Har man ett liv av att bara gå hemma å just bara spela data?

Permalänk
Medlem

Satt i samma båt fram tills jag blev 19 och ville tjäna pengar. Från 24/7 till att jag stängde av datorn i ett helt år utan att starta den. Det var mitt startskott i vuxenlivet.

Idag sitter jag där när jag har tid över, inte tråkigare för det, då sitter jag framför en dator även på jobbet.

Permalänk
Medlem

Vad har du för diagnos måste jag fråga? Har ytterst svårt att tro att det inte finns NÅGONTING du kan arbeta med för att försörja dig. Som du skrev själv har du arbetat fast du misskötte dig pga datorn.

Tycker helt ärligt för din egen skull att du borde rycka upp dig och ta tag i ditt liv. Jag är ganska övertygad om att du kommer må bättre av att släppa datorn lite. Känner du dig lycklig? Visst om du är nöjd med din nuvarande situation och tycker den fungerar - den är ju trots allt fruktansvärt bekväm. Men tror knappast att du är lycklig som en "normal" människa med vanliga rutiner.

Jag jobbar skift och är ledig 4 dagar i sträck. När är det roligast att sitta vid datorn? Jo, första dagen. Det funkar 4:e dagen också, men det är inte alls lika roligt. När är man väldigt nöjd med livet? Jo, då man slutar första arbetsdagen. Man är tillbaks i vardagen, det suger att gå upp på morgonen men visst fan känns det fruktansvärt bra när första dagen är avklarad. Man kommer hem, tar det lugnt, kanske sätter sig vid datorn. Allt är bra.

Har jag suttit vid datorn för mycket under min ledighet så är jag ganska låg och osocial. Normalt sett är jag väldigt social och pratsam. Jag blir helt enkelt olycklig av att sitta vid datorn för mycket, jag är ganska övertygad att väldigt många är likadana - vi är trots allt sociala varelser som behöver ut och träffa människor samt röra på oss. Det sitter i oss liksom!

Du kan ju tvinga dig själv att släppa datorn ett tag. Efter ett tag kommer du må fruktansvärt mycket bättre, och undra hur fan du kunde leva ditt gamla liv. Jag mår jävligt bra då mitt internet är nere, jag gör andra saker, man har ett inre lugn på något vis av att inte vara uppkopplad.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Är livet verkligen helt bortkastat om man bara går hemma i sin lägenhet och varje dag sätter på kaffe och försöker äta något samt sätter sig som vanligt och spelar på sin dator när alla för det mesta sliter och jobbar, är det bortkastat av sitt liv som 30 åring?

Det du syftar på är tomhets känsla, vilket man får när man inte egentligen uppnår nåt, det har egentligen ingenting med att kasta bort sitt liv. Problemet är att om du har en tomhets känsla så fyller många personer det distraktioner, vilket kan vara nåt virtuellt eller nöje som känns bra för stunden, i spel sammanhang så kan det vara att bäst i nåt spel, typ att nå master rank i typ spel som CSGO eller LOL osv.

Men det hela är väldigt psykologiskt och rent generellt så borde en person göra vad de trivs med, vara social med vänner de trivs med, det är i princip vad livet består av och vad det är utan att gå för djupt på det hela.

Permalänk
Snusfri

Har en kollega som är på jobbet max 1-2 dagar i veckan, resten är han borta för att han gejmar till 05-06 varje morgon.

Företaget ville sparka honom, men tyvärr så vägrade AMS och tvingade oss att förlänga hans anställning med 3 månader, men förhoppningsvis så kommer han att få gå snart.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Hade samma problem som du förut men fick en 20-års kris som innefattade att jag ville ta tag i mitt liv, och det är nog det bästa som har hänt mig. Att skaffa/få ett jobb är så oerhört viktigt för den sociala biten av ens liv att jag aldrig kan tänka mig att vara utan den. Samtidigt är det oerhört gött att lägga ner tid och själ på sitt arbete och sedan får sin belöning i form av lön. Det kan även vara en klapp på axeln, eller att en kollega tycker att man gör bra ifrån sig. Men det är ju min personliga åsikt, så vill och så MÅSTE jag ha det. Om du är nöjd att endast sitta och spela hela dagarna och umgås med din flickvän så är det de du ska göra imo.
Men.. bara för att du får ett jobb betyder inte det att denna delen av dig måste försvinna. Varje dag efter jobbet kommer jag hem, sätter på kaffe och spelar tills 22.00 varje dag. Av någon anledning känns det bättre att sitta där efter jobbet, för då känns det som att man har gjort sig förtjänt av det!

Hoppas du förstår mitt babbel..

Permalänk
Medlem

Fysiskt jobb och dataspel

Har du flickvän och tjänar pengar på ditt arbete så gör det inget att du sitter mycket och spelar datorspel också.

Men varför skulle du inte ha ett fysiskt jobb eller fysisk hobby vid sidan av? Det är ju minst halva livet att vara ute i naturen och vara rejält fysisk.

Styrketräna, jogga, Spela fotboll, bandy, vildmarksintresse. Eller om du inte kan röra dig fysiskt men vill vara ute: flyga drönarflygplan med kompisar och tävla inom det etc etc. Finns massor av roliga aktiviteter där man inte spelar datorspel.

Det är just det där att göra något fysiskt och helt annorlunda som ger dig upplevelse och njutning. Att byta miljö är bra för hjärnan och gör att du sover bättre. Det är därför folk åker på semester, för att det gör en reboot av ditt psyke. Men det kan räcka med att vara ute en timme om dagen och jogga eller promenera.

Den sociala aktiviteten är viktig också, för vi är fysiska varelser som behöver känna att vi lever genom fysisk kontakt men även fysisk ansträngning. Att då bara sitta inne och spela datorspel 24/7 är väldigt illa för kroppen i längden, även om man kanske tål det psykiskt.

Variation, fysisk anstränging och dagligt miljöombyte är det som ger dig lyx i livet. Unna dig det!

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Finns det något intresse för träning? En timme om dagen är inte mycket tid, och gör en ofta på bra humör. Det kan ju vara att din diagnos hindrar dig, men som du nämnde att du cyklade kan det vara schysst att bara ta en promenad, en längre cykeltur eller ett gympass! Kan hjälpa enormt imo

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

@gamerfreak87: Det är ditt liv och bara du som kan räkna ut hur du vill leva det eller vad du vill uppnå. Bry dig inte så mycket om vad andra tänker.

This. Är du nöjd och glad så skit i vad andra tycker! Det är lika mycket bortkastat som att gå ut och dricka dyr expresso och shoppa varenda dag, men det känns mer accepterat.

Skrivet av iFerz:

Finns det något intresse för träning? En timme om dagen är inte mycket tid, och gör en ofta på bra humör. Det kan ju vara att din diagnos hindrar dig, men som du nämnde att du cyklade kan det vara schysst att bara ta en promenad, en längre cykeltur eller ett gympass! Kan hjälpa enormt imo

Jag rekommenderar att börja gå ut och ta en promenad. Det är enkelt, kräver ingen utrustning, avslappnande, hjälper mot allehanda åkommer som kommer från stillasittande. Gå en halvtimme varje morgon, när du klarar det så slänger du in ytterliggare en halvtimme på eftermiddagen och en på kvällen.

Började gå för ett år sedan och idag joggar jag 6km samt går ca 8-13km varje dag samt styrketränar 3 gånger i veckan. Blir betydligt mer klartänkt och ger mer energi, speciellt nu när jag pluggar.

Permalänk
Medlem

Kan man sitta hela dagen vid datorn kan man arbeta, men du vill inte arbeta, och det är man trots allt inte tvingad att göra i det här landet. Hur du blev beviljad sjukersättning är däremot en gåta för mig.

Du kanske trivs nu, vid 30, men vad händer om 10 år? Vill din nuvarande tjej flytta ihop och dela resten av sitt liv med någon som bara vill sitta framför datorn hela dagen och kanske ibland umgås lite med henne? Din självvalda situation kommer vara i vägen både för resor, upplevelser och annat som vanligt folk har en tendens att vilja unna sig. Barn ska vi inte ens prata om. Kanske kan hon ha överseende med det nu när ni precis träffats, men ett par år in i förhållandet?
Hälsan blir nog knappast bättre med åren heller.
Du verkar inte ens särskilt nöjd med din situation, vilket borde vara varningsklocka nog.

Du är 30, så du har fortfarande tid att göra något produktivt av ditt liv. Även med ett lönearbete har du flera timmars fritid kvar varenda vardag att göra precis vad du vill samtidigt som du får en dos fysisk aktivitet och socialt umgänge på jobbet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Man gör väl vad man vill med sitt liv om man uppskattar datorn och ett liv hemma och man kan göra det rent ekonomiskt så gör det. Men jag blir galen efter en dag hemma, funkar väl fram till kl 9 då man kollat av alla forum/nyhetssidor har tippat i sig en kanna kaffe och om man sen måste hålla sig lugn inomhus pga att man är sjuk eller nåt jag klättrar efter väggarna och man mår jättedåligt känns som man har fotboja.

Folk säger gym är så bra men har man taskigt självförtroende så är det inte roligt att vara där, en del discogymmare och bimbos som skrattar åt en när man kämpar sig dyngsur i svett, som sedan inte bemödar sig att lyfta av vikterna från skivstången när de kört sina marklyft och knäböj med krökta ryggar och avrapporterat allt på facebook och i sin träningsapp. Sedan kan de med gott samvete trippa hem och veta att hela deras bekantskapskrets vet om att de precis varit nyttiga när de sveper en hink med proteinpulver och BCAA. Kanske låter som jag är väldigt negativ men när man får ta negativa blickar så kan jag njuta av att se denna "fårskock" uppfylla samhällets satta ideal och då kan man undra vem är det man borde skratta åt?

Skulle rekommendera att skaffa en hund istället för att gymma (om man nu inte vill det), gå på valpkurs träffa lite folk och skratta åt alla löjliga situationer som blir när folk ska leka/locka/prata med sin hund. Människor brukar öppna upp på alla sätt med husdjur och man får en gemensamhet på alla plan. En hund ger mer på alla plan och man får frisk luft och en trogen "kompis" i vått och torrt gäller dock att man har det intresset. Det är det enda jag saknar är möjligheten till hund då man inte kan ta med hunden till jobbet, det är det första jag skulle skaffa mig om jag hade mer fritid men det är svårt när man är borta från 7-18 varje dag, och det sista jag skulle göra är att sitta framför datorn.

Var volontär på exempelvis nån välgörenhetsgrej nån klädinsamling, secondhand för pingstkyrkan eller erikshjälpen eller dyl, träffa folk och du kan vara där på dina villkor dvs gå hem om det blir för jobbigt. Du får då socialt umgänge och du gör nytta för någon annan. Kanske kan utvecklas till kontakter i näringslivet, praktik/arbete om man vill osv.

Du har dörren hemma det är bara att öppna den och gå ut, du har hela världen framför dina fötter.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Har du fått någon form av asperger diagnos? Autism?

Detta är en helt seriös fråga eftersom det du skriver verkar väldigt likt detta. Jag vet många med mild autism som väljer att leva livet framför datorn och det är fullt förståeligt. Man har oftast inte samma "behov" av socialt umgänge som andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vid vissa typer av ADD och liknande (kan ofta (men inte alltid) förekomma ihop med ovanstående) så kan det var ohyggligt svårt att få att vanligt arbete att fungera, långa perioder där skallen inte riktigt medger att man kan sköta jobbet bra och liknande så det är egentligen ingenting konstigt med det, det syns bara inte lika väl som om någon tex sitter i en rullstol, då är det ju sas mer uppenbart för omgivningen varför personen kanske inte har full arbetskapacitet.

Vad man personligen klarar är ju väldigt individuellt, det finns inga fasta regler eller vad man skall säga om hur alla fungerar, det måste man känna efter själv, det har ingenting med lathet att göra.

Men, häng inte upp dig på svagheter, utan försök i stället att se dina styrkor.
och, framför allt, var lyhört mot dig själv och känn efter vad som fungerar över ett längre perspektiv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Har länge tänkt på har man ett liv överhuvudtaget av att bara gå hemma och för det mesta bara spela dator eller ägnar tid till att träffa sin flickvän?. Är livet verkligen helt bortkastat om man bara går hemma i sin lägenhet och varje dag sätter på kaffe och försöker äta något samt sätter sig som vanligt och spelar på sin dator när alla för det mesta sliter och jobbar, är det bortkastat av sitt liv som 30 åring? Mitt liv är ett högt intresse av datorer och hårdvara eller så unnar jag mig att träffa min tjej. Hur ser ni på saken om detta eftersom jag ofta får dåligt samvete över detta. Om jag har lagt tråden i fel forum så vänlig ändra det! Mvh. Gamerfreak87

Börja gymma/löpträna. Då får man tillfredställelsen av att man gör något vettigt och sen kan du slappa utan ångest.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle nog säga om man bara sysslade med dator att livet är lite bortkastat.
Bekvämlighet är farligt att vänja sig vid, eftersom att man slutar upptäcka nya sidor hos sig själv. Känner du dig verkligen livs levande när du sitter vid datorn? Eller är det snarare "nice", "skönt", "roligt"? Det blir liksom ett lagom liv, eller i slutändan tråkigt. Man får försöka vara ärlig mot sig själv, och resonera om man verkligen mår toppen av detta som människa. Kommer du ångra det senare i livet? Att du "fegade" ur?

Mår du stentoppen, skitbra, lycklig av datorn så kan du skita i det ovanstående, men är du ärlig mot dig själv så tvivlar jag på att så är fallet. Då skulle du inte behövt ställa frågan i första hand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Även med ett lönearbete har du flera timmars fritid kvar varenda vardag att göra precis vad du vill samtidigt som du får en dos fysisk aktivitet och socialt umgänge på jobbet.

Man kan ju tro att statens propagandamaskin är igång här...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nej, att bara gå hemma och spela spel hela dagarna är inget liv.

Att jobba kan vara lite slitsamt emellanåt men man får ju pengar och nya bekantskaper. Förhoppningsvis utmanas man av det man gör och utvecklas som individ.

Går ju alltid att skaffa lite hobbies annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Man kan ju tro att statens propagandamaskin är igång här...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det låter rätt sunt. Men det är ju jag...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon32713:

Man kan ju tro att statens propagandamaskin är igång här...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nae... Nu har jag full respekt för TS i den mening att vi saknar viss information kring dennes fullständiga livssituation.

Vi är dock alla olika och tycker olika saker är kul. I det fria landet Sverige är man dessutom, som tidigare nämnts, inte på något sätt skyldig att arbeta. Med det sagt; jag tror att TS, och alla *godtyckliga bidragstagare som har möjlighet att göra något produktivt; t.ex. arbete* skulle finna livsglädje i att vara en del i samhället. Ta ett skitjobb på lager. Gör högskoleprovet och börja plugga. Belöna med att dra ut på nattklubb med damen. Eller varför inte resa utomlands. Jag tror att du vartefter kommer tappa intresse för spelandet, eller åtminstone få minskat intresse. (Och det säger jag utifrån egen erfarenhet)

För spelandes bakom en skärm större delen av dygnet tvekar jag att människan långsiktigt finner glädje. Spel tycker jag är lite som godis; det är bäst i små mängder så man liksom längtar dit. Kom dock ihåg att livet är kort. Nyttja de möjligheter som finns i samhället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Man kan ju tro att statens propagandamaskin är igång här...

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att staten tillåter att folk sitter på arslet medan vi som arbetar försörjer dem så tycker jag nog att du är lite ute och cyklar här.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gamerfreak87:

Har länge tänkt på har man ett liv överhuvudtaget av att bara gå hemma och för det mesta bara spela dator eller ägnar tid till att träffa sin flickvän?. Är livet verkligen helt bortkastat om man bara går hemma i sin lägenhet och varje dag sätter på kaffe och försöker äta något samt sätter sig som vanligt och spelar på sin dator när alla för det mesta sliter och jobbar, är det bortkastat av sitt liv som 30 åring? Mitt liv är ett högt intresse av datorer och hårdvara eller så unnar jag mig att träffa min tjej. Hur ser ni på saken om detta eftersom jag ofta får dåligt samvete över detta. Om jag har lagt tråden i fel forum så vänlig ändra det! Mvh. Gamerfreak87

Är man nöjd med det liv man lever så är man NÖJD. Man behöver inte känna sig pressad att bevisa något för andra.
Men såklart fundera över om du faktiskt är NÖJD med tillvaron. Känner själv att man borde göra något vettigare än att bara spela på sin fritid, t.ex träna så man lever längre och mår bättre fysiskt.

Sen är det ju praktiska grejor, som inkomst som måste ordnas långsiktigt. Chansen till vettig anställning sjunker ju äldre man blir. Något att tänka på, bäst är ju att fixa ett jobb man trivs med som kan förse en med medel för att kunna fortsätta sitta hemma och spela eller vad man nu vill göra. Att leva på någon annans bekostnad t.ex föräldrarna bör man ha dåligt samvete över.

Permalänk
Medlem

"Vore väldigt trevligt om du kunde styra upp egen försörjning. Efter det skiter jag fullständigt i vad du gör"

- Alla som betalar skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Har du fått någon form av asperger diagnos? Autism?

Detta är en helt seriös fråga eftersom det du skriver verkar väldigt likt detta. Jag vet många med mild autism som väljer att leva livet framför datorn och det är fullt förståeligt. Man har oftast inte samma "behov" av socialt umgänge som andra.

Skickades från m.sweclockers.com

@gamerfreak87

Jag "pallade" och tyckte det var skönt att vara arbetslös något år när jag var betydligt yngre, men det stinker att inte ha ett jobb. Jag har mild asperger och det finns mycket chanser till lönebidrag ifall man behöver det. Min tjej är kronisk sjuk som gör att absolut all form av ansträngning (sitta vid datorn inkluderat) ökar hennes puls till runt 120+, dvs det är helt omöjligt för henne att jobba (hennes sjukdom heter ME, hon har svår sådan). Hon vill absolut ingenting annat än att arbeta och det är fruktansvärt svårt för väldigt många att få igenom en sjukersättning. Vi kommer ha ett helvete med det senare. En sjukersättning som folk med t ex asperger eller andra, förhållandevis till ME, rätt "löjliga" diagnoser, får utan problem.

Varför det är svårt att få igenom en sjukersättning idag är för alla fuskare. "Jag kan inte" heter helt plötsligt "jag skyller på det, för jag tycker det är skönt att lata mig vid datorn hela dagarna, så får de andra som verkligen är sjuka på riktigt, lida för det".

Så sitter det folk med någon form av asperger eller andra "mildare" diagnoser och gnäller på att de inte kan jobba...Det finns miljoner olika jobb där ute. Det finns lönebidrag. Det finns 75%, 50%, vad som...Jag blir fruktansvärt trött på folk som säger "jag kan inte jobba jag har en diagnos" och sen lever på bidrag resten av livet, trots att man FAKTISKT...KAN, jobba. Åter igen, det finns drösvis med olika sorters jobb.

Kanske låter jag lite som FK, men åter igen...Folk som verkligen inte KAN jobba, ska inte jobba...Det är folk som verkligen fysiskt omöjligt inte kan jobba, som inte ska jobba.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

@lossah jag känner folk med asperger som inte vill jobba men tvingas ut i aktivitet ändå så det stämmer inte att man får frikort bara för att man har en diagnos. Samma sak med add, adhd, autism och borderline med. Med ptsd så ansågs det viktigt att få ut mig i arbete.
Sen beror det nog en hel del på just kontakt personen man har på fk/af etc då det ofta känns som att de inte är så sugna på att göra sitt jobb.

En vän har undkommit drog testning från sin läkare då folk med asperger inte ljuger. Han ljög förstås då så vem vet hur det ser ut med mygel för att slippa jobb om andra också tror att det är diagnosen och inte människan som gäller.

Har en syster med ordentliga fysiska problem och hon fick kämpa ordentligt med fk med. Om man kan gå och göra saker som en vanlig människa i ett par timmar så måste man ju vara frisk även om detta leder till att man inte kan ta sig upp ur sängen och måste äta mer än max dos morfin i en hel vecka efteråt.
Ingen aning om det är deras system eller bara personalen som behöver fixas till men det är helt klart underligt vad vissa behöver kämpa när det är så självklart att de inte borde jobba.

Permalänk

trivs man med det och är lycklig så är det ju ett liv, det ger personen livsglädje.
alla är olika och har sina olika värderingar här i livet, finns liksom inget rätt eller fel när det gäller detta.
det enda felet man kan göra är att låta andras åsikter påverka det som man själv finner livsglädje i, sådana som ska försöka styra ens liv och val här i livet genom att tycka och tänka en massa om ens liv, sådana som ser ned på en, hånar och ska försöka förlöjliga ens val och intressen, sådana som ser ned på en bara för att man inte lever i de normer som de själva lever i, sådana människor ska man bara ge en stor och hård spark därbak och slå dövörat till. trivs man att sitta inne och spela, ha sina hobbys, ja inte vet jag vad mer, så ska man givetvis göra det om man finner glädje i det. resten utav allt bittert folk som rynkar på näsan åt det hela, det är deras problem, men låt de aldrig, ALDRIG påverkar hur DU vill leva ditt liv.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Datorn har varit min räddning under dessa åren, efter en allvarlig olycka som satte mig i rullstol (dock kan jag gå begränsat idag).

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Euhm, varför ska alla vara så intresserade av vad ANDRA tycker om deras liv? Du gör ju som du vill med ditt liv. Gillar du att spela hela dagarna, gött, fortsätt med det.
Men frågan är hur du kan lyckas med detta? Du skriver att du är 30 år och inte gör nått annat än att spela hela dagarna. Hur har du råd med detta? Drar du in pengar på att spela? Du skriver att du har en tjej, är det hon som betalar allt åt dig?

Är det din tjej som betalar allt i hushållet, dvs, även försörjer dig? I sådant fall hade ju jag personligen gjort något åt saken. Men är det så att ni tillsammans kommit överens om detta så är ju det inget fel med det. Känner du att du tröttnat på att sitta hemma, hitta på något annat?

Men som några andra skriver, har du tänkt på pension osv? Även om du och din tjej har det jätte bra ihop, just nu, så är det inte säkert att det håller i 60 år till. Tröttnar hon på att försörja dig så sitter du i skiten, det kan jag lova.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Det är inte som att gå till meningslösa arbeten för att göra någon annan rik är meningen med livet direkt. Det finns ingen mening med jobb i sig, däremot kan man göra saker med sin tid som har mening och inbringar pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

@gamerfreak87

Jag "pallade" och tyckte det var skönt att vara arbetslös något år när jag var betydligt yngre, men det stinker att inte ha ett jobb. Jag har mild asperger och det finns mycket chanser till lönebidrag ifall man behöver det. Min tjej är kronisk sjuk som gör att absolut all form av ansträngning (sitta vid datorn inkluderat) ökar hennes puls till runt 120+, dvs det är helt omöjligt för henne att jobba (hennes sjukdom heter ME, hon har svår sådan). Hon vill absolut ingenting annat än att arbeta och det är fruktansvärt svårt för väldigt många att få igenom en sjukersättning. Vi kommer ha ett helvete med det senare. En sjukersättning som folk med t ex asperger eller andra, förhållandevis till ME, rätt "löjliga" diagnoser, får utan problem.

Varför det är svårt att få igenom en sjukersättning idag är för alla fuskare. "Jag kan inte" heter helt plötsligt "jag skyller på det, för jag tycker det är skönt att lata mig vid datorn hela dagarna, så får de andra som verkligen är sjuka på riktigt, lida för det".

Så sitter det folk med någon form av asperger eller andra "mildare" diagnoser och gnäller på att de inte kan jobba...Det finns miljoner olika jobb där ute. Det finns lönebidrag. Det finns 75%, 50%, vad som...Jag blir fruktansvärt trött på folk som säger "jag kan inte jobba jag har en diagnos" och sen lever på bidrag resten av livet, trots att man FAKTISKT...KAN, jobba. Åter igen, det finns drösvis med olika sorters jobb.

Kanske låter jag lite som FK, men åter igen...Folk som verkligen inte KAN jobba, ska inte jobba...Det är folk som verkligen fysiskt omöjligt inte kan jobba, som inte ska jobba.

Men snälla det har jag väl aldrig sagt heller att jag aldrig kan jobba eller dylikt? jag har jobbat sedan jag tog studenten men med arbete som heter dagligverksamhet där man inte ens tjänar mycket för att lönen är deras aktivitets ersättning eller sjuk ersättning. Så säg inte för mycket för jag vet. Försäkringskassan har sagt detta till mig själv.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Men snälla det har jag väl aldrig sagt heller att jag aldrig kan jobba eller dylikt? jag har jobbat sedan jag tog studenten men med arbete som heter dagligverksamhet där man inte ens tjänar mycket för att lönen är deras aktivitets ersättning eller sjuk ersättning. Så säg inte för mycket för jag vet. Försäkringskassan har sagt detta till mig själv.

Okay!

Jag vet vad daglig verksamhet är. Det stinker, bokstavligt talat, då folk blir utnyttjade. Jag gissar att många på daglig verksamhet jobbar 100%, 8h/dag för en sjukersättnings/aktivitetsstöd"lön" på runt 7-9k, vilket är helt galet imo. Det är lönebidrag på det istället och full lön på en "riktig" arbetsplats med speciella begränsningar etc just pga lönebidraget. Jag har kompisar som är i princip exakt din sits. En jobbar på Willys, eller rättare sagt "praktiserar" på Willys, runt 75% och han får bara aktivitetsstöd, trots att han också är en som skulle behöva lönebidrag. Jag tycker det är galet. Företagen är så galet snåla att FK/AF går med på att skita i lönebidrag och istället ge full aktivitetsersättning, eller hur fungerar det? Varför kan detta vara OK? Det är inte rätt någonstans, speciellt inte för individen som får så grymt mycket mindre ekonomiskt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Kort svar: NEJ. Långt svar: Gör det du finner roligt, spela dock inte bort ditt liv, du kommer ångra det i slutändan och tänka "varför gjorde jag inte mer". Om du nu vill uppnå mer i livet än spelat bort det.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2