Permalänk

Workstation på hård budget

Tjipp! Fick mina eBay-drömmar krossade i en tråd där jag frågade om vettig workstation för CAD/CAM så jag tänker att det kanske är lika bra att köpa nytt. Min dator nu är ju drygt åtta år gammal...

Kastat ihop ett paket på inet, men det var några år sen jag var i byggartagen sist, så det vore fint om någon kunnig kunde säga sitt.
Maskinen kommer i huvudsak köra Fusion 360 för CAD/CAM, kanske en del bildbehandling med GIMP samt något spel då och då. Köper via mitt företag, men runt 13k exkl. moms känner jag ändå är smärtgränsen. Chassi och lagringsdiskar har jag redan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9733321/

Jag har redan en Noctua av gammal modell, kanske funkar till denna maskinen också? Har också ett Corsair-agg på 650w, räcker det i dagens läge?

Vad bör jag ändra på?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

@CompassioN: Tjena! Dels bör du köra ett kit med fyra minnesstickor för att dra nytta av att X99 kan köra fyra kanaler mot minnet. Sedan skulle jag nog rekommendera att köpa något sånt här https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo... istället för att köpa en äldre plattform, som du ser blir priset ungefär detsamma. Så länge din gamla Noctua har fästen som passar, så tycker jag du kan köra den, 650W nätagg ska räcka och bli över, vilken modell är det? Gör en googling på det och se till att det är en bra modell, i så fall är det bara köra. Annars ser det fint ut! Lycka till

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CompassioN:

Tjipp! Fick mina eBay-drömmar krossade i en tråd där jag frågade om vettig workstation för CAD/CAM så jag tänker att det kanske är lika bra att köpa nytt. Min dator nu är ju drygt åtta år gammal...

Kastat ihop ett paket på inet, men det var några år sen jag var i byggartagen sist, så det vore fint om någon kunnig kunde säga sitt.
Maskinen kommer i huvudsak köra Fusion 360 för CAD/CAM, kanske en del bildbehandling med GIMP samt något spel då och då. Köper via mitt företag, men runt 13k exkl. moms känner jag ändå är smärtgränsen. Chassi och lagringsdiskar har jag redan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9733321/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9733321/

Jag har redan en Noctua av gammal modell, kanske funkar till denna maskinen också? Har också ett Corsair-agg på 650w, räcker det i dagens läge?

Vad bör jag ändra på?

För att veta om din nuvarande kylare passar på LGA2011-3 så måste vi först veta vilken det är, nätaggregatet du redan använder fungerar mer än väl effektmässigt. Rent tekniskt så behövs det mindre "krut" idag av nätaggregat än vad det gjordes för 5 år sedan, vi går mot en mer energieffektiv framtid där toppkorten idag drar runt samma som medel/budgetklassen för något år sedan.

  • Om du behöver en ny skärm så rekommenderar jag dig att spara lite till, din nuvarande U2713HM är i min mening bättre än Acer skärmen som ligger i kundvagnen

  • Byte ut 5820K CPU:n till en 6800K (nyare arkitektur), kostar ungefär lika, speciellt om du är beredd att handla från andra butilker för att min-maxa slantarna.

  • NVMe lagring kan jag inte yttra mig om angående prisvärdhet, men om du vill ha så mycket du kan för pengarna så skulle jag inte slänga 2 000 kronor på en NVMe disk. Jag skulle personligen istället plocka en 500GB SATA disk för cirka 1 300 kronor, alternativt 250GB för 6-800 kronor. 850 EVO från Samsung kan vara ett gott alternativ.

  • Grafikkortet är väldigt "meh", men om du inte alls ska spela något krävande eller köra tunga 3D renderingar på GPU:n så borde inte spela så stor roll, annars kan du alltid kolla på begagnad här på forumet (marknaden), 980 Ti brukar gå för ~3 000 kronor, eller röda lagets R9 Fury/R9 390/X för runt 2-3 000 kronor.

  • Du bör använda 4 ramstickor istället för 2 (Quad-Channel) för att få ut så mycket bandbredd som möjligt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Jonssown: 5820K kostar ungefär lika som 6900K? Jag hoppas att det var ett skrivfel och att du menade 6800K istället Annars får nog TS leta ganska länge i dessa andra butiker!

@CompassioN: Vore det inte bättre att helt enkelt ta bort skärmen och spendera dessa slantar på datorn? Om du känner att du behöver en bättre skärm kan du ju skaffa den lite senare.

Sen om du ska köra NVMe-SSD, tänk på att du tjänar mer (procentuellt) ju större SSDn är, dvs. det är mycket större skillnad i snabbhet mellan en 1 GB 950 Pro NVME och t.ex. en 1 GB 850 PRO SATA-SSD, än mellan din 256 GB och alla 256 GB SATA-enheter. Eftersom du är lite priskänslig skulle jag nog snarare gå på ett par stora 850 EVO som tidigare nämnt, speciellt som jag antar att du inte har platsbrist i chassit med de komponenter du redan valt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Edge1:

@Jonssown: 5820K kostar ungefär lika som 6900K? Jag hoppas att det var ett skrivfel och att du menade 6800K istället Annars får nog TS leta ganska länge i dessa andra butiker!

Redigerat, tack för att du påpekade det!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CompassioN:

Tjipp! Fick mina eBay-drömmar krossade i en tråd där jag frågade om vettig workstation för CAD/CAM så jag tänker att det kanske är lika bra att köpa nytt. Min dator nu är ju drygt åtta år gammal...

Kastat ihop ett paket på inet, men det var några år sen jag var i byggartagen sist, så det vore fint om någon kunnig kunde säga sitt.
Maskinen kommer i huvudsak köra Fusion 360 för CAD/CAM, kanske en del bildbehandling med GIMP samt något spel då och då. Köper via mitt företag, men runt 13k exkl. moms känner jag ändå är smärtgränsen. Chassi och lagringsdiskar har jag redan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9733321/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9733321/

Jag har redan en Noctua av gammal modell, kanske funkar till denna maskinen också? Har också ett Corsair-agg på 650w, räcker det i dagens läge?

Vad bör jag ändra på?

1.Försök få tag på ett GTX 970-980 Ti, korten har flera CUDA kärnor. Renderingstiderna blir kortare, om programmet stödjer funktionen. Du får även möjligheten att utöka med flera kort i framtiden om behovet uppstår.
2. X99 plattformen nyttjar QUAD-Channel minnestekniken, så satsa på ett minneskit bestående av 4st minnesmoduler.
3. Noctua´s kylare är inte anpassade för strömtörstiga Haswell-E/Broadwell-E processorer. Lägg istället pengarna på en Be Quiet Dark Rock 3, samma pengar men specificerad till att klara av strömtörstiga cpu:er.
4. Sata på ett nätaggregat i premiumklassen, t.ex Corsair RMx eller EVGA Supernova G2.

ASUS GTX 970 Strix + https://www.inet.se/kundvagn/visa/9733391/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Fusion 360 har inte CUDA-stöd vid rendering. Du har iofs. rätt, själv skulle jag satsat på ett (kanske begagnat) 980 Ti, ville bara påpeka det eftersom TS nämnde F360 specifikt.

TS: Fusion 360 är ju inte speciellt krävande alls, om du vet att du huvudsakligen kommer jobba i det skulle jag nog satsa på en 6700K och Z170-plattformen med din budget. Du lär inte märka någon större skillnad om någon alls, F360 är ju knappast SolidWorks när det gäller systemkrav.

Permalänk

Tack för snabba och bra svar!

Skrivet av sime:

@CompassioN: Tjena! Dels bör du köra ett kit med fyra minnesstickor för att dra nytta av att X99 kan köra fyra kanaler mot minnet. Sedan skulle jag nog rekommendera att köpa något sånt här https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo... istället för att köpa en äldre plattform, som du ser blir priset ungefär detsamma. Så länge din gamla Noctua har fästen som passar, så tycker jag du kan köra den, 650W nätagg ska räcka och bli över, vilken modell är det? Gör en googling på det och se till att det är en bra modell, i så fall är det bara köra. Annars ser det fint ut! Lycka till

Fint paket, det slår jag nog till på! Köper då resten från NoN då jag gärna samlar allt på ett kvitto

Skrivet av Jonssown:

För att veta om din nuvarande kylare passar på LGA2011-3 så måste vi först veta vilken det är, nätaggregatet du redan använder fungerar mer än väl effektmässigt. Rent tekniskt så behövs det mindre "krut" idag av nätaggregat än vad det gjordes för 5 år sedan, vi går mot en mer energieffektiv framtid där toppkorten idag drar runt samma som medel/budgetklassen för något år sedan.

  • Om du behöver en ny skärm så rekommenderar jag dig att spara lite till, din nuvarande U2713HM är i min mening bättre än Acer skärmen som ligger i kundvagnen

  • Byte ut 5820K CPU:n till en 6800K (nyare arkitektur), kostar ungefär lika, speciellt om du är beredd att handla från andra butilker för att min-maxa slantarna.

  • NVMe lagring kan jag inte yttra mig om angående prisvärdhet, men om du vill ha så mycket du kan för pengarna så skulle jag inte slänga 2 000 kronor på en NVMe disk. Jag skulle personligen istället plocka en 500GB SATA disk för cirka 1 300 kronor, alternativt 250GB för 6-800 kronor. 850 EVO från Samsung kan vara ett gott alternativ.

  • Grafikkortet är väldigt "meh", men om du inte alls ska spela något krävande eller köra tunga 3D renderingar på GPU:n så borde inte spela så stor roll, annars kan du alltid kolla på begagnad här på forumet (marknaden), 980 Ti brukar gå för ~3 000 kronor, eller röda lagets R9 Fury/R9 390/X för runt 2-3 000 kronor.

  • Du bör använda 4 ramstickor istället för 2 (Quad-Channel) för att få ut så mycket bandbredd som möjligt.

Dessvärre har jag redan nu flyttat min skärm till kontoret, så en ny måste till oavsett, så jag kan CAD:a var jag än befinner mig
Jag tänkte M.2 för att jag vill maxa accesstider och laddning av geometrier, har ett gäng lagringsdiskar att möla in för att spara filer på... Eller är skillnaden försumbar?

Skrivet av Edge1:

@Peppar2014: Fusion 360 har inte CUDA-stöd vid rendering. Du har iofs. rätt, själv skulle jag satsat på ett (kanske begagnat) 980 Ti, ville bara påpeka det eftersom TS nämnde F360 specifikt.

TS: Fusion 360 är ju inte speciellt krävande alls, om du vet att du huvudsakligen kommer jobba i det skulle jag nog satsa på en 6700K och Z170-plattformen med din budget. Du lär inte märka någon större skillnad om någon alls, F360 är ju knappast SolidWorks när det gäller systemkrav.

Hur krävande F360 är beror ju lite på vad man gör med det I dagsläget kör jag det på min bärbara lilla XPS13 och den går på knäna med sitt inbyggda intelgrafikkort! Är det inte vettigt att sikta på 6 kärnor och 12 trådar när man ändå är i farten? 4 kärnor känns såååå 2007!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

@CompassioN: Ja vill du satsa på X99 så gör det! Jag skulle nog själv gjort det också, ville bara påpeka att just F360 nog inte tjänar allra mest på det. Att din XPS13 känns seg beror nog snarare på U-processorn, skillanden mellan en i7 U och en "riktig" i7 är ganska mycket större än mellan en 6700K och en 6800K för resonemangets skull. Men som sagt, skaffar du en 6800K nu kan du ju uppgradera till en 6900K eller något liknande när budgeten tål

Jag tror inte att du kommer märka skillnaden mellan en NVMe och en SATA3-SSD, speciellt inte en så liten NVMe. Dessutom kan ju 950 PRO bli så varma att dom klockar ner sig, på det där moderkortet sitter ju iofs. M.2-slotten så långt ner att den inte hamnar under grafikkortet så det är nog ingen risk. Men som sagt, jag tror inte att du kommer märka stor skillnad, om någon alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Tjipp! Fick mina eBay-drömmar krossade i en tråd där jag frågade om vettig workstation för CAD/CAM så jag tänker att det kanske är lika bra att köpa nytt. Min dator nu är ju drygt åtta år gammal...

Kastat ihop ett paket på inet, men det var några år sen jag var i byggartagen sist, så det vore fint om någon kunnig kunde säga sitt.
Maskinen kommer i huvudsak köra Fusion 360 för CAD/CAM, kanske en del bildbehandling med GIMP samt något spel då och då. Köper via mitt företag, men runt 13k exkl. moms känner jag ändå är smärtgränsen. Chassi och lagringsdiskar har jag redan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9733321/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9733321/

Jag har redan en Noctua av gammal modell, kanske funkar till denna maskinen också? Har också ett Corsair-agg på 650w, räcker det i dagens läge?

Vad bör jag ändra på?

Har egentligen inget att tillägga förutom att om du verkligen letar prestanda per peng så kan du kolla efter begagnade server-processorer och moderkort på ebay, brukar gå att hitta helt okej processorer för struntsummor. En Xeon 2670 (8 kärnor, 16 trådar @ 2.60 GHz, 3.30 GHz turbo) för strax över 500-lappen är väldigt, väldigt prisvärt (dock får man göra lite research, plus att det finns alltid en risk i att köpa andra hand). Förvisso Sandy Bridge, men har man en budget så har man.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edge1:

@Peppar2014: Fusion 360 har inte CUDA-stöd vid rendering. Du har iofs. rätt, själv skulle jag satsat på ett (kanske begagnat) 980 Ti, ville bara påpeka det eftersom TS nämnde F360 specifikt.

TS: Fusion 360 är ju inte speciellt krävande alls, om du vet att du huvudsakligen kommer jobba i det skulle jag nog satsa på en 6700K och Z170-plattformen med din budget. Du lär inte märka någon större skillnad om någon alls, F360 är ju knappast SolidWorks när det gäller systemkrav.

Därav det inkluderade om. Det ska tydligen ha CUDA stöd, dock via ett tilläggs program som kostar $380.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@CompassioN: Hade struntat i M2 disken och köpt en 2.5" ssd ist.
Lägg dom pengarna på ett vettigare graffakort ist

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb