Windowsbrandväggen vägrar ta order!

Permalänk

Windowsbrandväggen vägrar ta order!

Varje gång jag startar datorn så frågar windowsbrandväggen om chrome, steam, spotify osv ska få tillåtelse att nå ut på internet och varje gång klickar jag i både rutan för privat och offentlig.
Lik förbannat så frågar den mig samma sak nästa gång jag startar om datorn!

Är det någon som har/haft samma problem? Jag har inte hittat en enda tråd om något liknande när jag googlat mitt problem.

Sitter på:
Windows 10 Home 64.bit version 1607 14393.222

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du något AV på datorn som inkluderar fw?

Visa signatur

.

Permalänk

Sorry, du får utveckla förkortningarna Hänger inte med!

Permalänk
Medlem

AV= AntiVirus FW=FireWall (brandvägg)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte om det kan vara så att du har någont av som har inbyggd fw som fuckar upp windows egna. Dock ska de inaktivera auto men det kanske blivit något fel. Jag känner dock att windows egna fw är skit. Och sitter du bakom en router/brandvägg och du har ett bra AV installerat så behöver du inet någon mjukvarubrandvägg. Så inaktivera windows egna.

Visa signatur

.

Permalänk

Nej, varken något antivirus eller firewall i övrigt.
Beteendet började efter en större uppdatering av W10 (Anniversary?) och jag har ju hört att den har fört med sig en del problem för en del användare...

Jag får pröva att stänga av brandväggen helt och kanske få tummen ur och skaffa ett antivirus igen :/

Permalänk
Medlem

jag har märkt att uppdatera från e versipon till en annan ofta ger olika fel så min rekommendation e ren skjut burken med anniversary

Permalänk

Avaktivera skiten och installera Comodo istället. Tar inte många minuter.

Permalänk

Önskar jag kunde stänga av brandväggen
Jag bockar rutan för inaktivering och trycker OK, men bara några sekunder senare ändrar skiten tillbaka!

***edit***

Hittade en random Tunnelbear-process och avslutade den och då fungerade det! Tack för er hjälp!