerat på mig. För mig är problemet att den första punkten i listan nedan ligger vansinnigt långt före det som kommer efter.

1. 3dfx Voodoo 1 & 2. I mitten av nittiotalet drev jag och ett par polare en spelbutik i Göteborg. Mycket TV-spel givetvis men vi sålde även PC-spel och när det första grafikkortet (enbart 3D-accelerator) från 3dfx dök upp så trodde vi knappt våra ögon. Det var så otroligt mycket bättre än våra normala grafikkort så tiden stannade. Minns första gången vi testade GL Quake och Tombraider och världen blev ej det samma igen. Sedan kom Voodoo 2 som man kunde köra i SLI med högre upplösning och det var fantastiskt (och dyrt).

2. CD-ROM. Har ni inte installerat spel på "tusentals" disketter så vet ni inte vad jag pratar om. Dessutom "suveräna" FMV-spel....

3. Windows istället för DOS. Till slut kunde man spela spel på PC utan att slita sitt hår med att konfigurera autoexec.bat och config.sys i en vecka först.

4. Intel Core 2 och Sandy Bridge. Två processorfamiljer som verkligen gjorde skillnad. Sandy Bridge känns som den bästa CPU-lanseringen någonsin (om man bortser från buggen i chipsetet).

5. Steam eller köpa spel via nätet. Snacka om gameshifter, Steam hatades i åratal men vann tills slut över de flesta.

6. SSD. När de första SSD:erna dök upp var de dyra och inte helt pålitliga men den som fick en fungerande disk förstod snabbt den enorma skillnaden mot en seg HD. I många fall var det den ultimata uppgraderingen för en trött dator.

7. G-Sync. Snacka om förändring, istället för allt jäkla svärande över tearing och stuttering och vansinniga sänkningar i framerates som kommer med V-Sync på eller av så plötsligt kommer Nvidia med en innovation som löser allt. För de som inte prövat G-Sync så är det lite svårt att förklara men kontentan är att alla spel hela tiden flyter på bra så länge du har grafikkraft nog.

Detta var några exempel på vad jag upplevt som revolutionerande, fyll gärna på med era egna exempel.

PS! Moderator, visste inte vad jag skulle placera denna tråd, flytta vid behov.

Jag håller med om 3dfx och SSD, rejäl wow när man uppgraderade till det. Windows95 vet jag inte om jag skulle kalla wow, men visst var det en stor skillnad att byta till permanent (nästan) GUI. Jag tycker dock du har missat en grej - HDDn. Jag kommer ihåg första gången jag hade en hårddisk. Det var på min Amiga 500 och det var verkligen en helt annan värld.

Första ljudkortet till PCn var också en stor grej. Men fan va det var bökigt. Kommer ihåg hur man slet sig i håret för att optimera autoexec.bat och config.sys så man höll sig under 640kb-spärren. Dessutom behövde man ju jumpra korten och se till att det inte skedde några konflikter.

Vissa saker blir faktiskt bättre med tiden...

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Bredband istället för modem - ingen annan sak kommer i närheten.

Sant. Jag kommer ihåg när vi fick ~1mbit kabel-TV internet. Var instabilt som tusan men attans vad skönt det var. All stress med telefonräkningar och annat otyg försvann över en natt.

Det var ett lokalt bolag som levererade TV och internet. Deras kontor var helt obemannat över helgerna så gick internet ned, säg, på fredagen så visste man att det skulle vara nere fram till måndag förmiddag. Extremt enerverande.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Jag håller med om 3dfx och SSD, rejäl wow när man uppgraderade till det. Windows95 vet jag inte om jag skulle kalla wow, men visst var det en stor skillnad att byta till permanent (nästan) GUI. Jag tycker dock du har missat en grej - HDDn. Jag kommer ihåg första gången jag hade en hårddisk. Det var på min Amiga 500 och det var verkligen en helt annan värld.

Första ljudkortet till PCn var också en stor grej. Men fan va det var bökigt. Kommer ihåg hur man slet sig i håret för att optimera autoexec.bat och config.sys så man höll sig under 640kb-spärren. Dessutom behövde man ju jumpra korten och se till att det inte skedde några konflikter.

Vissa saker blir faktiskt bättre med tiden...

Hårddisken var före min PC-karriär. Hade en VIC 20 men efter den blev det ingen ny dator förrän 1994 då jag skaffade min 486 DX4 100. Då var hårddisken redan etablerad och därför ingen banbrytande teknologi för mig.

Se mina kommentarer angående startfiler och IRQ-konflikter i tidigare inlägg i tråden, så jäkla jobbigt. Håller med om att vissa saker blir bättre med tiden, i detta fallet jäkligt mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med TS i det mesta, men kommer ihåg när jag fick adsl. Där snackar vi revolution. Spela, surfa, tanka musik osv hur mkt man ville, måste fasiken vara ett faktum att bredband är det största som hänt IT världen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0skis:

Walkman & Bluetooth på luren

Lyssna på musik i mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Instämmer i 3DFX Voodoo, det var "wouuw!" Kopte mitt Orchid Righteus Voodoo (1) med hela 4 Mb! minne, bara för 3d och man behöll sitt Ati Rage 2 eller Pro för systemet.
Vart jobbade du? Köpte mitt på bottenplan (undre) utav 5´ans köpcentrum, det låg (ligger? ) en spelbutik där.

Batfilerna hade du oftast redan mer eller mindre klara och win gillade jag inte först, hade ju haft Workbench bla.

För mig vart det lite tidigare innan PC, men första Hdriven var underbar, bort ifrån floppy och bandstationer, Aaaaaahhh vilken lyx.

Hade xakt samma kort, morsan kom hem en dag med det kortet + GTA och Quake. Hon hade haft en försäljare på sitt jobb som sålde datorer och sånt och där köpte hon. Hon hade beställt grejjorna. Men det var helt magiskt att få flyt i 640x480 med snygga pixlar (lite utsuddade kanter).

Permalänk
Medlem

8MB mot 4

Permalänk
Avstängd

1: SSD (Snabbt, och tyst...inga vibrationer längre)
2: Core 2 Duo (Sanslöst snabba prollar var dessa) Jag hade en C2D E8200 nåt.
3: Optiska möss (Tack och hej kulmöss)

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Ohh god, jag kommer ihåg alla vansinniga IRQ-problem man fick kämpa med på den tiden. Inte nog med att man fick lägga ner timmar på IRQ-strul vid installation av diverse hårdvara man fick sedan lägga ex antal timmar på att få skiten att funka i autoexec.bat och config.sys också. Har för mig att Windows 95 var ett steg i rätt riktning, körde själv aldrig något NT-baserat.

Hade ett Soundblaster AWE 32 som var extra påfrestande angående båda ovanstående punkterna. Sög åt sig minne vilket gjorde startfilerna till en mardröm när man ville köra vissa spel. För att inte tala om alla startdisketter jag fick fixa till kunder i vår butik som köpt spel de inte fick igång. Till slut så insåg jag att min förvisso eminenta förmåga att konfigurera startfiler inte räckte till och köpte en licens av QEMM som gjorde livet lättare.

Detta måste vara lite som uråldrig obegriplig historia för yngre Sweclockers läsare, numera är det bara att trycka in nya prylar i datorn och allt funkar direkt.

Haha, jo jag kan ju bara instämma.
Nu är jag ju gammal nog att ha varit med på den gamla tiden, dock inte den riktigt antika (dvs 70 och 80-tal, jag är 31) eran. Det har skett en enorm förändring på typ alla områden, och inte alla som verkligen blivit förbättrade heller. Den kraftiga reduceringen på tillverkare är rätt tråkig, många gamla välkända och omtyckta företag som inte finns kvar längre.

Jag håller efter närmare eftertanke med er alla som nämner just SoundBlaster och hur den förde utvecklingen framåt. PC lät verkligen inte bra innan dess eller för den delen utan ett SoundBlaster-kort. Typ alla andra plattformar vid tidpunkten hade bättre ljud, förutom möjligen Sega Mega Drive. Amigan var ju ändå långt före men även den är egentligen före min tid med.
Spel utan SoundBlaster gav verkligen inget mysigt ljud med den där bedrövliga PC-speakern.

Samtidigt får jag nog säga att jag ibland fortfarande saknar ljudet från modemet när den ringer upp och ansluter till internet. Ett minst sagt behagligt ljud... så länge det inte blir fel, vilket man så klart hörde då man kunde ljudsignalerna utantill hehe.

Permalänk
Medlem

När man köpte ett sprillans nytt GTS 8800 320mb och en Core 2 Duo på 2.66 ghz och kunde köra wow som en hjälte!