Hjälp med moderkort till mITX-bygge

Permalänk
Medlem

Hjälp med moderkort till mITX-bygge

Hej!

Har tankar att gå ner i formfaktor efter insett att jag inte behöver mitt klumpiga Corsair air 540 längre, så tänkte satsa på att bygga i mITX format. Men nu var det ett tag sedan jag byggde en dator så jag tänkte vad kan vara bättre än att få hjälp av alla proffs på sweclockers!

Så till bygget då allt är klart utan moderkort:
Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ITX
Cpu: i5 6600k
Ram grafikkort och nätaggregat har jag redan

Då kommer vi till problemet val av moderkort.
Det jag söker efter är ett mITX kort med z170 chipset, gärna bra inbyggt ljudkort eftersom mitt gamla inte kommer få plats. Ett stabilt och överklockningsvänligt bios

Dessa har jag kollat på hittills https://www.inet.se/kundvagn/visa/9700937/

(Jämföring mellan de tre moderkorten)

Kom gärna med andra förslag om ni tycker något passar bättre
Tack för mig!

Visa signatur

RTX 3060ti och Ryzen 7 5800x3D + annat

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Asus.
Vad hade du för processor innan? Du säger att du ska använda dina gamla ram-stickor, du vet väl att du måste ha DDR4 till z170?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Asus.
Vad hade du för processor innan? Du säger att du ska använda dina gamla ram-stickor, du vet väl att du måste ha DDR4 till z170?

Har asus moderkoret just nu men varför just asus? funderar på gigabytekoret pga usb-c dock har ju den bara usb 3 gen 1

uttryckte mig fel där, nya ram är redan fixat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anton.o:

Hej!

Har tankar att gå ner i formfaktor efter insett att jag inte behöver mitt klumpiga Corsair air 540 längre, så tänkte satsa på att bygga i mITX format. Men nu var det ett tag sedan jag byggde en dator så jag tänkte vad kan vara bättre än att få hjälp av alla proffs på sweclockers!

Så till bygget då allt är klart utan moderkort:
Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ITX
Cpu: i5 6600k
Ram grafikkort och nätaggregat har jag redan

Då kommer vi till problemet val av moderkort.
Det jag söker efter är ett mITX kort med z170 chipset, gärna bra inbyggt ljudkort eftersom mitt gamla inte kommer få plats. Ett stabilt och överklockningsvänligt bios

Dessa har jag kollat på hittills https://www.inet.se/kundvagn/visa/9700937/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9700937/

(Jämföring mellan de tre moderkorten)

Kom gärna med andra förslag om ni tycker något passar bättre
Tack för mig!

Varför köper du inte enbart ett nytt ATX chassi till ditt befintliga bygge?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton.o:

Har asus moderkoret just nu men varför just asus? funderar på gigabytekoret pga usb-c dock har ju den bara usb 3 gen 1

uttryckte mig fel där, nya ram är redan fixat.

Jag väljer Asus pgr av deras överlägsna fläktkontroller. Sen har ju deras PRO gamer serie ett något bättre ljudkort än vad standard mobo's har.

Aha, ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Varför köper du inte enbart ett nytt ATX chassi till ditt befintliga bygge?

Som sagt vill jag ska ner i formfaktor

Skrivet av StuntmanMike:

Jag väljer Asus pgr av deras överlägsna fläktkontroller. Sen har ju deras PRO gamer serie ett något bättre ljudkort än vad standard mobo's har.

Aha, ok.

Får nog ta och satsa på ett Asus då

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anton.o:

Som sagt vill jag ska ner i formfaktor

Noterat, tänkte om det var chassit som var anledningen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|