Permalänk
Medlem

Luftavfuktare till Källare

Tjenare, tänkte kolla här om några husägare använder luftavfuktare till källaren?

vi köpte huset i början på året och då fick vi med en Woods DS28 som redan fanns i källaren, nu har den lagt av.

så vi skulle vilja köpa en ny Luftavfuktare och tänkte att vi köper en likadan. Men den kostade mer än vad jag räknade med.

så vi började kolla runt lite på olika sidor på billigare, och såg Biltema/ Jula hade runt 1000kr, Och undrar om nån använder /provat dessa

källaren är på ca 60/70 kvadrat
och det finns bara ett element i källaren

här är liten snygg paint bild på ungefär det ser ut

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem

Jag har Julas. Den funkar bra, men till mindre utrymmen typ tvättstugor. Har min i badrummet och allt torkar fortare med avfuktare.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

Tjenare, tänkte kolla här om några husägare använder luftavfuktare till källaren?

vi köpte huset i början på året och då fick vi med en Woods DS28 som redan fanns i källaren, nu har den lagt av.

så vi skulle vilja köpa en ny Luftavfuktare och tänkte att vi köper en likadan. Men den kostade mer än vad jag räknade med.

så vi började kolla runt lite på olika sidor på billigare, och såg Biltema/ Jula hade runt 1000kr, Och undrar om nån använder /provat dessa

källaren är på ca 60/70 kvadrat
och det finns bara ett element i källaren

här är liten snygg paint bild på ungefär det ser ut

http://forumbilder.se/FB22H/namnlos.png?width=150

Du blir nog bara missnöjd med dom billiga, bara specificationerna får det att säga stopp för mig

Woods 3500kr 10-140 m² och dubbelt så stor som dom andra.
Jula 1500kr "Anpassad för 16-31 m² utrymmen"
Biltema 1000kr skriver inte ut vad den är anpassad till och är mindre fysiskt än Julas så förmodligen 10-20 m²

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag har Julas. Den funkar bra, men till mindre utrymmen typ tvättstugor. Har min i badrummet och allt torkar fortare med avfuktare.

okej , ja det va lite så jag tänkte att dom kanske är bättre till tex tvättstugor

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du blir nog bara missnöjd med dom billiga, bara specificationerna får det att säga stopp för mig

Woods 3500kr 10-140 m² och dubbelt så stor som dom andra.
Jula 1500kr "Anpassad för 16-31 m² utrymmen"
Biltema 1000kr skriver inte ut vad den är anpassad till och är mindre fysiskt än Julas så förmodligen 10-20 m²

man kanske ska köpa sig en woods ändå, lite jobbig prislapp bara när vi knapp bott där i ett halvår och diskmaskinen gick sönder första månaden, båda tvättmaskinerna gick sönder , o nu avfuktaren

men somsagt kanske är ju lång garanti på Woods luftavfuktare så får väl ta smällen o beställa en

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem

Har ungefär lika stor källare i ett gammalt hus från 50-talet. När vi flyttade in för över 10 år sedan stod det en woods 28 i källaren och den går fortfarande, den har varit på hela tiden, non-stop. Har svårt att se att en Jula- eller Biltemaavfuktare skulle dels fixa att avfukta hela utrymmet + hålla i 10+ år.

TL:DR; Köp en Woods DS28

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Woods brukar ligga i topp i jämförande tester. De minsta och billigaste är helt enkelt för klena för att hinna avfukta mer än en tvättstuga eller så. Men det känns som rätt mycket pengar för något tråkigt ja.

Permalänk
Medlem

har en rätt billig i tvättstugan, teclime fast deras billigaste som jag inte hittar längre. den funkar bra och håller källaren runt 50% fuktighet.
köp en som automatiskt slutar vid ca 50% annars blir det så torrt. min källare får inte in så mkt fukt så den lilla fungerar rätt bra. vi fick en likadan när vi flyttade in för ca 4 år sedan men den dog efter ett halvår. dom är väldigt underhålls fria, bara man tömmer tanken och rensar luft filtret någon gång så är dom nöjda.
har även en extra som bara går hela tiden för dom där riktigt fuktiga dagarna och när drypande tvätt hänger i tvättstugan.
fördelen är att dom ofta är billiga, riktigt billiga, nackdelen är att dom låter eftersom dom kör oavbrutet även om fuktigheten är 0%. perfekt om man tycker det känns "rått" i nått rum, bara kasta in den där ett par timmar så är det bättre sen.

du får nog fundera på hur mkt fukt din källare släpper in och sen utefter det välja modell, funderade själv på att köpa en riktigt biffig men insåg snabbt att det skulle vara ett slöseri med pengar.

EDIT: glömde det viktigaste, hur stor är källaren? många stängda små rum? min källare är ungefär 65 kvadrat men en stor del (ca 20 kvadrat) är förvaring som jag håller stängt om. annars är alla dörrar öppna överallt, samt utsug i badrummet så det blir lite rörelse på luften.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har en rätt billig i tvättstugan, teclime fast deras billigaste som jag inte hittar längre. den funkar bra och håller källaren runt 50% fuktighet.
köp en som automatiskt slutar vid ca 50% annars blir det så torrt. min källare får inte in så mkt fukt så den lilla fungerar rätt bra. vi fick en likadan när vi flyttade in för ca 4 år sedan men den dog efter ett halvår. dom är väldigt underhålls fria, bara man tömmer tanken och rensar luft filtret någon gång så är dom nöjda.
har även en extra som bara går hela tiden för dom där riktigt fuktiga dagarna och när drypande tvätt hänger i tvättstugan.
fördelen är att dom ofta är billiga, riktigt billiga, nackdelen är att dom låter eftersom dom kör oavbrutet även om fuktigheten är 0%. perfekt om man tycker det känns "rått" i nått rum, bara kasta in den där ett par timmar så är det bättre sen.

du får nog fundera på hur mkt fukt din källare släpper in och sen utefter det välja modell, funderade själv på att köpa en riktigt biffig men insåg snabbt att det skulle vara ett slöseri med pengar.

EDIT: glömde det viktigaste, hur stor är källaren? många stängda små rum? min källare är ungefär 65 kvadrat men en stor del (ca 20 kvadrat) är förvaring som jag håller stängt om. annars är alla dörrar öppna överallt, samt utsug i badrummet så det blir lite rörelse på luften.

källaren är ca 70 kvm , matrummet ca 8 kvm, lilla förrådet ca 8 kvm, verkstan ca 15/20 kvm och stora förrådet är väl över 20kvm sen är det ju "hallen" som vi tvättar o hänger tvätten

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Har ungefär lika stor källare i ett gammalt hus från 50-talet. När vi flyttade in för över 10 år sedan stod det en woods 28 i källaren och den går fortfarande, den har varit på hela tiden, non-stop. Har svårt att se att en Jula- eller Biltemaavfuktare skulle dels fixa att avfukta hela utrymmet + hålla i 10+ år.

TL:DR; Köp en Woods DS28

ja det va en sån som vi hade men den började isa igen hela baksidan. men tror det är han som bodde där innan som inte tog hand om grejerna eftersom nästan alla vitvaror va halvtrasiga allihopa

så det får nog bli en Woods ds28

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem

KCC avfuktare kan jag rekommendera, vi hade en för att avfukta tvättstugan som låg i källaren på vårt förra hus. gick nästan dygnet runt i 5 år,sen flyttade vi så jag vet inte hur länge den höll.