Borde Sverige gå med i nato?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunatex:

Nej tack, inget nato för min del!

Lite spontant:

1 Alliansfriheten
2 Varför ska vi eventuellt kriga för ett annat lands räkning?
3 Kostar att gå med, varför inte lägga detta kapital på våran egen krigsmakt. Ska vi gå med så har nato en lägsta gräns på försvarsbudgeten om 2% årligen, vi lägger ca 1.2(?) i dagsläget.

1 Vad spelar det för roll egentligen?
2 Därför att vi förväntar oss att andra ska kriga för oss. Redan i dagsläget är vi helt beroende av andra länders hjälp.
3 De 2%:en skulle vi lägga på vår egen försvarsmakt; det är ingen avgift till NATO. Att vara alliansfritt och ha fullgod totalförsvarsförmåga skulle kosta mycket mer än 2% av BNP.

Problemet med de som inte vill gå med i NATO är att ni tror er kunna vara alliansfria och fortfarande ha försvarsförmåga, men inte betala mer för det än vi gör idag. NATO är billigare och bättre än att försöka försvara Sverige på egen hand.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Säkerhet med andra, JA till NATO.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Ja. Vi skall absolut gå med I Nato. Dels får vi hjälp och dels tvingas våra radikalfeministiska politiker att lägga 2% av BNP på Försvaret. Det är vad t ex Tyskland gör nu, efter påtryckningar.

För ett tryggt Östersjön så måste vi vara med och vi måste ha ett Försvar värt namnet.

Sedan skall vårt Försvar slippa upprätta genusplaner och slippa ha genusglasögon på sig både i krig och fred. Försvaret skall lägga sin tid och sina resurser på att anställa dem som är bäst på att försvara landet. Punkt slut. Försvaret skall inte lägga tid på att utbilda i genusordergivning (denna idioti har genomförts, hur otroligt det än låter).

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

asså finns ju ingen idé att ha en militär över huvud taget förutom att eventuellt skudda oss mot överpopulation av älgar då vi utrotar alla carnevorer i vårt land. Det finns ju tillräckligt med kärnvapen etc att radera det mesta av jorden om inte mer än så. när älgarna demostrerar och fått nog så är vi körda ändå, då vi måste ta hänsyn till deras kultur med(man kan ju inte vara en "rasist")

undra vad en minnessten på månen kostar???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Även om ryssen skulle anse det så är det inte en krigsförklaring att ingå i en försvarsallians. Att Ryssland tycker att det är oschysst så kan de klaga bäst de vill, de lär knappast förklara krig mot ett europeiskt land som är en del av världens främsta försvarsallians.

Att sätta ut antimissil försvar i NATO länder (vilket USA gör) är ett direkt hot då de kan byggas om för att avfyra missiler istället.

Att klaga bäst de vill handlar det inte om, jag hoppas att du förstår att man kan tvinga igång en konflikt med att komma för nära så att man forcerar makthavarna i ett annat land att agera.

Om alla länder runtom Ryssland går med i NATO kommer ryssarna vara tvungna att göra ett val för att inte försvinna från supermakt positionen de idag sitter på, och att de knappast skulle förklara krig mot ett europeiskt land för att de har världens främsta försvarsallians bakom sig är rent struntprat då ett fullskaligt krig mellan USA och Ryssland hade varit ett atombombskrig.

Jag vill inte dras in i ett världskrig för att den ena sidan tvingade sig för nära den andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange75:

Det är dags att läsa på!!! Sverige är INTE ett Neutralt land längre.
Googla det , så slipper jag skriva ett väldigt långt inlägg.
Mvh / Mange

Jo, visst har vi har visst rätt att kalla sig neutrala som vi så önskar så länge vi inte är i konkret allians med någon.
Vi har samarbetat med nato, absolut, men det är definitivt inte samma sak som att vara medlem. Tycker du annarlunda gör det, men medlemskap är det tråden handlar om.

Permalänk
Medlem

Rent spontant, nej.

Vi ska inte vara bitches under USA.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Jo, visst har vi har visst rätt att kalla sig neutrala som vi så önskar så länge vi inte är i konkret allians med någon.
Vi har samarbetat med nato, absolut, men det är definitivt inte samma sak som att vara medlem. Tycker du annarlunda gör det, men medlemskap är det tråden handlar om.

Vi kan kalla oss precis vad vi vill , men det gör ju inte att vi är neutrala.
Du kanske tycker att vi är det , men resten av världen gör det inte. Inte ens våra egna politiker.
Medlemskap till NATO = Japp.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Att sätta ut antimissil försvar i NATO länder (vilket USA gör) är ett direkt hot då de kan byggas om för att avfyra missiler istället.

Att klaga bäst de vill handlar det inte om, jag hoppas att du förstår att man kan tvinga igång en konflikt med att komma för nära så att man forcerar makthavarna i ett annat land att agera.

Om alla länder runtom Ryssland går med i NATO kommer ryssarna vara tvungna att göra ett val för att inte försvinna från supermakt positionen de idag sitter på, och att de knappast skulle förklara krig mot ett europeiskt land för att de har världens främsta försvarsallians bakom sig är rent struntprat då ett fullskaligt krig mellan USA och Ryssland hade varit ett atombombskrig.

Jag vill inte dras in i ett världskrig för att den ena sidan tvingade sig för nära den andra.

Hur skiljer det sig från ryskt missilförsvar i ryska gränsområden mot omvärlden? Vi ser det knappast som en krigsförklaring när ryssarna flyttar runt militära enheter, så varför skulle de se det som en krigsförklaring när deras bara för att det är deras grannländer som håller i den större pinnen?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange75:

Vi kan kalla oss precis vad vi vill , men det gör ju inte att vi är neutrala.
Du kanske tycker att vi är det , men resten av världen gör det inte. Inte ens våra egna politiker.
Medlemskap till NATO = Japp.
Mvh / Mange

Neutralitet för mig är att ställa sig utanför väpnade konflikter och ha en neutralpolitisk hållning till alla nationer så långt det går.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Säkerhet med andra, JA till NATO.

NATO IS SKYNET!

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv

Sverige bör inte gå med i NATO när det finns så många tveksamma länder där redan. Turkiet är ju rätt uppenbar i sammanhanget, Sverige ska inte dras in i all den skit Erdogan startar.

Sedan vet vi inte hur amerikanska valet kommer att sluta. Förhoppningsvis vinner den enda i sammanhanget vettiga kandidaten. Sverige ska verkligen inte in i NATO om galningen Trump blir president.

Försvarssammarbeten är viktiga och Sveriges nuvarande linje att leta vettiga länder att arbeta med känns vettigare än att dras in i NATOs galenskap.

Om Ryssarna visar sig göra ett verkligt och akut säkerhetshot mot Sverige så är jag ändå för att Sverige är bakom NATOs kärnvapensköld. Och då ser jag personligen att vi har egna kärnvapen riktade mot det största hotet för tillfället, Ryssland, och att minst fem av dessa alltid riktas till platser där Putin antas befinna sig.

Ryssland är en fara för hela världen. Riktig sorglig utveckling där landet har gått från att vara ett land som faktiskt varit på rätt väg och sedan fått någon slags mental kortslutning och börjat tillbedja Putin och Putinism som statligt sanktionerad religion. Landet är aggressivt och har en ful ovana att invadera och ta över (delar av) grannländer.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant ämne jag gärna hade setts diskuterats mer.

Jag personligen varken vill eller känner jag till 100% kan säga varken JA eller NEJ just nu. Ser klara fördelar och nackdelar i båda leden - och jag ser att många här inne inte heller vet riktigt varför de säger som de gör.

Informationen kring vad ett NATO-medlemskap innebär är helt enkelt för dålig. Det är inte varje individs fel heller utan politikernas.
Man borde utan tvekan, tycker jag, tillsätta en utredning om vad EXAKT ett svenskt medlemskap skulle innebära. Vad innebär det för våran egen Försvarsmakt, för utrikespolitiken och omvärlden?
Och det som man kommer fram till måste ges ut till allmänheten så att vi på riktigt kan ta ställning till frågan. För det är ett så pass stort och viktigt beslut - och högaktuellt.

När Ryssarna ville lägga Nordstream 1 och Sverige säger "njaa. gärna inte" Men så kommer Ryssland och sätter sig emot "Jo det skall ni visst" och fega politiker efteråt säger "Ja absolut. Då behöver vi NATO - för vi varken vågar eller kan själva tillse våra egna territoriala intressen.
(Att sedan Ryssland bygger om och ut hamnen i Slite på Gotland så att det på mer eller mindre exakta mått anpassas för att kunna ta emot ryska medelstora landstigningsfartyg som är baserade i deras Östersjöflotta och att man samtidigt INTE bygger in hamnsprängningstunnlar (som finns i ALLA andra Svenska hamnar) - det är ingen slump).

Om Sverige säger ja till Nord Stream 2 - då tycker jag nog att vi kanske behöver NATO.

Men så har vi 2%-gränsen. Det är en rekommendation från NATO. Inte många länder når själva upp till gränsen. Men om vi inte väljer att gå med i NATO, då måste vi höja vår egen tröskeleffekt. Oavsett NATO eller ej tror jag att vi behöver 2% av BNP till Försvarsmakten.

Och så är vi mer eller mindre redan med i NATO. Vi är så nära vi bara kan utan att vara någon faktiskt medlem. Vi övar med NATO och NATO över här. Vi är redan inkorporerade i deras system och det mesta vi gör inom Försvarsmakten är enligt NATO-standard.
Och som någon annan redan poängterat - vi är inte alliansfria (men utan någon seriös debatt så framgår ju inte detta).

Jag är för en utredning och en folkomröstning för NATO-medlemskap.
Först efter den kan jag bestämma mig.

PS! (Helst hade jag sett ett Skandinaviskt försvarssammarbete mer anpassat till oss i norra Europa. Sverige, Danmark, Finland och Norge hade med gemensamma krafter varit tillräckligt stora och kan tillsammans inge mer förtroende än vad länderna var för sig kan göra.)

PS2! Och det är naivt att tro att Ryssland inte skulle välja att "låna" Gotland ifall en konflikt skulle blåsa upp i närområdet. Vid händelse av storskaligt krig (eller en mindre konflikt) så kommer Ryssland vara de första att göra anspråk på denna ytterst strategiska ö.
Och Ryssland har inte placerat sina nya fjärrstridsmedel i Kaliningrad för att man tycker det är kul. Om någonting händer kommer man använda dem illa kvickt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Hur skiljer det sig från ryskt missilförsvar i ryska gränsområden mot omvärlden? Vi ser det knappast som en krigsförklaring när ryssarna flyttar runt militära enheter, så varför skulle de se det som en krigsförklaring när deras bara för att det är deras grannländer som håller i den större pinnen?

Vad som skiljer sig är att det handlar om supermakter och de är separerade av en anledning, NATO kan du kalla för en försvarsallians hur mycket du vill men det är USA i verkligheten.

Kommer de för nära varandra så kommer det att bli en konflikt.

Det är inte vi som håller i den större pinnen det är fortfarande USA som kommer bestämma, tror du förstorar upp Sveriges roll i det hela.

Glöm aldrig att det är vi mindre länder som gnäller, USA och Ryssland agerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Neutralitet för mig är att ställa sig utanför väpnade konflikter och ha en neutralpolitisk hållning till alla nationer så långt det går.

Det låter bra , jag håller med dig om det du skriver.
Men tyvärr så är Sverige med i väpnade konflikter och levererar vapen till väpnade konflikter.
Men vi behöver inte diskutera detta mer , det förstör tråden.
Vi är all olika människor med olika åsikter/värderingar och det respekterar jag.
Så när det är dags för NATO frågan att tas upp , får vi se om det Svenska folket röstar FÖR eller EMOT.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Tänk er att Ryssland hade haft en organisation som NATO och fått Mexico och Kanada att gå med och börjat sätta ut antimissil försvar som pekat emot USA.

Tror ni verkligen att USA hade tillåtit det?

Din jämförelse hade varit relevant om Mexico och Kanada hade varit under amerikansk ockupation från ~1945-1990, och om USA på senare tid återigen börjat visa tendenser till att lägga sig och Kanadas och Mexicos utrikesaffärer och visa aggression om dessa länder inte gör som USA vill.

Man kan inte bara på steken som du gör; USA och Ryssland har inte agerat på samma sätt gentemot länder i sitt närområde (eller Sverige).
USA har verkligen inte rent mjöl i påsen dom heller, men ur Sveriges perspektiv är dom (och därmed Nato) helt klart ett vettigare alternativ än att sälla sig till Ryssland. (Tyvärr måste man sälla sig till något i denna "konflikten", neutralitet finns inte, och även om den hade funnits så är Sverige helt klart redan pro-Nato.)

Med det sagt kan man ju undra vad ett medlemskap egentligen innebär, det känns som att vi i vår nuvarande situation redan på sätt och vis både äter kakan och har kvar den.

Skrivet av truedesire:

@Friterad: är mer rädd för america som har den största militära makten i världen just nu det är ju inte allt för sällan de rider runt på sin cowboy häst och "hjälper" länder när det passar dom.
http://img.memecdn.com/went-to-the-freedom-store-and-found-this-amp-039-merica_o_1671623.jpg

Den sorgliga är dock att för att uppnå (eller bibehålla) fred så krävs våld (eller snarare hot om våld) samt respekt.
Det är naivt att tro något annat.

Det är lite så världen fungerar, det är nästan samma princip som att ha lagar som reglerar brott och att hot om vedergällning (straff) ifall man bryter dessa lagar. Kan ju garantera att brottsstatistiken hade skjutit i taket om det inte längre blev olagligt att stjäla/råna/mörda/misshandla, etc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Neutralitet för mig är att ställa sig utanför väpnade konflikter och ha en neutralpolitisk hållning till alla nationer så långt det går.

Sverige har deltagit, och deltar, i väpnade konflikter. Sverige deltog i den NATO-ledda missionen i mer än 10 år. Svenska soldater har dödad, och tyvärr även dött, i väpnade konfilkter utomlands. Den sk "neutraliteten" ger jag inte mycket för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

@Friterad: är mer rädd för america som har den största militära makten i världen just nu det är ju inte allt för sällan de rider runt på sin cowboy häst och "hjälper" länder när det passar dom.
http://img.memecdn.com/went-to-the-freedom-store-and-found-this-amp-039-merica_o_1671623.jpg

Jo för USA skulle ju börja attackera Sverige... Nej dom ger sig inte på fredliga demokratiska länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

1 Vad spelar det för roll egentligen?
2 Därför att vi förväntar oss att andra ska kriga för oss. Redan i dagsläget är vi helt beroende av andra länders hjälp.
3 De 2%:en skulle vi lägga på vår egen försvarsmakt; det är ingen avgift till NATO. Att vara alliansfritt och ha fullgod totalförsvarsförmåga skulle kosta mycket mer än 2% av BNP.

Problemet med de som inte vill gå med i NATO är att ni tror er kunna vara alliansfria och fortfarande ha försvarsförmåga, men inte betala mer för det än vi gör idag. NATO är billigare och bättre än att försöka försvara Sverige på egen hand.

1 Har du missat ww2 och kalla kriget?
2 Förtydligande, Nato är inte gratis att gå med i. Dessa 2% som jag talar om är vad Sveriges riksdag lägger på försvarsmakten om året, alltså inte något som ska till Nato, var lite otydlig där.
3 Under 70-80 talet hade vi 4:e största flygvapnet i världen och en oerhört god försvarsförmåga, och då lade vi inte mer än 3% av bnp till försvarsmakten.

Försvarets andel av BNP 1975-2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Din jämförelse hade varit relevant om Mexico och Kanada hade varit under amerikansk ockupation från ~1945-1990, och om USA på senare tid återigen börjat visa tendenser till att lägga sig och Kanadas och Mexicos utrikesaffärer och visa aggression om dessa länder inte gör som USA vill.

Man kan inte bara på steken som du gör; USA och Ryssland har inte agerat på samma sätt gentemot länder i sitt närområde (eller Sverige).
USA har verkligen inte rent mjöl i påsen dom heller, men ur Sveriges perspektiv är dom (och därmed Nato) helt klart ett vettigare alternativ än att sälla sig till Ryssland. (Tyvärr måste man sälla sig till något i denna "konflikten", neutralitet finns inte, och även om den hade funnits så är Sverige helt klart redan pro-Nato.)

Du missar poängen helt.

Det enda det handlar om är gränser mellan USA och Ryssland, det spelar ingen roll om länderna mellan hade hetat bang zulu eller chili zicha och vilken historik de har med länderna.

Det handlar inte om att jag vill att den ena sidan ska vinna över den andra, med de atombombs arsenalerna båda länderna har så kommer ingen utav dom ge upp oavsett hur onda du tycker att de är.

Att man måste ställa sig till någon i konflikten när den väl uppstår ja, men hur kan du missa att detta handlar om att eskalera upp en konflikt innan den ens brutit ut?

När Sverige kommer behöva välja sida är det redan försent ifall det är ett krig mellan USA och Ryssland, det kommer inte finnas någonting kvar när de är klara.

Spelar ingen roll om vi är med i NATO eller inte då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

1 Vad spelar det för roll egentligen?
2 Därför att vi förväntar oss att andra ska kriga för oss. Redan i dagsläget är vi helt beroende av andra länders hjälp.
3 De 2%:en skulle vi lägga på vår egen försvarsmakt; det är ingen avgift till NATO. Att vara alliansfritt och ha fullgod totalförsvarsförmåga skulle kosta mycket mer än 2% av BNP.

Problemet med de som inte vill gå med i NATO är att ni tror er kunna vara alliansfria och fortfarande ha försvarsförmåga, men inte betala mer för det än vi gör idag. NATO är billigare och bättre än att försöka försvara Sverige på egen hand.

Frågan är väl egentligen, varför behöver vi ha en avancerad försvarsförmåga? Vilket reellt och närstående hot finns det att vidta åtgärder emot?

Tittar man på världskartan och kikar på antalet militära baser och utposter är det den amerikanska flaggan man ser i stort sett överallt. Det kan vara en av förklaringarna till att Ryssland försöker rusta lite. Givetvis känner de sig hotade när det finns amerikanska missilsköldar överallt så rubbar den sjuka men dock reella balansen av militär slagstyrka i världen.

Tycker inte att Ryssland gör rätt på något vis, när man t ex kikar på annekteringen av Krim osv, men det går åtminstone att förstå varför de gör som de gör med tanke på USA:s militära expansion i världen. Kan man sin historia förstår man också varför de ser varandra som motståndare.

Men hur det skulle finnas ett hot mot Sverige har jag svårt att se.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Vad som skiljer sig är att det handlar om supermakter och de är separerade av en anledning, NATO kan du kalla för en försvarsallians hur mycket du vill men det är USA i verkligheten.

Kommer de för nära varandra så kommer det att bli en konflikt.

NATO innebär inte att varken soldater eller vapensystem från USA behöver finnas i landet. Det befintliga missilförsvaret som finns i Polen och Storbritannien täcker redan så gott som hela befolkade Sverige. Varför skulle ett svenskfinskt medlemskap vara problematiskt per automatik?

Skrivet av Bassen87:

Det är inte vi som håller i den större pinnen det är fortfarande USA som kommer bestämma, tror du förstorar upp Sveriges roll i det hela.

Glöm aldrig att det är vi mindre länder som gnäller, USA och Ryssland agerar.

USA har ungefär 80.000 man i Europa. Tyskarna 175.000 man. Britterna 150.000. Polackerna 100.000. Fransmännen 200.000.

Givet att USA kan skicka över trupper vid behov så är inte deras nuvarande närvaro något som överskuggar de europeiska försvarsmakterna. NATO behövs inte bara för att falla under det amerikanska paraplyet, utan för att garantera att våra europeiska grannar ställer upp om det behövs. För de garantierna har vi inte idag alldeles oavsett vad Löfvén tror.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Du missar poängen helt.

Det enda det handlar om är gränser mellan USA och Ryssland, det spelar ingen roll om länderna mellan hade hetat bang zulu eller chili zicha och vilken historik de har med länderna.

Det handlar inte om att jag vill att den ena sidan ska vinna över den andra, med de atombombs arsenalerna båda länderna har så kommer ingen utav dom ge upp oavsett hur onda du tycker att de är.

Att man måste ställa sig till någon i konflikten när den väl uppstår ja, men hur kan du missa att detta handlar om att eskalera upp en konflikt innan den ens brutit ut?

När Sverige kommer behöva välja sida är det redan försent ifall det är ett krig mellan USA och Ryssland, det kommer inte finnas någonting kvar när de är klara.

Spelar ingen roll om vi är med i NATO eller inte då.

Tror att du överskattar Rysslands militära slagstyrka Finns många bedömare som menar att ett krig mellan USA (Nato) och Ryssland skulle vara över på några dagar. Så var det faktiskt även under kalla krigets tid, även om man inte hade full koll på Sovjetunionens militära kapacitet vid den tiden.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Frågan är väl egentligen, varför behöver vi ha en avancerad försvarsförmåga? Vilket reellt och närstående hot finns det att vidta åtgärder emot?

Tittar man på världskartan och kikar på antalet militära baser och utposter är det den amerikanska flaggan man ser i stort sett överallt. Det kan vara en av förklaringarna till att Ryssland försöker rusta lite. Givetvis känner de sig hotade när det finns amerikanska missilsköldar överallt så rubbar den sjuka men dock reella balansen av militär slagstyrka i världen.

Tycker inte att Ryssland gör rätt på något vis, när man t ex kikar på annekteringen av Krim osv, men det går åtminstone att förstå varför de gör som de gör med tanke på USA:s militära expansion i världen. Kan man sin historia förstår man också varför de ser varandra som motståndare.

Men hur det skulle finnas ett hot mot Sverige har jag svårt att se.

Ryssarna rustar inte bara lite, ryssarna är aggressiva. Om Krim och Georgien anses vara en del av den ryska intressesfären så kan man gott anta att även Baltikum är det och då är det naivt att tro att Gotland inte är av enormt militärt värde. Jag tror inte att någon oroar sig för att Ryssland ska invadera Sverige för en långvarig ockupation, men om du kontrollerar Gotland så kontrollerar du Östersjön. Det är hotet mot Sverige. När Ryssland över bombanfall mot Sverige så gör man det inte för att man har tråkigt, man gör det för att vara förberedd om det skulle behövas.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ser inget positivt med att gå med i Nato. Lagra atom bomber åt usa så att ryssland verkligen får en anledning att anfalla oss om det skulle bli en riktig konflikt.
Med tanke på att natos krigs spel håller nato länder i europa i max 48 timmar genom alla deras scenarion där ryssland skulle anfalla så är det ju inte så att vi på nått sätt skulle få skydd av att gå med heller.

Tror det var närmare 500 nukes i nato länder som alla är usa's för 10+ år sen så lär ju om något vara mer nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

NATO innebär inte att varken soldater eller vapensystem från USA behöver finnas i landet. Det befintliga missilförsvaret som finns i Polen och Storbritannien täcker redan så gott som hela befolkade Sverige. Varför skulle ett svenskfinskt medlemskap vara problematiskt per automatik?

USA har ungefär 80.000 man i Europa. Tyskarna 175.000 man. Britterna 150.000. Polackerna 100.000. Fransmännen 200.000.

Givet att USA kan skicka över trupper vid behov så är inte deras nuvarande närvaro något som överskuggar de europeiska försvarsmakterna. NATO behövs inte bara för att falla under det amerikanska paraplyet, utan för att garantera att våra europeiska grannar ställer upp om det behövs. För de garantierna har vi inte idag alldeles oavsett vad Löfvén tror.

Det är problematiskt då den andra parten (Ryssland) ser det som ett problem.
Det lär inte vara något problematiskt för oss i Sverige tills Ryssland väljer att agera på det.

Vad spelar det för roll hur många man det finns i Europa?
Tror du på fullaste allvar att det skulle bli ett krig på samma sätt som fördes under andra världskriget?

Permalänk
Medlem

Då jag inte själv har tid att skriva en massa här nu så kommer jag helt enkelt länka till en av de mest insatta och vettiga röster i debatten.

Personen som driver bloggen är officer och pilot i flygvapnet, har tar i denna artikel upp fakta kring beslutsprocessen samt förpliktelser inom NATO.

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2015/09/nato-debatten-ett-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ryssarna rustar inte bara lite, ryssarna är aggressiva. Om Krim och Georgien anses vara en del av den ryska intressesfären så kan man gott anta att även Baltikum är det och då är det naivt att tro att Gotland inte är av enormt militärt värde. Jag tror inte att någon oroar sig för att Ryssland ska invadera Sverige för en långvarig ockupation, men om du kontrollerar Gotland så kontrollerar du Östersjön. Det är hotet mot Sverige. När Ryssland över bombanfall mot Sverige så gör man det inte för att man har tråkigt, man gör det för att vara förberedd om det skulle behövas.

Att Ryssland skulle invadera Baltikum är otroligt långsökt då de både är medlemmar i EU samt också medlemmar i Nato. Just när det gäller de länderna kan jag ha en förståelse för att man vill vara med i Nato med tanke på deras historia. Men för Sveriges del finns där absolut ingenting som pekar på att Ryssland skulle exempelvis ta Gotland.

Tror du att Ryssarna bygger en enorm gasledning för ruskiga summor pengar för att i nästa steg invadera europeiska länder och därmed inte kunna leverera någon gas inom en överskådlig framtid?

Det finns historiska betydelser gällande Krim och Georgien, även om det inte på något vis ursäktar framryckningen. Men så länge det är isolerade händelser inom den Ryska intressesfären har vi ingen som helst anledning att vara oroliga. På samma vis som att vi inte heller behöver vara oroliga för vår nationella säkerhet när USA och Nato attackerar Libyen eller Irak.

Sedan skulle det vara intressant att veta varför du tycker att Rysslands aggression gällande Krim eller Georgien är av större magnitud än när USA och Nato invaderar länder betydligt mer fullskaligt?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror att du överskattar Rysslands militära slagstyrka Finns många bedömare som menar att ett krig mellan USA (Nato) och Ryssland skulle vara över på några dagar. Så var det faktiskt även under kalla krigets tid, även om man inte hade full koll på Sovjetunionens militära kapacitet vid den tiden.

Bedömarna har rätt i att det hela skulle vara över på ett par dagar, atombomber har den effekten.

Problemet är bara att alla förlorar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Bedömarna har rätt i att det hela skulle vara över på ett par dagar, atombomber har den effekten.

Problemet är bara att alla förlorar.

De som har missilsköldar klarar sig bättre dock.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti