Fallout 4 - Crossfire artefakter på ytor

Permalänk
Medlem

Fallout 4 - Crossfire artefakter på ytor

http://imgur.com/a/zG2ih

Någon som känner igen detta? Sitter med två stycken 290X i crossfire(AX1200 nätagg), Fallout 4 körandes i 72 FPS, limiter satt med MSI afterburner och Vsync är påslaget, 144hz skärm. När jag kör med crossfire får vissa ytor dessa artefakter, liknande LOD fel. När jag går nära försvinner artefakterna, de är statiska och sporadiska, och dyker sällan upp. Bara någon yta här och där. Sparar jag och startar om försvinner de tills jag stöter på dem igen på ett annat ställe.

Kör med skuggor/skuggdistans på Medium, sätter jag skuggor till High får jag flickande skuggor.

Detta enbart under crossfire, med enstaka kort får jag inga artefakter alls, oavsett vilket kort jag kör med. Skulle vara roligt att veta om någon har en aning om vad som kan orsaka det, och om det finns någon lösning.

Permalänk
Medlem

Kan bara nämna att jag själv upplevt liknande artefakter för första gången när jag spelade Fallout 4 på mitt 7970 Ghz ikväll. Antog att grafikkortet var varmt / redo att dö.

De försvann efter en omstart av spelet.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem i Skyrim men även kass skalning, tror inte motorerna gillar CF.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

En intressant bit, de fastnar på screenshots med ibland

Permalänk
Medlem

Jag har bara ett ensamt 290 men får liknande artefakter då och då.
Har precis som andra antagit att det har att göra med värme.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Hade också sådana artefakter i Fallout 4 med Fury X i CF, slutade med att jag bara körde med ett kort.

Permalänk
Medlem

@Caesar:
kan konfirmera att det inte har med värme att göra.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: I ditt fall eller i allmänhet?

Permalänk
Medlem

Inte spelat det på 3 månader nu men har aldrig upplevt detta problem med mina 290X i crossfire. Jag antar att spelet är patchat?

Edit: Ska testa när jag kommer hem om jag kan få samma problem. Kommer köra med senaste beta patchen som finns tillgänglig + nyaste AMD drivisar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Caesar:
I mitt fall garanterat, jag skulle nog våga påstå att det stämmer i allmänhet med.
Någon som fått liknande artefakter på ytor utan MSI Afterburner/Rivatuner Statistics Server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Caesar:
I mitt fall garanterat, jag skulle nog våga påstå att det stämmer i allmänhet med.
Någon som fått liknande artefakter på ytor utan MSI Afterburner/Rivatuner Statistics Server?

Jag har inte använt något av de programmen och har som sagt stundtals de problemen ändå.

I mitt fall så misstänker jag dock fortfarande att det är värmerelaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Jag har inte använt något av de programmen och har som sagt stundtals de problemen ändå.

I mitt fall så misstänker jag dock fortfarande att det är värmerelaterat.

Ibland löser det sig med en quick save och en quick load

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Inga problem med mina två R9 290.
Skalar bra och inga artifakter osv

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.