AI Suite vägrar fungera sen övergång till win 10

Permalänk
Entusiast

AI Suite vägrar fungera sen övergång till win 10

Sen jag smällde in mina nya grafikkort och gick över till windows 10 så vägrar AI Suite fungera. Har gjort tamefan allt jag hittat på nätet utan att få det att fungera. Dll-problem hela tiden... speedfan känner inte av moderkortet.

Så frågan är hur jag nu ska kunna styra pump och fläktar via moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Sen jag smällde in mina nya grafikkort och gick över till windows 10 så vägrar AI Suite fungera. Har gjort tamefan allt jag hittat på nätet utan att få det att fungera. Dll-problem hela tiden... speedfan känner inte av moderkortet.

ASUS har ju suveränt stöd för styrning i UEFI.
Extra program behövs inte, framförallt inte usla AI Suite

BTW har du nånting ej installerat i enhetshanteraren ?
Vill minnas att ATK drivaren inte installeras av sig själv:
( http://www.asus.com/support/Download/3/569/0/3/45/ med reservation för att det kan vara fel drivare)

Permalänk
Medlem

Första frågan har du uppgraderat? Gör en ren installation

Om du har gjort en ren installation tanka ner chipset drivarna och övriga drivars för ditt moderkort. När alla gula är släckta i device manager. Installera asus suite.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

ASUS har ju suveränt stöd för styrning i UEFI.
Extra program behövs inte, framförallt inte usla AI Suite

BTW har du nånting ej installerat i enhetshanteraren ?
Vill minnas att ATK drivaren inte installeras av sig själv:
( http://www.asus.com/support/Download/3/569/0/3/45/ med reservation för att det kan vara fel drivare)

Ska kolla UEFI... aldrig pillrat med styrning där utan alltid kört via mjukvara inne i winblows.

Annars får jag testa ATK, tack för tipset

Permalänk
Entusiast
Skrivet av robbankentor:

Första frågan har du uppgraderat? Gör en ren installation

Om du har gjort en ren installation tanka ner chipset drivarna och övriga drivars för ditt moderkort. När alla gula är släckta i device manager. Installera asus suite.

Ren installation

Inget "gult" i enhetshanteraren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ska kolla UEFI... aldrig pillrat med styrning där utan alltid kört via mjukvara inne i winblows.

Annars får jag testa ATK, tack för tipset

Gör det !
Väldigt enkelt, men håll koll på var du monterat allt.
Du vill ju veta vad som styr pumpen t.ex

ASUS UEFI styrning är ju en stor anledning till att man handlar just ASUS moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Fick du AI suite att funka?

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Entusiast

@Markusas Uppdaterade bios, då funkade det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Avinstallerade du AI först och körde cleaner eller uppdaterade du bara bios till senaste?

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Entusiast

Minns inte... tror jag avinstallerade det innan bios-uppdateringen. Skulle jag göra om det så hade jag iaf gjort så

Permalänk

Det brukar fungera om man tar bort programmet, kör en bios uppdatering och sedan en ny install av det, så måste vart så du gjorde Hör av dig om du har några mer problem.