Hur mycket ska man ta betalt? Timlön eller fast pris?

Permalänk

Hur mycket ska man ta betalt? Timlön eller fast pris?

Tja, pluggar sista året som utvecklare där jag jobbar med alla möjliga programspråk och har fått i uppdrag av närstående att göra en väldigt enkel hemsida där fokus är mer på information än någon login funktionalitet. Jag har utvecklat denna totalt 14 timmar än så länge och nu är det "bara" "lite" CSS pill och att faktiskt fylla på med information kvar. Projektet består i nuläget på 16 Sidor var av 1 är startsida. Jag uppskattar att detta projekt tar 30-40 timmar totalt .
Det pratas också om att embedda hemsidan i en app på IOS och Android.
Om app tillkommer så pratar vi 50+ timmar

Nu till den stora frågan.
Ska jag ta betalt per timme eller ta ett fast pris ?
Hur mycket ska jag ta ?
Vill tillägga att hemsidan kommer användas av 300 anställda ..

Mvh

Glömde att nämna om planer för app
Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Att ni inte kommit överens om pris innan du började låter väldigt oseriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@TheNewsV2: Lämpligast är väl fakturering som egen anställd.
Borde landa på dryga 200-250 kr/h + moms om du skall få vettigt betalt efter skatt + 15% pengar avsatta till pension samt 12% till semester ersättning och övriga omkostnader (elkostnad för dator ingår t ex här).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ett fast pris gör generellt kunden lugnare, jag skulle tagit 3000-5000 om det var en bekant med tanke på mängden sidor osv, samtidigt hur nära är närstående? hur mycket är det meriterande värdet av arbetet för dig? (kan vara bra att göra några gratisjobb om man senare kan använda dom som reklam för sig själv vid eventuella arbetsintervjuer)

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Att ni inte kommit överens om pris innan du började låter väldigt oseriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med dig! Med tanke på att det är en närstående så kan jag tycka att det är lite pinsamt men sen har det att göra med att jag inte vet vad webbutvecklare tar i timmen.
Jag programmerar mest i Java / C# även fast jag kan webb så har jag inte så stor koll på hela prisfrågan .

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Att ni inte kommit överens om pris innan du började låter väldigt oseriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis min tidigare rekommendation om fast pris passar betydligt bättre innan man tackat ja till jobbet

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@TheNewsV2: Lämpligast är väl fakturering som egen anställd.
Borde landa på dryga 200-250 kr/h + moms om du skall få vettigt betalt efter skatt + 15% pengar avsatta till pension samt 12% till semester ersättning och övriga omkostnader (elkostnad för dator ingår t ex här).

Låter bra tycker jag, tack för bra svar !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Eftersom det är närstående antar jag att det ska vara shyssta priser, 100-150kr/h? Skattefritt upp till 16tusen kr /år är det la?

Permalänk
Skrivet av Benizakura83:

Ett fast pris gör generellt kunden lugnare, jag skulle tagit 3000-5000 om det var en bekant med tanke på mängden sidor osv, samtidigt hur nära är närstående? hur mycket är det meriterande värdet av arbetet för dig? (kan vara bra att göra några gratisjobb om man senare kan använda dom som reklam för sig själv vid eventuella arbetsintervjuer)

Jo jag är i behov av meriter så det är ju ett plus men kan tycka att (3000 Kr) 85 Kr i timmen räknat på 35 timmar och (5000 kr) 142 kr på 35 timmar utan skatt sociala avgifter och sånt är lite väl "gratis"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Eftersom det är närstående antar jag att det ska vara shyssta priser, 100-150kr/h? Skattefritt upp till 16tusen kr /år är det la?

Jo det är ju det som är hela grejen .
Vad är shysst ? Jag vill helst ha något snitt så att varken han eller jag blir missnöjd ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@TheNewsV2: 200kr/h motsvara:
7000kr ex moms.
Sedan har du arbetsgivaravgifter (som frilans/egenanställd) + 15% pension (valfritt men varför räkna bort), 12% semesterersättning, inkomstskatt.

Slutändan går det väl in dryga 3000kr på kontot då...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Läs inte detta tråkiga svar. Se det du har gjort som utbildning.

Tänk dig hur lång tid detta skulle ta en väl inkörd utvecklare att göra. Ta också med i beräkningarna att de har i regel en mall för en sådan webbsida och allt de kommer göra är anpassningar. Tänk vidare att de kommer att kunna ge support under hela webbsidans liv och att du kan räkna med att din bekant kommer behöva detta från dig, speciellt om du tänker ta betalt.

Det jag försöker få sagt är nog att inte göra dessa typer av "jobb", speciellt inte åt folk du känner. Ju bättre du gör sidan och ju mer de blir beroende av sidan desto värre blir det. Som egenföretagare har du ingen som kan avlasta dig vid sjukdom, resa, osv.

För en sådär femton år sedan började jag hålla utbildningar, bland annat för IT-tekniker och jag brukade inleda med att aldrig berätta för folk att du kan datorer. Det är som läkare, bilmekaniker och dyl. Alla vill ha hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hittade denna "

Rimliga nivåer bör hamna på:

Minimipris Extrem Nybörjare (0 år erf ej utb) (305+125)/0,7: ca 614 kr/tim + moms
Minimipris Nyutexaminerad (0 år erf + utb) (412+125)/0,7: ca 767 kr/tim + moms
Minimipris Medelerfaren (5 år erf) (534+125)/0,7: ca 941 kr/tim + moms
Minimipris Hyfsat Erfaren (10 år erf) (610+125)/0,7: ca 1050 kr/tim + moms
Minimipris Mycket Erfaren (15 år erf) (686+125)/0,7: ca 1159 kr/tim + moms
Minimipris Expert (20 år erf) (763+125)/0,7: ca 1269 kr/tim + moms " http://www.wn.se/t1045197.html .

Hur låter detta? Realistiskt med 614 kr / tim + moms för någon som är EXTREM NYBÖRJARE ?
.

Låter lite väl optimistiskt kanske ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Min standardrekommendation är 600kr/timme + moms och omkostnader.

Företaget jag jobbar för tar ca 1300/timme för en junior konsult, 2200/timme för en senior.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Är det en närstående och retoriken gått "kan du göra en sida... du får betalt..." och du inte ploppade fram den ekonomiska biten redan innan det nu är klart så känner jag att hen helt och fullt får diktera vad du får betalt. Hen ser dig antagligen som en studerande som tycker sånt här är kul och en tolkning av tjänsteutbytet kan vara att du faktiskt fått något meningsfullt att hona dina skills på istället för att harva runt och fundera på vad för något man kan hitta på. Vem vet, kanske blir du överaskad?

Jag har ingen aning egentligen men när man säger anställda tänker jag direkta löntagare och med 300 anställda på exempelvis en låg anställningsgrad om 50% och kollektivavtalslön torde tiotals miljoner rulla bara på personalkostnad, dvs. ett ganska stort företag. För något man har nytta av spelar det nog mindre roll om det är 3000, 5000 eller 15000 då alla summor kan vara extremt låga från ett nyttoperspektiv.

Ett tips om man gör något som någon annan ska använda är att du bör hålla minst en avstämning strax så att du inte kastar bort din tid, man bör alltid vara beredd på en "oj, det där var inte alls som jag tänkte mig" eller en "nice, kan du ändra så det här funkar så här?" innan man målat in sig bakom ännu fler timmar.

Är det nu ingen funktionalitet för att uppdatera, ingen extern sida som en reklampelare och sidan är inom området information så får jag gissa att du kommer få uppdatera just information på sidan i framtiden. Fila på slanten där istället för för att haverera en relation som kan bli "spänd" om det är en närstående. Utnyttja tillfället om ingen stor tidspress finns, kanske labba lite javascript och div-toggling så du får ihop alla 17 sidor i en .html istället för utspritt och presentera båda lösningar på en demo. Allt för att hona lite skills Kika på http://3d-scanning.se/ vad jag menar för en enkel sida jag gjorde och lärde mig lite nya hobbygrejer för en tid sedan.

Pengar är farligt för relationer, vilket gör att man väldigt tidigt bör ta upp det om man har en minsta förväntan att kunna påverka en ersättning för utfört arbete Lycka till!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Skrivet av Celebmir:

Läs inte detta tråkiga svar. Se det du har gjort som utbildning.

Tänk dig hur lång tid detta skulle ta en väl inkörd utvecklare att göra. Ta också med i beräkningarna att de har i regel en mall för en sådan webbsida och allt de kommer göra är anpassningar. Tänk vidare att de kommer att kunna ge support under hela webbsidans liv och att du kan räkna med att din bekant kommer behöva detta från dig, speciellt om du tänker ta betalt.

Det jag försöker få sagt är nog att inte göra dessa typer av "jobb", speciellt inte åt folk du känner. Ju bättre du gör sidan och ju mer de blir beroende av sidan desto värre blir det. Som egenföretagare har du ingen som kan avlasta dig vid sjukdom, resa, osv.

För en sådär femton år sedan började jag hålla utbildningar, bland annat för IT-tekniker och jag brukade inleda med att aldrig berätta för folk att du kan datorer. Det är som läkare, bilmekaniker och dyl. Alla vill ha hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vart det svårt, vet inte riktigt vad jag ska svara på detta . Det här med att berätta om datorkunskap har jag gjort förut och jag känner igen mig !. Sist var det Morfar som behövde teknisk support , satt fasen i 1h 30min sist över teamviewer . Tog fasen 10 min för han och hitta skype ..
Men det som glädjer mig är att 1 tim och 30 min är inte så mycket för mig att offra på en helg men betyder väldigt mycket för honom att hans dator snurrar en månad till utan problem. Det glädjer mig och när han frågar mig - "Hur mycket kostar detta då?" Då brukar jag svara en extra björnkram nästa gång vi ses.

Hur som helst så är sidan 50% klar. Men jag förstår absolut vad du menar. Tack för din åsikt, den ska jag ha i omtanke .

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@TheNewsV2: 200kr/h motsvara:
7000kr ex moms.
Sedan har du arbetsgivaravgifter (som frilans/egenanställd) + 15% pension (valfritt men varför räkna bort), 12% semesterersättning, inkomstskatt.

Slutändan går det väl in dryga 3000kr på kontot då...

Inkomst av hobby? Inga arbetsgivaravgifter, skatt från första kronan (Dock är de första 18800:- skattefria för all inkomst.)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inkomst av hobby? Inga arbetsgivaravgifter, skatt från första kronan (Dock är de första 18800:- skattefria för all inkomst.)

B!

Jobbar han åt ett större företag så finns det ingen anledning att göra det under "hobby" egentligen.

Pension, semesterersättning? Inkluderas inte, och de flesta missar även att lägga på detta på sin "hobby"-inkomst med. Oavsätt blir ju summan åtminstone 250kr där med, helst mer om man skall inkludera eventuell lösning via fakturering om man inte kan redovisa och hantera det själv.

@TheNewsV2:
Rent generellt sett är det dåligt att beblanda "bekanta" och pengar. Relationen blir oftast rätt ansträngd och förhållandet befinner sig inte på samma nivå utan det blir alltid "köpare/säljare" "Chef/anställd" "Långivare/låntagare" etc. Lättast att bara hålla sig borta från sånt helt.

Skall man ta sig an ett projekt rekommenderas det starkt att du förhandlar Arvode först innan du börjar arbeta.

Jag hade inte rört ämnet om jag inte tog ut rätt rejält. Tänk på att sen när sidan är "klar" så kommer de kontakta dig när den skall uppdateras, bugfixas eller bara rent underhållas för att någon annan inte riktigt förstår då du "äger" sidan. Så är det varje gång man säljer en tjänst.

Vid datorreparationer så skall man fundera på, hur mycket behöver jag ta för att våga ta på mig ansvaret för kundens dator. För nästa gång de tankar ner en fil och försätter allt i kryptering med cryptolocker så kommer de alltid fundera på vad som har gjorts. Senaste förändringen var "baparaba!" Du som "lagade datorn" eller liknande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jobbar han åt ett större företag så finns det ingen anledning att göra det under "hobby" egentligen.

Jag kan hålla med. Personligen hade jag sett till så att det blev gjort med mig som anställd under den tid det tar, och låtit dem betala ut semesterersättning, och stå för allt det "krångliga", som skatt och avgifter. Men det är helt uppenbart inte den väg man valt att gå, vilket gör att OM han ska ta betalt, känns "inkomst av hobby" som det mest aktuella. Det blir något av en samvetsfråga. Om han gör det enbart i vinstsyfte är det inte en hobby, om han gör det för att han tycker det är kul att koda hemsidor, och ser det som en utmaning, så är det en hobby.
Väljer man att bygga sidan, och sen "sälja den" som ett objekt, så är försäljning upp till 50 000:- skattefri, om det är en engångs-grej.
Om du säljer en tavla du målat, för 50Kkr, är den skattefri. Säljer du flera, för 50Kkr, var gång, så är det inte skattefritt. Säljer du en tavla för 75Kkr, ska det över 50Kkr beskattas som inkomst av kapital. (30% skatt, på 25Kkr.) Personligen tycker jag det är åtminstone lite sjukt. Och då menar jag alltihop.
Och som vanligt gäller det att man skattar för vinsten, alltså, har man kostnader i samband med hobby'n ska de dras av innan man anger summan i deklarationen.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Min standardrekommendation är 600kr/timme + moms och omkostnader.

Företaget jag jobbar för tar ca 1300/timme för en junior konsult, 2200/timme för en senior.

Skrivet av sCaz:

Är det en närstående och retoriken gått "kan du göra en sida... du får betalt..." och du inte ploppade fram den ekonomiska biten redan innan det nu är klart så känner jag att hen helt och fullt får diktera vad du får betalt. Hen ser dig antagligen som en studerande som tycker sånt här är kul och en tolkning av tjänsteutbytet kan vara att du faktiskt fått något meningsfullt att hona dina skills på istället för att harva runt och fundera på vad för något man kan hitta på. Vem vet, kanske blir du överaskad?

Jag har ingen aning egentligen men när man säger anställda tänker jag direkta löntagare och med 300 anställda på exempelvis en låg anställningsgrad om 50% och kollektivavtalslön torde tiotals miljoner rulla bara på personalkostnad, dvs. ett ganska stort företag. För något man har nytta av spelar det nog mindre roll om det är 3000, 5000 eller 15000 då alla summor kan vara extremt låga från ett nyttoperspektiv.

Ett tips om man gör något som någon annan ska använda är att du bör hålla minst en avstämning strax så att du inte kastar bort din tid, man bör alltid vara beredd på en "oj, det där var inte alls som jag tänkte mig" eller en "nice, kan du ändra så det här funkar så här?" innan man målat in sig bakom ännu fler timmar.

Är det nu ingen funktionalitet för att uppdatera, ingen extern sida som en reklampelare och sidan är inom området information så får jag gissa att du kommer få uppdatera just information på sidan i framtiden. Fila på slanten där istället för för att haverera en relation som kan bli "spänd" om det är en närstående. Utnyttja tillfället om ingen stor tidspress finns, kanske labba lite javascript och div-toggling så du får ihop alla 17 sidor i en .html istället för utspritt och presentera båda lösningar på en demo. Allt för att hona lite skills Kika på http://3d-scanning.se/ vad jag menar för en enkel sida jag gjorde och lärde mig lite nya hobbygrejer för en tid sedan.

Pengar är farligt för relationer, vilket gör att man väldigt tidigt bör ta upp det om man har en minsta förväntan att kunna påverka en ersättning för utfört arbete Lycka till!

Skrivet av -=Mr_B=-:

Inkomst av hobby? Inga arbetsgivaravgifter, skatt från första kronan (Dock är de första 18800:- skattefria för all inkomst.)

B!

Skrivet av DavidtheDoom:

Jobbar han åt ett större företag så finns det ingen anledning att göra det under "hobby" egentligen.

Pension, semesterersättning? Inkluderas inte, och de flesta missar även att lägga på detta på sin "hobby"-inkomst med. Oavsätt blir ju summan åtminstone 250kr där med, helst mer om man skall inkludera eventuell lösning via fakturering om man inte kan redovisa och hantera det själv.

@TheNewsV2:
Rent generellt sett är det dåligt att beblanda "bekanta" och pengar. Relationen blir oftast rätt ansträngd och förhållandet befinner sig inte på samma nivå utan det blir alltid "köpare/säljare" "Chef/anställd" "Långivare/låntagare" etc. Lättast att bara hålla sig borta från sånt helt.

Skall man ta sig an ett projekt rekommenderas det starkt att du förhandlar Arvode först innan du börjar arbeta.

Jag hade inte rört ämnet om jag inte tog ut rätt rejält. Tänk på att sen när sidan är "klar" så kommer de kontakta dig när den skall uppdateras, bugfixas eller bara rent underhållas för att någon annan inte riktigt förstår då du "äger" sidan. Så är det varje gång man säljer en tjänst.

Vid datorreparationer så skall man fundera på, hur mycket behöver jag ta för att våga ta på mig ansvaret för kundens dator. För nästa gång de tankar ner en fil och försätter allt i kryptering med cryptolocker så kommer de alltid fundera på vad som har gjorts. Senaste förändringen var "baparaba!" Du som "lagade datorn" eller liknande.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag kan hålla med. Personligen hade jag sett till så att det blev gjort med mig som anställd under den tid det tar, och låtit dem betala ut semesterersättning, och stå för allt det "krångliga", som skatt och avgifter. Men det är helt uppenbart inte den väg man valt att gå, vilket gör att OM han ska ta betalt, känns "inkomst av hobby" som det mest aktuella. Det blir något av en samvetsfråga. Om han gör det enbart i vinstsyfte är det inte en hobby, om han gör det för att han tycker det är kul att koda hemsidor, och ser det som en utmaning, så är det en hobby.
Väljer man att bygga sidan, och sen "sälja den" som ett objekt, så är försäljning upp till 50 000:- skattefri, om det är en engångs-grej.
Om du säljer en tavla du målat, för 50Kkr, är den skattefri. Säljer du flera, för 50Kkr, var gång, så är det inte skattefritt. Säljer du en tavla för 75Kkr, ska det över 50Kkr beskattas som inkomst av kapital. (30% skatt, på 25Kkr.) Personligen tycker jag det är åtminstone lite sjukt. Och då menar jag alltihop.
Och som vanligt gäller det att man skattar för vinsten, alltså, har man kostnader i samband med hobby'n ska de dras av innan man anger summan i deklarationen.

B!

Tack för bra info!
jag håller helt med på många av era svar och jag suger åt mig det bästa !
jag känner att jag har mycket mera att gå på nu om jag skulle få frågan om pris ect.
Så klart att man inte vill att det ska bli en spänd stämning, denna närstående kan "programmera",
om man ens kan säga det, han har jobbat i ett program där man jobbar med blockprogrammering.
Mycket klicka och sätt variabel stilen, programmet han använt gjordes på 90-talet och har inte uppdaterats på år.
Med tanke på att han har varit konsult så borde han också ha någon typ av förkunskap vad det kostar att utveckla något.
Vill dock säga att denna närstående endast gör detta för sin egen vinst.
Han berätta för mig att han hade ett företag som hade varit där och visat ett koncept.
Han tackade så klart nej för att vet att han kan få det billigare hos mig och nu vill han att jag gör ett liknande koncept .

Det handlar inte så mycket om vad "duktig du är och jag vill hjälpa dig" utan snarare jag som hjälper honom.
Hela grejen för honom är att han ska betala så lite så möjligt. Helst gratis... :/

Tack för bra svar!

Mvh

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TheNewsV2:

Tack för bra info!
jag håller helt med på många av era svar och jag suger åt mig det bästa !
jag känner att jag har mycket mera att gå på nu om jag skulle få frågan om pris ect.
Så klart att man inte vill att det ska bli en spänd stämning, denna närstående kan "programmera",
om man ens kan säga det, han har jobbat i ett program där man jobbar med blockprogrammering.
Mycket klicka och sätt variabel stilen, programmet han använt gjordes på 90-talet och har inte uppdaterats på år.
Med tanke på att han har varit konsult så borde han också ha någon typ av förkunskap vad det kostar att utveckla något.
Vill dock säga att denna närstående endast gör detta för sin egen vinst.
Han berätta för mig att han hade ett företag som hade varit där och visat ett koncept.
Han tackade så klart nej för att vet att han kan få det billigare hos mig och nu vill han att jag gör ett liknande koncept .

Det handlar inte så mycket om vad "duktig du är och jag vill hjälpa dig" utan snarare jag som hjälper honom.
Hela grejen för honom är att han ska betala så lite så möjligt. Helst gratis... :/

Tack för bra svar!

Mvh

Jo, men att arbeta gratis för någon kan även det ha hemska konsekventer i relationen.
Jag tycker du ska göra klart detta arbete åt honom, plocka ut det för vad du anser vara skäligt och är uppriktig mot din "närstående" att du kommer händanefter vilja ha marknadsmässig lönesättning.

Tänk bara nästa gång han ska ha hjälp med ett 200h projekt för att "det är för dyrt" hos någon annan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Runt 400-600kr/timme är rimligt för "nybörjare", det ska din vän vara medveten om, och troligtvis är.
Om han kan erbjuda dig mer jobb, fler kontakter eller annat som kan gynna dig i framtiden så kan du ta en lägre debitering på ert första projekt, som en gest.

Om du ska ha ett eget företag och konsulta så bör du ligga i snitt över 550kr/timme och då ha ett stadigt inkommande flöde av uppdrag. Mycket av dessa pengar ryker iväg i form av kostnader och skatter + att du ska ha kunna skapa en buffert för dåliga dagar.

Se till att göra ett bra jobb så blir det enklare att motivera rätt debitering

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, men att arbeta gratis för någon kan även det ha hemska konsekventer i relationen.
Jag tycker du ska göra klart detta arbete åt honom, plocka ut det för vad du anser vara skäligt och är uppriktig mot din "närstående" att du kommer händanefter vilja ha marknadsmässig lönesättning.

Tänk bara nästa gång han ska ha hjälp med ett 200h projekt för att "det är för dyrt" hos någon annan.

Skrivet av SolidReactor:

Runt 400-600kr/timme är rimligt för "nybörjare", det ska din vän vara medveten om, och troligtvis är.
Om han kan erbjuda dig mer jobb, fler kontakter eller annat som kan gynna dig i framtiden så kan du ta en lägre debitering på ert första projekt, som en gest.

Om du ska ha ett eget företag och konsulta så bör du ligga i snitt över 550kr/timme och då ha ett stadigt inkommande flöde av uppdrag. Mycket av dessa pengar ryker iväg i form av kostnader och skatter + att du ska ha kunna skapa en buffert för dåliga dagar.

Se till att göra ett bra jobb så blir det enklare att motivera rätt debitering

Jo det kan det verkligen vara!
Jo det låter som en bra idé att göra, jag funderar på att köra ett fast pris, som någon annan sa så brukar folk skaka på huvudet när man pratar timpriser. Absolut! jag kan tänka mig att han har kontakter som skulle kunna gynna mig i framtiden.
Jag vägrar att sälja dåligt gjorda jobb, (Jag gör inga dåliga jobb), sitter alltid och inspekterar koden, refaktoriserar ect.

Vad tycker ni är ett rimligt fast pris beräknat på mellan 30 - 40 Timmar ? .

Tack för hjälpen!

mvh

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

....Vad tycker ni är ett rimligt fast pris beräknat på mellan 30 - 40 Timmar ? .

40 * 550 = 22000. Avrunda till vad du vill, 20000 kanske?
Om ni kommer överens om ett lägre pris så skall han vara medveten om det och att du kan göra så för ert förta projekt.
"Efterarbete", justeringar i efterhand utöver jobb-specifikationen bör ej vara inräknat i beloppet.
Men visst kan man bjuda på en viss efterarbete på ett par 2-4 timmar om det gynnar er relation eller 8-10 timmar för ert första projekt men då ska han vara väl medveten om din gest så att han inte tror detta är kutym. Allt utöver detta ska det tas betalt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Jo det kan det verkligen vara!
Jo det låter som en bra idé att göra, jag funderar på att köra ett fast pris, som någon annan sa så brukar folk skaka på huvudet när man pratar timpriser. Absolut! jag kan tänka mig att han har kontakter som skulle kunna gynna mig i framtiden.
Jag vägrar att sälja dåligt gjorda jobb, (Jag gör inga dåliga jobb), sitter alltid och inspekterar koden, refaktoriserar ect.

Vad tycker ni är ett rimligt fast pris beräknat på mellan 30 - 40 Timmar ? .

Tack för hjälpen!

mvh

Hmm, den frågan är jättesvår att svara på eftersom man inte vet tekniknivån eller den specifika komplexiteten för arbetet du gör samt bara vet att det ska vara en funktionslös informationssida. Mitt första kamremsbyte på en bil som det är lättbytt på tog 3 timmar, nu tar det 30 minuter från att jag får handen skitig -> reducerad tid och samma kvalitet. Mina första "riktiga" sidor tog många dagar att göra och jag gör samma sidor på 30-60 minuter nu om jag har en utstakad plan -> avsevärt reducerad tid och bättre kvalitet men jag kan varken rättfärdiga att förr ta betalt 30 timmar eller nu endast 1 timme för slutprodukten så då får man schablona lite.

Eftersom det i programmeringsvärlden kan ta 30 timmar för någon att göra det en annan gör på 2 timmar eller att slutlig upplevelse och realiserad förväntan på något som 2 personer lägger 10 timmar på vardera kan skilja något oerhört så får man slänga in lite av en rimlighetsfaktor i saker oavsett storlek på jobb. Dvs. håller man på 40 timmar så kanske man debiterar 25 timmar beroende på vad förväntan var, vad personen är van av dig och andra, hur mycket man själv tyckte det spilldes tid och hur framtidsutsikter ser ut med kunden. Det är fantastiskt skönt att tidigt stämma av flera gånger att man är överens om vart man är på väg. Återigen, man ska alltid vara beredd att kasta bort det man gjort om kunden inte är nöjd om man förväntar sig att få betalt.

Jag antar att du fakturerar som privatperson och är du med andra ord sugen på 3000-5000 kr och vill att fakturan ska se ut som folk på timmar och billig timpenning så skriv då:
21,5 timmar á 450 kr (9 675 kr)
Rabatt: 50%
Att betala: 4 837,5 kr (varav moms 0 kr)
Momsfritt för privatperson som fakturerar företag va? Någon annan kan säkert detta.

315-450 kr per timme fakturerad timme beroende på vad du skattar.
Översatt till 35 timmars jobb är det 140kr per timme. En vanlig anställningslön.
Rullar det pengar i firman och du känner att du gör ett branschkvalitativt jobb så öka till 600 kr (12 900 kr / 6 450 kr vid 50%).

Då har du satt ribban för framtida jobb också. Nämn inte att du kapar timmar, det låter bara oseriöst. Pratar ni framtid så säg att du gärna pratar om priset tidigt den gången. Fastpris med någon klausul för mer debitering vid "ni ändrade er en massa så jag fick kasta bort en massa timmar" är nog som andra är inne på lite av the way to go om du inte har löpande uppdateringar utan projektinsatser som faktiskt kräver timredovisning

I övrigt hör jag kostnader som oftast är i området 700-1000 kr för seniora utvecklare. Detta kommer med förväntan om användandet av modern teknik med en fin look-and-feel. Hur det översätts till fastpris för en beställd sida vet jag inte då jag inte jobbar på inköpssidan av webbutveckling. Att bara dra igång en medioker intern template och ändra lite text för en demo/poc -sida och skriva ett mail kan ju en webb-byrå raka av 10k i kostnad för redan inför första mötet. Interna aktiviteter/utbildning/slötid ska ju också faktureras någon kund heter det väl?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Totalt okunnig om den här branchen men kan flika in som info att enligt SCB så är minimilönen för en webdesigner (gissar att TS faller under den kategorin) 23000kr/månad (hämtat från allastudier.se).
Lägger du ca 30-40 timmar så får jag det till ca en fjärdedels månadslön, vilket innebär minsta kostnad på 4500-5500kr för ditt jobb för att matcha yrkets minimilön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Totalt okunnig om den här branchen men kan flika in som info att enligt SCB så är minimilönen för en webdesigner (gissar att TS faller under den kategorin) 23000kr/månad (hämtat från allastudier.se).
Lägger du ca 30-40 timmar så får jag det till ca en fjärdedels månadslön, vilket innebär minsta kostnad på 4500-5500kr för ditt jobb för att matcha yrkets minimilön.

Det är ju dock lön som anställd, på det skattar man bara 30-35% och som egenföretagare skattar du nånstans mellan 40-50%, jag personligen skattar 50% för att vara på den säkra sidan, vilket innebär att man som egenföretagare skulle behöva fakturera 32 200kr/mån för att få ut samma lön som man får ut om man tjänar 23 000kr/mån och skattar 30% som anställd, detta gör att det rekommenderade priset per timme hamnar på 201,25kr och totalpriset för jobbet hamnar på
8 050kr.
Dessutom så tar ju inget företag betalt så att dem precis har råd att betala sina anställda, man har rätt att göra vinst också.

EDIT: Personligen så tycker jag att TS gott kan ta 400kr/timmen + moms för detta jobb, det är ett jävligt bra pris.

Visa signatur

"Life is a sexually transmitted disease and the mortality rate is 100%." - R. D. Laing

Permalänk
Medlem

Tror det är väldigt få konsult firmor som hyr ut utvecklare (inte specifikt webbutvecklare) för under 600 kr/timmen. Detta kan ju låta som en hiskelig summa men jag skulle aldrig ta under det.

Men om TS nu är nybörjare så passar nog ett fast pris mycket bättre för både dig och kunden.
När du förhandlar om ett fast pris så se till att ta reda på alla specifikationer för projektet först så att du kan göra en intern tidsuppskattning. tycker det första förslag skall vara ett fast pris på din tidsuppskattning * 600 kr så kan ni jobba er ner från det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheNewsV2:

Jag hittade denna "

Rimliga nivåer bör hamna på:

Minimipris Extrem Nybörjare (0 år erf ej utb) (305+125)/0,7: ca 614 kr/tim + moms
Minimipris Nyutexaminerad (0 år erf + utb) (412+125)/0,7: ca 767 kr/tim + moms
Minimipris Medelerfaren (5 år erf) (534+125)/0,7: ca 941 kr/tim + moms
Minimipris Hyfsat Erfaren (10 år erf) (610+125)/0,7: ca 1050 kr/tim + moms
Minimipris Mycket Erfaren (15 år erf) (686+125)/0,7: ca 1159 kr/tim + moms
Minimipris Expert (20 år erf) (763+125)/0,7: ca 1269 kr/tim + moms " http://www.wn.se/t1045197.html .

Hur låter detta? Realistiskt med 614 kr / tim + moms för någon som är EXTREM NYBÖRJARE ?
.

Låter lite väl optimistiskt kanske ?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker detta låter fullt rimligt att utgå ifrån. Sedan kan man ju alltid förhandla om priset beroende på jobbets totala värde osv.

Jag har själv drivit en enskild firma för att göra lite sidojobb som inom IT. Jag tog 700kr/h plus moms, men det är ett antal år sedan nu. Visst kändes det ibland saftigt att begära det priset, men å andra sidan gjorde jag jobbet på min fritid. Vad är min fritid egentligen värd och vad är jobbet som någon annan begär få gjort värt för den personen. Det är så klart skitbra att kunna få hjälp av en kompis eller släkting med att bygga en websida, fixa datorn osv., särskilt om det är gratis. Då behöver man ju inte ens fundera på om det verkligen är något som man behöver.

Jag tycker att du ska gå ut med en timpeng som är rimlig efter din erfarenhet, sedan så kan du alltid ge rabatt genom att minska timpengen eller minska antalet timmar om du vill det. Fastpris är svårt. Ska du lämna fastpris på att bygga något visst så måste du ha väldigt bra koll på hur lång tid det tar plus att du måste vara bra på att beskriva vad det är som ska byggas, annars kan det lätt ta betydligt mer tid i anspråk.

Edit: Läste ditt originalinlägg igen nu. Gör du detta till ett företag så kan de förmodligen inte betala dig på något annat sätt än att hantera dig som anställd. Det är iofs inget du kan råka illa ut för. Har du inte F-skatt blir den som anlitar dig skyldig att betala arbetsgivaravgifter osv. Som anställd tycker jag att du ska ta 150-200kr/h i betalning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!