Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danne9108:

Aha så dom går inte ens att låsa upp? Brukar ju annars va som det är på BF att man kan låsa upp allt bara att man måste spela mycket mer. Då blir det nog den dyra varianten..

Nej, det enda sättet är att betala för dem.

Skrivet av DOGE:

Fast jag fick dlc bilarna gratis. Har dock UE.

Då har du ju betalt 300 spänn utöver standardspelet för att få bland annat Season Pass så jag vet ju inte riktigt om jag går med på att de var gratis.

[edit:] Hur kommer det sig att så många har problem med att ladda ner patchen? Jag vet inte ens riktigt vad som hände, räckte väl med att jag startade datorn så laddades den ner och installerades automatiskt. När jag startar Windows Store står det att FH3 ändrades senast för "några minuter sedan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nej, det enda sättet är att betala för dem.
Då har du ju betalt 300 spänn utöver standardspelet för att få bland annat Season Pass så jag vet ju inte riktigt om jag går med på att de var gratis.

[edit:] Hur kommer det sig att så många har problem med att ladda ner patchen? Jag vet inte ens riktigt vad som hände, räckte väl med att jag startade datorn så laddades den ner och installerades automatiskt. När jag startar Windows Store står det att FH3 ändrades senast för "några minuter sedan".

Fel.

Jag betalade för early access, 2x wheelspin credits samt tillgång till alla inledande carpacks. Vill du betala 42$ för alla enskilda carpacks är det upp till dig.

Bilarna var gratis, oavsett om jag köpt grisen i säcken eller enskilda dlc i framtiden hade jag fått pröjsa minst 300:-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DOGE:

Fel.

Jag betalade för early access, 2x wheelspin credits samt tillgång till alla inledande carpacks. Vill du betala 42$ för alla enskilda carpacks är det upp till dig.

Bilarna var gratis, oavsett om jag köpt grisen i säcken eller enskilda dlc i framtiden hade jag fått pröjsa minst 300:-

Exakt. Så...? Jag kallar inte saker jag har betalt för för "gratis" men vill du göra det så visst.

Efter en liten stunds testning verkar jag vara en av de lyckliga få som har blivit hjälpt av patchen, jag kan faktiskt spela spelet än så länge utan att det kraschar. Stuttrar fortfarande men det kan jag leva med så länge, ska prova det där med core 0 och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Högerklicka på processen, välj affinity och bocka ur core 0. Efter det, sätt cpu priority till lowest.

Jag skrev ju att jag testat cpu knepet utan resultat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenon88:

Jag skrev ju att jag testat cpu knepet utan resultat...

Skickades från m.sweclockers.com

Du skrev inget om affinty och sa att core 0 låg på 100% så lät inte som det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag provade också och det gjorde bara saker värre för min del, spelet kraschade ganska omedelbart. När jag startade om det och det fick alla kärnor fungerade det igen. Med stutter men gick att spela i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min bror har stött på ett minnesrelaterat problem när han laddar ner spelet via Windows Store.

När han börjar nedladdningen så ökar minnesanvändningen avskyvärt mycket, och då har det bara laddat ned spelet kanske 2gb utav 49gb. Ju länge han kommer i nedladdning desto mer ökar minnesanvändningen för att vid runt 39gb så börjar nedladdningen om och då låg minnesanvändningen på 98%+.

Han kan alltså inte ladda ner spelet utan att minnet tar slut? Hur går detta ihop och varför försvinner allt han hunnit ladda ner? Det borde ju sparas dit han sparar spelet och inte försvinna? Varför gör minnet så här ?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EMM386:

Min bror har stött på ett minnesrelaterat problem när han laddar ner spelet via Windows Store.

När han börjar nedladdningen så ökar minnesanvändningen avskyvärt mycket, och då har det bara laddat ned spelet kanske 2gb utav 49gb. Ju länge han kommer i nedladdning desto mer ökar minnesanvändningen för att vid runt 39gb så börjar nedladdningen om och då låg minnesanvändningen på 98%+.

Han kan alltså inte ladda ner spelet utan att minnet tar slut? Hur går detta ihop och varför försvinner allt han hunnit ladda ner? Det borde ju sparas dit han sparar spelet och inte försvinna? Varför gör minnet så här ?

Har han uppdaterat Windows? Kom ju en uppdatering för någon dag sen som skulle fixa vissa nedladdningsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Exakt. Så...? Jag kallar inte saker jag har betalt för för "gratis" men vill du göra det så visst.

Efter en liten stunds testning verkar jag vara en av de lyckliga få som har blivit hjälpt av patchen, jag kan faktiskt spela spelet än så länge utan att det kraschar. Stuttrar fortfarande men det kan jag leva med så länge, ska prova det där med core 0 och så vidare.

Har alltid pratat om att bilarna var gratis ingame. Något annat har aldrig varit tal om.

I tidigare spel har man alltid fått pröjsa för dem.

Permalänk
Medlem

Igår kraschade spelet första gången för mig när jag lirade, cpu gick upp i 100℅

Ostabilt som fan detta, blir nog att köra One utgåvan framöver tills skiten blir bättre optimerad

Permalänk
Medlem

Någon som har en cpu samt grafikkort som klarar ultra 1080 samt ständig fps på minst 60? Funderar på ny processor och undrar vad man ska köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Igår kraschade spelet första gången för mig när jag lirade, cpu gick upp i 100℅

Ostabilt som fan detta, blir nog att köra One utgåvan framöver tills skiten blir bättre optimerad

Du menar att det är "ostabilt som fan" pga en krasch?
Skulle säga att du ska vara glad för de lilla

För mig har de fryst ett par gånger, samtidigt är det ingenting jämfört med alla speltimmar jag lagt. Alla är olika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenon88:

Någon som har en cpu samt grafikkort som klarar ultra 1080 samt ständig fps på minst 60? Funderar på ny processor och undrar vad man ska köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt är bottat 1080p, och upplever inga problem mer än dom som är fel på spelet. Dvs lite småstutter ibland, men inget som stör när man kör eller va man ska säga. Efter updaten så måste jag säga att de är VÄLDIGT sällan jag känner av nått. Dator står i sign

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Värt 600 spänn eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Värt 600 spänn eller?

Skulle jag våga påstå faktiskt

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Värt 600 spänn eller?

Det är ett VÄLDIGT bra bilspel åt det arcade'igare hållet. Kan helt klart rekommendera det.
Fantastiskt snyggt dessutom.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Det är ett VÄLDIGT bra bilspel åt det arcade'igare hållet. Kan helt klart rekommendera det.
Fantastiskt snyggt dessutom.

Och fullt av fina färger

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Skulle jag våga påstå faktiskt

Skrivet av Beatnutz:

Det är ett VÄLDIGT bra bilspel åt det arcade'igare hållet. Kan helt klart rekommendera det.
Fantastiskt snyggt dessutom.

Skrivet av Squedo:

Fifan, ni gjorde mig nyss 600:- fattigare...

Permalänk
Medlem

Hur ser man om någon från cluben man är med i, är online osv?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Hur ser man om någon från cluben man är med i, är online osv?

Är väl bara att lägga till i sin "kontaktlista" så ser man när personen i fråga är online.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Är väl bara att lägga till i sin "kontaktlista" så ser man när personen i fråga är online.

inte om man lirar på PC

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

inte om man lirar på PC

Jo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Värt 600 spänn eller?

Nej. Inte tills de patchat PC-versionen så det blir spelbart.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

inte om man lirar på PC

Xbox Appen

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Jävla h*rspel är vad det är! T10 har lyckats fucka upp allt med sin "fix" de släppte i veckan. Nu blir jag disconnectad hela tiden om jag vill spela med polarna. Solo e lugnt men om vi ska köra i samma lobby blir jag dc förr eller senare.

Satt uppe sent helt i onödan, fick inte igång nån racing ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Jävla h*rspel är vad det är! T10 har lyckats fucka upp allt med sin "fix" de släppte i veckan. Nu blir jag disconnectad hela tiden om jag vill spela med polarna. Solo e lugnt men om vi ska köra i samma lobby blir jag dc förr eller senare.

Satt uppe sent helt i onödan, fick inte igång nån racing ens.

Samma skit för mig och mina polare, direkt man blir fler än 2 i ett party så dc'ar någon. Dock har det varit så sedan releasen för oss...

Dyraste och sämsta spelsläppet jag varit med om i hela mitt liv.... hur jävla svårt kan det vara att fixa spelet, har gått ett bra tag sedan det släpptes.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Firstly, my system and the settings I'm currently testing with and a TL;DR is at the end.

Asus Rampage II Extreme
Xeon X5650 @ 6 core 4.8GHz Turbo (4.6GHz non-turbo)
24GB G.Skill @ 1675Mhz 9-9-9-24
Radeon R9 290 @ 1,250/1,600 (modified R9 390 BIOS w/ 1.32v under load)
Samsung 840 Pro 128GB SSD

Resolution: 2560x1440
Anisotropic Filtering: 16x
Shadow Quality: Medium
Motion Blur Quality: off (low)
Environment Texture Quality: Medium
Static Geometry: Medium
Dynamic Geometry: Medium
MSAA: 2x
FXAA: On
Reflection Quality: Low
Windshield Reflection: Off
Mirror Quality: Low
World Car Level of Detail: High
With these settings the game runs 70-90+FPS in freeroam but in the beginning of races I'm dropping to 32-38fps until I'm in first place, then the FPS return to 70+ So during these parts of low FPS I began checking processor utilization, CPU/GPU utilization, system memory consumption, GPU memory controller utilization, and power consumption.

Here is what I've found:
CPU usage: 15-29% (relatively normal)
GPU usage: 99-100% (also normal)
Used System Memory: 7983GB (4,258MB used by Forza process)
Dynamic Video Memory Usage: 4,365MB (take note GPU and CPU memory equal roughly 8GB, which is how much RAM XB1 has)
GPU MC Utilization: 0-15% (at 2560x1440 this should be in the 50-70% range, something is very wrong here)
GPU Power draw: 125-180W (in other games it's not uncommon to see 220w-310w, again, something is wrong)

So from this I can conclude the engine is still using similar memory management as is used on the XB1. When the GPU frame buffer is overloaded the game begins using system RAM as additional frame buffer memory. This also explains why people are seeing high utilization on 1 CPU core while the rest remain relatively idle.
On the XB1 the system RAM is unified, meaning video and system RAM are both accessing DDR3 RAM with 68.3GB/s bandwidth along with an additional bi-directional 50GB/s from ESRAM. Only massively overclocked DDR4 barely has the bandwidth to provide a smooth framerate when it's being used as additional frame buffer memory alongside GPU GDDR5. THIS CANNOT WORK WELL ON PC HARDWARE.

TL;DR: Engine is using system RAM and CPU memory controller as additional GPU frame buffer memory instead of the GPU memory controller. The game world assets were designed around 8GB of available video/system memory, so unless the memory management issues are addressed this game won't ever run as well as it should on PC.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Intressant. Förklarar en hel del också och mer eller mindre bekräftar det jag hade på känn, att det är en rak portning från xb1 utan någon optimering för pc alls, more or less.

http://forums.forzamotorsport.net/turn10_postst75488_Here-s-t...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Intressant, så det blir som att köra en xbox one emulator, om det ens finns, vilket skulle vara sjukt krävande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@trickehk
Wow good stuff...

Hittade för övrigt min första osynliga vägg (som inte är i utkanten av kartan). Helt random utplacerad runt ett berg/kulle som man kan köra på. Varför man ej kan ta sig upp är över min intelligens.

Vid närmare undersökning är hela det inringade området otillgängligt. Det är omringat av ömsom stenmurar och ömsom osynliga barriärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

@trickehk
Wow good stuff...

Hittade för övrigt min första osynliga vägg (som inte är i utkanten av kartan). Helt random utplacerad runt ett berg/kulle som man kan köra på. Varför man ej kan ta sig upp är över min intelligens.https://www.youtube.com/watch?v=VEmCsTukXko&feature=youtu.be

Går det åka runt? Kanske är meningen att det ska vara ett träd där eller nått.