Vet inte vad jag ska göra med framtiden

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska göra med framtiden

Hej, jag har hamnat i ett extremt jobbigt läge. För två vårar sedan tog jag studenten från ett naturvetenskapsprogram. Nästa höst började jag plugga en civilingenjörsutbildning men märkte snabbt att jag inte trivdes eller mådde bra där. Jag tog då ett sabbatsår för att tänka efter. Började nu nyligen på ett ekonomprogram men känner redan exakt samma känsla och stress. Alltså överväger jag att hoppa av igen. Grejen är att jag aldrig vetat bad jag velat bli i framtiden eller jobba med. Men jag har alltid presterat bra i skolan och legat på de högsta betygen. Nu står det helt still. Har ingen vidare lust att plugga alls egentligen. Men hat alltid haft nån typ av drag till att testa på bradmansyrket. Lite tråkigt att det ska vara så kasst betalt. Planen är att om jag hoppar av så kanske jag försöker testa deltidsbrandman och sedan läser vidare till heltid om jag trivs. Men jag vet ej.

Iallafall så vet jag inte vad jag ska göra eller vill göra med mitt liv just nu. Är det någon som har nå tips eller varit med om liknande ?

Permalänk
Medlem

Finna brandingenjör i Lund, även med fortsättning så du kan få masterexamen (motsvarande civilingenjör).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vill du ha ett jobb där du jobbar på kontor?
Vill du sitta still eller där du rör på dig mycket?
Hur socialt vill du att ditt jobb ska vara på en skala 1 till 5? 5 är väldigt socialt
Hur mycket pengar vill du tjäna per måndag som ingångslön och hur mycket vill du tjäna efter att ha arbetat i 5 år?

För övrigt så har jag alltid sagt att dagens skola är extremt dålig på att förbereda barn/tonåringar för att jobb. Tycker det är helt vansinnigt att man inte får testa på att arbeta mer i skolan eller presentera vad man faktiskt måste kunna för diverse yrken eller vilka yrken som ens finns.

Personligen så trivs jag väldigt bra som systemutvecklare/programmerare. Många schyssta människor, bra betalt, intressant och utmanande. Det är dessutom brist och den lär bli ännu större, spana gärna in lite om det.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem

@GiveMeLibertyOrDeath1337: Inte så mycket för programmering tyvärr. I helhet så har jag liksom ingen pluggvilja kvar känns det som, men jag vet inte heller vad jag i slutändan skulle vilja jobba med

Permalänk

@Zyrale: Sök jobb då. Jobba med lite olika saker.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem

@GiveMeLibertyOrDeath1337: tror det måste bli så tills jag fått en bättre insikt i vad jag vill

Permalänk
Medlem

Varför stressar du?

Om du tog studenten för två år sedan bör du vara runt 20 år gammal. Jobba lite. Testa olika yrken. Har du tur hamnar du på en riktigt dålig arbetsplats och då ska du se att plugget kommer vara rena drömmen när du börjar igen.

Jag är 25 år och började plugga först i år. Visste inte vad jag ville. Jobbade i några år, såg världen, byggde ett hem med min sambo och under åren blev det lite mer klart vad jag ville läsa.

Ta det lite lugnt och njut så ska du se att det faller på plats inom några år.

Lycka till

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Gör militärtjänst kanske är ett alternativ

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

@El1min4tor: tack så mycket för svaret. Gör att det redan känns lite bättre. Jag tror jag måste göra det. Testa på lite innan jag väljer. Blivit lite stressad av att köra igång direkt för att många vänner gör det, men det verkar inte passa mig.

Permalänk
Medlem

Har du något eget intresse som du kan spinna vidare på? Kanske kan vara värt att spåna lite kring vad du faktiskt tycker är kul att göra i vanliga fall och sedan bygga vidare på det.

Säg att du på fritiden tycker det är kul att måla och rita (som exempel). Varför inte då dra igång en egen hemsida med dina alster och försöka marknadsföra dig själv inom någon speciell nish inom målarvärlden och sälja tavlor fokuserat på det etc.? Alltså bli någon form av egenföretagare och jobba med något du faktiskt känner du är bra på och framförallt, tycker är kul

Precis börjat med detta själv (inte just målning, utan mer elektronik-hållet). Att utveckla en hobby till att kanske bli något man kan leva på. Ta mig tusan aldrig känt mig så motiverad som att försöka jobba för bara mig själv. Då har jag precis som du aldrig riktigt vetat vad jag vill jobba med. Har dock ett heltidsjobb för tillfället, men känner att jag vill göra något annat snart

Permalänk
Medlem

@MrOrsh: bra idé tycker jag. Grejen är att det bästa jag vet är att träna, styrketräning mest dårå. Annars ås är jag lite av den klassiska nörden som gillar att spela lite då jag inte har nåt annat för mig typ. Det är väl mina intressen typ ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyrale:

@El1min4tor: tack så mycket för svaret. Gör att det redan känns lite bättre. Jag tror jag måste göra det. Testa på lite innan jag väljer. Blivit lite stressad av att köra igång direkt för att många vänner gör det, men det verkar inte passa mig.

Stirra dig inte blind på vad dina vänner gör. Lär dig istället att gå den väg som passar dig själv och gör det rakryggad. Det är en egenskap som kommer tjäna dig gott i livet om du lär dig att inte bry dig för mycket om vad andra tycker.

Själv hoppade jag av gymnasiet i början av trean av lite olika orsaker. Sen läste jag in rubbet på distans och skrev HP. Det finns fler vägar än den redan upptrampade stigen, men räkna med att människor kommer ha åsikter om dina val. Det som kommer tjäna dig gott i livet är som sagt att lära dig sortera ut det irrelevanta andra säger och tycker och utveckla din egen självkänsla och tro på det du gör!

Det kommer gå kanon för dig!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Hoppade av gymnasiet i början på tredje året, jobbade i typ 8 år med massvis av olika yrken och sen började jag plugga på universitetet.

Var absolut bästa lösningen för mig, nu vet jag både vad jag vill och inte vill jobba med.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@El1min4tor: Tack så mycket, värmer att det faktiskt finns folk som er som lägger tid att skriva hjälpande kommentarer till främlingar med problem som mig. Ni är bra människor!

Permalänk
Medlem

Välj ett yrke du trivs med än att gå efter lönen.
Så testa brandman ?

Exempel jag jobbade som resemontör med 26k efterskatt i näven till att ska börja plugga som undersköterska och dom har inte bra betalt.

Men jobbet ger mer än bara pengar i plånboken och jag verkligen ser fram emot varje morgon att knalla till jobbet. Haft tex 9 dagars period med jobb. Jobbat x antal helger i rad ändå inte trött på det

Då jag Tycler det är viktigare att du trivs och gillar ditt jobb då kommer du må 100 ggr bättre
Men det är min personliga åsikt... 32 års "gubbe" med två småbarn och fru.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

@Toivo83: tror det du säger är sant. Att ha något som gör att jag mår bra är nog prio 1

Permalänk
Medlem

Jag var i en liknande sits, studerade civilingenjör ett år direkt efter studenten men det hela slutade ganska illa och jag tog två års uppehåll från studierna. Prövade på lite allt möjligt under de åren, allt ifrån lärarassisten till städare och militär.

Lärde mig mycket om mig själv som att jag ville satsa efter ett yrke där jag har en ledande roll samt inkluderar kontakt och arbete med människor. Militären var kul och visade ett helt annat perspektiv på livet som inte är möjligt att få från någon annan källa men även här så såg jag inte inte en framtid.

Är tillbaka till studierna nu och fått tillbaka motivationen vilket gjort både studierna lättare och att jag njuter mer av livet runt universitetet.

Tänk på att vi kommer få jobba till minst 70 års ålder(min gissning) så även om du spenderar 5-10 år hit och dit så kommer en utbildning vara till stor nytta och ge många arbetsår. Sen om du hittar något som inte behöver en lång utbildning och trivs där med livet så "go for it". Vi har alla olika saker som gör oss lyckliga i livet!

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyrale:

@El1min4tor: Tack så mycket, värmer att det faktiskt finns folk som er som lägger tid att skriva hjälpande kommentarer till främlingar med problem som mig. Ni är bra människor!

Så lite så. Glad att hjälpa. Har själv varit där.

Tycker du visar otrolig mognad och karaktär som vågar be om hjälp. Tänk på att du tror att det passar dina vänner att gå direkt vidare och fortsätta plugga, men du vet inte vad som rör sig i deras huvuden. Dem kanske är ännu mer osäkra än dig, men vågar inte skippa plugget ett tag av rädsla för vad vännerna tycker.

Man känner bara sig själv och sina egna tankar - ingen annans. Ju mer man lär känna sig själv desto lättare blir det att hantera motgångar och jobbiga situationer.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Inaktiv

Du har klarat natur och du sa att du hade bra betyg, gratis detta har väl inte hälften av alla vanliga ingenjörer gjort utan gått omvägar som teknisk basår.

Nu vet jag ej hur du menar att problemen i skolan är, men det är extremt många som kämpar allt de kan får en massa IG som innebär att de ej får läsa nästa år med studiemedel. Detta innebär att de får kämpa med omtentor som akassan inte alls gillar om de nu har akassa. Nå livet är tuff.

Men när jag läser ditt första inlägg så får jag intrycket att du klarar godkänd nivån men tycker det är tufft? Tänk då på alla andra är mitt råd.

Sedan utbildning VS praktisk jobb, så har länge utbildning varit tveksam ekonomisk sett, man har dock haft ett roligare arbete. Vi går dock emot ett samhälle, där allt mer konkurrens finns om jobben som inte kräver eftergymnasial utbildning. Och även om det finns gott om personer som direkt ifrån gymnasiet tjänar storkovan så är dessa riktigt duktiga.

Mitt råd är att istället för att läsa civilingenjör läs till vanlig ingenjör, nivåskillnaden var förr som natt och dag mellan dessa. Angående ekonomi så är alla såna kurser bra, men min uppfattning är dock att just inom området ekonomi så är det framförallt de riktigt duktiga som får riktigt bra jobb. De som inte är så bra har det dock ej lika lätt.

Annars om du är man så är nog sköterska ett av de mest säkraste utbildningar som man kan läsa till. Viss lönen är idag inget vidare, men det bokstavligen skriker efter manliga såna. Detsamma gäller lärare, men jag själv tycker lärare är mer krävande av hur man som individ är.

Permalänk
Medlem

Försvaret behöver alltid intelligenta människor. Betald utbildning.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Började själv plugga på högskolan när jag var 28 år och ångrar det inte. Då hade man fått lite perspektiv och visste lite mer vad man ville göra. De tre åren på högskolan var absolut de tre bästa åren i mitt liv vad gäller studerande. I stort sett alla kurser jag läste var intressanta och roliga, inte alls som gymnasiet.

Tycker också du skiter i plugget just nu, börja jobba, kör det några år tills du vet vad som är intressant och vad du vill lägga 3-5 år år av ditt liv på (och kanske studielån) Tror det är bästa lösningen.

EDIT: Röstar också för Försvaret, alltid en merit och hade jag varit arbetsgivare hade jag verkligen inte sett det som nåt negativt.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyrale:

@MrOrsh: bra idé tycker jag. Grejen är att det bästa jag vet är att träna, styrketräning mest dårå. Annars ås är jag lite av den klassiska nörden som gillar att spela lite då jag inte har nåt annat för mig typ. Det är väl mina intressen typ ^^

Rent spontant när det gäller träning har jag själv (som inte har ett dugg koll på träning men som tycker jag nog skulle kunna bättra på min muskulatur avsevärt ) alltid saknat någonstans med vettiga och simpla instruktioner för att kanske börja med styrketräning hemma (webbsida tex). Övningar som kan göras av alla och som man sen kan ta vidare till gym etc.

Allt jag hittat tycker jag är så halvdant gjort och så himla "kom-igen-nu-med-din-PT"-aktigt. Nu kanske det finns sådana sidor redan (inte för att jag letat extremt mycket).

Men så länge man har kunskap och tror på det man gör spelar det ibland ingen roll om fler aktörer gör liknande saker. Man grejar det ändå

Bara ett tips Lycka till! Många bra råd i tråden tycker jag Som chef på min nuvarande arbetsplats vill jag också slå ett slag för att en militärtjänstgöring/gmu är fint att ha på sitt CV. Det talar ofta för att det är ordnade och plikttrogna människor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med flera här, gör militärtjänst. Kanske utomlands sen och börja plugga när du är mer motiverad. Fastna inte med fru, barn och villa än. För då är du ganska låst.
Kanske hitta ett jobb som ger ok betalt och lev livet, typ bartender. Res runt lite. Men fastna inte, för då blir du bara en gammal alkoholiserad människa som livet rann ifrån, bokstavligen. Jag har sett flera.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4 | Nvidia Geforce GTX 1080 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Viktigt att inse att vad man själv drömmer om kan vara någon annans mardröm och vice versa, gör vad du vill och låt inte någon annan berätta för dig vad som är bra och dåliga val i livet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg: Tack så mycket killar. Respekt till er som lägger tid på att hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Det är bättre att du jobbar ett tag tills du helt säkert vet vad du vill göra. Även jag gjorde misstaget att hoppa på en civilingenjörsutbildning direkt efter studenten utan att tänka mig för vad det egentligen innebar. Studierna gick käpprätt åt skogen, jag fick för lite högskolepoäng och var tvungen att nästkommande år läsa blandade kurser på universitetet för att få ihop tillräckligt med poäng för att kunna börja studera något jag verkligen ville med CSN-bidrag igen. Under den tiden kom jag i kontakt med några blandade biologikurser och insåg att det var vad jag ville samt att människokroppen är väldigt intressant. Hamnade på ett kandidatprogram inom biomedicin, vilket kändes helt rätt, och nu ett år för sent (på grund av en dryg jävla resttenta) har jag äntligen mitt examensbevis. Min påbyggnadskurs börjar till våren och under hösten ska jag mest ta det lugnt och försöka jobba lite för att få pengar.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo... att det är väldigt viktigt att veta vad man vill innan man i ren blindo försöker reda ut det under resans gång. Att hoppa av mina första studier och ta ett sabbatsår hade säkerligen bidragit till att jag ännu snabbare lyckats inse vad jag var ämnad för.

Lycka till med jobbsökningen och hoppas du lyckas reda ut vad du vill göra med livet!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv

@Zyrale Jag minns från gymnasietiden att man inte fick mycket hjälp utav skolans syo för att hitta rätt i djungeln bland olika utbildningar. Jag tror att skolan lägger för lite resurser för att vägleda eleverna till yrken som passar. Med 37 år fyllda kan jag säga att det är sällan att en person kör samma yrke genom hela sitt liv. Du är ung och därför har du det mest värdefulla som finns, nämligen tid. Ta ett år och åk till Australien och jobba lite för att hitta dig själv. Stressa inte, utan kika runt i ditt kontaktnät. Kanske kan du ta och besöka en arbetsplats i en dag för att se vad en ekonom gör? Jag vet inte hur bra kontakt du har med dina föräldrar och om du kan ta en diskussion med de.

Permalänk
Medlem

@anon2110: Har pratat mycket med dem. Egentligen vet jag att de vill att jag ska plugga något riktigt teoretiskt, men det vill i slutändan att jag ska vara lycklig. Så om jag vill göra något annat så tycker dem det är bra. Det älskar jag dem för.

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att dina föräldrar kan bara ge dig råd. Det är du som måste fatta de avgörande besluten med ditt liv. De förstår också att du är ung och är sökande och det är inte hela världen om du gör ett felaktigt val eller två. Det är liksom inte lätt att veta vad man vill med sitt liv när man har i princip gått i skolan större delen av sitt liv. Det är inte fel att fundera. Jag känner flera kompisar som har sina examen från universitetet, men de har insett att det var inte alls det de ville göra. Är det 5 bortkastade år? Det är viktigt att inte ångra de val man gör i livet. Det är ju det som är livet, ingen vet på förhand hur ditt liv kommer att flyta.

Permalänk
Medlem

@anon2110: Intelligenta uttalanden från dig, verkligen schysst. Men ja de har gett mig mycket tips. Det jobbiga är bara att faktiskt ta klivet åt den aktuella riktningen man vill färdas i.