Samsung Galaxy Note 7 med nytt batteri orsakar flygplansbrand

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phil88:

Bara en tidsfråga nu innan det blir förbud att ta med mobilen på flyget. Spelar ju ingen roll om den är på eller avstängd heller.

http://www.easa.europa.eu/newsroom-and-events/news/passenger-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nu kommer de väl fortsätta rasa men dags att köpa snorbilliga Samsungaktier senare?

Nu Känner jag inte till det hela, men har fått för mig att mobil-divisonen är ett separat företag? I så fall kanske det kan vara läge att köpa på sig lite, vet iofs inte om Samsungs totala aktie-värde har sjunkit eller om det som sagt bara gäller mobil-verksamheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Rubrik:Samsung Galaxy Note 7 med nytt batteri orsakar flygplansbrand
Artikel:Huruvida de nya incidenterna inträffat med enheter där felet faktiskt ska vara åtgärdat är ännu inte bekräftat.

Är det ingen annan som ser ett problem?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

I artikeln så stod det att mobilen redan var avstängd, så den länken kanske kommer uppdateras igen?

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Ja det blir nog till att skrota Note7 iallafall. Många Svenssons kommer ju förknippa en Samsung logga på en telefon med brandrisk. Vi som är lite mer kunniga är ju minoritet. Jag hoppas att dessa nya fallen är telefoner från de äldre batcharna som hamnat fel. För att om man nu gjort ett fel (vilket kan hända vem som helst) så blir det otroligt viktigt att det är helt felfritt efter uppdatering hade dem inte redan extra ögon på sig innan så är det inte bättre nu liksom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja ja vi vet att Note7 har batteri problem kommer nog in fler såna här saker om brinnande nallar men hur många Note 7 är ute på marknaden då??

Har själv kvar gamla Note 3 den har stor skärm med och fungerar fin fint

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Därför köper jag endast kvalitetstelefoner från mitt favoritmärke Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Flygplansbränder är inte att leka med. Såg ett avsnitt av Air Crash Investigation där ett fraktplan transporterade mobilbatterier och började brinna och det krashade. Hoppas verkligen de får bukt med problemet och att folk inte köper/använder Note 7 speciellt på flygplan tills dess.

Helt ärligt... ingen brand är att leka med.

Men alla bränder på något du är instängd i, dvs båt, flyg, tåg osv, är utan tvekan värre pga du inte alltid har någonstans att fly.

Tåg behöver många mil på sig att stanna och du kanske är i en tunnel/på en bro när du gör. Båt kan vara ute till havs där om inte branden tar dig, gör havet. Flyg säger sig själv... du kraschar eller nödlandar.

Absolut värsta stället jag kan tänka mig är i ett undervatten farkost/bygge, eller i rymden. Du ha en eld som bokstavligt talat äter ditt syre, samtidigt som du har ingenstans att fly, samtidigt som du steks/koks till döds (om du inte kvävs innan dvs).

Om något måste denna nyhet visa en extremt viktig sak... hur extremt farliga alla de litium cellerna vi använder faktiskt är, och detta gäller alla tillverkare, laptops, el-bilar, smartklocka, Apples iphone/Ipad osv... Alla enheter.

Det krävs bara ett fel på dessa batterier, som inte skyddskretsen tar, så har du en brand. Så behandla dem med respekt därefter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta kommer bli dyrt sa katten.

Sedan är egentligen de flesta nya batterier en farlig brandbomd som en dag kanske kommer bli olaglig om ny teknik kommer. Nå hoppas det ordnar sig. Synd om att det är Samsung som gör så många bra saker även om nu Huawei har blivit mitt nya favoritmärke p.g.a. prisvärdighet. (ja Huawei är dessutom konkurrenten till Ericsson som nu får varsla)

Tycker inte Huawei verkar särskild prisvärda. 4500:- för Honor 8 med en halvklen Kiri SoC och tveksamt kinesiskt Android-hopkok som knappast lär uppdateras till nyare versioner. En telefon blir inte "premium" bara för man slänger in lite aluminium och glas i konstruktionen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

swnacka dåligt tillfälle ja undrar vad aktien är värd måste kostat miljoner denna skandal , antar npågra höjdare på samsung just i detta nu sitter o är förbannade

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Visa signatur

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna säga att Samsung är riktigt brännheta just nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Detta kommer bli dyrt sa katten.

Sedan är egentligen de flesta nya batterier en farlig brandbomd som en dag kanske kommer bli olaglig om ny teknik kommer. Nå hoppas det ordnar sig. Synd om att det är Samsung som gör så många bra saker även om nu Huawei har blivit mitt nya favoritmärke p.g.a. prisvärdighet. (ja Huawei är dessutom konkurrenten till Ericsson som nu får varsla)

Synd bara att Huawei precis som många andra kinesiska mobilföretag aktivt tar bort krypteringsmöjligheten i Android.

Så även om Marshmallow har det som en standardgrej så finns det inte i fabriksbilderna från Huawei.

Tacka kinesiska myndigheterna för det. Det är mer eller mindre den enda anledningen till att jag inte köper en sådan telefon (Det och att Kirin-processorna inte är så öppna för tredjepartsprogramvara som telefoner med Qualcomm-processorer).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Tycker inte Huawei verkar särskild prisvärda. 4500:- för Honor 8 med en halvklen Kiri SoC och tveksamt kinesiskt Android-hopkok som knappast lär uppdateras till nyare versioner. En telefon blir inte "premium" bara för man slänger in lite aluminium och glas i konstruktionen.

Och alternativet i sverige med dual sim kostar?
Nå samsung har såklart bättre kvalité, varvid jag tycker det är synd att detta drabbar ett företag som gör så bra produkter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Tycker inte Huawei verkar särskild prisvärda. 4500:- för Honor 8 med en halvklen Kiri SoC och tveksamt kinesiskt Android-hopkok som knappast lär uppdateras till nyare versioner. En telefon blir inte "premium" bara för man slänger in lite aluminium och glas i konstruktionen.

Sen vet man ju inte vad för skumt kineserna petat i utöver detta. Jag skulle verkligen inte rekommendera någon att köpa en produkt där kinesiska staten garanterat haft möjlighet att trycka in skumheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ajajaj, så går det när man köper platssung. Tur man köper kvalitétsgrejor från Sony. Där slipper man personskador åtminstone.

Permalänk
Medlem

Frugans gamla S3 LTE fick samma problem med uppsvällt batteri.

Skrivet av oztin:

Samsung har alltid haft problem med svullna/exploderande batterier. Talar ur erfarenhet inom telecom.
S2, S4, Note2 och nu denna, att dom aldrig lär sig. Finns säkerligen fler modeller som haft problem.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv

Det här är skandal.

Hoppas det här blir en rejäl smäll för Samsung, så Samsung och andra tillverkare drar öronen åt sig och tänker minst 2 gånger innan val av komponenter.

Permalänk
Medlem

Användarna har nog lagt en förbannelse över Note 7, PGA den korkade skärmen.

Nåja antar att det inte är Samsung själva som byter batteri, utan lokal verkstad, det kanske hamnar gamla batterier i bytet av misstag eller så är det mer hårdvaru problem med telefonen än vad som har framkommit.

Borde förresten inte telefonbatterier vara av protected typ för att undvika sådana här händelser..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Det här är skandal.

Hoppas det här blir en rejäl smäll för Samsung, så Samsung och andra tillverkare drar öronen åt sig och tänker minst 2 gånger innan val av komponenter.

Tyvärr arbetar dessa bolagen på så vis att kvantitet är viktigare än kvalitet. Ganska uppenbart och tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Användarna har nog lagt en förbannelse över Note 7, PGA den korkade skärmen.

Nåja antar att det inte är Samsung själva som byter batteri, utan lokal verkstad, det kanske hamnar gamla batterier i bytet av misstag eller så är det mer hårdvaru problem med telefonen än vad som har framkommit.

Borde förresten inte telefonbatterier vara av protected typ för att undvika sådana här händelser..

Verkstäder som lagar på Samsungs begäran har förmodligen ett avtal/certifikat som måste följas. Inget dom tar från skrotlådan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phil88:

I artikeln så stod det att mobilen redan var avstängd, så den länken kanske kommer uppdateras igen?

Jag har ingen aning faktiskt, jag letade mest upp länken efter jag läst ditt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här är naturligtvis inte bra nyheter för Samsung, men än så länge är det för tidigt för att slå på stora trumman för alla Note7 med "åtgärdade" batterier. Det finns trots allt alltid en risk för bränder när det kommer till batterier. Det drabbar alla tillverkare och modeller. Det som inte får förekomma är ju en förhöjd risk på grund av dåliga komponenter.

Permalänk

http://www.nyteknik.se/energi/har-exploderar-litiumjonbatteri...

Handlar det om termisk rusning när batteriet INTE laddas, så måste det väl vara någon komponent som strular som börjar dra jäkligt mycket ström, vilket hettar upp batteriet till den mån att termisk rusning sker.

Permalänk
Skrivet av oztin:

Samsung har alltid haft problem med svullna/exploderande batterier. Talar ur erfarenhet inom telecom.
S2, S4, Note2 och nu denna, att dom aldrig lär sig. Finns säkerligen fler modeller som haft problem.

Glöm inte Note 1, både mina orginalbatterier svullna upp efter ca ett års användning och batteritid på en halvtimme.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ägaren till en uppdaterad Galaxy Note 7, där problemet ska ha varit åtgärdat, stängde efter instruktioner av kaptenen av telefonen innan avgång.

Vem fan stänger av sin telefon när de flyger.. Tror att personen fått betalt av någon för att göra det här.. Förmodligen ett dåligt "aftermarket" batteri..

Citat:

Tidigare har även en man i Kina råkat ut för samma problem, där telefonen fattade eld inom ett dygn från inköpstillfället. Mannen ska ha fått brännskador på två fingrar samt en närliggande Macbook. En representant från Samsung ska då ha besökt mannen för att hämta telefonen, men blev nekad då den drabbade inte litade på bolagets utredning och istället valde att ta incidenten till media.

Han var rädd att Samsung skulle se sanningen kanske?..

Permalänk
Medlem

Inte batterierna?

Självklart för tidigt att dra några slutsatser, men man kan ju misstänka att orsaken till bränderna som varit inte är eller har varit batterierna, utan snarare något kretskort i telefonen eller någon annan feldesignad komponent i telefonen som kortsluter.

Eftersom Note 7 har brunnit/exploderat i Kina i några uppmärksammade fall där annan batteritillverkare används så pekade det ju redan från början mot att det inte var batterierna som var orsaken.
Tillverkaren där gjorde ju en undersökning och sade följande redan 19e september:

“We believe the heat problem comes from outside the battery. A very large likelihood exists that other factors gave rise to the heat problem,” Amperex Technology Ltd. said.

Kanske för höga volt i styrkretsen för laddningen tillåts? En gissning, men efter att det uppmärksammades skickade ju Samsung ut en mjukvaru-uppdatering som begränsade laddningen till max 60%. Batteriet i flygplanet ska enligt ägaren ha varit på 80% när fattade eld.

En teori som finns också är att ersättningsbatterierna, de nya utbytta var aningen för stora och att när telefonen satts ihop tryckt ihop batteriet och då även cellerna något och därmed kortslutet batteriet.

Vad tror ni är den egentliga orsaken? Någon som har någon ny information?
Kan ju också såklart vara batterierna fortfarande och att dessa bränder varit undantag som bara uppmärksammats extra mycket. Men känns inte så troligt ändå.

Permalänk
Medlem

Själv tänker jag vänta med att dra några slutsatser innan Samsung hunnit kontrollera om det verkligen var en ny enhet som började brinna..

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Vem fan stänger av sin telefon när de flyger.. Tror att personen fått betalt av någon för att göra det här.. Förmodligen ett dåligt "aftermarket" batteri..

Men enligt bilden i media så finns den svarta rutan på batteriet som indikerar att det är ett nytt utbytt batteri och när man kör IMEI-nr på bilden så visar det att telefonen inte är drabbad av återkallelsen (för att det har det nya batteriet). Inget som tyder på att det skulle vara ett aftermarket batteri vad jag kan se. Visst finns det de som stänger av sin telefon när de flyger.

Permalänk